Η άνοδος των διεθνών τιμών του πετρέλαιο και η συναλλαγματική ισοτιμία ευρώ διαμορφώνουν την αρχική τιμή του προϊόντος και επηρεάζουν μόνο το διυλιστήριο
Στην άνοδο των διεθνών τιμών ρίχνει την ευθύνη για την αύξηση των τιμών της βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, κ. Δημήτρης Παπαδημητρίου, με χθεσινή (5/1) ανακοίνωσή του, που σκοπό έχει - όπως σημειώνεται - να προστατεύσει τους πολίτες από τα δημοσιεύματα του Τύπου.
Συγκεκριμένα αναφέρει ότι με αφορμή τα δημοσιεύματα για την αγορά υγρών καυσίμων και προκειμένου να προστατεύσει τους πολίτες από λανθασμένες εντυπώσεις και απλοϊκές συσχετίσεις των διεθνών τιμών αργού πετρελαίου με την τιμή διάθεσης της βενζίνης, το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης διευκρινίζει τα εξής:
Η αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης επηρεάζει τις φορολογικές επιβαρύνσεις κατά 3,7 λεπτά του ευρώ για τις βενζίνες, 10 λεπτά για το πετρέλαιο κίνησης και 7 λεπτά για το υγραέριο κίνησης.
Προσθέτει ότι σύμφωνα με τα στοιχεία του ηλεκτρονικού διηπειρωτικού χρηματιστηρίου (ICE) ο χρηματιστηριακός δείκτης του αργού πετρελαίου τύπου Brent, μέσα στο 2016 σημείωσε τη μεγαλύτερη ετήσια άνοδο που έχει καταγραφεί μετά το 2009.
Από τις 30 Νοεμβρίου, μετά τη συμφωνία για μείωση της παραγωγής από τα μέλη του ΟΠΕΚ και άλλες χώρες, οι τιμές του αργού πετρελαίου έχουν αυξηθεί κατά 25%, προσεγγίζοντας υψηλά 18 μηνών.
Επιπρόσθετα, η διαπραγμάτευση της τιμή του αργού πετρελαίου εκτελείται σε δολάρια Αμερικής.
Επομένως, οι τιμές αργού πετρελαίου που προμηθεύονται τα διυλιστήρια στην Ελλάδα, επηρεάζονται και από την ισοτιμία του ευρώ έναντι του δολαρίου, η οποία υποχώρησε περίπου κατά 3% το 2016, ενώ οι πιέσεις εντάθηκαν ιδιαίτερα το τελευταίο 3μηνο του έτους (πτώση πάνω από 7%), εξαιτίας των προβλέψεων για σταδιακή αύξηση των αμερικανικών επιτοκίων, επηρεάζοντας αναλόγως στην ευρωπαϊκή αγορά τις διεθνείς τιμές του αργού.
Η αύξηση στις τιμές του αργού πετρελαίου σε όρους ευρώ το τελευταίο έτος είναι της τάξης του 60% και ανέρχεται στα 12,9 λεπτά του ευρώ.
Τι δεν ξέρει ή τι δεν θέλει να ξέρει το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης
Το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης και ειδικότερα ο τεχνοκράτης υπουργός θα πρέπει να γνωρίζει ότι η τελική τιμή του προϊόντος τόσο της βενζίνης όσο και του πετρελαίου κίνησης στην εγχώρια αγορά διαμορφώνεται σε ποσοστό 70% στους επιπλέον φόρους και το υπόλοιπο 30% είναι η πραγματική αξία του προϊόντος μαζί με το κέρδος των εμπλεκόμενων.
Η άνοδος των διεθνών τιμών του πετρέλαιο και η συναλλαγματική ισοτιμία ευρώ διαμορφώνουν την αρχική τιμή του προϊόντος και επηρεάζουν μόνο το διυλιστήριο.
Οι δύο αυτοί παράγοντες διαμόρφωσαν την τιμή του προϊόντος για την Πέμπτη 5 Ιανουαρίου 2017 σύμφωνα με τα στοιχεία της Motor Oil στις παρακάτω τιμές.
Η αμόλυβδη βενζίνη 95 RON πριν τη φορολογία κοστίζει 0,45 ευρώ το λίτρο.
Αν δεν υπήρχαν οι επιπρόσθετοι φόροι υπέρ του κράτους θα έφθανε στην αντλία έστω 15 λεπτά χαμηλότερα.
Η αμόλυβδη βενζίνη 100 RON αποτιμάται από το διυλιστήριο στα 0,52 ευρώ το λίτρο.
Το πετρέλαιο κίνησης στα 0,51 ευρώ το λίτρο και το πετρέλαιο θέρμανσης μόλις σε 0,44 ευρώ το λίτρο.
Οι τιμές των καυσίμων μετά την επιβολή φόρων
Η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης 95 RON μετά τους φόρους ανέρχεται στο 1,162,51 ευρώ το λίτρο.
Η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης 100 RON 1,196,42 ευρώ, το πετρέλαιο κίνησης προς 0,938,45 ευρώ το λίτρο και το θέρμανσης στα 0,734,48.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στις παραπάνω τιμές πρέπει να επιβληθεί ο ΦΠΑ με συντελεστή 24%.
Έτσι η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης 95 RON διαμορφώνεται στο 1,44 ευρώ το λίτρο.
Στη συνέχεια η τιμή αυξάνεται διότι πρέπει να υπολογισθούν τα κέρδη του μεταφορέα καυσίμων, της εταιρείας εμπορίας πετρελαιοειδών και το κέρδος του πρατηριούχου.
Γιατί η κυβέρνηση έβαλε περισσότερο φόρο στο πετρέλαιο κίνησης
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης η νέα επιβάρυνση στο πετρέλαιο κίνησης ανήλθε σε 10 λεπτά το λίτρο και 3,7 λεπτά στη βενζίνη.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που διαθέτει το worldenergynews προκύπτει ότι πέφτει η κατανάλωση της βενζίνης και αυξάνεται του πετρελαίου κίνησης καθώς αρκετοί οδηγοί επιλέγουν πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο για τις μετακινήσεις διότι η τιμή του πετρελαίου κίνησης παραμένει ακόμη χαμηλότερη από της βενζίνης.
Σύμφωνα με τα στοιχεία των ΕΛΠΕ η κατανάλωση του πετρελαίου κίνησης αυξήθηκε κατά 7,5% τον Σεπτέμβριο του 2016 σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι , το Νοέμβριο ενισχύθηκε 3% ενώ τον Οκτώβριο είχε πτώση 3,2%.
Αντίθετα η κατανάλωση της βενζίνης σημείωσε πτώση 6,8% τον Οκτώβριο, τον Σεπτέμβριο μειώθηκε 1,1%, ενώ σημείωσε οριακή άνοδο 0,4% τον Νοέμβριο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η κατανάλωση βενζίνης έπεσε στους 185.890 ΜΤ τους μήνες Οκτώβριο και Νοέμβριο ενώ το Σεπτέμβριο του 2016 ήταν 210.241 ΜΤ.
Στο πετρέλαιο κίνησης η κατανάλωση ανήλθε σε 230.402 ΜΤ το Σεπτέμβριο, τον Οκτώβριο υποχώρησε σε 209.703 ΜΤ και τον Οκτώβριο ανήλθε σε 216.708 ΜΤ.
Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία η μέση κατανάλωση βενζίνης μειώθηκε 2,5% το ίδιο διάστημα ενώ αυξήθηκε κατά 2,5% η μέση κατανάλωση του πετρελαίου κίνησης.
Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@bankingnews.gr
www.bankingnews.gr
Συγκεκριμένα αναφέρει ότι με αφορμή τα δημοσιεύματα για την αγορά υγρών καυσίμων και προκειμένου να προστατεύσει τους πολίτες από λανθασμένες εντυπώσεις και απλοϊκές συσχετίσεις των διεθνών τιμών αργού πετρελαίου με την τιμή διάθεσης της βενζίνης, το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης διευκρινίζει τα εξής:
Η αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης επηρεάζει τις φορολογικές επιβαρύνσεις κατά 3,7 λεπτά του ευρώ για τις βενζίνες, 10 λεπτά για το πετρέλαιο κίνησης και 7 λεπτά για το υγραέριο κίνησης.
Προσθέτει ότι σύμφωνα με τα στοιχεία του ηλεκτρονικού διηπειρωτικού χρηματιστηρίου (ICE) ο χρηματιστηριακός δείκτης του αργού πετρελαίου τύπου Brent, μέσα στο 2016 σημείωσε τη μεγαλύτερη ετήσια άνοδο που έχει καταγραφεί μετά το 2009.
Από τις 30 Νοεμβρίου, μετά τη συμφωνία για μείωση της παραγωγής από τα μέλη του ΟΠΕΚ και άλλες χώρες, οι τιμές του αργού πετρελαίου έχουν αυξηθεί κατά 25%, προσεγγίζοντας υψηλά 18 μηνών.
Επιπρόσθετα, η διαπραγμάτευση της τιμή του αργού πετρελαίου εκτελείται σε δολάρια Αμερικής.
Επομένως, οι τιμές αργού πετρελαίου που προμηθεύονται τα διυλιστήρια στην Ελλάδα, επηρεάζονται και από την ισοτιμία του ευρώ έναντι του δολαρίου, η οποία υποχώρησε περίπου κατά 3% το 2016, ενώ οι πιέσεις εντάθηκαν ιδιαίτερα το τελευταίο 3μηνο του έτους (πτώση πάνω από 7%), εξαιτίας των προβλέψεων για σταδιακή αύξηση των αμερικανικών επιτοκίων, επηρεάζοντας αναλόγως στην ευρωπαϊκή αγορά τις διεθνείς τιμές του αργού.
Η αύξηση στις τιμές του αργού πετρελαίου σε όρους ευρώ το τελευταίο έτος είναι της τάξης του 60% και ανέρχεται στα 12,9 λεπτά του ευρώ.
Τι δεν ξέρει ή τι δεν θέλει να ξέρει το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης
Το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης και ειδικότερα ο τεχνοκράτης υπουργός θα πρέπει να γνωρίζει ότι η τελική τιμή του προϊόντος τόσο της βενζίνης όσο και του πετρελαίου κίνησης στην εγχώρια αγορά διαμορφώνεται σε ποσοστό 70% στους επιπλέον φόρους και το υπόλοιπο 30% είναι η πραγματική αξία του προϊόντος μαζί με το κέρδος των εμπλεκόμενων.
Η άνοδος των διεθνών τιμών του πετρέλαιο και η συναλλαγματική ισοτιμία ευρώ διαμορφώνουν την αρχική τιμή του προϊόντος και επηρεάζουν μόνο το διυλιστήριο.
Οι δύο αυτοί παράγοντες διαμόρφωσαν την τιμή του προϊόντος για την Πέμπτη 5 Ιανουαρίου 2017 σύμφωνα με τα στοιχεία της Motor Oil στις παρακάτω τιμές.
Η αμόλυβδη βενζίνη 95 RON πριν τη φορολογία κοστίζει 0,45 ευρώ το λίτρο.
Αν δεν υπήρχαν οι επιπρόσθετοι φόροι υπέρ του κράτους θα έφθανε στην αντλία έστω 15 λεπτά χαμηλότερα.
Η αμόλυβδη βενζίνη 100 RON αποτιμάται από το διυλιστήριο στα 0,52 ευρώ το λίτρο.
Το πετρέλαιο κίνησης στα 0,51 ευρώ το λίτρο και το πετρέλαιο θέρμανσης μόλις σε 0,44 ευρώ το λίτρο.
Οι τιμές των καυσίμων μετά την επιβολή φόρων
Η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης 95 RON μετά τους φόρους ανέρχεται στο 1,162,51 ευρώ το λίτρο.
Η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης 100 RON 1,196,42 ευρώ, το πετρέλαιο κίνησης προς 0,938,45 ευρώ το λίτρο και το θέρμανσης στα 0,734,48.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στις παραπάνω τιμές πρέπει να επιβληθεί ο ΦΠΑ με συντελεστή 24%.
Έτσι η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης 95 RON διαμορφώνεται στο 1,44 ευρώ το λίτρο.
Στη συνέχεια η τιμή αυξάνεται διότι πρέπει να υπολογισθούν τα κέρδη του μεταφορέα καυσίμων, της εταιρείας εμπορίας πετρελαιοειδών και το κέρδος του πρατηριούχου.
Γιατί η κυβέρνηση έβαλε περισσότερο φόρο στο πετρέλαιο κίνησης
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης η νέα επιβάρυνση στο πετρέλαιο κίνησης ανήλθε σε 10 λεπτά το λίτρο και 3,7 λεπτά στη βενζίνη.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που διαθέτει το worldenergynews προκύπτει ότι πέφτει η κατανάλωση της βενζίνης και αυξάνεται του πετρελαίου κίνησης καθώς αρκετοί οδηγοί επιλέγουν πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο για τις μετακινήσεις διότι η τιμή του πετρελαίου κίνησης παραμένει ακόμη χαμηλότερη από της βενζίνης.
Σύμφωνα με τα στοιχεία των ΕΛΠΕ η κατανάλωση του πετρελαίου κίνησης αυξήθηκε κατά 7,5% τον Σεπτέμβριο του 2016 σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι , το Νοέμβριο ενισχύθηκε 3% ενώ τον Οκτώβριο είχε πτώση 3,2%.
Αντίθετα η κατανάλωση της βενζίνης σημείωσε πτώση 6,8% τον Οκτώβριο, τον Σεπτέμβριο μειώθηκε 1,1%, ενώ σημείωσε οριακή άνοδο 0,4% τον Νοέμβριο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η κατανάλωση βενζίνης έπεσε στους 185.890 ΜΤ τους μήνες Οκτώβριο και Νοέμβριο ενώ το Σεπτέμβριο του 2016 ήταν 210.241 ΜΤ.
Στο πετρέλαιο κίνησης η κατανάλωση ανήλθε σε 230.402 ΜΤ το Σεπτέμβριο, τον Οκτώβριο υποχώρησε σε 209.703 ΜΤ και τον Οκτώβριο ανήλθε σε 216.708 ΜΤ.
Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία η μέση κατανάλωση βενζίνης μειώθηκε 2,5% το ίδιο διάστημα ενώ αυξήθηκε κατά 2,5% η μέση κατανάλωση του πετρελαίου κίνησης.
Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@bankingnews.gr
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών