Προκύπτει με σαφήνεια, η απαίτηση του ευρωπαϊκού σκέλους των δανειστών για άμεση κατάθεση του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος 2017-2020, με στόχο πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% για το διάστημα 2018-2020.
Με κομμένα τα φτερά για πολιτική συμφωνία στο Eurogroup της 5ης Δεκεμβρίου βαδίζει η κυβέρνηση από τη στιγμή που οι τρεις μεγάλες εκκρεμότητες στα εργασιακά, την ενέργεια και το δημοσιονομικό κενό του 2018 παραμένουν ορθάνοικτες.
Οι δανειστές αναχώρησαν χθες 22/11 από την Αθήνα και ως εκ τούτου οι συζητήσεις θα συνεχιστούν πλέον σε τεχνικό επίπεδο με την γνωστή διαδικασία των emails. Μολονότι οι διαπραγματεύσεις θα συνεχιστούν εξ αποστάσεως και πιθανότατα θα πραγματοποιηθεί τηλεδιάσκεψη πριν από το Euro Working Group της προσεχούς Δευτέρας 28 Νοεμβρίου του 2016, κύκλοι των θεσμών υποβάθμισαν χθες το ορόσημο της 5ης Δεκεμβρίου, λέγοντας ότι το Eurogroup εκείνης της ημέρας «θα είναι καλή ευκαιρία να αποτιμήσουμε τη διαδικασία» των διαπραγματεύσεων.
Είχε προηγηθεί μια άκαρπη τελευταία συνάντηση του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης με το κουαρτέτο των πιστωτών, η οποία ολοκληρώθηκε στις 5:30 χθες 22/11 το πρωί.
Οι δύο πλευρές εξέτασαν διεξοδικά προσχέδιο συμφωνίας, χωρίς όμως να γεφυρώσουν τις διαφορές τους στα τρία προαναφερθέντα πεδία.
Αντιθέτως, όπως παραδέχθηκε χθες υψηλόβαθμο στέλεχος του οικονομικού επιτελείου, η πρόοδος στα εργασιακά ήταν μηδενική.
Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Εργασίας, το χάσμα με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) είναι τεράστιο, καθώς εμμένει στην απελευθέρωση των ομαδικών απολύσεων και στη θέσπιση της ανταπεργίας (lock out).
Επίσης, απορρίπτει σταθερά την επιστροφή των συλλογικών διαπραγματεύσεων και την επεκτασιμότητα των κλαδικών συμβάσεων.
Όσον αφορά στο δημοσιονομικό κενό του 2018 το οποίο ξεκίνησε από τα 800 εκατ. ευρώ κυβερνητικές πηγές αναφέρουν ότι έχει υπάρξει συρρίκνωσή του και εκφράζουν την ελπίδα οι αποστάσεις να καλυφθούν πριν το ΕuroWorkingGroup της 28ης Νοεμβρίου.
Στις διαπραγματεύσεις το κουαρτέτο έτρεξε όλες τις συζητήσεις για τα δημοσιονομικά, με βάση στόχους για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ κάθε χρόνο από το 2018 ως το 2020.
Σύμφωνα με κυβερνητική πηγή τα κλιμάκια δεν είχαν την εξουσιοδότηση να συζητήσουν για μικρότερα ποσοστά.
Το θέμα ωστόσο πρόκειται να τεθεί από την κυβέρνηση στο Eurogroup της 5ης Δεκεμβρίου καθώς όπως ανέφερε αξιωματούχος του υπουργείου Οικονομικών «αποτελεί την άλλη μεριά του χρέους».
Σε αυτά τα «αγκάθια» προστίθεται η απαίτηση των πιστωτών για αλλαγές στις δημοπρασίες ηλεκτρικού ρεύματος της ΔΕΗ.
Στις διαπραγματεύσεις εξετάστηκε και η πρόθεση της κυβέρνησης να διανείμει μέρος του πρωτογενούς πλεονάσματος (1,9 δισ. ευρώ) του 2016 στις ασθενέστερες οικονομικά τάξεις.
Στο προσχέδιο συμφωνίας για το επικαιροποιημένο Μνημόνιο, το οποίο παρέδωσαν οι δανειστές στην κυβέρνηση, αναφέρεται ότι «αν οι δημοσιονομικές επιδόσεις εμφανίζουν μόνιμη υπέρβαση έναντι των στόχων, οι αρχές θα μπορούν -σε συμφωνία με τους θεσμούς- να εξετάσουν το ενδεχόμενο αξιοποίησης της υπέρβασης για την ενίσχυση των κοινωνικών δαπανών (μέσω του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης-ΚΕΑ) και/ή να μειώσουν τα φορολογικά βάρη, εφόσον επιβεβαιωθεί η υπέρβαση των δημοσιονομικών στόχων».
Υψηλόβαθμος παράγοντας του υπουργείου Οικονομικών κατέστησε σαφές ότι η κυβέρνηση θα διανείμει το κομμάτι εκείνο της υπέρβασης του πλεονάσματος το οποίο θεωρείται απολύτως «ασφαλές» αφού έχουν ληφθεί υπόψη όλα τα ενδεχόμενα ρίσκα τα οποία πιθανόν θα το επηρεάσουν και τα οποία εκτείνονται από την αστάθεια των μεγεθών του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων το Δεκέμβριο έως και ενδεχόμενες αναθεωρήσεις από τη Eurostat.
«Το ότι έχουμε ένα δισεκατομμύριο ευρώ υπέρβαση πλεονάσματος δεν σημαίνει ότι μπορούμε να δώσουμε ένα δισεκατομμύριο ευρώ μέρισμα, μπορεί τελικά να δώσουμε ένα αισθητά μικρότερο κομμάτι, όσο είναι ασφαλές», ανέφερε.
Ξεκάθαρο είναι όμως ότι πρόθεση της κυβέρνησης είναι οι αποφάσεις να ληφθούν άμεσα και η χορήγηση του μερίσματος να γίνει εντός του 2016.
Το κυρίαρχο ζήτημα το οποίο αναδεικνύεται όμως από το επικαιροποιημένο Μνημόνιο δεν είναι η διανομή ή μη του πλεονάζοντος πρωτογενούς πλεονάσματος.
Προκύπτει με σαφήνεια, η απαίτηση του ευρωπαϊκού σκέλους των δανειστών για άμεση κατάθεση του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος 2017-2020, με στόχο πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% για το διάστημα 2018-2020.
Για την επίτευξη του 3,5%, προβλέπεται περικοπή επιδομάτων, κατάργηση φοροαπαλλαγών, περιλαμβανομένων αυτών που αφορούν στις εκπτώσεις ιατρικών εξόδων, νέο μαχαίρι στις δαπάνες του ΕΟΠΠΥ, επιβολή φόρου στις βραχυχρόνιες ενοικιάσεις κατοικιών μέσω Airbnb, αλλά και εξοικονομήσεις δαπανών, μετά την επανεξέταση των δαπανών από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους για όλα τα υπουργεία, περιλαμβανομένου του υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
Μ. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Οι δανειστές αναχώρησαν χθες 22/11 από την Αθήνα και ως εκ τούτου οι συζητήσεις θα συνεχιστούν πλέον σε τεχνικό επίπεδο με την γνωστή διαδικασία των emails. Μολονότι οι διαπραγματεύσεις θα συνεχιστούν εξ αποστάσεως και πιθανότατα θα πραγματοποιηθεί τηλεδιάσκεψη πριν από το Euro Working Group της προσεχούς Δευτέρας 28 Νοεμβρίου του 2016, κύκλοι των θεσμών υποβάθμισαν χθες το ορόσημο της 5ης Δεκεμβρίου, λέγοντας ότι το Eurogroup εκείνης της ημέρας «θα είναι καλή ευκαιρία να αποτιμήσουμε τη διαδικασία» των διαπραγματεύσεων.
Είχε προηγηθεί μια άκαρπη τελευταία συνάντηση του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης με το κουαρτέτο των πιστωτών, η οποία ολοκληρώθηκε στις 5:30 χθες 22/11 το πρωί.
Οι δύο πλευρές εξέτασαν διεξοδικά προσχέδιο συμφωνίας, χωρίς όμως να γεφυρώσουν τις διαφορές τους στα τρία προαναφερθέντα πεδία.
Αντιθέτως, όπως παραδέχθηκε χθες υψηλόβαθμο στέλεχος του οικονομικού επιτελείου, η πρόοδος στα εργασιακά ήταν μηδενική.
Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Εργασίας, το χάσμα με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) είναι τεράστιο, καθώς εμμένει στην απελευθέρωση των ομαδικών απολύσεων και στη θέσπιση της ανταπεργίας (lock out).
Επίσης, απορρίπτει σταθερά την επιστροφή των συλλογικών διαπραγματεύσεων και την επεκτασιμότητα των κλαδικών συμβάσεων.
Όσον αφορά στο δημοσιονομικό κενό του 2018 το οποίο ξεκίνησε από τα 800 εκατ. ευρώ κυβερνητικές πηγές αναφέρουν ότι έχει υπάρξει συρρίκνωσή του και εκφράζουν την ελπίδα οι αποστάσεις να καλυφθούν πριν το ΕuroWorkingGroup της 28ης Νοεμβρίου.
Στις διαπραγματεύσεις το κουαρτέτο έτρεξε όλες τις συζητήσεις για τα δημοσιονομικά, με βάση στόχους για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ κάθε χρόνο από το 2018 ως το 2020.
Σύμφωνα με κυβερνητική πηγή τα κλιμάκια δεν είχαν την εξουσιοδότηση να συζητήσουν για μικρότερα ποσοστά.
Το θέμα ωστόσο πρόκειται να τεθεί από την κυβέρνηση στο Eurogroup της 5ης Δεκεμβρίου καθώς όπως ανέφερε αξιωματούχος του υπουργείου Οικονομικών «αποτελεί την άλλη μεριά του χρέους».
Σε αυτά τα «αγκάθια» προστίθεται η απαίτηση των πιστωτών για αλλαγές στις δημοπρασίες ηλεκτρικού ρεύματος της ΔΕΗ.
Στις διαπραγματεύσεις εξετάστηκε και η πρόθεση της κυβέρνησης να διανείμει μέρος του πρωτογενούς πλεονάσματος (1,9 δισ. ευρώ) του 2016 στις ασθενέστερες οικονομικά τάξεις.
Στο προσχέδιο συμφωνίας για το επικαιροποιημένο Μνημόνιο, το οποίο παρέδωσαν οι δανειστές στην κυβέρνηση, αναφέρεται ότι «αν οι δημοσιονομικές επιδόσεις εμφανίζουν μόνιμη υπέρβαση έναντι των στόχων, οι αρχές θα μπορούν -σε συμφωνία με τους θεσμούς- να εξετάσουν το ενδεχόμενο αξιοποίησης της υπέρβασης για την ενίσχυση των κοινωνικών δαπανών (μέσω του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης-ΚΕΑ) και/ή να μειώσουν τα φορολογικά βάρη, εφόσον επιβεβαιωθεί η υπέρβαση των δημοσιονομικών στόχων».
Υψηλόβαθμος παράγοντας του υπουργείου Οικονομικών κατέστησε σαφές ότι η κυβέρνηση θα διανείμει το κομμάτι εκείνο της υπέρβασης του πλεονάσματος το οποίο θεωρείται απολύτως «ασφαλές» αφού έχουν ληφθεί υπόψη όλα τα ενδεχόμενα ρίσκα τα οποία πιθανόν θα το επηρεάσουν και τα οποία εκτείνονται από την αστάθεια των μεγεθών του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων το Δεκέμβριο έως και ενδεχόμενες αναθεωρήσεις από τη Eurostat.
«Το ότι έχουμε ένα δισεκατομμύριο ευρώ υπέρβαση πλεονάσματος δεν σημαίνει ότι μπορούμε να δώσουμε ένα δισεκατομμύριο ευρώ μέρισμα, μπορεί τελικά να δώσουμε ένα αισθητά μικρότερο κομμάτι, όσο είναι ασφαλές», ανέφερε.
Ξεκάθαρο είναι όμως ότι πρόθεση της κυβέρνησης είναι οι αποφάσεις να ληφθούν άμεσα και η χορήγηση του μερίσματος να γίνει εντός του 2016.
Το κυρίαρχο ζήτημα το οποίο αναδεικνύεται όμως από το επικαιροποιημένο Μνημόνιο δεν είναι η διανομή ή μη του πλεονάζοντος πρωτογενούς πλεονάσματος.
Προκύπτει με σαφήνεια, η απαίτηση του ευρωπαϊκού σκέλους των δανειστών για άμεση κατάθεση του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος 2017-2020, με στόχο πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% για το διάστημα 2018-2020.
Για την επίτευξη του 3,5%, προβλέπεται περικοπή επιδομάτων, κατάργηση φοροαπαλλαγών, περιλαμβανομένων αυτών που αφορούν στις εκπτώσεις ιατρικών εξόδων, νέο μαχαίρι στις δαπάνες του ΕΟΠΠΥ, επιβολή φόρου στις βραχυχρόνιες ενοικιάσεις κατοικιών μέσω Airbnb, αλλά και εξοικονομήσεις δαπανών, μετά την επανεξέταση των δαπανών από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους για όλα τα υπουργεία, περιλαμβανομένου του υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
Μ. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών