Σε αυτό το πλαίσιο θα γίνει και συζήτηση για τη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης και την υπεράσπιση του δημοσίου συμφέροντος, σημείωσε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας
«Έχει αλλάξει πλήρως το κλίμα για την ελληνική οικονομία, το είδαμε και στις ΗΠΑ. Δεν χρειάζεται, καν, να μπεις στη διαδικασία να εξηγήσεις, να αποδείξεις ότι τα πράγματα είναι καλύτερα. Αυτό πλέον αναγνωρίζεται από όλους», τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας Αλέξης Χαρίτσης σε συνέντευξή του στην εφημερίδα Εποχή.
Σημείωσε δε ότι «το ζήτημα του φιλτραρίσματος των επενδύσεων έρχεται και κουμπώνει με τη συζήτηση περί αναπτυξιακού σχεδιασμού».
Σε αυτό το πλαίσιο θα γίνει και συζήτηση για τη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης και την υπεράσπιση του δημοσίου συμφέροντος.
Η αναπτυξιακή πολιτική της χώρας χαράσσεται σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο και για να εξειδικευθούν οι προτεραιότητες βάσει των ιδιαιτεροτήτων κάθε περιοχής - εμείς δεν θεωρούμε ότι υπάρχουν πάντα οριζόντιες λύσεις, σχολίασε ο κ. Χαρίτσης - οι στοχεύσεις που έχει θέσει η κυβέρνηση μαζί με το υλικό των περιφερειακών συμβουλίων, όλα μαζί θα οδηγήσουν στην εκπόνηση ενός πλήρους σχεδίου.
Στο μεταξύ όμως, συνέχισε, έχει γίνει πολύ μεγάλη συζήτηση για τις επενδύσεις και έχει υπάρξει και οξεία αντιπαράθεση.
Σχετικά λοιπόν, με το διάλογο που θα εκκινήσει για τις επενδύσεις ο κ. Χαρίτσης συγκεκριμένα ανέφερε:
«Θα είναι ακόμη πιο σημαντικό αυτό το επόμενο διάστημα ιδίως μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος.
Το πώς, δηλαδή, οι επενδύσεις που έρχονται εντάσσονται σε ένα τέτοιο σχέδιο.
Και επειδή έχουν ειπωθεί πολλά τελευταία να πω καταρχάς ότι τα επίσημα στοιχεία καταγράφουν πολύ μεγάλη αύξηση των άμεσων ξένων επενδύσεων το 2017 (185% υψηλότερες το πρώτο εξάμηνο του 2017 σε σχέση με το αντίστοιχο του 2016).
Αλλά εμείς, και το λέμε με παρρησία προς όλους, θα συζητήσουμε για το τι είδους επενδύσεις θέλουμε σ' αυτή τη χώρα. Και τα κριτήρια για εμάς είναι πολύ συγκεκριμένα.
Γιατί θέλουμε επενδύσεις; Προφανώς, για να υπάρξει εισροή
κεφαλαίων μετά την αποεπένδυση των χρόνων της κρίσης. Βεβαίως για να δημιουργηθούν νέες ποιοτικές θέσεις εργασίας, γιατί οι μεγάλες ξένες παραγωγικές επενδύσεις μπορούν να βοηθήσουν και στην αναβάθμιση της τεχνολογίας και των ελληνικών επιχειρήσεων μέσα από συμπράξεις και συνεργασίες, κάτι πολύ σημαντικό για μας.
Γιατί τέλος, μια επένδυση θα δημιουργήσει γύρω της ένα
ολόκληρο παραγωγικό πλέγμα, ένα οικοσύστημα όπως λέμε, το οποίο θα βοηθήσει την ανάπτυξη και άλλων εγχώριων επιχειρήσεων.
Τα βασικά κριτήρια είναι, λοιπόν, αυτά. Πρέπει να δούμε ποιες από τις επενδυτικές προτάσεις που κατατίθενται, ανταποκρίνονται στα κριτήρια που θέλουμε. Η εμπειρία μας λέει ότι οι σοβαροί επενδυτές που συζητάμε θέλουν κι αυτοί το σχέδιο.
Να γνωρίζουν ποιο είναι το πλαίσιο μέσα στο οποίο καλούνται να επενδύσουν.
Αυτή η συζήτηση έχει μεγάλο νόημα να γίνει, δεν πρέπει να τη φοβόμαστε.
Εκεί βεβαίως, μπαίνουν ζητήματα που έχουν να κάνουν και με τη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης, που πρέπει να υπερασπιστεί το δημόσιο συμφέρον, άρα πρέπει να έχει όλες τις διασφαλίσεις σε σχέση με τα εργασιακά, το περιβάλλον, την πολιτιστική κληρονομιά, με τους πόρους οι οποίοι διατίθενται από τους επενδυτές, τη χωροταξία.
Όλα αυτά πρέπει να τα δούμε με μια λογική, βεβαίως, πιο παραγωγική, να φέρνει όλο αυτό εγκαίρως αποτέλεσμα».
Αναπτυξιακός νόμος και ΕΣΠΑ
Για την απορρόφηση των κονδυλίων από προγράμματα του ΕΣΠΑ ο αναπληρωτής υπουργός είπε ότι αναμφίβολα η κυβέρνηση επιδιώκει να τρέξουν τα προγράμματα γρηγορότερα.
«Όμως, να γνωρίζουμε ότι καλούμαστε, ειδικά τη νέα προγραμματική περίοδο, για πρώτη φορά, και η μοναδική χώρα από τις 28, να υλοποιήσουμε ένα νέο πληροφοριακό σύστημα πολύ βαρύ, γραφειοκρατικό, χρονοβόρο γιατί η Επιτροπή μετά τα κρούσματα διαφθοράς και διασπάθισης χρήματος που υπήρξαν στην Ελλάδα, την ανάγκασε, όταν εγκρίθηκαν τα προγράμματα, τον Σεπτέμβρη του 2014 να τα υλοποιήσει μέσω ενός πολύ απαιτητικού συστήματος».
Έγιναν μεγάλη προσπάθεια και συζητήσεις με την Επιτροπή για την απλοποίηση όσο είναι δυνατό και ελάφρυνση του συστήματος, συνέχισε ο αναπληρωτής υπουργός και «το ότι πετύχαμε να είμαστε πρώτοι σε απορρόφηση τα προηγούμενα χρόνια ενίσχυσε την αξιοπιστία μας και έτσι έχουμε τη δυνατότητα να διαπραγματευθούμε την ελάφρυνση.
Πληρώνουμε τα λάθη του παρελθόντος.
Στη Γενική Διεύθυνση Ιδιωτικών Επενδύσεων υποθέσεις έχουν παραπεμφθεί στη δικαιοσύνη».
Σχετικά με το σχέδιο για τη βιομηχανία ο κ. Χαρίτσης υπογράμμισε ότι άνω του 50% των αιτήσεων στον αναπτυξιακό νόμο αφορά μεταποιητικές επιχειρήσεις αγροδιατροφής και πρόσθεσε ότι προχωρούν οι θεσμικές παρεμβάσεις για σύσταση, αδειοδότηση και έλεγχο.
Επίσης κατευθύνονται πόροι και σε παρεμβάσεις αναβάθμισης και επέκτασής για τις οργανωμένες βιομηχανικές συγκεντρώσεις, τις ΒΙΠΕ, όπως πχ σε αυτή των Οινόφυτων.
www.bankingnews.gr
Σημείωσε δε ότι «το ζήτημα του φιλτραρίσματος των επενδύσεων έρχεται και κουμπώνει με τη συζήτηση περί αναπτυξιακού σχεδιασμού».
Σε αυτό το πλαίσιο θα γίνει και συζήτηση για τη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης και την υπεράσπιση του δημοσίου συμφέροντος.
Η αναπτυξιακή πολιτική της χώρας χαράσσεται σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο και για να εξειδικευθούν οι προτεραιότητες βάσει των ιδιαιτεροτήτων κάθε περιοχής - εμείς δεν θεωρούμε ότι υπάρχουν πάντα οριζόντιες λύσεις, σχολίασε ο κ. Χαρίτσης - οι στοχεύσεις που έχει θέσει η κυβέρνηση μαζί με το υλικό των περιφερειακών συμβουλίων, όλα μαζί θα οδηγήσουν στην εκπόνηση ενός πλήρους σχεδίου.
Στο μεταξύ όμως, συνέχισε, έχει γίνει πολύ μεγάλη συζήτηση για τις επενδύσεις και έχει υπάρξει και οξεία αντιπαράθεση.
Σχετικά λοιπόν, με το διάλογο που θα εκκινήσει για τις επενδύσεις ο κ. Χαρίτσης συγκεκριμένα ανέφερε:
«Θα είναι ακόμη πιο σημαντικό αυτό το επόμενο διάστημα ιδίως μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος.
Το πώς, δηλαδή, οι επενδύσεις που έρχονται εντάσσονται σε ένα τέτοιο σχέδιο.
Και επειδή έχουν ειπωθεί πολλά τελευταία να πω καταρχάς ότι τα επίσημα στοιχεία καταγράφουν πολύ μεγάλη αύξηση των άμεσων ξένων επενδύσεων το 2017 (185% υψηλότερες το πρώτο εξάμηνο του 2017 σε σχέση με το αντίστοιχο του 2016).
Αλλά εμείς, και το λέμε με παρρησία προς όλους, θα συζητήσουμε για το τι είδους επενδύσεις θέλουμε σ' αυτή τη χώρα. Και τα κριτήρια για εμάς είναι πολύ συγκεκριμένα.
Γιατί θέλουμε επενδύσεις; Προφανώς, για να υπάρξει εισροή
κεφαλαίων μετά την αποεπένδυση των χρόνων της κρίσης. Βεβαίως για να δημιουργηθούν νέες ποιοτικές θέσεις εργασίας, γιατί οι μεγάλες ξένες παραγωγικές επενδύσεις μπορούν να βοηθήσουν και στην αναβάθμιση της τεχνολογίας και των ελληνικών επιχειρήσεων μέσα από συμπράξεις και συνεργασίες, κάτι πολύ σημαντικό για μας.
Γιατί τέλος, μια επένδυση θα δημιουργήσει γύρω της ένα
ολόκληρο παραγωγικό πλέγμα, ένα οικοσύστημα όπως λέμε, το οποίο θα βοηθήσει την ανάπτυξη και άλλων εγχώριων επιχειρήσεων.
Τα βασικά κριτήρια είναι, λοιπόν, αυτά. Πρέπει να δούμε ποιες από τις επενδυτικές προτάσεις που κατατίθενται, ανταποκρίνονται στα κριτήρια που θέλουμε. Η εμπειρία μας λέει ότι οι σοβαροί επενδυτές που συζητάμε θέλουν κι αυτοί το σχέδιο.
Να γνωρίζουν ποιο είναι το πλαίσιο μέσα στο οποίο καλούνται να επενδύσουν.
Αυτή η συζήτηση έχει μεγάλο νόημα να γίνει, δεν πρέπει να τη φοβόμαστε.
Εκεί βεβαίως, μπαίνουν ζητήματα που έχουν να κάνουν και με τη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης, που πρέπει να υπερασπιστεί το δημόσιο συμφέρον, άρα πρέπει να έχει όλες τις διασφαλίσεις σε σχέση με τα εργασιακά, το περιβάλλον, την πολιτιστική κληρονομιά, με τους πόρους οι οποίοι διατίθενται από τους επενδυτές, τη χωροταξία.
Όλα αυτά πρέπει να τα δούμε με μια λογική, βεβαίως, πιο παραγωγική, να φέρνει όλο αυτό εγκαίρως αποτέλεσμα».
Αναπτυξιακός νόμος και ΕΣΠΑ
Για την απορρόφηση των κονδυλίων από προγράμματα του ΕΣΠΑ ο αναπληρωτής υπουργός είπε ότι αναμφίβολα η κυβέρνηση επιδιώκει να τρέξουν τα προγράμματα γρηγορότερα.
«Όμως, να γνωρίζουμε ότι καλούμαστε, ειδικά τη νέα προγραμματική περίοδο, για πρώτη φορά, και η μοναδική χώρα από τις 28, να υλοποιήσουμε ένα νέο πληροφοριακό σύστημα πολύ βαρύ, γραφειοκρατικό, χρονοβόρο γιατί η Επιτροπή μετά τα κρούσματα διαφθοράς και διασπάθισης χρήματος που υπήρξαν στην Ελλάδα, την ανάγκασε, όταν εγκρίθηκαν τα προγράμματα, τον Σεπτέμβρη του 2014 να τα υλοποιήσει μέσω ενός πολύ απαιτητικού συστήματος».
Έγιναν μεγάλη προσπάθεια και συζητήσεις με την Επιτροπή για την απλοποίηση όσο είναι δυνατό και ελάφρυνση του συστήματος, συνέχισε ο αναπληρωτής υπουργός και «το ότι πετύχαμε να είμαστε πρώτοι σε απορρόφηση τα προηγούμενα χρόνια ενίσχυσε την αξιοπιστία μας και έτσι έχουμε τη δυνατότητα να διαπραγματευθούμε την ελάφρυνση.
Πληρώνουμε τα λάθη του παρελθόντος.
Στη Γενική Διεύθυνση Ιδιωτικών Επενδύσεων υποθέσεις έχουν παραπεμφθεί στη δικαιοσύνη».
Σχετικά με το σχέδιο για τη βιομηχανία ο κ. Χαρίτσης υπογράμμισε ότι άνω του 50% των αιτήσεων στον αναπτυξιακό νόμο αφορά μεταποιητικές επιχειρήσεις αγροδιατροφής και πρόσθεσε ότι προχωρούν οι θεσμικές παρεμβάσεις για σύσταση, αδειοδότηση και έλεγχο.
Επίσης κατευθύνονται πόροι και σε παρεμβάσεις αναβάθμισης και επέκτασής για τις οργανωμένες βιομηχανικές συγκεντρώσεις, τις ΒΙΠΕ, όπως πχ σε αυτή των Οινόφυτων.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών