Σε μια διαπραγμάτευση που θα είναι «γεμάτη» από δημοσιονομικά και εργασιακά θέματα και με μικρή δόση από φορολογικά, ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος θα προσπαθήσει την Πέμπτη να βρει κοινό σημείο αναφοράς
Τελευταία προσπάθεια, μήπως και τα «βρει» στα ζητήματα (εξωδικαστικός συμβιβασμός, «ακατάσχετο» λογαριασμό, πρωτογενή πλεονάσματα, «μαύρο χρήμα», ειδικά μισθολόγια κ.ά) που διαφωνεί με τους δανειστές πριν οι τελευταίοι αναχωρήσουν από την Αθήνα, θα επιχειρήσει αύριο 27/10 η κυβέρνηση.
Σε μια διαπραγμάτευση που θα είναι «γεμάτη» από δημοσιονομικά και εργασιακά θέματα και με μικρή δόση από φορολογικά, ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος θα προσπαθήσει την Πέμπτη 27/10 να βρει κοινό σημείο αναφοράς στα εξής επτά «αγκάθια» που για την ώρα «τορπιλίζουν» την συμφωνία.
Πρόκειται για:
1. Τον εξωδικαστικό συμβιβασμό: Οι αυστηρότερες προϋποθέσεις που ζήτησαν οι θεσμοί για την υπαγωγή των υπερχρεωμένων επιχειρήσεων στον εξωδικαστικό συμβιβασμό και στις δυνατότητες του Δημοσίου να διαγράφει χρέη σε ιδιώτες, ήρθαν να ταράξουν τα νερά της διαπραγμάτευσης.
Παρά το γεγονός πως υπάρχει ήδη «συμφωνία επί της αρχής» στο θεσμικό πλαίσιο, που για τα επόμενα δύο χρόνια θα αποτελέσει ευκαιρία επιβίωσης αλλά και κερκόπορτα σε μαζικές χρεοκοπίες για δεκάδες χιλιάδες επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες οι δύο πλευρές δεν κατάφεραν να τα βρουν στο «μπρα-ντε φερ» των κριτηρίων που θα ισχύσουν.
2. Τα πρωτογενή πλεονάσματα: Η διαμάχη πάνω σε αυτό το θέμα είναι διαρκής.
Η κυβέρνηση, στην προσπάθειά της να αποφύγει το ασφυκτικό πλαίσιο της προσαρμογής με τη «συνταγή» της σκληρής λιτότητας, έχει αιτηθεί πολλάκις να μειωθούν οι στόχοι για τα πρωτογενή πλεονάσματα στο 2,5% του ΑΕΠ για το 2019 και στο 2% του ΑΕΠ για το 2020, από 3,5% του ΑΕΠ που προβλέπει η συμφωνία του Αυγούστου του 2015.
Ωστόσο, οι δανειστές εξακολουθούν να μην ανάβουν το «πράσινο φως», εκτιμώντας ότι «ανάσες» δεν αποκτά μόνο η ελληνική οικονομία αλλά και η κυβέρνηση, η οποία με αυτόν τον δημοσιονομικό «ελιγμό» θα έχει την ευκαιρία να συντάξει ένα Μεσοπρόθεσμο με έντονο προεκλογικό «άρωμα». Αυτός είναι ένας από τους βασικούς λόγους που δεν τείνουν «ευήκοα ώτα» στην ελληνική πρόταση.
3. Τις δημοσιονομικές επιδόσεις: Η απειλή για συμπληρωματικά μέτρα «στοιχειώνει» τον προϋπολογισμό του 2017.
Όλα ξεκίνησαν μετά την πρόσφατη αναθεώρηση των δημοσιονομικών μεγεθών του 2015 από την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), η οποία «προσγείωσε» το πρωτογενές πλεόνασμα της περυσινής χρονιάς από το 0,7% στο 0,2% του ΑΕΠ.
Γεγονός το οποίο εκμεταλλεύτηκαν οι δανειστές για να μπορέσουν να ακυρώσουν το προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού και έτσι να συνεχίσουν τις καθυστερήσεις τις οποίες παίζουν με το ελληνικό χρέος.
Σε συνεργασία με τις ελληνικές αρχές θα προσδιορίσουν την επίπτωση της διαφοράς αυτής (carry over effect) τόσο στον φετινό προϋπολογισμό αλλά και στον επόμενο.
4. Το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα: Η δυστοκία στην εξεύρεση 460 εκατ. ευρώ από τα 760 εκατ. ευρώ που συνολικά απαιτούνται το 2017 για να χρηματοδοτηθεί το κοινωνικό εισόδημα αλληλεγγύης αποτελεί σημείο τριβής με τους εκπροσώπους των θεσμών.
Όπως διεμήνυσαν στην ελληνική πλευρά από τη στιγμή που δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια για περικοπές στα προνοιακά επιδόματα, το βάρος πέφτει στην κοινωνική ασφάλιση ή στους φόρους ( αύξηση) ή στο αφορολόγητο ποσό ( περαιτέρω μείωση στα 5.000 ευρώ).
5. Τον ειδικό «ακατάσχετο» λογαριασμό επιχειρήσεων με ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το δημόσιο: «Αγεφύρωτες» παραμένουν οι διαφορές ανάμεσα στις δύο πλευρές ως προς το ποσοστό των χρημάτων που θα είναι εκτεθειμένο προς κατάσχεση μετά την κάλυψη των υποχρεώσεων της εταιρίας (οφειλές σε Εφορία, Ασφαλιστικά ταμεία, Τράπεζες, ΔΕΚΟ και έξοδα μισθοδοσίας).
Το μέτρο είχε εξαγγελθεί από τον Πρωθυπουργό στη ΔΕΘ, δίχως την έγκριση των δανειστών.
6. Ειδικά μισθολόγια: Μεγάλος πονοκέφαλος για την κυβέρνηση η αναμόρφωση των ειδικών μισθολογίων και το «πάγωμα» των ωριμάνσεών τους από την 1η Ιανουαρίου 2017. Η κυβέρνηση είχε δεσμευτεί να προτείνει έως τις 29 Σεπτεμβρίου ισοδύναμα μέτρα που θα αντικαθιστούσαν το «πάγωμα», αλλά η προσπάθεια έπεσε στο κενό.
Το οικονομικό επιτελείο προσπαθεί να ξεφύγει από αυτή την δέσμευση ώστε το «πάγωμα» των ωριμάνσεων να μην προχωρήσει, με το επιχείρημα ότι από την 1η Ιανουαρίου θα πρέπει να εφαρμοστεί, ούτως ή άλλως, νέο μισθολογικό καθεστώς για αστυνομικούς, στρατιωτικούς, γιατρούς, πανεπιστημιακούς, δικαστικούς κ.λπ.
Συνεπώς, το όποιο «πάγωμα» των ωριμάνσεων ή η αναζήτηση αξιόπιστων ισοδύναμων μέτρων είναι λογικό να προχωρήσουν μετά τις αλλαγές που θα γίνουν στο γενικότερο καθεστώς των ειδικών μισθολογίων.
7. Το νομοσχέδιο για το «μαύρο χρήμα»: Εδώ και δύο χρόνια «δίνουν και παίρνουν» οι συντελεστές με τους οποίους θα φορολογηθούν όσοι «φυγάδευσαν» τα χρήματά τους στο εξωτερικό ή τα έκρυψαν σε θυρίδες και σεντούκια και τα οποία δεν δικαιολογούνται από τα δηλωθέντα εισοδήματά τους.
Συμφωνία ακόμη δεν υπάρχει, παρά τα τελευταία σενάρια για την θέσπιση τριών συντελεστών οι οποίοι θα κλιμακώνονται από 50% έως 60%.
Συγκεκριμένα:
*Με συντελεστή 50% όσοι εμφανίσουν οικειοθελώς στην εφορία το «μαύρο χρήμα» που έχουν στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό χωρίς να έχουν εντοπιστεί μέχρι σήμερα από τις φορολογικές αρχές.
* Με συντελεστή 55% όσοι έχουν εντοπιστεί από τον ελεγκτικό μηχανισμό με κρυφά εισοδήματα και έχει εκδοθεί φύλλο ελέγχου και ο φορολογικός έλεγχος έχει ξεκινήσει.
*Με συντελεστή φόρου 60% που θα επιβάλλεται στις περιπτώσεις που ο έλεγχος έχει ολοκληρωθεί αλλά δεν υπάρχει τελεσίδικη δικαστική απόφαση.
Μ. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σε μια διαπραγμάτευση που θα είναι «γεμάτη» από δημοσιονομικά και εργασιακά θέματα και με μικρή δόση από φορολογικά, ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος θα προσπαθήσει την Πέμπτη 27/10 να βρει κοινό σημείο αναφοράς στα εξής επτά «αγκάθια» που για την ώρα «τορπιλίζουν» την συμφωνία.
Πρόκειται για:
1. Τον εξωδικαστικό συμβιβασμό: Οι αυστηρότερες προϋποθέσεις που ζήτησαν οι θεσμοί για την υπαγωγή των υπερχρεωμένων επιχειρήσεων στον εξωδικαστικό συμβιβασμό και στις δυνατότητες του Δημοσίου να διαγράφει χρέη σε ιδιώτες, ήρθαν να ταράξουν τα νερά της διαπραγμάτευσης.
Παρά το γεγονός πως υπάρχει ήδη «συμφωνία επί της αρχής» στο θεσμικό πλαίσιο, που για τα επόμενα δύο χρόνια θα αποτελέσει ευκαιρία επιβίωσης αλλά και κερκόπορτα σε μαζικές χρεοκοπίες για δεκάδες χιλιάδες επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες οι δύο πλευρές δεν κατάφεραν να τα βρουν στο «μπρα-ντε φερ» των κριτηρίων που θα ισχύσουν.
2. Τα πρωτογενή πλεονάσματα: Η διαμάχη πάνω σε αυτό το θέμα είναι διαρκής.
Η κυβέρνηση, στην προσπάθειά της να αποφύγει το ασφυκτικό πλαίσιο της προσαρμογής με τη «συνταγή» της σκληρής λιτότητας, έχει αιτηθεί πολλάκις να μειωθούν οι στόχοι για τα πρωτογενή πλεονάσματα στο 2,5% του ΑΕΠ για το 2019 και στο 2% του ΑΕΠ για το 2020, από 3,5% του ΑΕΠ που προβλέπει η συμφωνία του Αυγούστου του 2015.
Ωστόσο, οι δανειστές εξακολουθούν να μην ανάβουν το «πράσινο φως», εκτιμώντας ότι «ανάσες» δεν αποκτά μόνο η ελληνική οικονομία αλλά και η κυβέρνηση, η οποία με αυτόν τον δημοσιονομικό «ελιγμό» θα έχει την ευκαιρία να συντάξει ένα Μεσοπρόθεσμο με έντονο προεκλογικό «άρωμα». Αυτός είναι ένας από τους βασικούς λόγους που δεν τείνουν «ευήκοα ώτα» στην ελληνική πρόταση.
3. Τις δημοσιονομικές επιδόσεις: Η απειλή για συμπληρωματικά μέτρα «στοιχειώνει» τον προϋπολογισμό του 2017.
Όλα ξεκίνησαν μετά την πρόσφατη αναθεώρηση των δημοσιονομικών μεγεθών του 2015 από την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), η οποία «προσγείωσε» το πρωτογενές πλεόνασμα της περυσινής χρονιάς από το 0,7% στο 0,2% του ΑΕΠ.
Γεγονός το οποίο εκμεταλλεύτηκαν οι δανειστές για να μπορέσουν να ακυρώσουν το προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού και έτσι να συνεχίσουν τις καθυστερήσεις τις οποίες παίζουν με το ελληνικό χρέος.
Σε συνεργασία με τις ελληνικές αρχές θα προσδιορίσουν την επίπτωση της διαφοράς αυτής (carry over effect) τόσο στον φετινό προϋπολογισμό αλλά και στον επόμενο.
4. Το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα: Η δυστοκία στην εξεύρεση 460 εκατ. ευρώ από τα 760 εκατ. ευρώ που συνολικά απαιτούνται το 2017 για να χρηματοδοτηθεί το κοινωνικό εισόδημα αλληλεγγύης αποτελεί σημείο τριβής με τους εκπροσώπους των θεσμών.
Όπως διεμήνυσαν στην ελληνική πλευρά από τη στιγμή που δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια για περικοπές στα προνοιακά επιδόματα, το βάρος πέφτει στην κοινωνική ασφάλιση ή στους φόρους ( αύξηση) ή στο αφορολόγητο ποσό ( περαιτέρω μείωση στα 5.000 ευρώ).
5. Τον ειδικό «ακατάσχετο» λογαριασμό επιχειρήσεων με ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το δημόσιο: «Αγεφύρωτες» παραμένουν οι διαφορές ανάμεσα στις δύο πλευρές ως προς το ποσοστό των χρημάτων που θα είναι εκτεθειμένο προς κατάσχεση μετά την κάλυψη των υποχρεώσεων της εταιρίας (οφειλές σε Εφορία, Ασφαλιστικά ταμεία, Τράπεζες, ΔΕΚΟ και έξοδα μισθοδοσίας).
Το μέτρο είχε εξαγγελθεί από τον Πρωθυπουργό στη ΔΕΘ, δίχως την έγκριση των δανειστών.
6. Ειδικά μισθολόγια: Μεγάλος πονοκέφαλος για την κυβέρνηση η αναμόρφωση των ειδικών μισθολογίων και το «πάγωμα» των ωριμάνσεών τους από την 1η Ιανουαρίου 2017. Η κυβέρνηση είχε δεσμευτεί να προτείνει έως τις 29 Σεπτεμβρίου ισοδύναμα μέτρα που θα αντικαθιστούσαν το «πάγωμα», αλλά η προσπάθεια έπεσε στο κενό.
Το οικονομικό επιτελείο προσπαθεί να ξεφύγει από αυτή την δέσμευση ώστε το «πάγωμα» των ωριμάνσεων να μην προχωρήσει, με το επιχείρημα ότι από την 1η Ιανουαρίου θα πρέπει να εφαρμοστεί, ούτως ή άλλως, νέο μισθολογικό καθεστώς για αστυνομικούς, στρατιωτικούς, γιατρούς, πανεπιστημιακούς, δικαστικούς κ.λπ.
Συνεπώς, το όποιο «πάγωμα» των ωριμάνσεων ή η αναζήτηση αξιόπιστων ισοδύναμων μέτρων είναι λογικό να προχωρήσουν μετά τις αλλαγές που θα γίνουν στο γενικότερο καθεστώς των ειδικών μισθολογίων.
7. Το νομοσχέδιο για το «μαύρο χρήμα»: Εδώ και δύο χρόνια «δίνουν και παίρνουν» οι συντελεστές με τους οποίους θα φορολογηθούν όσοι «φυγάδευσαν» τα χρήματά τους στο εξωτερικό ή τα έκρυψαν σε θυρίδες και σεντούκια και τα οποία δεν δικαιολογούνται από τα δηλωθέντα εισοδήματά τους.
Συμφωνία ακόμη δεν υπάρχει, παρά τα τελευταία σενάρια για την θέσπιση τριών συντελεστών οι οποίοι θα κλιμακώνονται από 50% έως 60%.
Συγκεκριμένα:
*Με συντελεστή 50% όσοι εμφανίσουν οικειοθελώς στην εφορία το «μαύρο χρήμα» που έχουν στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό χωρίς να έχουν εντοπιστεί μέχρι σήμερα από τις φορολογικές αρχές.
* Με συντελεστή 55% όσοι έχουν εντοπιστεί από τον ελεγκτικό μηχανισμό με κρυφά εισοδήματα και έχει εκδοθεί φύλλο ελέγχου και ο φορολογικός έλεγχος έχει ξεκινήσει.
*Με συντελεστή φόρου 60% που θα επιβάλλεται στις περιπτώσεις που ο έλεγχος έχει ολοκληρωθεί αλλά δεν υπάρχει τελεσίδικη δικαστική απόφαση.
Μ. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών