Η στήριξη από το ΕΤΠΑ και το Ταμείο Συνοχής ανήλθε σε 15,8 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί σε ποσοστό περίπου 19% της συνολικής κρατικής δαπάνης, ή 202 ευρώ ανά κεφαλή
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε σήμερα, Παρασκευή 7 Οκτωβρίου, τα πορίσματα της ανεξάρτητης αξιολόγησης των επενδύσεων της ΕΕ κατά την περίοδο 2007-2013, με ειδικές εκθέσεις για κάθε κράτος μέλος.
Συνολικά δημιουργήθηκαν ένα εκατομμύριο θέσεις εργασίας, που αντιστοιχούν στο ένα τρίτο της συνολικής πανευρωπαϊκής δημιουργίας θέσεων εργασίας κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Κάθε ευρώ που επενδύθηκε στην πολιτική συνοχής θα δημιουργήσει πρόσθετο ΑΕΠ περίπου 2,74 ευρώ, γεγονός που συνεπάγεται ότι η κατ’ εκτίμηση απόδοση των επενδύσεων θα ανέλθει σε ένα τρισεκατομμύριο ευρώ πρόσθετου ΑΕΠ έως το 2023. Αυτά είναι τα κύρια αποτελέσματα της αξιολόγησης για την περίοδο 2007-2013.
Η αρμόδια Eπίτροπος για την περιφερειακή πολιτική, κα Corina Cretu, δήλωσε:
«Τα στοιχεία μιλούν από μόνα τους - η πολιτική συνοχής παράγει αποτελέσματα. Πιστεύω ότι η πολιτική αυτή είναι αναγκαία και πρέπει να παραμείνει ισχυρή και μετά το 2020. Η αξιολόγηση συμβάλει στον προβληματισμό σχετικά με τον τρόπο περαιτέρω ενίσχυσης της αποτελεσματικότητας και της απόδοσης της πολιτικής κατά την περίοδο 2014-2020 αλλά και μετέπειτα».
Η πολιτική ήταν επωφελής για την οικονομία όλων των κρατών μελών της ΕΕ και παρείχε στήριξη σε οικονομικά δύσκολους καιρούς, αναφέρει η Κομισιόν, προσθέτοντας πως πραγματοποιήθηκαν επενδύσεις σε σχεδόν 400.000 Μικρομεσαίες και νεοσύστατες επιχειρήσεις, έτσι ώστε η πολιτική συνοχής να αποτελεί πυλώνα του θεματολογίου της ΕΕ για την ανάπτυξη και την απασχόληση.
Όσον αφορά στην Ελλάδα, συνολικά, για την εν λόγω περίοδο, η στήριξη από το ΕΤΠΑ και το Ταμείο Συνοχής ανήλθε σε 15,8 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί σε ποσοστό περίπου 19% της συνολικής κρατικής δαπάνης, ή 202 ευρώ ανά κεφαλή.
Το ποσοστό συγχρηματοδότησης της ΕΕ αυξήθηκε αισθητά από 75% σε 99,8% κατά την περίοδο αυτή και, κατά συνέπεια, μειώθηκε η εθνική συνεισφορά στα προγράμματα χρηματοδότησης.
Αυτό επέτρεψε την ταχύτερη απορρόφηση των κονδυλίων, παρά τα ληφθέντα μέτρα λιτότητας, αλλά οδήγησε αναπόφευκτα σε σημαντική μείωση του συνόλου των κονδυλίων που διατίθενται για την περιφερειακή ανάπτυξη.
Στην Ελλάδα, πραγματοποιήθηκαν επενδύσεις κυρίως στους τομείς της υποστήριξης επιχειρήσεων, υποδομές μεταφορών, στην έρευνα και Καινοτομία και στο περιβάλλον.
Παράλληλα, η δημιουργία 21.000 νέων θέσεων εργασίας σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις, η σύσταση 2.611 νέων επιχειρήσεων και η κατασκευή 144 χιλιομέτρων νέου οδικού δικτύου είναι μεταξύ άλλων, τα κύρια αποτελέσματα των επενδύσεων του ΕΣΠΑ στην Ελλάδα την περίοδο 2007-2013, σύμφωνα με την ίδια έκθεση αξιολόγησης.
Σε γενικές γραμμές, η Επιτροπή εκτιμά ότι, σε μία περίοδο οικονομικής κρίσης, η υλοποίηση των επενδυτικών έργων της ΕΕ την περίοδο 2007-2013, ήταν "επωφελής" για τις οικονομίες όλων των κρατών-μελών.
Όσον αφορά την Ελλάδα, η έκθεση επισημαίνει ότι ως το τέλος του 2014, οι επενδύσεις από το ΕΣΠΑ της περιόδου 2007-2013 συνέβαλαν στη δημιουργία 21 000 νέων θέσεων εργασίας σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ).
Ειδικότερα, η έκθεση αναφέρει ότι στην Ελλάδα διατέθηκαν περίπου 2,9 δισ. ευρώ για τη στήριξη των επιχειρήσεων και την καινοτομία ( περίπου το 19% της συνολικής κατανομής της χρηματοδότησης για την Ελλάδα), ενώ το μεγαλύτερο μέρος της χρηματοδότησης (το 45%) διατέθηκε στην Έρευνα και Τεχνολογική Ανάπτυξη και την καινοτομία.
Συνολικά, μέχρι το τέλος του 2014, το ΕΣΠΑ χρηματοδότησε στην Ελλάδα 561 έργα Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης, μαζί με 30 έργα καινοτομίας, βοηθώντας να ξεκινήσουν 2.611 νέες επιχειρήσεις και 25.347 συγχρηματοδοτούμενα επενδυτικά έργα σε Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις.
Όσον αφορά τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην Ελλάδα, η έκθεση επισημαίνει ότι κατά την περίοδο 2007-2013, το μερίδιο της χρηματοδότησης που διατέθηκε ήταν σχετικά μικρό (8% της συνολικής διαθέσιμης χρηματοδότησης) και ότι, όπως και σε άλλα κράτη μέλη, είχε στόχο την άμβλυνση της επίδρασης της πιστωτικής κρίσης και της ύφεσης.
Εξάλλου, περίπου 6,2 δισεκατομμύρια ευρώ επενδύθηκαν μέσω του ΕΣΠΑ στον τομέα των μεταφορών (39% των συνολικών κονδυλίων του ΕΣΠΑ και μεταξύ των υψηλότερων ποσοστών στην ΕΕ). Το μεγαλύτερο ποσοστό αυτού (74%) χρηματοδότησε οδικά έργα, το υψηλότερο σε σχέση με τα άλλα κράτη-μέλη. Η χρηματοδότηση των έργων αυτών συνέβαλε στην κατασκευή 144 χιλιομέτρων νέου οδικού δικτύου και 11 χιλιομέτρων νέων σιδηροδρομικών γραμμών. Επίσης, το ΕΣΠΑ συγχρηματοδότησε την αναβάθμιση 2.646 χιλιομέτρων παλαιού οδικού δικτύου και 60 χιλιομέτρων σιδηροδρομικών γραμμών.
Επιπλέον, περίπου 772.000 επιπλέον άτομα, ή περίπου 7% του συνολικού ελληνικού πληθυσμού, συνδέθηκαν με το ευρυζωνικό δίκτυο, ως αποτέλεσμα της υλοποίησης των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ.
Συνολικά εκτιμάται ότι οι επενδύσεις του ΕΣΠΑ στην Ελλάδα την περίοδο 2007-2015 αύξησαν το ΑΕΠ της χώρας κατά 2% και εκτιμάται ότι ως το 2023 η χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ θα αυξήσει το ΑΕΠ κατά 3%.
Μεταξύ άλλων χαρακτηριστικών παραδειγμάτων σε άλλα κράτη μέλη, η πολιτική Συνοχής της ΕΕ συνέβαλε στη δημιουργία 100 000 θέσεων εργασίας στη Γερμανία, στη στήριξη 10 21.000 νεοσύστατων επιχειρήσεων στη Σουηδία, στη στήριξη περίπου 3 900 ερευνητικών σχεδίων στην Ουγγαρία, στην αναβάθμιση πάνω από 630 χιλιομέτρων οδικού άξονα, κυρίως του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών στη Λετονία.
www.bankingnews.gr
Συνολικά δημιουργήθηκαν ένα εκατομμύριο θέσεις εργασίας, που αντιστοιχούν στο ένα τρίτο της συνολικής πανευρωπαϊκής δημιουργίας θέσεων εργασίας κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Κάθε ευρώ που επενδύθηκε στην πολιτική συνοχής θα δημιουργήσει πρόσθετο ΑΕΠ περίπου 2,74 ευρώ, γεγονός που συνεπάγεται ότι η κατ’ εκτίμηση απόδοση των επενδύσεων θα ανέλθει σε ένα τρισεκατομμύριο ευρώ πρόσθετου ΑΕΠ έως το 2023. Αυτά είναι τα κύρια αποτελέσματα της αξιολόγησης για την περίοδο 2007-2013.
Η αρμόδια Eπίτροπος για την περιφερειακή πολιτική, κα Corina Cretu, δήλωσε:
«Τα στοιχεία μιλούν από μόνα τους - η πολιτική συνοχής παράγει αποτελέσματα. Πιστεύω ότι η πολιτική αυτή είναι αναγκαία και πρέπει να παραμείνει ισχυρή και μετά το 2020. Η αξιολόγηση συμβάλει στον προβληματισμό σχετικά με τον τρόπο περαιτέρω ενίσχυσης της αποτελεσματικότητας και της απόδοσης της πολιτικής κατά την περίοδο 2014-2020 αλλά και μετέπειτα».
Η πολιτική ήταν επωφελής για την οικονομία όλων των κρατών μελών της ΕΕ και παρείχε στήριξη σε οικονομικά δύσκολους καιρούς, αναφέρει η Κομισιόν, προσθέτοντας πως πραγματοποιήθηκαν επενδύσεις σε σχεδόν 400.000 Μικρομεσαίες και νεοσύστατες επιχειρήσεις, έτσι ώστε η πολιτική συνοχής να αποτελεί πυλώνα του θεματολογίου της ΕΕ για την ανάπτυξη και την απασχόληση.
Όσον αφορά στην Ελλάδα, συνολικά, για την εν λόγω περίοδο, η στήριξη από το ΕΤΠΑ και το Ταμείο Συνοχής ανήλθε σε 15,8 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί σε ποσοστό περίπου 19% της συνολικής κρατικής δαπάνης, ή 202 ευρώ ανά κεφαλή.
Το ποσοστό συγχρηματοδότησης της ΕΕ αυξήθηκε αισθητά από 75% σε 99,8% κατά την περίοδο αυτή και, κατά συνέπεια, μειώθηκε η εθνική συνεισφορά στα προγράμματα χρηματοδότησης.
Αυτό επέτρεψε την ταχύτερη απορρόφηση των κονδυλίων, παρά τα ληφθέντα μέτρα λιτότητας, αλλά οδήγησε αναπόφευκτα σε σημαντική μείωση του συνόλου των κονδυλίων που διατίθενται για την περιφερειακή ανάπτυξη.
Στην Ελλάδα, πραγματοποιήθηκαν επενδύσεις κυρίως στους τομείς της υποστήριξης επιχειρήσεων, υποδομές μεταφορών, στην έρευνα και Καινοτομία και στο περιβάλλον.
Παράλληλα, η δημιουργία 21.000 νέων θέσεων εργασίας σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις, η σύσταση 2.611 νέων επιχειρήσεων και η κατασκευή 144 χιλιομέτρων νέου οδικού δικτύου είναι μεταξύ άλλων, τα κύρια αποτελέσματα των επενδύσεων του ΕΣΠΑ στην Ελλάδα την περίοδο 2007-2013, σύμφωνα με την ίδια έκθεση αξιολόγησης.
Σε γενικές γραμμές, η Επιτροπή εκτιμά ότι, σε μία περίοδο οικονομικής κρίσης, η υλοποίηση των επενδυτικών έργων της ΕΕ την περίοδο 2007-2013, ήταν "επωφελής" για τις οικονομίες όλων των κρατών-μελών.
Όσον αφορά την Ελλάδα, η έκθεση επισημαίνει ότι ως το τέλος του 2014, οι επενδύσεις από το ΕΣΠΑ της περιόδου 2007-2013 συνέβαλαν στη δημιουργία 21 000 νέων θέσεων εργασίας σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ).
Ειδικότερα, η έκθεση αναφέρει ότι στην Ελλάδα διατέθηκαν περίπου 2,9 δισ. ευρώ για τη στήριξη των επιχειρήσεων και την καινοτομία ( περίπου το 19% της συνολικής κατανομής της χρηματοδότησης για την Ελλάδα), ενώ το μεγαλύτερο μέρος της χρηματοδότησης (το 45%) διατέθηκε στην Έρευνα και Τεχνολογική Ανάπτυξη και την καινοτομία.
Συνολικά, μέχρι το τέλος του 2014, το ΕΣΠΑ χρηματοδότησε στην Ελλάδα 561 έργα Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης, μαζί με 30 έργα καινοτομίας, βοηθώντας να ξεκινήσουν 2.611 νέες επιχειρήσεις και 25.347 συγχρηματοδοτούμενα επενδυτικά έργα σε Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις.
Όσον αφορά τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην Ελλάδα, η έκθεση επισημαίνει ότι κατά την περίοδο 2007-2013, το μερίδιο της χρηματοδότησης που διατέθηκε ήταν σχετικά μικρό (8% της συνολικής διαθέσιμης χρηματοδότησης) και ότι, όπως και σε άλλα κράτη μέλη, είχε στόχο την άμβλυνση της επίδρασης της πιστωτικής κρίσης και της ύφεσης.
Εξάλλου, περίπου 6,2 δισεκατομμύρια ευρώ επενδύθηκαν μέσω του ΕΣΠΑ στον τομέα των μεταφορών (39% των συνολικών κονδυλίων του ΕΣΠΑ και μεταξύ των υψηλότερων ποσοστών στην ΕΕ). Το μεγαλύτερο ποσοστό αυτού (74%) χρηματοδότησε οδικά έργα, το υψηλότερο σε σχέση με τα άλλα κράτη-μέλη. Η χρηματοδότηση των έργων αυτών συνέβαλε στην κατασκευή 144 χιλιομέτρων νέου οδικού δικτύου και 11 χιλιομέτρων νέων σιδηροδρομικών γραμμών. Επίσης, το ΕΣΠΑ συγχρηματοδότησε την αναβάθμιση 2.646 χιλιομέτρων παλαιού οδικού δικτύου και 60 χιλιομέτρων σιδηροδρομικών γραμμών.
Επιπλέον, περίπου 772.000 επιπλέον άτομα, ή περίπου 7% του συνολικού ελληνικού πληθυσμού, συνδέθηκαν με το ευρυζωνικό δίκτυο, ως αποτέλεσμα της υλοποίησης των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ.
Συνολικά εκτιμάται ότι οι επενδύσεις του ΕΣΠΑ στην Ελλάδα την περίοδο 2007-2015 αύξησαν το ΑΕΠ της χώρας κατά 2% και εκτιμάται ότι ως το 2023 η χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ θα αυξήσει το ΑΕΠ κατά 3%.
Μεταξύ άλλων χαρακτηριστικών παραδειγμάτων σε άλλα κράτη μέλη, η πολιτική Συνοχής της ΕΕ συνέβαλε στη δημιουργία 100 000 θέσεων εργασίας στη Γερμανία, στη στήριξη 10 21.000 νεοσύστατων επιχειρήσεων στη Σουηδία, στη στήριξη περίπου 3 900 ερευνητικών σχεδίων στην Ουγγαρία, στην αναβάθμιση πάνω από 630 χιλιομέτρων οδικού άξονα, κυρίως του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών στη Λετονία.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών