Τελευταία Νέα
old

Regling (ESM): Προλειαίνει το έδαφος για ανώμαλη προσγείωση στο θέμα της διευθέτησης του ελληνικού χρέους

Regling (ESM): Προλειαίνει το έδαφος για ανώμαλη προσγείωση στο θέμα της διευθέτησης του ελληνικού χρέους
Μετά το τέλος του προγράμματος τον Αύγουστο του 2018 και εφόσον κριθεί απαραίτητο μπορεί να συζητηθεί το θέμα του χρέους, το μήνυμα Regling
Η ελληνική κυβέρνηση από τον Ιούνιο του 2016 έως και μέχρι πρότινος έχει μετατρέψει το ζήτημα της αναδιάρθρωσης του ελληνικού χρέους ως το βασικό της αφήγημα για να πείσει ότι τα επώδυνα μέτρα θα φέρουν τελικώς ένα «ευχάριστο» αποτέλεσμα.
Φαίνεται, όμως, ότι δεν παρακολουθεί όσο προσεκτικά θα έπρεπε τις δηλώσεις του ανθρώπου ο οποίος ουσιαστικά θα είναι αυτός που θα αποφασίσει το πότε και κυρίως το εάν χρειάζεται να γίνει αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους.
Ο άνθρωπος αυτός δεν είναι άλλος από τον επικεφαλής του ESM, Klaus Regling ο οποίος, κυρίως μετά τη διεξαγωγή των γερμανικών εκλογών, εμφανίζεται όλο και πιο… αόριστος αναφορικά με το συγκεκριμένο ζήτημα.
Άλλωστε ο πρόεδρος του ESM δεν έχει να λογοδοτήσει μόνο στο διοικητικό συμβούλιο του Μηχανισμού αλλά πάνω και πρωτ’ από όλα στη γερμανική κυβέρνηση και φυσικά στον μέχρι πρότινος υπουργό Οικονομικών, Wolfgang Schaeuble.

Μεγαλύτερος δανειστής ο ESM

Παρά το γεγονός ότι ο Regling έχει καταστεί ελαφρώς πιο ήπιος αναφορικά με τα όσα έχουν επιτευχθεί στην Ελλάδα, δεν παύει σε κάθε δήλωσή του για τη χώρα μας να τονίζει το πόσο έχει ωφεληθεί η ελληνική οικονομία από τα χαμηλότοκα δάνεια του ESM.
«Έχουμε τη μεγαλύτερη έκθεση στην Ελλάδα.
Η Ελλάδα έχει λάβει πολλά χρήματα από εμάς.
Το 50% του χρέους που έχουμε στα ταμεία μας είναι ελληνικό, με επιτόκιο μόλις 1%.
Ως εκ τούτου η Ελλάδα εξοικονομεί από τον προϋπολογισμό της ετησίως το ποσό των 10 δισ. ευρώ, δηλαδή σχεδόν το 6% του ΑΕΠ της», τονίζει σχεδόν σε κάθε συνέντευξη που παραχωρεί ο Γερμανός αξιωματούχος.
Και από πλευράς αριθμών έχει απόλυτο δίκιο, με δεδομένο ότι όντως ο ESM δανείζει την Ελλάδα με επιτόκιο 1%, ενώ το αντίστοιχο επιτόκιο που απαιτεί το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο φθάνει στο 5%.

Ο ρόλος του FDP

Η παραπάνω άποψη που εκφράζει ο Regling, σαφώς, δεν αντικατοπτρίζει μόνο τη δική του στάση, αλλά και αυτή της Γερμανίας.
Μπορεί ο Schaeuble να μην είναι πλέον υπουργός Οικονομικών της χώρας, αλλά όλα δείχνουν ότι ο αντικαταστάτης τους θα προέλθει από τους Φιλελεύθερους (FDP).
Πρόκειται για ένα κόμμα το οποίο ακόμη και κατά την προεκλογική του εκστρατεία χρησιμοποίησε το ζήτημα της Ελλάδας για να πείσει τους Γερμανούς ψηφοφόρους να το στηρίξουν.
Τάσσεται ξεκάθαρα κατά οποιασδήποτε περαιτέρω διευθέτησης του ελληνικού χρέους, τονίζοντας ότι τα πραγματικά προβλήματα της ελληνικής οικονομίας είναι δομικά και θα επιλυθούν μόνο μέσω σκληρών μεταρρυθμίσεων και όχι η υπερχρέωση της χώρας.
Με δεδομένο, μάλιστα, ότι οποιαδήποτε θέμα αναδιάρθρωσης του ελληνικού χρέους θα πρέπει να εγκριθεί και από τις κυβερνήσεις της Ευρωζώνης, θα πρέπει να θεωρείται κάτι παραπάνω από βέβαιο ότι το μεγαλύτερο εμπόδιο θα εμφανιστεί στη γερμανική Βουλή.
Και όχι μόνο από το FDP αλλά και από στελέχη των Χριστιανοδημοκρατών/Χριστιανοκοινωνιστών (CDU/CSU), τα οποία έχουν κατανοήσει –μετά και τα άσχημα ποσοστά στις πρόσφατες εκλογές – ότι η «επίθεση» στην Ελλάδα αποτελεί ένα ζήτημα που μπορεί ακόμη και να αυξήσει την εκλογική τους δύναμη.

Από τον Αύγουστο του 2018 και βλέπουμε

Την ίδια ώρα και με μάλλον σίγουρη την αποχώρηση του ΔΝΤ από το ελληνικό πρόγραμμα, πιθανώς ακόμη και από την άτυπη θέση του συμβούλου, όλα δείχνουν ότι το παιχνίδι του χρέους βρίσκεται αποκλειστικά στα χέρια των Ευρωπαίων.
Και σε αυτό το σημείο ο Regling φρόντισε σε χθεσινές (2/11) δηλώσεις του να στείλει ένα σαφές μήνυμα στην ελληνική κυβέρνηση.
Μιλώντας στο Reuters υποστήριξε ότι «θα εξετάσουμε στο τέλος του προγράμματος, τον Αύγουστο του 2018 ή λίγο πριν από τη λήξη του, εάν υπάρχει κάποια τέτοια ανάγκη (σ.σ.: περαιτέρω αναδιάρθρωση) και εφόσον έχουμε στα χέρια μας τη μελέτη βιωσιμότητας του χρέους που θα ισχύει εκείνη τη στιγμή.
Εάν υπάρχει ανάγκη να κάνουμε κάτι παραπάνω και εάν η Ελλάδα συνεχίσει να εφαρμόζει τις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις, τότε τόσο εμείς όσο και ο Eurogroup είμαστε έτοιμοι να εξετάσουμε το όλο θέμα.
Όλα αυτά, όμως, θα εξετασθούν το καλοκαίρι του 2018».
Το μήνυμα του Regling και του Βερολίνου είναι κάτι παραπάνω από σαφές: «Κάντε όλα όσα έχουμε συμφωνήσει και εφόσον φέρεται τα επιθυμητά αποτελέσματα μπορεί και να κάνουμε κάτι για το χρέος».

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης