Προκύπτει μεγάλη πρόοδος τόσο στο νομοσχέδιο για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές
Αφού τίναξαν στον «αέρα» τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού για τη δημιουργία ειδικού ακατάσχετου λογαριασμού στις επιχειρήσεις και το «πάγωμα» των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς ΟΑΕΕ-ΕΤΑΑ, έδωσαν νέο «ραντεβού» για τις 17 Οκτωβρίου με την κυβέρνηση για τα 43 προαπαιτούμενα του δεύτερου «πακέτου» της αξιολόγησης.
Για τους δανειστές ο λόγος, οι οποίοι χθες το απόγευμα αναχώρησαν από την Αθήνα, πλην του ΔΝΤ που θα μείνει προκειμένου να συλλέξει στοιχεία για την έκθεση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους που θα παρουσιάσει στο τέλος του έτους.
Προηγήθηκε βέβαια μια τελευταία συνάντηση –σύνοψη των όσων συζητήθηκαν τις προηγούμενες μέρες– με την ελληνική αντιπροσωπεία στη διάρκεια της οποίας επιβεβαιώθηκαν ποια από τα προαπαιτούμενα αυτού του «πακέτου» έχουν προχωρήσει και ποια παραμένουν σε εκκρεμότητα.
Από την ενημέρωση που έγινε προκύπτει μεγάλη πρόοδος τόσο στο νομοσχέδιο για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές όσο και για τα αδήλωτα κεφάλαια, για τα οποία υπήρξαν σημαντικές διαφωνίες το προηγούμενο διάστημα.
Αυτές αφορούσαν:
* Τον ειδικό ακατάσχετο λογαριασμό, με τους θεσμούς να αντιδρούν με την εφαρμογή του μέτρου -λέγοντας μάλιστα ότι πρόκειται για μια χαριστική ρύθμιση- προτρέποντας έτσι την κυβέρνηση να αναζητήσει άλλα κίνητρα που να ενισχύουν τη χρήση του πλαστικού χρήματος.
* Το ύψος του συντελεστή βάσει του οποίου θα φορολογηθούν όσοι προχωρήσουν στην οικειοθελή αποκάλυψη των αδήλωτων εισοδημάτων τους.
Το κουαρτέτο και κυρίως το ΔΝΤ πρότειναν στην ελληνική πλευρά οι προσαυξήσεις αυτές μαζί με τον κύριο φόρο να φτάνουν ακόμη και το 120% του κεφαλαίου που δεν έχει δηλωθεί στην Εφορία.
Δηλαδή όποιος αποκαλύψει «κρυφά» εισοδήματα δεν θα έχει κανένα κέρδος, αφού η Εφορία ουσιαστικά θα του κατάσχει ολόκληρο το ποσό που έχει αποκρύψει, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις θα πρέπει να πληρώσει και έξτρα φόρο.
Λιγότερο συντηρητική -και πιο κοντά με τις ελληνικές «θέσεις»- ήταν η πρόταση της ευρωπαϊκής «τρόικας» για φόρο 65% στο «μαύρο χρήμα».
Πληροφορίες αναφέρουν ότι τα θέματα αυτά θα επιλυθούν σε τεχνικό επίπεδο τις επόμενες μέρες, ενώ πολύ κοντά είναι οι δύο πλευρές και στο θέμα του Υπερταμείου και δη για τα πρόσωπα (τρεις Ελληνες) που θα στελεχώσουν το Εποπτικό Συμβούλιο.
Η κυβέρνηση προτίθεται την επόμενη εβδομάδα να προχωρήσει όλες τις απαραίτητες νομοθετικές ενέργειες με έναν εφαρμοστικό νόμο τηρώντας «αυστηρά» το χρονοδιάγραμμα που θα την οδηγήσει στην υποδόση των 2,8 δισ. ευρώ και το οποίο έχει τους εξής σταθμούς:
*Ολοκλήρωση των 15 υποχρεώσεων ώς το τέλος Σεπτεμβρίου
* Σύνταξη της έκθεσης προόδου στη συνέχεια
*Πρώτη έγκριση στο EuroWorking Group στις 29 Σεπτεμβρίου
*Τελική πολιτική απόφαση για την εκταμίευση στο Eurogroup στις 10 Οκτωβρίου.
Το γενικό συμπέρασμα από την ολοκλήρωση αυτού του κύκλου της διαπραγμάτευσης είναι ότι αυτή κινήθηκε σε θετική κατεύθυνση με εξαίρεση τον ειδικό ακατάσχετο λογαριασμό για τις επιχειρήσεις που δεν… περπατάει - παρά το γεγονός ότι αποτέλεσε εξαγγελία του Αλέξη Τσίπρα από τη ΔΕΘ.
«Σήμερα είμαι πολύ πιο ευχαριστημένος απ’ ό,τι ήμουν στην αρχή της εβδομάδας, καθώς αμβλύνθηκαν αρκετές ανησυχίες και υπάρχει μεγάλη πρόοδος», δήλωσε αξιωματούχος του υπουργείου Οικονομικών, ο οποίος προετοιμάζεται για τις 17 Οκτώβρη που θα ξεκινήσει η δεύτερη αξιολόγηση.
Αυτή περιλαμβάνει τον έλεγχο σε 43 προαπαιτούμενα, πολλά από τα οποία άνοιξαν από τώρα, όπως τα «κόκκινα» δάνεια και το εργασιακό και εφόσον υπάρξει συμφωνία θα οδηγήσει στην εκταμίευση της επόμενης δόση ύψους 6,1 δισ. ευρώ.
Ενα ακόμη θέμα για το οποίο η Αθήνα δεν πέτυχε αυτό που ήθελε και σε αυτή τη διαπραγμάτευση ήταν αυτό της μείωσης των πλεονασμάτων κάτω από το 3,5% μετά το 2018.
Οι δανειστές απέρριψαν την ελληνική πρόταση για «κούρεμα» των στόχων στο 2,5% το 2019 και στο 2% το 2020. Ετσι, αν δεν αλλάξει κάτι στο νέο Μεσοπρόθεσμο που θα κατατεθεί μετά το προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2017 στη Βουλή θα προβλέπεται 3,5% πλεόνασμα και για το 2019 και για το 2020.
Μ. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Για τους δανειστές ο λόγος, οι οποίοι χθες το απόγευμα αναχώρησαν από την Αθήνα, πλην του ΔΝΤ που θα μείνει προκειμένου να συλλέξει στοιχεία για την έκθεση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους που θα παρουσιάσει στο τέλος του έτους.
Προηγήθηκε βέβαια μια τελευταία συνάντηση –σύνοψη των όσων συζητήθηκαν τις προηγούμενες μέρες– με την ελληνική αντιπροσωπεία στη διάρκεια της οποίας επιβεβαιώθηκαν ποια από τα προαπαιτούμενα αυτού του «πακέτου» έχουν προχωρήσει και ποια παραμένουν σε εκκρεμότητα.
Από την ενημέρωση που έγινε προκύπτει μεγάλη πρόοδος τόσο στο νομοσχέδιο για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές όσο και για τα αδήλωτα κεφάλαια, για τα οποία υπήρξαν σημαντικές διαφωνίες το προηγούμενο διάστημα.
Αυτές αφορούσαν:
* Τον ειδικό ακατάσχετο λογαριασμό, με τους θεσμούς να αντιδρούν με την εφαρμογή του μέτρου -λέγοντας μάλιστα ότι πρόκειται για μια χαριστική ρύθμιση- προτρέποντας έτσι την κυβέρνηση να αναζητήσει άλλα κίνητρα που να ενισχύουν τη χρήση του πλαστικού χρήματος.
* Το ύψος του συντελεστή βάσει του οποίου θα φορολογηθούν όσοι προχωρήσουν στην οικειοθελή αποκάλυψη των αδήλωτων εισοδημάτων τους.
Το κουαρτέτο και κυρίως το ΔΝΤ πρότειναν στην ελληνική πλευρά οι προσαυξήσεις αυτές μαζί με τον κύριο φόρο να φτάνουν ακόμη και το 120% του κεφαλαίου που δεν έχει δηλωθεί στην Εφορία.
Δηλαδή όποιος αποκαλύψει «κρυφά» εισοδήματα δεν θα έχει κανένα κέρδος, αφού η Εφορία ουσιαστικά θα του κατάσχει ολόκληρο το ποσό που έχει αποκρύψει, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις θα πρέπει να πληρώσει και έξτρα φόρο.
Λιγότερο συντηρητική -και πιο κοντά με τις ελληνικές «θέσεις»- ήταν η πρόταση της ευρωπαϊκής «τρόικας» για φόρο 65% στο «μαύρο χρήμα».
Πληροφορίες αναφέρουν ότι τα θέματα αυτά θα επιλυθούν σε τεχνικό επίπεδο τις επόμενες μέρες, ενώ πολύ κοντά είναι οι δύο πλευρές και στο θέμα του Υπερταμείου και δη για τα πρόσωπα (τρεις Ελληνες) που θα στελεχώσουν το Εποπτικό Συμβούλιο.
Η κυβέρνηση προτίθεται την επόμενη εβδομάδα να προχωρήσει όλες τις απαραίτητες νομοθετικές ενέργειες με έναν εφαρμοστικό νόμο τηρώντας «αυστηρά» το χρονοδιάγραμμα που θα την οδηγήσει στην υποδόση των 2,8 δισ. ευρώ και το οποίο έχει τους εξής σταθμούς:
*Ολοκλήρωση των 15 υποχρεώσεων ώς το τέλος Σεπτεμβρίου
* Σύνταξη της έκθεσης προόδου στη συνέχεια
*Πρώτη έγκριση στο EuroWorking Group στις 29 Σεπτεμβρίου
*Τελική πολιτική απόφαση για την εκταμίευση στο Eurogroup στις 10 Οκτωβρίου.
Το γενικό συμπέρασμα από την ολοκλήρωση αυτού του κύκλου της διαπραγμάτευσης είναι ότι αυτή κινήθηκε σε θετική κατεύθυνση με εξαίρεση τον ειδικό ακατάσχετο λογαριασμό για τις επιχειρήσεις που δεν… περπατάει - παρά το γεγονός ότι αποτέλεσε εξαγγελία του Αλέξη Τσίπρα από τη ΔΕΘ.
«Σήμερα είμαι πολύ πιο ευχαριστημένος απ’ ό,τι ήμουν στην αρχή της εβδομάδας, καθώς αμβλύνθηκαν αρκετές ανησυχίες και υπάρχει μεγάλη πρόοδος», δήλωσε αξιωματούχος του υπουργείου Οικονομικών, ο οποίος προετοιμάζεται για τις 17 Οκτώβρη που θα ξεκινήσει η δεύτερη αξιολόγηση.
Αυτή περιλαμβάνει τον έλεγχο σε 43 προαπαιτούμενα, πολλά από τα οποία άνοιξαν από τώρα, όπως τα «κόκκινα» δάνεια και το εργασιακό και εφόσον υπάρξει συμφωνία θα οδηγήσει στην εκταμίευση της επόμενης δόση ύψους 6,1 δισ. ευρώ.
Ενα ακόμη θέμα για το οποίο η Αθήνα δεν πέτυχε αυτό που ήθελε και σε αυτή τη διαπραγμάτευση ήταν αυτό της μείωσης των πλεονασμάτων κάτω από το 3,5% μετά το 2018.
Οι δανειστές απέρριψαν την ελληνική πρόταση για «κούρεμα» των στόχων στο 2,5% το 2019 και στο 2% το 2020. Ετσι, αν δεν αλλάξει κάτι στο νέο Μεσοπρόθεσμο που θα κατατεθεί μετά το προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2017 στη Βουλή θα προβλέπεται 3,5% πλεόνασμα και για το 2019 και για το 2020.
Μ. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών