Οι βασικές παραδοχές του κυρίως στο μέτωπο κυρίως της φορολογίας αλλά και των δαπανών πρόκειται να αλλάξουν με το τελικό κείμενο του Νοεμβρίου
Με τον τελικό λογαριασμό των μέτρων του 2018 να παραμένει ανοιχτός και σε μεγάλο βαθμό να εξαρτάται από τις απαιτήσεις που θα θέσει στην 3η αξιολόγηση το ΔΝΤ, το προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού που θα κατατέθηκε σήμερα (2/10) στην Βουλή θα είναι μικρής εμβέλειας.
Οι βασικές παραδοχές του κυρίως στο μέτωπο κυρίως της φορολογίας αλλά και των δαπανών πρόκειται να αλλάξουν με το τελικό κείμενο του Νοεμβρίου.
Οι αλλαγές αυτές θα εξαρτηθούν σε μεγάλο βαθμό από το νέο «τσεκ - απ» που θα κάνουν οι δανειστές στα δημοσιονομικά του μεγέθη δίνοντας έμφαση στους τομείς που το προηγούμενο διάστημα υστερούσαν εισπρακτικά, όπως για παράδειγμα ο φόρος εισοδήματος φυσικών προσώπων, τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις.
Αυτός που σίγουρα δεν θα αλλάξει θα είναι ο στόχος για το πλεόνασμα του 2018 που θα παραμείνει αμετακίνητος στο 3,53% ή στα 6,6 δισ. ευρώ από 2,2% που αναμένεται να φθάσει φέτος και 1,75% που προβλέπει το τρίτο Μνημόνιο. Το μόνο θετικό είναι ότι υπερβάλλον ποσό του πλεονάσματος η κυβέρνηση θα μπορεί να το διαθέσει για αναπτυξιακές και άλλες δράσεις - μόνο μετά από συνεννόηση με τους δανειστές -ενώ φέτος δεν πρόκειται να υπάρξει «13η σύνταξη».
Κεντρικό στοίχημα του νέου προϋπολογισμού θα είναι η ανάπτυξη, με τον πήχη για τον ρυθμό μεγέθυνσης της ελληνικής οικονομίας να τοποθετείται στο 2,4% του ΑΕΠ για το 2018, παρά την πτώση (0,2%) που θα σημειώσει η δημόσια κατανάλωση ως αποτέλεσμα της περαιτέρω συρρίκνωσης των εισοδημάτων από την κατακόρυφη αύξηση της φορολογίας.
Το ΑΕΠ σε απόλυτα νούμερα προβλέπεται να φτάνει στα 187,8 δισ. ευρώ το 2018 από 181,2 δισ. ευρώ φέτος που αντιστοιχεί σε ανάπτυξη 1,8% του ΑΕΠ.
Ενδεχομένως η ελληνική οικονομία να πετύχει ακόμα μεγαλύτερο ρυθμό -ακόμη και 2% σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο- διότι ακόμη δεν έχει συνυπολογιστεί η ώθηση που έδωσαν στο ΑΕΠ οι εισπράξεις από τον τουρισμό, που αποτελούν «βαρόμετρο» για την ανάκαμψη της χώρας, ενώ καθοριστικό ρόλο θα παίξουν και οι επενδύσεις.
Το θετικό είναι ότι οι εξαγωγές θα ενισχυθούν τον επόμενο χρόνο, θα σημειώσουν δηλαδή αύξηση 4,7%, ενώ αυξημένες σε σχέση με φέτος (2,8%) θα είναι και οι εισαγωγές (4,4%) προμηνύοντας αύξηση της συνολικής ζήτησης. Η ανεργία προβλέπεται να υποχωρήσει στο 19% το 2018 από 20,2% φέτος, ενώ ο πληθωρισμός θα διατηρηθεί στο 1,2%.
Εκτός απροόπτου, ο προϋπολογισμός του 2018 είναι αυτός που θα οδηγήσει τη χώρα στην έξοδο από τα μνημόνια και είναι ο τελευταίος που συντάσσει η κυβέρνηση σε συνεργασία με τους δανειστές. Ως εκ τούτου, στο προσχέδιο είναι εμφανής η «σφραγίδα» των θεσμών και του ΔΝΤ, που επέμεναν ότι οι φόροι το 2018 θα πρέπει να αυξηθούν τουλάχιστον κατά 1,8 με 2 δισ. ευρώ, με τις εισπράξεις από την άμεση φορολογία να εκτινάσσονται στα 22,6 δισ. ευρώ τον επόμενο χρόνο (από 21,5 δισ. ευρώ φέτος, δηλαδή θα σημειώσουν αύξηση κατά 1 δισ. ευρώ) και από την έμμεση στα 27,7 δισ. ευρώ (αυξημένοι κατά 3,2% σε σχέση με τα φετινά επίπεδα).
Για να επιτευχθεί ο στόχος του πλεονάσματος, ο νέος προϋπολογισμός ενσωματώνει 12 νέα εισπρακτικά μέτρα που έχουν ήδη ψηφιστεί. Τις μεγαλύτερες αντιδράσεις αναμένεται να προκαλέσουν δύο από τα μέτρα αυτά, την εφαρμογή των οποίων θέλει να αναβάλει η κυβέρνηση. Πρόκειται για την κατάργηση της έκπτωσης 30% του ΦΠΑ στα 32 νησιά του Αιγαίου, που θα προκαλέσει κύμα ανατιμήσεων, και την επιβολή του φόρου υπεραξίας στα ακίνητα από την 1η Ιανουαρίου 2018, μέτρο το οποίο θα φέρει τα πάνω κάτω στην αγορά. Βέβαια, η Αθήνα μπορεί να επιδιώκει την παράταση στην εφαρμογή των δύο αυτών μέτρων, τον τελικό λόγο ωστόσο θα τον έχουν οι δανειστές.
Ειδικότερα, τα μέτρα του επόμενου χρόνου αφορούν:
1. Την κατάργηση της έκπτωσης κατά 10% επί του φόρου στις ιατρικές δαπάνες εφόσον οι δαπάνες αυτές υπερβαίνουν συνολικά το 5% του ετήσιου ατομικού εισοδήματος με στόχο την εξοικονόμηση φορολογικών δαπανών 121 εκατ. ευρώ.
2. Τη μείωση κατά 50% του κονδυλίου που διατίθεται κάθε χρόνο για την καταβολή επιδόματος θέρμανσης με στόχο την εξοικονόμηση 47 εκατ. ευρώ.
3. Την κατάργηση της έκπτωσης φόρου κατά 1,5% που ισχύει για την εκκαθάριση των φορολογικών δηλώσεων μισθωτών και συνταξιούχων με στόχο την εξοικονόμηση 68 εκατ. ευρώ.
4. Την επέκταση για έναν χρόνο της εισφοράς στη ναυτιλία με στόχο πρόσθετα έσοδα 107 εκατ. ευρώ.
5. Την κατάργηση της έκπτωσης που ισχύει για τη βoυλευτική αποζημίωση και τη φοροαπαλλαγή των δικαστικών με αποτέλεσμα πρόσθετα έσοδα 44 εκατ. ευρώ.
6. Την επιβολή φόρου επί των εισοδημάτων από περιστασιακές και βραχυπρόθεσμες μισθώσεις ακίνητης περιουσίας, οι οποίες συνήθως εξυπηρετούνται μέσω της διεθνούς διαδικτυακής πλατφόρμας Airbnb, με βάση την κλίμακα φορολόγησης των ενοικίων.
7. Την επιβολή φόρου διαμονής στα ξενοδοχεία και τα ενοικιαζόμενα δωμάτια-διαμερίσματα. Ο φόρος διαμονής θα ξεκινάει από 0,5 ευρώ για τα ξενοδοχεία με ένα ή 2 αστέρια και τα ενοικιαζόμενα δωμάτια και θα κλιμακώνεται μέχρι και τα 4 ευρώ ανά διανυκτέρευση για τα πεντάστερα ξενοδοχεία.
8. Αύξηση των συντελεστών ΦΠΑ σε 32 νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου και της Δωδεκανήσου. Aπό 1-1-2018, στα νησιά των Νομών Λέσβου, Χίου, Σάμου και Δωδεκανήσου (πλην Ρόδου και Καρπάθου, όπου ήδη οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ έχουν καταργηθεί), οι συντελεστές ΦΠΑ θα αυξηθούν από τα επίπεδα του 5%, του 9% και του 17% στο 6%, στο 13% και στο 24%.
9. Την κατάργηση όλων των άλλων επιδομάτων για τους δικαιούχους του Κοινωνικού Επιδόματος Αλληλεγγύης.
Πιο συγκεκριμένα, θα καταργηθούν το επίδομα απροστάτευτων τέκνων (3 εκατ. ευρώ), τα επιδόματα ανεργίας για τους νεοεισερχόμενους στην αγορά εργασίας (5 εκατ. ευρώ) και τα επιδόματα φτώχειας και φυσικών καταστροφών (4 εκατ. ευρώ).
Η συνολική εξοικονόμηση θα φτάσει τα 12 εκατ. ευρώ.
10. Την αυστηρή εφαρμογή των θεσμών του rebate για τη δαπάνη φαρμάκου και του claw back για τα ιδιωτικά θεραπευτήρια και διαγωνιστικά κέντρα με στόχο την εξοικονόμηση δαπανών 188 εκατ. ευρώ.
11. Την αύξηση της εισφοράς για τους ελεύθερους επαγγελματίες μέσω του υπολογισμού των εισφορών στις ακαθάριστες αποδοχές με στόχο αύξηση εσόδων 53 εκατ. ευρώ για το 2018, 124 εκατ. ευρώ το 2019, 126 εκατ. ευρώ το 2020 και 128 εκατ. ευρώ το 2021.
12. Την επιβολή φόρου υπεραξίας στις πωλήσεις ακινήτων, με συντελεστή 15% στο κέρδος που προκύπτει ανάμεσα στην τιμή κτήσης και την τιμή πώλησης κάθε ακινήτου. Ο φόρος θα επιβαρύνει τον πωλητή του ακινήτου, ενώ ο αγοραστής θα εξακολουθεί να επιβαρύνεται με φόρο μεταβίβασης 3% επί της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου.
ΥΠΟΙΚ: Η υπέρβαση του δημοσιονομικού στόχου 2017 επιτρέπει τη διανομή κοινωνικού μερίσματος
Το υπουργείο Οικονομικών κατέθεσε σήμερα, Δευτέρα 2 Οκτωβρίου, προς συζήτηση στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής το Προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού για το έτος 2018.
Όπως αναφέρει η σχετική ανακοίνωση, το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης του 2018, σύμφωνα με τη μεθοδολογία της Σύμβασης Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης, προβλέπεται να διαμορφωθεί στο 3,57% του ΑΕΠ (6.671 εκατ. ευρώ) ποσοστό που είναι συμβατό με τους στόχους του προγράμματος.
Για το 2017 το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού εκτιμά σημαντική υπέρβαση του δημοσιονομικού στόχου του 1,75%.
Η υπέρβαση αυτή επιτρέπει εφάπαξ δαπάνη με τη μορφή κοινωνικού μερίσματος και επιδίωξη τη στοχευμένη στήριξη οικονομικά ευάλωτων νοικοκυριών.
Το ακριβές ύψος του ποσού και τα μέτρα στήριξης θα εξειδικευθούν με βάση τα στοιχεία της εκτέλεσης του προϋπολογισμού το Νοέμβριο του τρέχοντος έτους.
Η διατηρήσιμη επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, οφείλεται στην εμπέδωση της δημοσιονομικής πειθαρχίας, τη σταδιακή αποκατάσταση της εμπιστοσύνης προς τις μεσοπρόθεσμες προοπτικές της ελληνικής οικονομίας και στη σημαντική δημιουργία νέων θέσεων μισθωτής εργασίας.
Τα παραπάνω, επιτρέπουν στην κυβέρνηση να συνδυάζει με επιτυχία τη δημοσιονομική υπευθυνότητα με την κοινωνική δικαιοσύνη.
Για το 2018, ο προϋπολογισμός ενσωματώνει τη συνέχιση δράσεων κοινωνικής πολιτικής αλλά και την έναρξη νέων, μεταξύ των οποίων:
• Η εφαρμογή του προγράμματος για το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης, με πιστώσεις ύψους 760 εκατ. ευρώ που θα ανακουφίσει πάνω από 250 χιλιάδες νοικοκυριά που βιώνουν συνθήκες φτώχειας.
• Η διάθεση ποσού 320 εκατ. ευρώ, που εξασφαλίστηκε από την επισκόπηση των πρωτογενών λειτουργικών δαπανών και προορίζεται για την προστασία ευάλωτων οικονομικά νοικοκυριών και για παρεμβάσεις στον κρίσιμο τομέα αντιμετώπισης της παιδικής φτώχειας.
• Η συνεισφορά του δημοσίου, με ποσό ύψους 100 εκατ. ευρώ, για την προστασία της κύριας κατοικίας των υπερχρεωμένων νοικοκυριών, με συγκεκριμένα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια.
Στα επόμενα έτη, οι ρυθμοί οικονομικής μεγέθυνσης είναι επαρκείς για να εξασφαλίζουν τόσο την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων όσο και τον δημοσιονομικό χώρο, ώστε να εφαρμοστούν οι μειώσεις φορολογικών συντελεστών νοικοκυριών και επιχειρήσεων που προβλέφθηκαν και ψηφίστηκαν με το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018-2021.
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΟ ΠΡΟΣΧΕΔΙΟ
Πρώτη ενημέρωση: 00:45, Δευτέρα 2 Οκτωβρίου 2017
Μ. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Οι βασικές παραδοχές του κυρίως στο μέτωπο κυρίως της φορολογίας αλλά και των δαπανών πρόκειται να αλλάξουν με το τελικό κείμενο του Νοεμβρίου.
Οι αλλαγές αυτές θα εξαρτηθούν σε μεγάλο βαθμό από το νέο «τσεκ - απ» που θα κάνουν οι δανειστές στα δημοσιονομικά του μεγέθη δίνοντας έμφαση στους τομείς που το προηγούμενο διάστημα υστερούσαν εισπρακτικά, όπως για παράδειγμα ο φόρος εισοδήματος φυσικών προσώπων, τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις.
Αυτός που σίγουρα δεν θα αλλάξει θα είναι ο στόχος για το πλεόνασμα του 2018 που θα παραμείνει αμετακίνητος στο 3,53% ή στα 6,6 δισ. ευρώ από 2,2% που αναμένεται να φθάσει φέτος και 1,75% που προβλέπει το τρίτο Μνημόνιο. Το μόνο θετικό είναι ότι υπερβάλλον ποσό του πλεονάσματος η κυβέρνηση θα μπορεί να το διαθέσει για αναπτυξιακές και άλλες δράσεις - μόνο μετά από συνεννόηση με τους δανειστές -ενώ φέτος δεν πρόκειται να υπάρξει «13η σύνταξη».
Κεντρικό στοίχημα του νέου προϋπολογισμού θα είναι η ανάπτυξη, με τον πήχη για τον ρυθμό μεγέθυνσης της ελληνικής οικονομίας να τοποθετείται στο 2,4% του ΑΕΠ για το 2018, παρά την πτώση (0,2%) που θα σημειώσει η δημόσια κατανάλωση ως αποτέλεσμα της περαιτέρω συρρίκνωσης των εισοδημάτων από την κατακόρυφη αύξηση της φορολογίας.
Το ΑΕΠ σε απόλυτα νούμερα προβλέπεται να φτάνει στα 187,8 δισ. ευρώ το 2018 από 181,2 δισ. ευρώ φέτος που αντιστοιχεί σε ανάπτυξη 1,8% του ΑΕΠ.
Ενδεχομένως η ελληνική οικονομία να πετύχει ακόμα μεγαλύτερο ρυθμό -ακόμη και 2% σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο- διότι ακόμη δεν έχει συνυπολογιστεί η ώθηση που έδωσαν στο ΑΕΠ οι εισπράξεις από τον τουρισμό, που αποτελούν «βαρόμετρο» για την ανάκαμψη της χώρας, ενώ καθοριστικό ρόλο θα παίξουν και οι επενδύσεις.
Το θετικό είναι ότι οι εξαγωγές θα ενισχυθούν τον επόμενο χρόνο, θα σημειώσουν δηλαδή αύξηση 4,7%, ενώ αυξημένες σε σχέση με φέτος (2,8%) θα είναι και οι εισαγωγές (4,4%) προμηνύοντας αύξηση της συνολικής ζήτησης. Η ανεργία προβλέπεται να υποχωρήσει στο 19% το 2018 από 20,2% φέτος, ενώ ο πληθωρισμός θα διατηρηθεί στο 1,2%.
Εκτός απροόπτου, ο προϋπολογισμός του 2018 είναι αυτός που θα οδηγήσει τη χώρα στην έξοδο από τα μνημόνια και είναι ο τελευταίος που συντάσσει η κυβέρνηση σε συνεργασία με τους δανειστές. Ως εκ τούτου, στο προσχέδιο είναι εμφανής η «σφραγίδα» των θεσμών και του ΔΝΤ, που επέμεναν ότι οι φόροι το 2018 θα πρέπει να αυξηθούν τουλάχιστον κατά 1,8 με 2 δισ. ευρώ, με τις εισπράξεις από την άμεση φορολογία να εκτινάσσονται στα 22,6 δισ. ευρώ τον επόμενο χρόνο (από 21,5 δισ. ευρώ φέτος, δηλαδή θα σημειώσουν αύξηση κατά 1 δισ. ευρώ) και από την έμμεση στα 27,7 δισ. ευρώ (αυξημένοι κατά 3,2% σε σχέση με τα φετινά επίπεδα).
Για να επιτευχθεί ο στόχος του πλεονάσματος, ο νέος προϋπολογισμός ενσωματώνει 12 νέα εισπρακτικά μέτρα που έχουν ήδη ψηφιστεί. Τις μεγαλύτερες αντιδράσεις αναμένεται να προκαλέσουν δύο από τα μέτρα αυτά, την εφαρμογή των οποίων θέλει να αναβάλει η κυβέρνηση. Πρόκειται για την κατάργηση της έκπτωσης 30% του ΦΠΑ στα 32 νησιά του Αιγαίου, που θα προκαλέσει κύμα ανατιμήσεων, και την επιβολή του φόρου υπεραξίας στα ακίνητα από την 1η Ιανουαρίου 2018, μέτρο το οποίο θα φέρει τα πάνω κάτω στην αγορά. Βέβαια, η Αθήνα μπορεί να επιδιώκει την παράταση στην εφαρμογή των δύο αυτών μέτρων, τον τελικό λόγο ωστόσο θα τον έχουν οι δανειστές.
Ειδικότερα, τα μέτρα του επόμενου χρόνου αφορούν:
1. Την κατάργηση της έκπτωσης κατά 10% επί του φόρου στις ιατρικές δαπάνες εφόσον οι δαπάνες αυτές υπερβαίνουν συνολικά το 5% του ετήσιου ατομικού εισοδήματος με στόχο την εξοικονόμηση φορολογικών δαπανών 121 εκατ. ευρώ.
2. Τη μείωση κατά 50% του κονδυλίου που διατίθεται κάθε χρόνο για την καταβολή επιδόματος θέρμανσης με στόχο την εξοικονόμηση 47 εκατ. ευρώ.
3. Την κατάργηση της έκπτωσης φόρου κατά 1,5% που ισχύει για την εκκαθάριση των φορολογικών δηλώσεων μισθωτών και συνταξιούχων με στόχο την εξοικονόμηση 68 εκατ. ευρώ.
4. Την επέκταση για έναν χρόνο της εισφοράς στη ναυτιλία με στόχο πρόσθετα έσοδα 107 εκατ. ευρώ.
5. Την κατάργηση της έκπτωσης που ισχύει για τη βoυλευτική αποζημίωση και τη φοροαπαλλαγή των δικαστικών με αποτέλεσμα πρόσθετα έσοδα 44 εκατ. ευρώ.
6. Την επιβολή φόρου επί των εισοδημάτων από περιστασιακές και βραχυπρόθεσμες μισθώσεις ακίνητης περιουσίας, οι οποίες συνήθως εξυπηρετούνται μέσω της διεθνούς διαδικτυακής πλατφόρμας Airbnb, με βάση την κλίμακα φορολόγησης των ενοικίων.
7. Την επιβολή φόρου διαμονής στα ξενοδοχεία και τα ενοικιαζόμενα δωμάτια-διαμερίσματα. Ο φόρος διαμονής θα ξεκινάει από 0,5 ευρώ για τα ξενοδοχεία με ένα ή 2 αστέρια και τα ενοικιαζόμενα δωμάτια και θα κλιμακώνεται μέχρι και τα 4 ευρώ ανά διανυκτέρευση για τα πεντάστερα ξενοδοχεία.
8. Αύξηση των συντελεστών ΦΠΑ σε 32 νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου και της Δωδεκανήσου. Aπό 1-1-2018, στα νησιά των Νομών Λέσβου, Χίου, Σάμου και Δωδεκανήσου (πλην Ρόδου και Καρπάθου, όπου ήδη οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ έχουν καταργηθεί), οι συντελεστές ΦΠΑ θα αυξηθούν από τα επίπεδα του 5%, του 9% και του 17% στο 6%, στο 13% και στο 24%.
9. Την κατάργηση όλων των άλλων επιδομάτων για τους δικαιούχους του Κοινωνικού Επιδόματος Αλληλεγγύης.
Πιο συγκεκριμένα, θα καταργηθούν το επίδομα απροστάτευτων τέκνων (3 εκατ. ευρώ), τα επιδόματα ανεργίας για τους νεοεισερχόμενους στην αγορά εργασίας (5 εκατ. ευρώ) και τα επιδόματα φτώχειας και φυσικών καταστροφών (4 εκατ. ευρώ).
Η συνολική εξοικονόμηση θα φτάσει τα 12 εκατ. ευρώ.
10. Την αυστηρή εφαρμογή των θεσμών του rebate για τη δαπάνη φαρμάκου και του claw back για τα ιδιωτικά θεραπευτήρια και διαγωνιστικά κέντρα με στόχο την εξοικονόμηση δαπανών 188 εκατ. ευρώ.
11. Την αύξηση της εισφοράς για τους ελεύθερους επαγγελματίες μέσω του υπολογισμού των εισφορών στις ακαθάριστες αποδοχές με στόχο αύξηση εσόδων 53 εκατ. ευρώ για το 2018, 124 εκατ. ευρώ το 2019, 126 εκατ. ευρώ το 2020 και 128 εκατ. ευρώ το 2021.
12. Την επιβολή φόρου υπεραξίας στις πωλήσεις ακινήτων, με συντελεστή 15% στο κέρδος που προκύπτει ανάμεσα στην τιμή κτήσης και την τιμή πώλησης κάθε ακινήτου. Ο φόρος θα επιβαρύνει τον πωλητή του ακινήτου, ενώ ο αγοραστής θα εξακολουθεί να επιβαρύνεται με φόρο μεταβίβασης 3% επί της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου.
ΥΠΟΙΚ: Η υπέρβαση του δημοσιονομικού στόχου 2017 επιτρέπει τη διανομή κοινωνικού μερίσματος
Το υπουργείο Οικονομικών κατέθεσε σήμερα, Δευτέρα 2 Οκτωβρίου, προς συζήτηση στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής το Προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού για το έτος 2018.
Όπως αναφέρει η σχετική ανακοίνωση, το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης του 2018, σύμφωνα με τη μεθοδολογία της Σύμβασης Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης, προβλέπεται να διαμορφωθεί στο 3,57% του ΑΕΠ (6.671 εκατ. ευρώ) ποσοστό που είναι συμβατό με τους στόχους του προγράμματος.
Για το 2017 το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού εκτιμά σημαντική υπέρβαση του δημοσιονομικού στόχου του 1,75%.
Η υπέρβαση αυτή επιτρέπει εφάπαξ δαπάνη με τη μορφή κοινωνικού μερίσματος και επιδίωξη τη στοχευμένη στήριξη οικονομικά ευάλωτων νοικοκυριών.
Το ακριβές ύψος του ποσού και τα μέτρα στήριξης θα εξειδικευθούν με βάση τα στοιχεία της εκτέλεσης του προϋπολογισμού το Νοέμβριο του τρέχοντος έτους.
Η διατηρήσιμη επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, οφείλεται στην εμπέδωση της δημοσιονομικής πειθαρχίας, τη σταδιακή αποκατάσταση της εμπιστοσύνης προς τις μεσοπρόθεσμες προοπτικές της ελληνικής οικονομίας και στη σημαντική δημιουργία νέων θέσεων μισθωτής εργασίας.
Τα παραπάνω, επιτρέπουν στην κυβέρνηση να συνδυάζει με επιτυχία τη δημοσιονομική υπευθυνότητα με την κοινωνική δικαιοσύνη.
Για το 2018, ο προϋπολογισμός ενσωματώνει τη συνέχιση δράσεων κοινωνικής πολιτικής αλλά και την έναρξη νέων, μεταξύ των οποίων:
• Η εφαρμογή του προγράμματος για το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης, με πιστώσεις ύψους 760 εκατ. ευρώ που θα ανακουφίσει πάνω από 250 χιλιάδες νοικοκυριά που βιώνουν συνθήκες φτώχειας.
• Η διάθεση ποσού 320 εκατ. ευρώ, που εξασφαλίστηκε από την επισκόπηση των πρωτογενών λειτουργικών δαπανών και προορίζεται για την προστασία ευάλωτων οικονομικά νοικοκυριών και για παρεμβάσεις στον κρίσιμο τομέα αντιμετώπισης της παιδικής φτώχειας.
• Η συνεισφορά του δημοσίου, με ποσό ύψους 100 εκατ. ευρώ, για την προστασία της κύριας κατοικίας των υπερχρεωμένων νοικοκυριών, με συγκεκριμένα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια.
Στα επόμενα έτη, οι ρυθμοί οικονομικής μεγέθυνσης είναι επαρκείς για να εξασφαλίζουν τόσο την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων όσο και τον δημοσιονομικό χώρο, ώστε να εφαρμοστούν οι μειώσεις φορολογικών συντελεστών νοικοκυριών και επιχειρήσεων που προβλέφθηκαν και ψηφίστηκαν με το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018-2021.
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΟ ΠΡΟΣΧΕΔΙΟ
Πρώτη ενημέρωση: 00:45, Δευτέρα 2 Οκτωβρίου 2017
Μ. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών