Μία σειρά νέων μέτρων θα αναγκαστεί να λάβει η κυβέρνηση προκειμένου να κλείσει η 4η αξιολόγηση, όπως αποδεικνύουν επίσημα έγγραφα
Έτοιμη για λήψη νέων μέτρων κυρίως φορολογικού χαρακτήρα εμφανίζεται η ελληνική κυβέρνηση, βάσει τόσο της έκθεσης συμμόρφωσης της Κομισιόν όσο και του επικαιροποιημένου μνημονίου που διέρρευσαν στη δημοσιότητα.
Τα νέα μέτρα περιλαμβάνουν πλήρη κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ για τα 5 νησιά του Αιγαίου, πιθανή νέα μείωση του αφορολόγητου εάν κριθεί απαραίτητο αλλά και αποκρατικοποιήσεις με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.
Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο συμπληρωματικό - επικαιροποιημένο μνημόνιο η ελληνική κυβέρνηση έχει δεσμευθεί ότι η μείωση του αφορολόγητου (η οποία έχει ορισθεί για το 2019) μπορεί να εφαρμοστεί από τον Μάιο του 2018, εάν αυτό κριθεί απαραίτητο τόσο από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς όσο και από το ΔΝΤ.
Αναφορικά με τις ιδιωτικοποιήσεις το πρόγραμμα είναι ιδιαίτερα «σφιχτό» και αυτή τη φορά η ελληνική κυβέρνηση δεν έχει κανένα περιθώριο καθυστερήσεων, με δεδομένο ότι θα πρέπει να ολοκληρωθεί πλήρως η 4η αξιολόγηση πριν να υπάρξει έξοδος από το πρόγραμμα τον Αύγουστο του 2018.
Ως εκ τούτου οι δεσμεύσεις της κυβέρνησης στο επικαιροποιημένο μνημόνιο είναι κάτι παραπάνω από ασφυκτικές τόσο για την ίδια όσο φυσικά και για τους πολίτες που θα τις υποστούν.
Παράλληλα στην έκθεση συμμόρφωσης της Κομισιόν καθίσταται φανερό ότι οι εκτιμήσεις των οικονομολόγων της δεν είναι τόσο αισιόδοξες όσο αυτές της κυβέρνησης, καθώς ο ρυθμός ανάπτυξης για το 2017 τοποθετείται στο 1,6%.
Στα θετικά σαφώς η εκτίμηση για μείωση της ανεργίας στο 21,7% για το 2017, στο 20,1% το 2018, στο 18,4% το 2019, στο 16,8% το 2020 και στο 15,5% το 2021.
Εκ των 110 προαπαιτούμενων μένουν ακόμη να εκπληρωθούν 16 προαπαιτούμενα εκ των οποίων τα περισσότερα αφορούν τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς αλλά και τον εκσυγχρονισμό του δημοσίου τομέα.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η Κομισιόν αναφέρεται στην εκπλήρωση προαπαιτούμενων έως την 18η Ιανουαρίου 2018.
Επιμονή στη μείωση των NPLs
Σαφώς μία συμφωνία μεταξύ Ελλάδας και δανειστών δεν θα μπορούσε να λείπει η αναφορά στο τραπεζικό σύστημα, με επικέντρωση στην ανάγκη ταχύτερης μείωσης των μη εξυπηρετούμενων δανείων (NPLs).
Οι ελληνικές αρχές έχουν δεσμευθεί να προχωρήσουν, εγκαίρως, στην εφαρμογή μίας κατανοητής στρατηγικής για τη δημιουργία ενός πλαισίου που θα βοηθήσει ώστε να ενισχυθεί το τραπεζικό σύστημα.
40.000 πλειστηριασμοί το χρόνο για να μειωθούν τα NPEs
Σύμφωνα με το Compliance Report, για το 2018, οι τράπεζες σχεδιάζουν να προχωρήσουν σε περίπου 10.000 πλειστηριασμούς.
Αυτός είναι ένας φιλόδοξος στόχος δεδομένου ότι δεν έχουν διεξαχθεί περισσότεροι από 30 ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί τον τελευταίο μήνα του 2017.
Σχεδόν 500 ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί έχουν προγραμματιστεί να πραγματοποιηθούν τον Ιανουάριο του 2018.
Ο αριθμός θα πρέπει να αυξηθεί περαιτέρω από τον Μάρτιο του 2018 και μετά, σε 1.000 ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί το μήνα και αναμένεται να φτάσει τους 2.000 ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς το μήνα το τελευταίο τρίμηνο του 2018.
Αυτό το χρονοδιάγραμμα θα αποσκοπεί στην επίτευξη των στόχων που έχουν υποβάλει οι τράπεζες στον SSM όσον αφορά την μείωση των NPEs το 2018.
Ο αριθμός των πλειστηριασμών θα πρέπει να αυξηθεί στους 40.000 ετησίως για τα επόμενα τρία χρόνια.
Παρά τις προκλήσεις που συνεπάγεται η διεξαγωγή ηλεκτρονικών πλειστηριασμών και η αποκατάσταση των φυσικών πλειστηριασμών θα συμβάλει στην αποκατάσταση της κουλτούρας των πληρωμών στην Ελλάδα.
Αναλυτικότερα ο κατάλογος με τα φορολογικά προαπαιτούμενα του 2018
1. Αξιολόγηση της πιθανής αύξησης του κατώτατου ορίου ακαθάριστων εσόδων για την επιβολή του ΦΠΑ. Το όριο αυτό ανέρχεται σήμερα στα 10.000 ευρώ και εξετάζεται να ανέβει στα 25.000 ευρώ.
2.Επανεξέταση του συστήματος τεκμαρτού προσδιορισμού του φορολογητέου εισοδήματος και νομοθέτηση αλλαγών αν κριθεί αναγκαίο.
3. Επανεξέταση και τροποποίηση των διατάξεων του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων προκειμένου να ευθυγραμμιστούν πλήρως με τις διατάξεις του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας και να συμπεριλάβουν και τη διαδικασία των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών.
4. Επανεξέταση των κινήτρων στη φορολογία εισοδήματος των επιχειρήσεων και τις φορολογικές απαλλαγές, εξαλείφοντας τις διατάξεις που θεωρούνται αναποτελεσματικές ή άδικες.
5. Ευθυγράμμιση των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων με τις αγοραίες τιμές τους και σύσταση εξειδικευμένης ομάδας εμπειρογνωμόνων και ένα μόνιμο πληροφοριακό σύστημα για την αναθεώρηση των φορολογητέων αξιών των ακινήτων.
Οι αναπροσαρμογές των φορολογητέων αξιών των ακινήτων θα επηρεάσουν το ύψος των φορολογικών επιβαρύνσεων στις αγοραπωλησίες, τις κληρονομιές, τις δωρεές και τις γονικές παροχές ακινήτων, αλλά και πλήθος άλλων φόρων και τελών επί της απόκτησης και της χρήσης ακινήτων.
6. Νομοθεσία για την προσαρμογή των συντελεστών υπολογισμού και τη διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ) αν κριθεί αναγκαίο προκειμένου, μετά την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών, να προκύψει ουδέτερο δημοσιονομικό αποτέλεσμα και τα εκκαθαριστικά του φόρου να εκδοθούν τον Ιούλιο-Αύγουστο του 2018.
7. Επανεξέταση του ευνοϊκού καθεστώτος φορολόγησης της ναυτιλίας υπό το πρίσμα των υποδείξεων της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
8. Τεχνική επανεξέταση των διατάξεων του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος μετά την τριετή εφαρμογή τους, προκειμένου να προσδιοριστούν τα προβλήματα και τα «παραθυράκια» στην εφαρμογή τους και να υποβληθούν προτάσεις τροποποιήσεων για την αποσαφήνιση και βελτίωσή τους και την εξάλειψη των αντικρουόμενων ρυθμίσεων.
9. Κωδικοποίηση και απλοποίηση της νομοθεσίας για τον ΦΠΑ, ώστε να ευθυγραμμιστεί με τον Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών και να εξαλειφθούν τα κενά και οι εκκρεμότητες.
10. Επανεξέταση του νομοθετικού καθεστώτος για την επιβολή τόκων εκπρόθεσμης υποβολής δηλώσεων, όπως αυτό αποτυπώνεται στον Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών.
11. Τροποποίηση του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων με στόχο την επέκταση της εφαρμογής των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών και σε υποθέσεις ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο.
12. Επανεξέταση του φόρου επί των κερδών από την εκμετάλλευση ακίνητης περιουσίας και προώθηση νομοθετικών αλλαγών αν κριθεί αναγκαίο έως τον Μάιο του 2018.
Τα 88 προαπαιτούμενα της 4ης αξιολόγησης
Όπως είναι φυσικό καμία αξιολόγηση και κυρίως η τελευταία, δεν μπορεί να κλείσει χωρίς η Ελλάδα να καλύψει μία σειρά προαπαιτουμένων, όπως αναφέρθηκε και στην αρχή του κειμένου.
Υπάρχουν επιπλέον 88 προαπαιτούμενα τα οποία η ελληνική κυβέρνηση καλείται να εφαρμόσει, με ορισμένα εξ αυτών να είναι εκ των πραγμάτων αρκετά «καυτά».
Ένα εξ αυτών αφορά την ανάγκη άρσης του «ειδικού καθεστώτος ειδικής φορολόγησης» της ναυτιλιακής βιομηχανίας, μία κίνηση η οποία θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί εντός του Μαρτίου 2018.
Η κυβέρνηση έως τον Ιούνιο του 2018 θα πρέπει να έχει εφαρμόσει πλήρως τον νέο κατάλογο απαιτήσεων των δανειστών, ούτως ώστε να υπάρξει μία νέα έκθεση συμμόρφωσης.
Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι στο ενδιάμεσο θα πραγματοποιηθούν και τα stress tests των ελληνικών τραπεζών, για τα οποία όλοι εύχονται να μην δημιουργήσουν πρόσθετα προβλήματα εάν τα αποτελέσματά τους δεν είναι θετικά.
www.bankingnews.gr
Τα νέα μέτρα περιλαμβάνουν πλήρη κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ για τα 5 νησιά του Αιγαίου, πιθανή νέα μείωση του αφορολόγητου εάν κριθεί απαραίτητο αλλά και αποκρατικοποιήσεις με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.
Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο συμπληρωματικό - επικαιροποιημένο μνημόνιο η ελληνική κυβέρνηση έχει δεσμευθεί ότι η μείωση του αφορολόγητου (η οποία έχει ορισθεί για το 2019) μπορεί να εφαρμοστεί από τον Μάιο του 2018, εάν αυτό κριθεί απαραίτητο τόσο από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς όσο και από το ΔΝΤ.
Αναφορικά με τις ιδιωτικοποιήσεις το πρόγραμμα είναι ιδιαίτερα «σφιχτό» και αυτή τη φορά η ελληνική κυβέρνηση δεν έχει κανένα περιθώριο καθυστερήσεων, με δεδομένο ότι θα πρέπει να ολοκληρωθεί πλήρως η 4η αξιολόγηση πριν να υπάρξει έξοδος από το πρόγραμμα τον Αύγουστο του 2018.
Ως εκ τούτου οι δεσμεύσεις της κυβέρνησης στο επικαιροποιημένο μνημόνιο είναι κάτι παραπάνω από ασφυκτικές τόσο για την ίδια όσο φυσικά και για τους πολίτες που θα τις υποστούν.
Παράλληλα στην έκθεση συμμόρφωσης της Κομισιόν καθίσταται φανερό ότι οι εκτιμήσεις των οικονομολόγων της δεν είναι τόσο αισιόδοξες όσο αυτές της κυβέρνησης, καθώς ο ρυθμός ανάπτυξης για το 2017 τοποθετείται στο 1,6%.
Στα θετικά σαφώς η εκτίμηση για μείωση της ανεργίας στο 21,7% για το 2017, στο 20,1% το 2018, στο 18,4% το 2019, στο 16,8% το 2020 και στο 15,5% το 2021.
Εκ των 110 προαπαιτούμενων μένουν ακόμη να εκπληρωθούν 16 προαπαιτούμενα εκ των οποίων τα περισσότερα αφορούν τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς αλλά και τον εκσυγχρονισμό του δημοσίου τομέα.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η Κομισιόν αναφέρεται στην εκπλήρωση προαπαιτούμενων έως την 18η Ιανουαρίου 2018.
Επιμονή στη μείωση των NPLs
Σαφώς μία συμφωνία μεταξύ Ελλάδας και δανειστών δεν θα μπορούσε να λείπει η αναφορά στο τραπεζικό σύστημα, με επικέντρωση στην ανάγκη ταχύτερης μείωσης των μη εξυπηρετούμενων δανείων (NPLs).
Οι ελληνικές αρχές έχουν δεσμευθεί να προχωρήσουν, εγκαίρως, στην εφαρμογή μίας κατανοητής στρατηγικής για τη δημιουργία ενός πλαισίου που θα βοηθήσει ώστε να ενισχυθεί το τραπεζικό σύστημα.
40.000 πλειστηριασμοί το χρόνο για να μειωθούν τα NPEs
Σύμφωνα με το Compliance Report, για το 2018, οι τράπεζες σχεδιάζουν να προχωρήσουν σε περίπου 10.000 πλειστηριασμούς.
Αυτός είναι ένας φιλόδοξος στόχος δεδομένου ότι δεν έχουν διεξαχθεί περισσότεροι από 30 ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί τον τελευταίο μήνα του 2017.
Σχεδόν 500 ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί έχουν προγραμματιστεί να πραγματοποιηθούν τον Ιανουάριο του 2018.
Ο αριθμός θα πρέπει να αυξηθεί περαιτέρω από τον Μάρτιο του 2018 και μετά, σε 1.000 ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί το μήνα και αναμένεται να φτάσει τους 2.000 ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς το μήνα το τελευταίο τρίμηνο του 2018.
Αυτό το χρονοδιάγραμμα θα αποσκοπεί στην επίτευξη των στόχων που έχουν υποβάλει οι τράπεζες στον SSM όσον αφορά την μείωση των NPEs το 2018.
Ο αριθμός των πλειστηριασμών θα πρέπει να αυξηθεί στους 40.000 ετησίως για τα επόμενα τρία χρόνια.
Παρά τις προκλήσεις που συνεπάγεται η διεξαγωγή ηλεκτρονικών πλειστηριασμών και η αποκατάσταση των φυσικών πλειστηριασμών θα συμβάλει στην αποκατάσταση της κουλτούρας των πληρωμών στην Ελλάδα.
Αναλυτικότερα ο κατάλογος με τα φορολογικά προαπαιτούμενα του 2018
1. Αξιολόγηση της πιθανής αύξησης του κατώτατου ορίου ακαθάριστων εσόδων για την επιβολή του ΦΠΑ. Το όριο αυτό ανέρχεται σήμερα στα 10.000 ευρώ και εξετάζεται να ανέβει στα 25.000 ευρώ.
2.Επανεξέταση του συστήματος τεκμαρτού προσδιορισμού του φορολογητέου εισοδήματος και νομοθέτηση αλλαγών αν κριθεί αναγκαίο.
3. Επανεξέταση και τροποποίηση των διατάξεων του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων προκειμένου να ευθυγραμμιστούν πλήρως με τις διατάξεις του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας και να συμπεριλάβουν και τη διαδικασία των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών.
4. Επανεξέταση των κινήτρων στη φορολογία εισοδήματος των επιχειρήσεων και τις φορολογικές απαλλαγές, εξαλείφοντας τις διατάξεις που θεωρούνται αναποτελεσματικές ή άδικες.
5. Ευθυγράμμιση των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων με τις αγοραίες τιμές τους και σύσταση εξειδικευμένης ομάδας εμπειρογνωμόνων και ένα μόνιμο πληροφοριακό σύστημα για την αναθεώρηση των φορολογητέων αξιών των ακινήτων.
Οι αναπροσαρμογές των φορολογητέων αξιών των ακινήτων θα επηρεάσουν το ύψος των φορολογικών επιβαρύνσεων στις αγοραπωλησίες, τις κληρονομιές, τις δωρεές και τις γονικές παροχές ακινήτων, αλλά και πλήθος άλλων φόρων και τελών επί της απόκτησης και της χρήσης ακινήτων.
6. Νομοθεσία για την προσαρμογή των συντελεστών υπολογισμού και τη διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ) αν κριθεί αναγκαίο προκειμένου, μετά την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών, να προκύψει ουδέτερο δημοσιονομικό αποτέλεσμα και τα εκκαθαριστικά του φόρου να εκδοθούν τον Ιούλιο-Αύγουστο του 2018.
7. Επανεξέταση του ευνοϊκού καθεστώτος φορολόγησης της ναυτιλίας υπό το πρίσμα των υποδείξεων της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
8. Τεχνική επανεξέταση των διατάξεων του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος μετά την τριετή εφαρμογή τους, προκειμένου να προσδιοριστούν τα προβλήματα και τα «παραθυράκια» στην εφαρμογή τους και να υποβληθούν προτάσεις τροποποιήσεων για την αποσαφήνιση και βελτίωσή τους και την εξάλειψη των αντικρουόμενων ρυθμίσεων.
9. Κωδικοποίηση και απλοποίηση της νομοθεσίας για τον ΦΠΑ, ώστε να ευθυγραμμιστεί με τον Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών και να εξαλειφθούν τα κενά και οι εκκρεμότητες.
10. Επανεξέταση του νομοθετικού καθεστώτος για την επιβολή τόκων εκπρόθεσμης υποβολής δηλώσεων, όπως αυτό αποτυπώνεται στον Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών.
11. Τροποποίηση του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων με στόχο την επέκταση της εφαρμογής των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών και σε υποθέσεις ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο.
12. Επανεξέταση του φόρου επί των κερδών από την εκμετάλλευση ακίνητης περιουσίας και προώθηση νομοθετικών αλλαγών αν κριθεί αναγκαίο έως τον Μάιο του 2018.
Τα 88 προαπαιτούμενα της 4ης αξιολόγησης
Όπως είναι φυσικό καμία αξιολόγηση και κυρίως η τελευταία, δεν μπορεί να κλείσει χωρίς η Ελλάδα να καλύψει μία σειρά προαπαιτουμένων, όπως αναφέρθηκε και στην αρχή του κειμένου.
Υπάρχουν επιπλέον 88 προαπαιτούμενα τα οποία η ελληνική κυβέρνηση καλείται να εφαρμόσει, με ορισμένα εξ αυτών να είναι εκ των πραγμάτων αρκετά «καυτά».
Ένα εξ αυτών αφορά την ανάγκη άρσης του «ειδικού καθεστώτος ειδικής φορολόγησης» της ναυτιλιακής βιομηχανίας, μία κίνηση η οποία θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί εντός του Μαρτίου 2018.
Η κυβέρνηση έως τον Ιούνιο του 2018 θα πρέπει να έχει εφαρμόσει πλήρως τον νέο κατάλογο απαιτήσεων των δανειστών, ούτως ώστε να υπάρξει μία νέα έκθεση συμμόρφωσης.
Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι στο ενδιάμεσο θα πραγματοποιηθούν και τα stress tests των ελληνικών τραπεζών, για τα οποία όλοι εύχονται να μην δημιουργήσουν πρόσθετα προβλήματα εάν τα αποτελέσματά τους δεν είναι θετικά.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών