Το επιπλέον ποσό, όπως έδειξε η αναλογιστική μελέτη που εκπόνησε η εταιρία prudential θα αποκαταστήσει τις αποδοχές των συνταξιούχων οι οποίες υπέστησαν τις μεγαλύτερες περικοπές στο πλαίσιο των μνημονίων
Επιπρόσθετη εφάπαξ χρηματοδότηση ύψους 1.093 δις ζητά ο σύλλογος συνταξιούχων της πρώην Εμπορικής Τράπεζας από την Alpha bank για να ανακάμψουν οι παροχές του επικουρικού ταμείου ( ΤΕΑΠΕΤΕ) το οποίο λειτούργησε χωρίς δημόσια κονδύλια για περισσότερα από 50 χρόνια.
Το επιπλέον ποσό, όπως έδειξε η αναλογιστική μελέτη που εκπόνησε η εταιρία prudential (Β. Μαριός) θα αποκαταστήσει τις αποδοχές των συνταξιούχων οι οποίες υπέστησαν τις μεγαλύτερες περικοπές στο πλαίσιο των μνημονίων.
Όπως τόνισε ο πρόεδρος του συλλόγου συνταξιούχων κ. Χρήστος Τσιλώνης στην σημερινή εκδήλωση για την παρουσίαση της μελέτης, οι κύριες συντάξεις μειώθηκαν κατά 55% και οι επικουρικές – προσυνταξιοδοτικό κατά 85%.
Οι ειδικοί επιστήμονες που πήραν το λόγο( Μαριός, Μπέτσης, Νικολάου) ανέφεραν ότι δεν είχε γίνει ποτέ αναλογιστική μελέτη για τη βιωσιμότητα του ταμείου παρότι η τράπεζα είχε αλλάξει δύο φορές χέρια και τα ταμεία συγχωνεύτηκαν.
Ειδικότερα με την ένταξη του ΕΤΑΤ στον ΕΦΚΑ, χωρίς αναλογιστική μελέτη για την επιβάρυνση που θα επέφερε η ένταξη αυτή, ο ΕΦΚΑ επιβαρύνθηκε με το ποσό των 70 εκατ. ευρώ, ετησίως.
Το υπολειπόμενο ποσό των 20 εκ. ευρώ ετησίως - για την κάλυψη των 90 εκατ. ευρώ των ετήσιων δαπανών 2015 του ΕΤΑΤ- επιβάρυνε τους προσυνταξιούχους των Ταμείων της Εμπορικής Τράπεζας και της AlphaBank με νέες περικοπές στις συντάξεις, που πλέον ανέρχονται σωρευτικά σε ποσοστό της τάξεως του 50%
Την αδικία που υπέστησαν οι συνταξιούχοι της εμπορικής τόνισαν στις ομιλίες του και οι πολιτικοί που παρευρέθηκαν ( Πετρόπουλος, Βρούτσης, Στρατούλης, Κατσιώτης)
Το ιστορικό των συνεχών αλλαγών στο καθεστώς του ταμείου έχει ως εξής:
Η πρώτη νομοθετική παρέμβαση ενάντια στο ΤΕΑΠΕΤΕ έγινε με το άρθρο 61 του ν. 3371/2005, με το οποίο ιδρύθηκε το Ενιαίο Ταμείο Ασφάλισης Τραπεζοϋπαλλήλων (ΕΤΑΤ), με σκοπούς του, μεταξύ άλλων, και την καταβολή των ποσών που αντιστοιχούν σε συστήματα προσυνταξιοδότησης που χορηγούνται στους μέχρι 31.12.1992 ασφαλισμένους και έως της συμπληρώσεως των αντίστοιχων προϋποθέσεων του ΙΚΑ. Όπως αποδείχτηκε στην πράξη, η ενέργεια αυτή δεν είχε στόχο την ένταξη των ταμείων σε ένα ενιαίο ασφαλιστικό φορέα, αλλά εξυπηρετούσε την πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων με την απαλλαγή της Εμπορικής Τράπεζας από τις ασφαλιστικές της υποχρεώσεις έναντι του προσωπικού της.
Με οδηγίες του Υπουργείου Οικονομικών και με στοιχεία που έδωσε η Eμπορική Τράπεζα, η Εταιρία HewittAssociates εκπόνησε το 2005, ειδική οικονομική μελέτη η οποία υποεκτίμησε σημαντικά τις ασφαλιστικές υποχρεώσεις της Εμπορικής Τράπεζας απαλλάσσοντάς την από εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.Αναφέρουμε ενδεικτικά ότι μια εκ των παραδοχών ήταν ότι «η μελλοντική τάση συνταξιοδοτήσεων θα γίνεται κατά μέσο όρο σε ηλικία ανώτερη κατά τρία (3) χρόνια μετά τη συμπλήρωση των ορίων ηλικίας του ΤΕΑΠΕΤΕ για τους άνδρες και κατά τέσσερα (4) χρόνια για τις γυναίκες».
Από 18-4-2006 όλοι οι τότε ενεργοί ασφαλισμένοι του ΤΕΑΠΕΤΕ υπήχθησαν στο ΕΤΑΤ και ορίσθηκε η εισφορά της Εμπορικής Τράπεζας, για την κάλυψη της οικονομικής επιβάρυνσης του ΕΤΑΤ (Ν.3455/2006), στα 377,32 εκ. ευρώ, η οποία καταβλήθηκε σε δέκα ετήσιες δόσεις. Η καταβολή των δόσεων άρχισε από τον Ιανουάριο 2005 και η τελευταία, ύψους 49 εκ. ευρώ, κατεβλήθη τον Ιανουάριο 2014.
Το 2007 ακολουθήθηκε η ίδια διαδικασία με την υποχρεωτική υπαγωγή των ασφαλισμένων και συνταξιούχων του Ταμείου Αλληλοβοηθείας Προσωπικού Τραπέζης Πίστεως (ΤΑΠΤΠ) της AlphaBank στο ETAT (Ν.3620/2007), χαρίζοντας εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ στους μεγαλομετόχους της. Η εισφορά της Τράπεζας προσδιορίστηκε να καταβληθεί σε 10 ετήσιες δόσεις των 67 εκ. ευρώ και η τελευταία θα καταβαλλόταν τον Ιανουάριο του 2017.
Τα ως άνω αποθεματικά του ΕΤΑΤ/ΤΕΑΠΕΤΕ μηδενίστηκαν από το τέλος του 2014. Βέβαια, αυτό ήταν γνωστό στους εκάστοτε αρμόδιους κυβερνητικούς παράγοντες ότι θα συμβεί αφού:
1) Οι αρχικές παραδοχές της μελέτης (2005) δεν είχαν σχέση με τα πραγματικά δεδομένα του ΤΕΑΠΕΤΕ
2) Ακόμα και αυτές οι παραδοχές της μελέτης παραβιάστηκαν ασύστολα από την Τράπεζα μέσω των μαζικών εθελούσιων εξόδων προσωπικού για να μειώσει το λειτουργικό της κόστος και
3) Το 2010, μετά από 4 ½ έτη λειτουργίας του ταμείου και πριν ολοκληρωθούν όλες οι διαδικασίες αθρόων εθελούσιων εξόδων εργαζομένων έγινε μελέτη για λογαριασμό του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης.
Σύμφωνα με τη μελέτη που ολοκληρώθηκε το 2011, το έλλειμμα του ειδικού λογαριασμού της Εμπορικής στο ΕΤΑΤ είχε ήδη διαμορφωθεί στα 689 εκατ. ευρώ και απαιτούνταν 1,2 δισεκ. ευρώ αποθεματικά, για να καταστεί μελλοντικά δυνατή η κάλυψη των υποχρεώσεων του ταμείου (ΤΕΑΠΕΤΕ).
Οι ετήσιες δαπάνες του ΕΤΑΤ (ΤΕΑΠΕΤΕ και ΤΠΤΠ) κατά το 2015, ανέρχονταν στο ποσό των 90 εκατομμυρίων ευρώ. Οι ως άνω υποχρεώσεις καλύπτονταν έως τότε, με βάση τους ν. 3371/2005 και 3620/2007, αποκλειστικά από εισφορά της Εμπορικής Τράπεζας και της AlphaBank.
Με τον Ν. 4387/2016, εντάχθηκε το ΕΤΑΤ στον ΕΦΚΑ, με την αιτιολογική έκθεση να αναφέρει ότι αυτό γίνεται λόγω της γενικότερης οικονομικής κρίσης, ενώ έχουμε την παρακάτω δήλωση στη Βουλή, την 8.5.2016, του αρμόδιου Υπουργού:
«Πολιτικά θα ήθελα να επισημάνω εδώ ότι δεν θεωρούμε ότι έχουν απαλειφθεί οι ευθύνες των τραπεζών, οι υποχρεώσεις τους, για τη χρηματοδότηση αυτής της προσυνταξιοδοτικής ρύθμισης.
Δεν θέλουμε να επαναλάβουμε την πάγια τακτική να δημοσιοποιούνται ιδιωτικές υποχρεώσεις. Ρυθμίζουμε όπως έχει η κατάσταση κι επιφυλασσόμαστε για το μέλλον να δούμε πώς θα μπορέσουμε να ρυθμίσουμε την πολιτική αυτή εκκρεμότητα»
Με την ένταξη του ΕΤΑΤ στον ΕΦΚΑ, χωρίς αναλογιστική μελέτη για την επιβάρυνση που θα επέφερε η ένταξη αυτή, ο ΕΦΚΑ επιβαρύνθηκε με το ποσό των 70 εκατ. ευρώ, ετησίως.
www.bankingnews.gr
Το επιπλέον ποσό, όπως έδειξε η αναλογιστική μελέτη που εκπόνησε η εταιρία prudential (Β. Μαριός) θα αποκαταστήσει τις αποδοχές των συνταξιούχων οι οποίες υπέστησαν τις μεγαλύτερες περικοπές στο πλαίσιο των μνημονίων.
Όπως τόνισε ο πρόεδρος του συλλόγου συνταξιούχων κ. Χρήστος Τσιλώνης στην σημερινή εκδήλωση για την παρουσίαση της μελέτης, οι κύριες συντάξεις μειώθηκαν κατά 55% και οι επικουρικές – προσυνταξιοδοτικό κατά 85%.
Οι ειδικοί επιστήμονες που πήραν το λόγο( Μαριός, Μπέτσης, Νικολάου) ανέφεραν ότι δεν είχε γίνει ποτέ αναλογιστική μελέτη για τη βιωσιμότητα του ταμείου παρότι η τράπεζα είχε αλλάξει δύο φορές χέρια και τα ταμεία συγχωνεύτηκαν.
Ειδικότερα με την ένταξη του ΕΤΑΤ στον ΕΦΚΑ, χωρίς αναλογιστική μελέτη για την επιβάρυνση που θα επέφερε η ένταξη αυτή, ο ΕΦΚΑ επιβαρύνθηκε με το ποσό των 70 εκατ. ευρώ, ετησίως.
Το υπολειπόμενο ποσό των 20 εκ. ευρώ ετησίως - για την κάλυψη των 90 εκατ. ευρώ των ετήσιων δαπανών 2015 του ΕΤΑΤ- επιβάρυνε τους προσυνταξιούχους των Ταμείων της Εμπορικής Τράπεζας και της AlphaBank με νέες περικοπές στις συντάξεις, που πλέον ανέρχονται σωρευτικά σε ποσοστό της τάξεως του 50%
Την αδικία που υπέστησαν οι συνταξιούχοι της εμπορικής τόνισαν στις ομιλίες του και οι πολιτικοί που παρευρέθηκαν ( Πετρόπουλος, Βρούτσης, Στρατούλης, Κατσιώτης)
Το ιστορικό των συνεχών αλλαγών στο καθεστώς του ταμείου έχει ως εξής:
Η πρώτη νομοθετική παρέμβαση ενάντια στο ΤΕΑΠΕΤΕ έγινε με το άρθρο 61 του ν. 3371/2005, με το οποίο ιδρύθηκε το Ενιαίο Ταμείο Ασφάλισης Τραπεζοϋπαλλήλων (ΕΤΑΤ), με σκοπούς του, μεταξύ άλλων, και την καταβολή των ποσών που αντιστοιχούν σε συστήματα προσυνταξιοδότησης που χορηγούνται στους μέχρι 31.12.1992 ασφαλισμένους και έως της συμπληρώσεως των αντίστοιχων προϋποθέσεων του ΙΚΑ. Όπως αποδείχτηκε στην πράξη, η ενέργεια αυτή δεν είχε στόχο την ένταξη των ταμείων σε ένα ενιαίο ασφαλιστικό φορέα, αλλά εξυπηρετούσε την πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων με την απαλλαγή της Εμπορικής Τράπεζας από τις ασφαλιστικές της υποχρεώσεις έναντι του προσωπικού της.
Με οδηγίες του Υπουργείου Οικονομικών και με στοιχεία που έδωσε η Eμπορική Τράπεζα, η Εταιρία HewittAssociates εκπόνησε το 2005, ειδική οικονομική μελέτη η οποία υποεκτίμησε σημαντικά τις ασφαλιστικές υποχρεώσεις της Εμπορικής Τράπεζας απαλλάσσοντάς την από εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.Αναφέρουμε ενδεικτικά ότι μια εκ των παραδοχών ήταν ότι «η μελλοντική τάση συνταξιοδοτήσεων θα γίνεται κατά μέσο όρο σε ηλικία ανώτερη κατά τρία (3) χρόνια μετά τη συμπλήρωση των ορίων ηλικίας του ΤΕΑΠΕΤΕ για τους άνδρες και κατά τέσσερα (4) χρόνια για τις γυναίκες».
Από 18-4-2006 όλοι οι τότε ενεργοί ασφαλισμένοι του ΤΕΑΠΕΤΕ υπήχθησαν στο ΕΤΑΤ και ορίσθηκε η εισφορά της Εμπορικής Τράπεζας, για την κάλυψη της οικονομικής επιβάρυνσης του ΕΤΑΤ (Ν.3455/2006), στα 377,32 εκ. ευρώ, η οποία καταβλήθηκε σε δέκα ετήσιες δόσεις. Η καταβολή των δόσεων άρχισε από τον Ιανουάριο 2005 και η τελευταία, ύψους 49 εκ. ευρώ, κατεβλήθη τον Ιανουάριο 2014.
Το 2007 ακολουθήθηκε η ίδια διαδικασία με την υποχρεωτική υπαγωγή των ασφαλισμένων και συνταξιούχων του Ταμείου Αλληλοβοηθείας Προσωπικού Τραπέζης Πίστεως (ΤΑΠΤΠ) της AlphaBank στο ETAT (Ν.3620/2007), χαρίζοντας εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ στους μεγαλομετόχους της. Η εισφορά της Τράπεζας προσδιορίστηκε να καταβληθεί σε 10 ετήσιες δόσεις των 67 εκ. ευρώ και η τελευταία θα καταβαλλόταν τον Ιανουάριο του 2017.
Τα ως άνω αποθεματικά του ΕΤΑΤ/ΤΕΑΠΕΤΕ μηδενίστηκαν από το τέλος του 2014. Βέβαια, αυτό ήταν γνωστό στους εκάστοτε αρμόδιους κυβερνητικούς παράγοντες ότι θα συμβεί αφού:
1) Οι αρχικές παραδοχές της μελέτης (2005) δεν είχαν σχέση με τα πραγματικά δεδομένα του ΤΕΑΠΕΤΕ
2) Ακόμα και αυτές οι παραδοχές της μελέτης παραβιάστηκαν ασύστολα από την Τράπεζα μέσω των μαζικών εθελούσιων εξόδων προσωπικού για να μειώσει το λειτουργικό της κόστος και
3) Το 2010, μετά από 4 ½ έτη λειτουργίας του ταμείου και πριν ολοκληρωθούν όλες οι διαδικασίες αθρόων εθελούσιων εξόδων εργαζομένων έγινε μελέτη για λογαριασμό του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης.
Σύμφωνα με τη μελέτη που ολοκληρώθηκε το 2011, το έλλειμμα του ειδικού λογαριασμού της Εμπορικής στο ΕΤΑΤ είχε ήδη διαμορφωθεί στα 689 εκατ. ευρώ και απαιτούνταν 1,2 δισεκ. ευρώ αποθεματικά, για να καταστεί μελλοντικά δυνατή η κάλυψη των υποχρεώσεων του ταμείου (ΤΕΑΠΕΤΕ).
Οι ετήσιες δαπάνες του ΕΤΑΤ (ΤΕΑΠΕΤΕ και ΤΠΤΠ) κατά το 2015, ανέρχονταν στο ποσό των 90 εκατομμυρίων ευρώ. Οι ως άνω υποχρεώσεις καλύπτονταν έως τότε, με βάση τους ν. 3371/2005 και 3620/2007, αποκλειστικά από εισφορά της Εμπορικής Τράπεζας και της AlphaBank.
Με τον Ν. 4387/2016, εντάχθηκε το ΕΤΑΤ στον ΕΦΚΑ, με την αιτιολογική έκθεση να αναφέρει ότι αυτό γίνεται λόγω της γενικότερης οικονομικής κρίσης, ενώ έχουμε την παρακάτω δήλωση στη Βουλή, την 8.5.2016, του αρμόδιου Υπουργού:
«Πολιτικά θα ήθελα να επισημάνω εδώ ότι δεν θεωρούμε ότι έχουν απαλειφθεί οι ευθύνες των τραπεζών, οι υποχρεώσεις τους, για τη χρηματοδότηση αυτής της προσυνταξιοδοτικής ρύθμισης.
Δεν θέλουμε να επαναλάβουμε την πάγια τακτική να δημοσιοποιούνται ιδιωτικές υποχρεώσεις. Ρυθμίζουμε όπως έχει η κατάσταση κι επιφυλασσόμαστε για το μέλλον να δούμε πώς θα μπορέσουμε να ρυθμίσουμε την πολιτική αυτή εκκρεμότητα»
Με την ένταξη του ΕΤΑΤ στον ΕΦΚΑ, χωρίς αναλογιστική μελέτη για την επιβάρυνση που θα επέφερε η ένταξη αυτή, ο ΕΦΚΑ επιβαρύνθηκε με το ποσό των 70 εκατ. ευρώ, ετησίως.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών