«Δεν πρέπει να υπάρξει υπαναχώρηση σε σχέση με την εφαρμογή των νόμων που ψηφίστηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος, όπως η εφαρμογή του νόμου για τις πωλήσεις δανείων σε όλες τις κατηγορίες δανείων», σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της ΕΚΤ στο Κουαρτέτο, F. Drudi
Την ανάγκη για «τακτικές και σύντομες χρονικά τριμηνιαίες αξιολογήσεις» ώστε να ανακτηθεί η εμπιστοσύνη των αγορών και να επιτευχθεί ο στόχος εξόδου της Ελλάδας από το μνημόνιο τον Αύγουστο του 2018 τονίζει ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ) στο κουαρτέτο, Francesco Drudi, σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Πρώτο Θέμα».
Ο Ιταλός οικονομολόγος χαρακτηρίζει «μεγάλο επίτευγμα» την ολοκλήρωση της β' αξιολόγησης, σημειώνει ότι «διάφορα νομοσχέδια που ψηφίστηκαν μετά την ολοκλήρωση της β' αξιολόγησης ενδέχεται να μην είναι συμβατά με τις δεσμεύσεις που έχουν αναληφθεί», ενώ υπογραμμίζει ότι «η τρίτη αξιολόγηση θα ξεκινήσει εντός του Οκτωβρίου μετά την ετήσια σύνοδο του ΔΝΤ» και «η έγκαιρη ολοκλήρωσή της και η εξομάλυνση του χρονοδιαγράμματος του προγράμματος του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) με τακτικές και σύντομες χρονικά τριμηνιαίες αξιολογήσεις είναι προς το συμφέρον την Ελλάδας» και μάλιστα, «αυτό θα βοηθήσει να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη των αγορών».
Για τη δήλωσή του ότι «διάφορα νομοσχέδια που ψηφίστηκαν μετά την ολοκλήρωση της β' αξιολόγησης ενδέχεται να μην είναι συμβατά με τις δεσμεύσεις που έχουν αναληφθεί στο πλαίσιο του προγράμματος και θα πρέπει να εξεταστούν από τις ομάδες μας», αναφέρει ότι ένα τεχνικό κλιμάκιο βρίσκεται αυτή τη στιγμή την Αθήνα με σκοπό να εξετάσει μεταξύ άλλων αυτά τα νομοσχέδια», χωρίς να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες.
Κληθείς να απαντήσει ποια είναι τα νομοσχέδια αυτά, διευκρινίζει ότι είναι νομοθετικές διατάξεις που αφορούν την αγορά εργασίας, τη φορολογία, τη διαχείριση εσόδων και τη δημόσια διοίκηση, ενώ αναφέρει ότι «διαπιστώνουμε επίσης αναβολές στην έναρξη των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών».
Σημειώνει δε, πως «κάθε σημαντική υπαναχώρηση ή καθυστέρηση σε ό,τι αφορά την υλοποίηση των βασικών απαιτήσεων του προγράμματος που εκκρεμούν μέχρι στιγμής θα μπορούσε να δυσχεράνει την ολοκλήρωσης της αξιολόγησης».
Κάνοντας αναφορά στις κυριότερες προκλήσεις, αναφέρει ως μια βασική την εφαρμογή των διαφόρων εργαλείων που θεσπίστηκαν στις προηγούμενες αξιολογήσεις για τη μείωση του υψηλού επιπέδου των μη εξυπηρετούμενων δανείων και σε αυτά, συγκαταλέγεται ο εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης οφειλών και οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί, μέτρα που είναι καίρια για την αποθάρρυνση των στρατηγικών κακοπληρωτών, την ενίσχυσης της αξίας των εξασφαλίσεων και την παροχή κινήτρων σε όλους τους ενδιαφερόμενους ώστε να επιτύχουν συμφωνίες αναδιάρθρωσης.
Μεταξύ άλλων, υπογραμμίζει ότι «δεν πρέπει να υπάρξει υπαναχώρηση σε σχέση με την εφαρμογή των νόμων που ψηφίστηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος, όπως η εφαρμογή του νόμου για τις πωλήσεις δανείων σε όλες τις κατηγορίες δανείων».
Ακόμη, σημειώνει ότι «τα νέα από το μέτωπο των εσόδων από τον φόρο εισοδήματος ίσως να υποδεικνύουν πιθανές αποκλίσεις σε ό,τι αφορά την απόδοση των μεταρρυθμίσεων της φορολογίας εισοδήματος», όμως «άλλες πηγές εσόδων μας έχουν εκπλήξει θετικά» και σε τελική ανάλυση, «αφού εξεταστούν όλοι οι παράγοντες, πιστεύουμε ότι ο στόχος του προγράμματος για το 2017 είναι ακόμη εφικτός».
Σε ό,τι αφορά το επόμενο έτος, όπως αναφέρει, «δεν έχουμε επαρκή στοιχεία προκειμένου να αξιολογήσουμε τους κινδύνους πιθανής αρνητικές μεταφοράς του 2018», θέμα για το οποίο ασχολείται επίσης το τεχνικό κλιμάκιο στην Αθήνα και επομένως «σε αυτό το στάδιο κάθε συζήτηση για πρόσθετα μέτρα είναι εντελώς πρόωρη».
Κληθείς να απαντήσει αν πιστεύει ότι χρειάζεται ακόμη ένας έλεγχος της ποιότητας των στοιχείων ενεργητικού (asset quality revew –AQR) των ελληνικών τραπεζών ή αν θεωρεί ότι όλα τα προβλήματα του παρελθόνος αποκαλύφθηκαν με τους αντίστοιχους ελέγχους του 2004 και του 2015, απαντά ότι «η τραπεζική εποπτεία της ΕΚΤ διενεργεί εκτεταμένους επιτόπιους ελέγχους των τεσσάρων μεγαλύτερων ελληνικών τραπεζών, οι οποίοι θα συνεχιστούν τους επόμενους μήνες δίνοντας έμφαση στη διευθέτηση των μην εξυπηρετούμενων δανείων και στην πολιτική σχηματισμού προβλέψεων.
Επιπλέον, οι τέσσερις τράπεζες θα υποβληθούν σε άσκηση προσομοίωσης ακραίων καταστάσεων (stress test) το πρώτο εξάμηνο του 2018, δηλαδή πριν από την ολοκλήρωση του προγράμματος, με βάση την ενιαία μεθοδολογία της Ευρωπαϊκής Αρχής Τραπεζών».
Πού εντοπίζονται οι 4 διαφωνίες
Ο κ. Drudi περιγράφει τέσσερις τομείς χωρίς να αναφέρεται σε λεπτομέρειες των νομοσχεδίων που εγκρίθηκαν μετά το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης.
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες από το ευρύτερο οικονομικό επιτελείο, όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα της εφημερίδας, στο τελευταίο EuroWorking Group (4 Σεπτεμβρίου) αλλά και κατά τη διάρκεια των επαφών με τα κλιμάκια στην Αθήνα αυτή την εβδομάδα, οι βασικές ενότητες που συζητήθηκαν ανά τομέα είναι οι εξής:
- Δημόσιο, συμβασιούχοι & επιδόματα
Αντιδράσεις συγκεντρώνει η αύξηση του αριθμού των συμβασιούχων στις 52.000 πάνω από το προβλεπόμενο όριο των 47.000, εν μέρει εξαιτίας της ρύθμισης που έγινε το καλοκαίρι για τους εργαζομένους στην καθαριότητα.
Το άλλο θέμα είναι τα επιδόματα που ονομάστηκαν «μη μισθολογικά ωφελήματα» στο νομοσχέδιο για τους εργαζομένους στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ).
Οι θεσμοί θεωρούν ότι αποτελούν έμμεση αύξηση μισθού μέσω των επιδομάτων για έξοδα κίνησης και υπερωρίες.
Το τρίτο ζήτημα είναι η αργή πρόοδος και οι αρρυθμίες σε σχέση με τη αξιολόγηση και την κινητικότητα στο Δημόσιο.
Το πακέτο αυτών των θεμάτων μπαίνει κάτω από το γενικό τίτλο "αποπολιτικοποίηση" στο Δημόσιο, που αποτελεί μία από τις βασικές δεσμεύσεις του μνημονίου.
-Εργασιακά
Αντιδράσεις συναντούνη μείωση του πέναλτι από 45% σε 30% για τις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις από το Δημόσιο, καθώς και οι διατάξεις για την αναγνώριση των πλασματικών ετών στους αγρότες.
Αναφορικά με την πρωτοβουλία της υπουργού Εργασίας, Έφης Αχτσιόγλου, για τις ρυθμίσεις που βοηθούν τους εργαζομένους να αναζητήσουν δικαστικά οφειλόμενους μισθούς, οι θεσμοί αντιπροτείνουν έναν εξωδικαστικό μηχανισμό και όχι δικαστήρια.
- Φορολογία
Το βασικό θέμα είναι η μείωση του συντελεστή για τα αγροτικά εφόδια, τα λιπάσματα και τις συσκευασμένες ζωοτροφές από το 24% στο 13% που ήδη ισχύει από την 1η Ιουλίου.
Το έτερο ζήτημα είναι κατά τις πληροφορίες η πλήρης απαλλαγή από το φόρο μεταβίβασης κατά την αγορά ή ανταλλαγή γεωργικών ή κτηνοτροφικών εκτάσεων μαζί με τις εγκταστάσεις που εξυπηρετούν την εκμετάλλευσή τους.
- Διαχείριση εσόδων
Πέρα από τη υστέρηση στον φόρο εισοδήματος οι θεσμοί, σύμφωνα με στέλεχος του οικονομικού επιτελείου, φαίνεται να έχουν εκφράσει ανησυχία για τυχόν ενέργειες που θα μπορούσαν να επηρεάσουν αρνητικά την ευελιξία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).
Στο πλαίσιο αυτό παρακολουθούν στενά το νομοσχέδιο που ετοιμάζουν τα υπουργεία Δικαιοσύνης και Οικονομικών για το λεγόμενο «νέο ΣΔΟΕ», ένα όργανο με προϊσταμένους τον υπουργό Οικονομικών και τον αναπληρωτή υπουργό Δικαιοσύνης (αρμόδιο για θέματα καταπολέμησης της διαφθοράς), το οποίο διενεργεί ελέγχους κατά παραγγελία των οικονομικών εισαγγελέων.
Οι αστερίσκοι δεν αφορούν αυτή καθαυτή τη σύσταση του νέου οργάνου αλλά το πώς δεν θα επηρεάζει την ελευθερία κινήσεων της ΑΑΔΕ.
www.bankingnews.gr
Ο Ιταλός οικονομολόγος χαρακτηρίζει «μεγάλο επίτευγμα» την ολοκλήρωση της β' αξιολόγησης, σημειώνει ότι «διάφορα νομοσχέδια που ψηφίστηκαν μετά την ολοκλήρωση της β' αξιολόγησης ενδέχεται να μην είναι συμβατά με τις δεσμεύσεις που έχουν αναληφθεί», ενώ υπογραμμίζει ότι «η τρίτη αξιολόγηση θα ξεκινήσει εντός του Οκτωβρίου μετά την ετήσια σύνοδο του ΔΝΤ» και «η έγκαιρη ολοκλήρωσή της και η εξομάλυνση του χρονοδιαγράμματος του προγράμματος του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) με τακτικές και σύντομες χρονικά τριμηνιαίες αξιολογήσεις είναι προς το συμφέρον την Ελλάδας» και μάλιστα, «αυτό θα βοηθήσει να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη των αγορών».
Για τη δήλωσή του ότι «διάφορα νομοσχέδια που ψηφίστηκαν μετά την ολοκλήρωση της β' αξιολόγησης ενδέχεται να μην είναι συμβατά με τις δεσμεύσεις που έχουν αναληφθεί στο πλαίσιο του προγράμματος και θα πρέπει να εξεταστούν από τις ομάδες μας», αναφέρει ότι ένα τεχνικό κλιμάκιο βρίσκεται αυτή τη στιγμή την Αθήνα με σκοπό να εξετάσει μεταξύ άλλων αυτά τα νομοσχέδια», χωρίς να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες.
Κληθείς να απαντήσει ποια είναι τα νομοσχέδια αυτά, διευκρινίζει ότι είναι νομοθετικές διατάξεις που αφορούν την αγορά εργασίας, τη φορολογία, τη διαχείριση εσόδων και τη δημόσια διοίκηση, ενώ αναφέρει ότι «διαπιστώνουμε επίσης αναβολές στην έναρξη των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών».
Σημειώνει δε, πως «κάθε σημαντική υπαναχώρηση ή καθυστέρηση σε ό,τι αφορά την υλοποίηση των βασικών απαιτήσεων του προγράμματος που εκκρεμούν μέχρι στιγμής θα μπορούσε να δυσχεράνει την ολοκλήρωσης της αξιολόγησης».
Κάνοντας αναφορά στις κυριότερες προκλήσεις, αναφέρει ως μια βασική την εφαρμογή των διαφόρων εργαλείων που θεσπίστηκαν στις προηγούμενες αξιολογήσεις για τη μείωση του υψηλού επιπέδου των μη εξυπηρετούμενων δανείων και σε αυτά, συγκαταλέγεται ο εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης οφειλών και οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί, μέτρα που είναι καίρια για την αποθάρρυνση των στρατηγικών κακοπληρωτών, την ενίσχυσης της αξίας των εξασφαλίσεων και την παροχή κινήτρων σε όλους τους ενδιαφερόμενους ώστε να επιτύχουν συμφωνίες αναδιάρθρωσης.
Μεταξύ άλλων, υπογραμμίζει ότι «δεν πρέπει να υπάρξει υπαναχώρηση σε σχέση με την εφαρμογή των νόμων που ψηφίστηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος, όπως η εφαρμογή του νόμου για τις πωλήσεις δανείων σε όλες τις κατηγορίες δανείων».
Ακόμη, σημειώνει ότι «τα νέα από το μέτωπο των εσόδων από τον φόρο εισοδήματος ίσως να υποδεικνύουν πιθανές αποκλίσεις σε ό,τι αφορά την απόδοση των μεταρρυθμίσεων της φορολογίας εισοδήματος», όμως «άλλες πηγές εσόδων μας έχουν εκπλήξει θετικά» και σε τελική ανάλυση, «αφού εξεταστούν όλοι οι παράγοντες, πιστεύουμε ότι ο στόχος του προγράμματος για το 2017 είναι ακόμη εφικτός».
Σε ό,τι αφορά το επόμενο έτος, όπως αναφέρει, «δεν έχουμε επαρκή στοιχεία προκειμένου να αξιολογήσουμε τους κινδύνους πιθανής αρνητικές μεταφοράς του 2018», θέμα για το οποίο ασχολείται επίσης το τεχνικό κλιμάκιο στην Αθήνα και επομένως «σε αυτό το στάδιο κάθε συζήτηση για πρόσθετα μέτρα είναι εντελώς πρόωρη».
Κληθείς να απαντήσει αν πιστεύει ότι χρειάζεται ακόμη ένας έλεγχος της ποιότητας των στοιχείων ενεργητικού (asset quality revew –AQR) των ελληνικών τραπεζών ή αν θεωρεί ότι όλα τα προβλήματα του παρελθόνος αποκαλύφθηκαν με τους αντίστοιχους ελέγχους του 2004 και του 2015, απαντά ότι «η τραπεζική εποπτεία της ΕΚΤ διενεργεί εκτεταμένους επιτόπιους ελέγχους των τεσσάρων μεγαλύτερων ελληνικών τραπεζών, οι οποίοι θα συνεχιστούν τους επόμενους μήνες δίνοντας έμφαση στη διευθέτηση των μην εξυπηρετούμενων δανείων και στην πολιτική σχηματισμού προβλέψεων.
Επιπλέον, οι τέσσερις τράπεζες θα υποβληθούν σε άσκηση προσομοίωσης ακραίων καταστάσεων (stress test) το πρώτο εξάμηνο του 2018, δηλαδή πριν από την ολοκλήρωση του προγράμματος, με βάση την ενιαία μεθοδολογία της Ευρωπαϊκής Αρχής Τραπεζών».
Πού εντοπίζονται οι 4 διαφωνίες
Ο κ. Drudi περιγράφει τέσσερις τομείς χωρίς να αναφέρεται σε λεπτομέρειες των νομοσχεδίων που εγκρίθηκαν μετά το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης.
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες από το ευρύτερο οικονομικό επιτελείο, όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα της εφημερίδας, στο τελευταίο EuroWorking Group (4 Σεπτεμβρίου) αλλά και κατά τη διάρκεια των επαφών με τα κλιμάκια στην Αθήνα αυτή την εβδομάδα, οι βασικές ενότητες που συζητήθηκαν ανά τομέα είναι οι εξής:
- Δημόσιο, συμβασιούχοι & επιδόματα
Αντιδράσεις συγκεντρώνει η αύξηση του αριθμού των συμβασιούχων στις 52.000 πάνω από το προβλεπόμενο όριο των 47.000, εν μέρει εξαιτίας της ρύθμισης που έγινε το καλοκαίρι για τους εργαζομένους στην καθαριότητα.
Το άλλο θέμα είναι τα επιδόματα που ονομάστηκαν «μη μισθολογικά ωφελήματα» στο νομοσχέδιο για τους εργαζομένους στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ).
Οι θεσμοί θεωρούν ότι αποτελούν έμμεση αύξηση μισθού μέσω των επιδομάτων για έξοδα κίνησης και υπερωρίες.
Το τρίτο ζήτημα είναι η αργή πρόοδος και οι αρρυθμίες σε σχέση με τη αξιολόγηση και την κινητικότητα στο Δημόσιο.
Το πακέτο αυτών των θεμάτων μπαίνει κάτω από το γενικό τίτλο "αποπολιτικοποίηση" στο Δημόσιο, που αποτελεί μία από τις βασικές δεσμεύσεις του μνημονίου.
-Εργασιακά
Αντιδράσεις συναντούνη μείωση του πέναλτι από 45% σε 30% για τις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις από το Δημόσιο, καθώς και οι διατάξεις για την αναγνώριση των πλασματικών ετών στους αγρότες.
Αναφορικά με την πρωτοβουλία της υπουργού Εργασίας, Έφης Αχτσιόγλου, για τις ρυθμίσεις που βοηθούν τους εργαζομένους να αναζητήσουν δικαστικά οφειλόμενους μισθούς, οι θεσμοί αντιπροτείνουν έναν εξωδικαστικό μηχανισμό και όχι δικαστήρια.
- Φορολογία
Το βασικό θέμα είναι η μείωση του συντελεστή για τα αγροτικά εφόδια, τα λιπάσματα και τις συσκευασμένες ζωοτροφές από το 24% στο 13% που ήδη ισχύει από την 1η Ιουλίου.
Το έτερο ζήτημα είναι κατά τις πληροφορίες η πλήρης απαλλαγή από το φόρο μεταβίβασης κατά την αγορά ή ανταλλαγή γεωργικών ή κτηνοτροφικών εκτάσεων μαζί με τις εγκταστάσεις που εξυπηρετούν την εκμετάλλευσή τους.
- Διαχείριση εσόδων
Πέρα από τη υστέρηση στον φόρο εισοδήματος οι θεσμοί, σύμφωνα με στέλεχος του οικονομικού επιτελείου, φαίνεται να έχουν εκφράσει ανησυχία για τυχόν ενέργειες που θα μπορούσαν να επηρεάσουν αρνητικά την ευελιξία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).
Στο πλαίσιο αυτό παρακολουθούν στενά το νομοσχέδιο που ετοιμάζουν τα υπουργεία Δικαιοσύνης και Οικονομικών για το λεγόμενο «νέο ΣΔΟΕ», ένα όργανο με προϊσταμένους τον υπουργό Οικονομικών και τον αναπληρωτή υπουργό Δικαιοσύνης (αρμόδιο για θέματα καταπολέμησης της διαφθοράς), το οποίο διενεργεί ελέγχους κατά παραγγελία των οικονομικών εισαγγελέων.
Οι αστερίσκοι δεν αφορούν αυτή καθαυτή τη σύσταση του νέου οργάνου αλλά το πώς δεν θα επηρεάζει την ελευθερία κινήσεων της ΑΑΔΕ.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών