Οι Έλληνες φορολογούμενοι πριν προλάβουν να συνειδητοποιήσουν για τις αλλαγές που έχουν επέλθει στο εισόδημα θα πρέπει να ετοιμαστούν για τη νέα καταιγίδα που έρχεται…
Αφορολόγητο, επιδόματα, φοροαπαλλαγές και εκπτώσεις φόρου μπαίνουν από την ερχόμενη Τρίτη στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τους θεσμούς ενώ από τις υποχωρήσεις που θα γίνουν θα καθοριστεί και το εύρος των νέων παρεμβάσεων στο φορολογικό σύστημα.
Τα δημοσιονομικά μέτρα έως 2% του ΑΕΠ ή 3,6 δις. ευρώ που απαιτούν οι δανειστές, από τα οποία ποσοστό έως 1% ή 1,8 δισ. ευρώ θα έρθουν από τους φόρους, θα αλλάξουν για δεύτερη φορά και σε διάστημα μικρότερο των δύο ετών τον «χάρτη» στην φορολογία.
Οι Έλληνες φορολογούμενοι πριν προλάβουν να συνειδητοποιήσουν για τις αλλαγές που έχουν επέλθει στο εισόδημα και στην φορολογική κλίμακα - με βάση τον περσινό φορολογικό νόμο και οι οποίες θα γίνουν αισθητές φέτος στην τσέπη τους ( σ.σ. με την εκκαθάριση των εισοδημάτων τους) - θα πρέπει να ετοιμαστούν για τη νέα καταιγίδα που έρχεται…
Οι δανειστές θα καταφθάσουν με συγκεκριμένο «λογαριασμό» μέτρων στην χώρας, όπως αυτός έχει διαμορφωθεί από τις μέχρι τώρα διαβουλεύσεις που έχουν γίνει ανάμεσα στις δύο πλευρές.
Η συνταγή με τη νέα λιτότητα έρχεται κατευθείαν από την Ουάσιγκτον, αφού όπως έχουν διαμηνύσει οι Βρυξέλλες, χωρίς το ΔΝΤ δεν πρόκειται να υπάρξει συνέχεια στο τρίτο μνημόνιο και στην χρηματοδότηση της Αθήνας.
Όπως είναι αντιληπτό η διαπραγμάτευση μεταξύ κυβέρνησης και δανειστών εισέρχεται στην πιο κρίσιμη φάση και το μόνο «όπλο» των Ε. Τσακαλώτου - Γ. Χουλιαράκη είναι η υπεραπόδοση των εσόδων.
Όπως όλα δείχνουν το 2016 θα κλείσει με πρωτογενές πλεόνασμα σχεδόν 3% του ΑΕΠ. Από την άλλη όμως, τα δημοσιονομικά μέτρα που ελήφθησαν πέρυσι τέτοιο καιρό ήταν αρκετά παραπάνω…
Παρά το κλίμα για γενναίες μειώσεις φόρων που έχει καλλιεργηθεί , εφόσον υπάρξει υπεραπόδοση στο δημοσιονομικό σκέλος του προγράμματος, τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά. Το μάρμαρο θα κληθούν να πληρώσουν για μία ακόμη φορά τα συνήθη υποζύγια, αφού το πακέτο των μέτρων - προληπτικών και μη - που θα είναι υποχρεωμένη να ψηφίσει η κυβέρνηση περιλαμβάνει:
1. Μείωση αφορολόγητου ορίου.
Δεδομένη είναι πλέον η δραστική μείωση της έκπτωση φόρου των 1.900 ευρώ που οδηγεί σε έμμεσο αφορολόγητο όριο στα 8.636 ευρώ για τους μισθωτούς, συνταξιούχους και αγρότες χωρίς παιδιά.
Το δημοσιονομικό όφελος που θα προκύψει από τη μείωση του αφορολογήτου ορίου θα καθορίσει το «κούρεμα» που θα γίνει τελικά σε αυτό.
Τα σενάρια που βρίσκονται πάνω στο τραπέζι με τους δανειστές δίνουν και παίρνουν με την Αθήνα να επιδιώκει το «ψαλίδι» να είναι όσο το δυνατόν μικρότερο.
Εάν το αφορολόγητο όριο από τα 8.636 ευρώ σήμερα προσγειωθεί στα επίπεδα των 5.900 ευρώ τότε το δημοσιονομικό όφελος θα ανέλθει στο 1% του ΑΕΠ ή 1,8 δισ. ευρώ ενώ αν περιοριστεί στα επίπεδα των 6.600 ευρώ με βάση τη βελτιωμένη πρόταση εσόδων από τους πιστωτές το όφελος θα είναι της τάξης του 1,3 δισ. ευρώ
2. «Μαχαίρι» στις φοροαπαλλαγές.
Εκτός από το αφορολόγητο όριο στο στόχαστρο βρίσκονται και οι υπόλοιπες φοροαπαλλαγές που έχουν απομείνει μετά τις απανωτές καταργήσεις.
Υποψήφιες για κατάργηση ή περικοπή είναι οι ιατρικές δαπάνες, το επίδομα θέρμανσης, η παρακράτηση φόρου καθώς και οι εκπτώσεις που εφαρμόζονται στον ενιαίο φόρο ιδιοκτησίας ακινήτων (ΕΝΦΙΑ).
Σε κάθε περίπτωση η κατάργηση ή ο περιορισμός των εκπτώσεων φόρου που ισχύουν σήμερα θα επιβαρύνει σημαντικά τους φορολογούμενους, κυρίως τα χαμηλά εισοδηματικά κλιμάκια και τους συνταξιούχους.
Ειδικότερα στο κρεβάτι του Προκρούστη βρίσκονται:
- Ιατρικές Δαπάνες.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών περίπου 1,9 εκατ. φορολογούμενοι κάνουν χρήση της ανωτέρω φοροαπαλλαγής με το κόστος για το ελληνικό δημόσιο να ανέρχεται στα 120,6 εκατ. ευρώ.
- Παρακράτηση φόρου.
Η μηνιαία παρακράτηση φόρου για τους μισθωτούς είναι μειωμένη κατά 1,5% επί τους αναλογούντος φόρου.
Το ποσό αυτό αποδίδεται από τους υπόχρεους με την υποβολή της φορολογικής δήλωσης το επόμενο έτος όπου και γίνεται η εκκαθάριση των δηλώσεων.
Από την κατάργηση της μειωμένης παρακράτησης για 2,9 εκατ. μισθωτούς το ελληνικό δημόσιο θα έχει όφελος ύψους 67,9 εκατ. ευρώ.
-Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων.
Σήμερα παρέχεται υπό προϋποθέσεις (εισοδηματικά κριτήρια, επιφάνεια κατοικίας) έκπτωση 50% ή πλήρη απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ. Εξετάζεται οι προϋποθέσεις αυτές (εισοδηματικά κριτήρια, επιφάνεια, επιφάνεια ακινήτου) να περιορισθούν και να αφορούν λιγότερους φορολογούμενους.
Οι απαλλαγές στον ΕΝΦΙΑ ανέρχονται στο ποσό των 107 εκατ. ευρώ.
3. Επίδομα θέρμανσης.
Το κονδύλι ήδη έχει περικοπεί από την περίοδο 2015-2016 κατά 50% και από την περίοδο 2018-2019 αναμένεται να περιορισθεί περαιτέρω.
Σήμερα οι δικαιούχοι του επιδόματος λαμβάνουν συνολικά 105 εκατ. ευρώ.
4. Επιβολή φόρου πολυτελείας 10% στα δερμάτινα:
Είναι μια πρόταση που έπεσε τις τελευταίες ημέρες στο τραπέζι των συζητήσεων και στο υπουργείο Οικονομικών έχουν αρχίσει να κάνουν τους υπολογισμούς.
Ο φόρος πολυτελείας 10% που εξετάζει το οικονομικό επιτελείο θα αφορά όλα ανεξαιρέτως τα δερμάτινα είδη και τεχνουργήματα (παπούτσια, τσάντες, σακίδια, πορτοφόλια κ. ά.) και όχι σε περιορισμένα όπως ισχύει σήμερα (δέρματα που προέρχονται από άγρια ζώα, κροκόδειλους, ερπετά κ.α.).
Μάριος Χριστοδούλου
(Πρώτη ενημέρωση 23:39, 23 Φεβρουαρίου 2017)
www.bankingnews.gr
Τα δημοσιονομικά μέτρα έως 2% του ΑΕΠ ή 3,6 δις. ευρώ που απαιτούν οι δανειστές, από τα οποία ποσοστό έως 1% ή 1,8 δισ. ευρώ θα έρθουν από τους φόρους, θα αλλάξουν για δεύτερη φορά και σε διάστημα μικρότερο των δύο ετών τον «χάρτη» στην φορολογία.
Οι Έλληνες φορολογούμενοι πριν προλάβουν να συνειδητοποιήσουν για τις αλλαγές που έχουν επέλθει στο εισόδημα και στην φορολογική κλίμακα - με βάση τον περσινό φορολογικό νόμο και οι οποίες θα γίνουν αισθητές φέτος στην τσέπη τους ( σ.σ. με την εκκαθάριση των εισοδημάτων τους) - θα πρέπει να ετοιμαστούν για τη νέα καταιγίδα που έρχεται…
Οι δανειστές θα καταφθάσουν με συγκεκριμένο «λογαριασμό» μέτρων στην χώρας, όπως αυτός έχει διαμορφωθεί από τις μέχρι τώρα διαβουλεύσεις που έχουν γίνει ανάμεσα στις δύο πλευρές.
Η συνταγή με τη νέα λιτότητα έρχεται κατευθείαν από την Ουάσιγκτον, αφού όπως έχουν διαμηνύσει οι Βρυξέλλες, χωρίς το ΔΝΤ δεν πρόκειται να υπάρξει συνέχεια στο τρίτο μνημόνιο και στην χρηματοδότηση της Αθήνας.
Όπως είναι αντιληπτό η διαπραγμάτευση μεταξύ κυβέρνησης και δανειστών εισέρχεται στην πιο κρίσιμη φάση και το μόνο «όπλο» των Ε. Τσακαλώτου - Γ. Χουλιαράκη είναι η υπεραπόδοση των εσόδων.
Όπως όλα δείχνουν το 2016 θα κλείσει με πρωτογενές πλεόνασμα σχεδόν 3% του ΑΕΠ. Από την άλλη όμως, τα δημοσιονομικά μέτρα που ελήφθησαν πέρυσι τέτοιο καιρό ήταν αρκετά παραπάνω…
Παρά το κλίμα για γενναίες μειώσεις φόρων που έχει καλλιεργηθεί , εφόσον υπάρξει υπεραπόδοση στο δημοσιονομικό σκέλος του προγράμματος, τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά. Το μάρμαρο θα κληθούν να πληρώσουν για μία ακόμη φορά τα συνήθη υποζύγια, αφού το πακέτο των μέτρων - προληπτικών και μη - που θα είναι υποχρεωμένη να ψηφίσει η κυβέρνηση περιλαμβάνει:
1. Μείωση αφορολόγητου ορίου.
Δεδομένη είναι πλέον η δραστική μείωση της έκπτωση φόρου των 1.900 ευρώ που οδηγεί σε έμμεσο αφορολόγητο όριο στα 8.636 ευρώ για τους μισθωτούς, συνταξιούχους και αγρότες χωρίς παιδιά.
Το δημοσιονομικό όφελος που θα προκύψει από τη μείωση του αφορολογήτου ορίου θα καθορίσει το «κούρεμα» που θα γίνει τελικά σε αυτό.
Τα σενάρια που βρίσκονται πάνω στο τραπέζι με τους δανειστές δίνουν και παίρνουν με την Αθήνα να επιδιώκει το «ψαλίδι» να είναι όσο το δυνατόν μικρότερο.
Εάν το αφορολόγητο όριο από τα 8.636 ευρώ σήμερα προσγειωθεί στα επίπεδα των 5.900 ευρώ τότε το δημοσιονομικό όφελος θα ανέλθει στο 1% του ΑΕΠ ή 1,8 δισ. ευρώ ενώ αν περιοριστεί στα επίπεδα των 6.600 ευρώ με βάση τη βελτιωμένη πρόταση εσόδων από τους πιστωτές το όφελος θα είναι της τάξης του 1,3 δισ. ευρώ
2. «Μαχαίρι» στις φοροαπαλλαγές.
Εκτός από το αφορολόγητο όριο στο στόχαστρο βρίσκονται και οι υπόλοιπες φοροαπαλλαγές που έχουν απομείνει μετά τις απανωτές καταργήσεις.
Υποψήφιες για κατάργηση ή περικοπή είναι οι ιατρικές δαπάνες, το επίδομα θέρμανσης, η παρακράτηση φόρου καθώς και οι εκπτώσεις που εφαρμόζονται στον ενιαίο φόρο ιδιοκτησίας ακινήτων (ΕΝΦΙΑ).
Σε κάθε περίπτωση η κατάργηση ή ο περιορισμός των εκπτώσεων φόρου που ισχύουν σήμερα θα επιβαρύνει σημαντικά τους φορολογούμενους, κυρίως τα χαμηλά εισοδηματικά κλιμάκια και τους συνταξιούχους.
Ειδικότερα στο κρεβάτι του Προκρούστη βρίσκονται:
- Ιατρικές Δαπάνες.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών περίπου 1,9 εκατ. φορολογούμενοι κάνουν χρήση της ανωτέρω φοροαπαλλαγής με το κόστος για το ελληνικό δημόσιο να ανέρχεται στα 120,6 εκατ. ευρώ.
- Παρακράτηση φόρου.
Η μηνιαία παρακράτηση φόρου για τους μισθωτούς είναι μειωμένη κατά 1,5% επί τους αναλογούντος φόρου.
Το ποσό αυτό αποδίδεται από τους υπόχρεους με την υποβολή της φορολογικής δήλωσης το επόμενο έτος όπου και γίνεται η εκκαθάριση των δηλώσεων.
Από την κατάργηση της μειωμένης παρακράτησης για 2,9 εκατ. μισθωτούς το ελληνικό δημόσιο θα έχει όφελος ύψους 67,9 εκατ. ευρώ.
-Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων.
Σήμερα παρέχεται υπό προϋποθέσεις (εισοδηματικά κριτήρια, επιφάνεια κατοικίας) έκπτωση 50% ή πλήρη απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ. Εξετάζεται οι προϋποθέσεις αυτές (εισοδηματικά κριτήρια, επιφάνεια, επιφάνεια ακινήτου) να περιορισθούν και να αφορούν λιγότερους φορολογούμενους.
Οι απαλλαγές στον ΕΝΦΙΑ ανέρχονται στο ποσό των 107 εκατ. ευρώ.
3. Επίδομα θέρμανσης.
Το κονδύλι ήδη έχει περικοπεί από την περίοδο 2015-2016 κατά 50% και από την περίοδο 2018-2019 αναμένεται να περιορισθεί περαιτέρω.
Σήμερα οι δικαιούχοι του επιδόματος λαμβάνουν συνολικά 105 εκατ. ευρώ.
4. Επιβολή φόρου πολυτελείας 10% στα δερμάτινα:
Είναι μια πρόταση που έπεσε τις τελευταίες ημέρες στο τραπέζι των συζητήσεων και στο υπουργείο Οικονομικών έχουν αρχίσει να κάνουν τους υπολογισμούς.
Ο φόρος πολυτελείας 10% που εξετάζει το οικονομικό επιτελείο θα αφορά όλα ανεξαιρέτως τα δερμάτινα είδη και τεχνουργήματα (παπούτσια, τσάντες, σακίδια, πορτοφόλια κ. ά.) και όχι σε περιορισμένα όπως ισχύει σήμερα (δέρματα που προέρχονται από άγρια ζώα, κροκόδειλους, ερπετά κ.α.).
Μάριος Χριστοδούλου
(Πρώτη ενημέρωση 23:39, 23 Φεβρουαρίου 2017)
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών