Στο αισιόδοξο σενάριο στις 28 Απριλίου ή 5 Μαΐου θα συγκληθεί έκτακτο Eurogroup ώστε να υπάρξει το περιβόητο stuff level agreement η τεχνική συμφωνία.
Το Brussels group ενεργοποιήθηκε εκ νέου, ο Τσακαλώτος ο έλληνας υπουργός οικονομικών θα επιχειρήσει με την έκτακτη επίσκεψη του στις Βρυξέλλες να γεφυρώσει διαφορές αλλά η ουσία είναι ότι δεν θα υπάρξει τεχνική συμφωνία στις 7 Απριλίου στο Eurogroup.
Ο Τσακαλώτος θα ήθελε να κλείσει άμεσα η αξιολόγηση, ο Τσίπρας ζητάει περισσότερα ανταλλάγματα και έχουν παρέλθει 14 μήνες χωρίς συμφωνία.
Η κυβέρνηση μετά το Πάσχα θα φέρει μέτρα προς ψήφιση στην Βουλή και στόχος είναι να αποτυπωθούν στην σύνοδο του ΔΝΤ στις 21 με 23 Απριλίου οι παράμετροι για την αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους.
Στο αισιόδοξο σενάριο στις 28 Απριλίου ή 5 Μαΐου θα συγκληθεί έκτακτο Eurogroup ώστε να υπάρξει το περιβόητο stuff level agreement η τεχνική συμφωνία.
Γιατί μέχρι τώρα δεν έχει κλείσει η δεύτερη αξιολόγηση;
Γιατί η κυβέρνηση βρίσκεται σε ένα περίεργο αδιέξοδο.
Ποιο είναι το αδιέξοδο;
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και Τσίπρα είτε θα δεχθεί όλα τα μέτρα χωρίς ανταλλάγματα ή σκόπιμα θα δημιουργήσει ένα σκηνικό αδιεξόδου ώστε κάτω από ακραία δυσμενείς συνθήκες για την Ελλάδα να κλείσει την συμφωνία ίσως παίρνοντας ελάχιστα ανταλλάγματα.
Γερμανία και ΔΝΤ δεν βρίσκονται σε σύγκρουση όπως σκόπιμα αφήνει να εννοηθεί η Lagarde του ΔΝΤ όταν αναφέρεται ότι διαφωνεί με τον Schaeuble τον Γερμανό ΥΠΟΙΚ για το ελληνικό χρέος.
Γερμανία και ΔΝΤ συμφωνούν τόσο στο πλαίσιο των μέτρων και των μεταρρυθμίσεων όσο και στο πλαίσιο των υποχρεώσεων της Ελλάδος…υποβαθμίζουν ξεκάθαρα τα αντίμετρα ενώ και στο χρέος η Γερμανία υποβαθμίζει το ζήτημα, το ΔΝΤ έχει διαφορετική οπτική καθώς το έχει χαρακτηρίσει ως εξαιρετικά μη βιώσιμο.
Το πρόβλημα της κυβέρνησης Τσίπρα και ΣΥΡΙΖΑ είναι ότι υποχρεούνται να τα πάρουν όλα χωρίς ανταλλάγματα.
Τα αντίμετρα είναι θεωρητικά και η κυβέρνηση ήδη έχει κατανοήσει ότι δεν μπορεί επικοινωνιακά να στηριχθεί σε αντίμετρα που δεν έχουν κανένα υπόβαθρο.
Ο Τσίπρας κατανοεί ότι πρέπει να πάρει κάτι για το χρέος αλλά αυτό το κάτι είναι το σύνηθες για την Ελλάδα σχεδόν τίποτε καθώς και στο θέμα του παγώματος των τόκων όσο και στα ομόλογα ANFA υπάρχει πρόβλημα.
Η ελληνική κυβέρνηση έχει παγιδευτεί καθώς ενώ διασύρεται υποχρεούμενη να αποδεχθεί νέα σκληρά μέτρα λιτότητας το αντάλλαγμα είναι πολύ κατώτερο των περιστάσεων και των προσδοκιών της κυβέρνησης.
Δίνει η Ελλάδα τα πάντα για να πάρει σχεδόν τίποτε.
H λύση για το χρέος θα αποδειχθεί φιάσκο ενώ και η ποσοτική χαλάρωση πλέον δεν έχει κανένα νόημα ή βαρύτητα, εάν η Ελλάδα μπει στο QE – λέμε εάν καθώς δεν είναι καθόλου βέβαιο – τότε είναι σίγουρο ότι επίδραση θα είναι εξωφρενικά απειροελάχιστη…
Αποδυναμώνεται επικίνδυνα η λύση για το χρέος
Τα ομόλογα ANFA και SMP δηλαδή τα ελληνικά ομόλογα που διακρατούν η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και οι κεντρικές τράπεζες του Ευρωσυστήματος έχουν επανέλθει στο προσκήνιο στο πλαίσιο των μεσοπρόθεσμων παρεμβάσεων για το ελληνικό χρέος.
Αξίζει να αναφερθεί ότι στο Eurogroup της 25ης Μαΐου 2016, η επαναφορά της μεταφοράς των κερδών ANFA και SMP στην Ελλάδα «ώστε να λειτουργήσει ως εσωτερικό αποθεματικό ασφαλείας του ΕΜΣ προκειμένου να μειωθούν οι μελλοντικές ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες» επανήλθε, όχι πια ως υποχρέωση και δέσμευση, αλλά ως ένα πιθανό μεσοπρόθεσμο μέτρο για το χρέος και στο Eurogroup του Δεκεμβρίου του 2016 το σενάριο αυτό επιβεβαιώθηκε….
Απαραίτητη προϋπόθεση για την ενδεχόμενη εφαρμογή του μέτρου είναι η επιτυχής εφαρμογή του τρίτου Μνημονίου και μόνο αν, από την επικαιροποιημένη ανάλυση της βιωσιμότητας του χρέους από τους θεσμούς, στο τέλος του προγράμματος, προκύπτει ότι είναι αναγκαίο για να επιτευχθεί ο συμφωνηθείς στόχος των ακαθάριστων χρηματοδοτικών αναγκών (GFN), υπό την προϋπόθεση θετικής αξιολόγησης της υλοποίησης του προγράμματος από τους θεσμούς και το Eurogroup.
Σε κάθε περίπτωση, το μέτρο θα αφορά μόνο τα ποσά που αφορούν το οικονομικό έτος 2017 και μετά.
Επισημαίνεται ότι το συνολικό ύψος της επιστροφής για μέρος του 2014, το 2015 και το 2016 και μέρος του 2017 εκτιμάται σε περίπου 7 δις ευρώ
Συγκεκριμένα 3,882 δισ ευρώ αφορούσαν το 2015 και μέρος του 2014 και 1,691 δισ ευρώ για το 2016.
Ποιο είναι το πρόβλημα;
Το πρόβλημα που έχει ανακύψει είναι ότι είχε σχεδιαστεί τα ομόλογα ANFA και SMP τα ομόλογα της ΕΚΤ και των κεντρικών τραπεζών προσκρούουν σε πλειάδα διαφορετικών τιμών κτήσης και προσεγγίσεων από τα διοικητικά συμβούλια των κεντρικών τραπεζών και γενικώς δεν υπάρχει διάθεση να δοθούν στην Ελλάδα.
Εάν δεν δοθούν τα κέρδη από τα ομόλογα αυτά που διακρατούν οι κεντρικές τράπεζες στην Ελλάδα και με δεδομένο ότι η Γερμανία αντιδρά στο πάγωμα των τόκων των ομολόγων και ακολούθως στην κεφαλαιοποίηση τους…. απομένουν μόνο δευτερευούσης σημασίας παρεμβάσεις για το χρέος…
Σε αυτό το σενάριο είναι αδύνατο να μετατραπεί το ελληνικό χρέος από εξαιρετικά μη βιώσιμο σε βιώσιμο.
Όμως τίθενται τα εξής ερωτήματα
1)Θα πρόκειται για πολιτική δέσμευση των ευρωπαίων προς την Ελλάδα για την αναδιάρθρωση του χρέους.
Αυτή η πολιτική δέσμευση θα είναι επαρκής όμως ώστε να αλλάξει η έκθεση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους από το ΔΝΤ (DSA);
2)Το ΔΝΤ θα μπορεί μόνο με μια πολιτική δέσμευση να αλλάξει την εξαιρετικά αρνητική έκθεση βιωσιμότητας για το ελληνικό χρέος – το έχει χαρακτηρίσει ως εξαιρετικά μη βιώσιμο – και με ποια μεθοδολογία θα αναλύσει εκ νέου την βιωσιμότητα του χρέους;
3)Πολιτική δέσμευση προς την Ελλάδα παρείχαν οι ευρωπαίοι στην Ελλάδα τον Δεκέμβριο του 2016 στο τακτικό Eurogroup όταν ανέλυσαν τα βραχυπρόθεσμα, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα μέτρα για το χρέος.
Σε τι θα διαφέρει η νέα πολιτική δέσμευση;
4)Η Γερμανία ξεκάθαρα αποδυνάμωσε τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος όταν αρνείται κατά τρόπο απόλυτο το πάγωμα των τόκων και την κεφαλαιοποίησης τους – δηλαδή αποπληρωμή τόκων αργότερα -.
Μόνο με νέα επιμήκυνση του χρέους κατά 3 ή 5 χρόνια δεν μπορεί το ελληνικό χρέος να γίνει βιώσιμο.
5)Είναι ξεκάθαρο ότι όχι μόνο η Γερμανία αλλά πολλά κράτη δεν επιθυμούν λύση τώρα στο ελληνικό χρέος και όπως εύστοχα παρατηρεί αξιόπιστη πηγή… η τελική λύση για το ελληνικό χρέος θα είναι πολιτικό bonus στον επόμενο πρωθυπουργό της Ελλάδος.
www.bankingnews.gr
Ο Τσακαλώτος θα ήθελε να κλείσει άμεσα η αξιολόγηση, ο Τσίπρας ζητάει περισσότερα ανταλλάγματα και έχουν παρέλθει 14 μήνες χωρίς συμφωνία.
Η κυβέρνηση μετά το Πάσχα θα φέρει μέτρα προς ψήφιση στην Βουλή και στόχος είναι να αποτυπωθούν στην σύνοδο του ΔΝΤ στις 21 με 23 Απριλίου οι παράμετροι για την αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους.
Στο αισιόδοξο σενάριο στις 28 Απριλίου ή 5 Μαΐου θα συγκληθεί έκτακτο Eurogroup ώστε να υπάρξει το περιβόητο stuff level agreement η τεχνική συμφωνία.
Γιατί μέχρι τώρα δεν έχει κλείσει η δεύτερη αξιολόγηση;
Γιατί η κυβέρνηση βρίσκεται σε ένα περίεργο αδιέξοδο.
Ποιο είναι το αδιέξοδο;
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και Τσίπρα είτε θα δεχθεί όλα τα μέτρα χωρίς ανταλλάγματα ή σκόπιμα θα δημιουργήσει ένα σκηνικό αδιεξόδου ώστε κάτω από ακραία δυσμενείς συνθήκες για την Ελλάδα να κλείσει την συμφωνία ίσως παίρνοντας ελάχιστα ανταλλάγματα.
Γερμανία και ΔΝΤ δεν βρίσκονται σε σύγκρουση όπως σκόπιμα αφήνει να εννοηθεί η Lagarde του ΔΝΤ όταν αναφέρεται ότι διαφωνεί με τον Schaeuble τον Γερμανό ΥΠΟΙΚ για το ελληνικό χρέος.
Γερμανία και ΔΝΤ συμφωνούν τόσο στο πλαίσιο των μέτρων και των μεταρρυθμίσεων όσο και στο πλαίσιο των υποχρεώσεων της Ελλάδος…υποβαθμίζουν ξεκάθαρα τα αντίμετρα ενώ και στο χρέος η Γερμανία υποβαθμίζει το ζήτημα, το ΔΝΤ έχει διαφορετική οπτική καθώς το έχει χαρακτηρίσει ως εξαιρετικά μη βιώσιμο.
Το πρόβλημα της κυβέρνησης Τσίπρα και ΣΥΡΙΖΑ είναι ότι υποχρεούνται να τα πάρουν όλα χωρίς ανταλλάγματα.
Τα αντίμετρα είναι θεωρητικά και η κυβέρνηση ήδη έχει κατανοήσει ότι δεν μπορεί επικοινωνιακά να στηριχθεί σε αντίμετρα που δεν έχουν κανένα υπόβαθρο.
Ο Τσίπρας κατανοεί ότι πρέπει να πάρει κάτι για το χρέος αλλά αυτό το κάτι είναι το σύνηθες για την Ελλάδα σχεδόν τίποτε καθώς και στο θέμα του παγώματος των τόκων όσο και στα ομόλογα ANFA υπάρχει πρόβλημα.
Η ελληνική κυβέρνηση έχει παγιδευτεί καθώς ενώ διασύρεται υποχρεούμενη να αποδεχθεί νέα σκληρά μέτρα λιτότητας το αντάλλαγμα είναι πολύ κατώτερο των περιστάσεων και των προσδοκιών της κυβέρνησης.
Δίνει η Ελλάδα τα πάντα για να πάρει σχεδόν τίποτε.
H λύση για το χρέος θα αποδειχθεί φιάσκο ενώ και η ποσοτική χαλάρωση πλέον δεν έχει κανένα νόημα ή βαρύτητα, εάν η Ελλάδα μπει στο QE – λέμε εάν καθώς δεν είναι καθόλου βέβαιο – τότε είναι σίγουρο ότι επίδραση θα είναι εξωφρενικά απειροελάχιστη…
Αποδυναμώνεται επικίνδυνα η λύση για το χρέος
Τα ομόλογα ANFA και SMP δηλαδή τα ελληνικά ομόλογα που διακρατούν η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και οι κεντρικές τράπεζες του Ευρωσυστήματος έχουν επανέλθει στο προσκήνιο στο πλαίσιο των μεσοπρόθεσμων παρεμβάσεων για το ελληνικό χρέος.
Αξίζει να αναφερθεί ότι στο Eurogroup της 25ης Μαΐου 2016, η επαναφορά της μεταφοράς των κερδών ANFA και SMP στην Ελλάδα «ώστε να λειτουργήσει ως εσωτερικό αποθεματικό ασφαλείας του ΕΜΣ προκειμένου να μειωθούν οι μελλοντικές ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες» επανήλθε, όχι πια ως υποχρέωση και δέσμευση, αλλά ως ένα πιθανό μεσοπρόθεσμο μέτρο για το χρέος και στο Eurogroup του Δεκεμβρίου του 2016 το σενάριο αυτό επιβεβαιώθηκε….
Απαραίτητη προϋπόθεση για την ενδεχόμενη εφαρμογή του μέτρου είναι η επιτυχής εφαρμογή του τρίτου Μνημονίου και μόνο αν, από την επικαιροποιημένη ανάλυση της βιωσιμότητας του χρέους από τους θεσμούς, στο τέλος του προγράμματος, προκύπτει ότι είναι αναγκαίο για να επιτευχθεί ο συμφωνηθείς στόχος των ακαθάριστων χρηματοδοτικών αναγκών (GFN), υπό την προϋπόθεση θετικής αξιολόγησης της υλοποίησης του προγράμματος από τους θεσμούς και το Eurogroup.
Σε κάθε περίπτωση, το μέτρο θα αφορά μόνο τα ποσά που αφορούν το οικονομικό έτος 2017 και μετά.
Επισημαίνεται ότι το συνολικό ύψος της επιστροφής για μέρος του 2014, το 2015 και το 2016 και μέρος του 2017 εκτιμάται σε περίπου 7 δις ευρώ
Συγκεκριμένα 3,882 δισ ευρώ αφορούσαν το 2015 και μέρος του 2014 και 1,691 δισ ευρώ για το 2016.
Ποιο είναι το πρόβλημα;
Το πρόβλημα που έχει ανακύψει είναι ότι είχε σχεδιαστεί τα ομόλογα ANFA και SMP τα ομόλογα της ΕΚΤ και των κεντρικών τραπεζών προσκρούουν σε πλειάδα διαφορετικών τιμών κτήσης και προσεγγίσεων από τα διοικητικά συμβούλια των κεντρικών τραπεζών και γενικώς δεν υπάρχει διάθεση να δοθούν στην Ελλάδα.
Εάν δεν δοθούν τα κέρδη από τα ομόλογα αυτά που διακρατούν οι κεντρικές τράπεζες στην Ελλάδα και με δεδομένο ότι η Γερμανία αντιδρά στο πάγωμα των τόκων των ομολόγων και ακολούθως στην κεφαλαιοποίηση τους…. απομένουν μόνο δευτερευούσης σημασίας παρεμβάσεις για το χρέος…
Σε αυτό το σενάριο είναι αδύνατο να μετατραπεί το ελληνικό χρέος από εξαιρετικά μη βιώσιμο σε βιώσιμο.
Όμως τίθενται τα εξής ερωτήματα
1)Θα πρόκειται για πολιτική δέσμευση των ευρωπαίων προς την Ελλάδα για την αναδιάρθρωση του χρέους.
Αυτή η πολιτική δέσμευση θα είναι επαρκής όμως ώστε να αλλάξει η έκθεση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους από το ΔΝΤ (DSA);
2)Το ΔΝΤ θα μπορεί μόνο με μια πολιτική δέσμευση να αλλάξει την εξαιρετικά αρνητική έκθεση βιωσιμότητας για το ελληνικό χρέος – το έχει χαρακτηρίσει ως εξαιρετικά μη βιώσιμο – και με ποια μεθοδολογία θα αναλύσει εκ νέου την βιωσιμότητα του χρέους;
3)Πολιτική δέσμευση προς την Ελλάδα παρείχαν οι ευρωπαίοι στην Ελλάδα τον Δεκέμβριο του 2016 στο τακτικό Eurogroup όταν ανέλυσαν τα βραχυπρόθεσμα, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα μέτρα για το χρέος.
Σε τι θα διαφέρει η νέα πολιτική δέσμευση;
4)Η Γερμανία ξεκάθαρα αποδυνάμωσε τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος όταν αρνείται κατά τρόπο απόλυτο το πάγωμα των τόκων και την κεφαλαιοποίησης τους – δηλαδή αποπληρωμή τόκων αργότερα -.
Μόνο με νέα επιμήκυνση του χρέους κατά 3 ή 5 χρόνια δεν μπορεί το ελληνικό χρέος να γίνει βιώσιμο.
5)Είναι ξεκάθαρο ότι όχι μόνο η Γερμανία αλλά πολλά κράτη δεν επιθυμούν λύση τώρα στο ελληνικό χρέος και όπως εύστοχα παρατηρεί αξιόπιστη πηγή… η τελική λύση για το ελληνικό χρέος θα είναι πολιτικό bonus στον επόμενο πρωθυπουργό της Ελλάδος.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών