Η χαμηλή ανάπτυξη αλλάζει την «συνταγή» των μέτρων στην μετα μνημόνιο εποχή
Νέα σενάρια για την επόμενη μέρα των μνημονίων και το αυστηρό πλαίσιο εποπτείας που εξυφαίνουν οι δανειστές για την Ελλάδα προκαλεί η χαμηλότερη ανάπτυξη της ελληνικής οικονομία το 2017.
Στις Βρυξέλλες ο προβληματισμός είναι έντονος από τον ρυθμό μεγέθυνσης του ΑΕΠ που σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία στης ΕΛΣΤΑΤ διαμορφώνεται στο 1,4% έναντι τελευταίας αναθεωρημένης πρόβλεψης για 1,6%.
Με το ΑΕΠ να αποτελεί κεντρικό σημείο αναφοράς της γαλλικής πρότασης για την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους αλλά και τη βάση υπολογισμού των μεταρρυθμίσεων που θα ληφθούν στην μετά το μνημόνιο εποχή, οι τέσσερις πιστωτές «ράβουν» πάνω σε νέα πατρόν το «κοστούμι» των μέτρων της επόμενης τετραετίας.
Στην δεύτερη κάθοδο τους αρχές Μάιου στην Αθήνα θα επικαλεστούν τα αποτελέσματα της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής για την πορεία της ανάπτυξης αλλά και αυτά για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2017 που θα ανακοινωθούν τον Απρίλιο και θα επικυρωθούν από την Eurostat, τα οποία θα είναι ενδεικτικά για το πόσο η Αθήνα μπορεί να πετύχει τους στόχους της.
Τότε λοιπόν θα κριθεί αν το αφορολόγητο θα μειωθεί μαζί με τις συντάξεις από το 2019 ή τα ψηφισμένα μέτρα για την υποστήριξη του στόχου για πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ τα επόμενα χρόνια θα μείνουν ως έχουν.
Βαρόμετρο θα είναι το ΑΕΠ αλλά και οι εισπράξεις από τους φόρους (εισόδημα, ΦΠΑ, ΕΦΚΑ) και τις χαριστικές ρυθμίσεις.
Ας σημειωθεί ότι η πρώτη εκτίμηση για την ανάπτυξη το 2017 ήταν για 2,7% με τον πήχη να προσγειώνεται στο 1,8% του ΑΕΠ έπειτα από λίγους μήνες λόγω κυρίως της χαμηλής παραγωγικότητας και της υπερ-φορολόγησης των εισοδημάτων που οδήγησε με τη σειρά της στον περιορισμό της ιδιωτικής κατανάλωσης.
Αποτέλεσμα τούτων ήταν η κάμψη στο ΑΕΠ να συνεχιστεί με την ανάπτυξη να υποχωρεί στο 1,6% του ΑΕΠ και να τερματίζει για την ώρα στο 1,4%, ενώ εκφράζονται φόβοι και για νέα επί τα χείρω αναθεώρηση με τα στοιχεία που θα ανακοινωθούν στις 17 Οκτωβρίου του 2018.
Μετά τον περσινό και ο φετινός προϋπολογισμός ενσωματώνει μεγάλες προσδοκίες για την ανάπτυξη.
Με την οικοδομική δραστηριότητα, τη βιομηχανική παραγωγή, τη μεταποίηση και το εμπόριο να μην είναι μέσα στο κάδρο των μεγάλων δυνάμεων που τροφοδοτούν την ανάπτυξη -με εξαίρεση τον τουρισμό που παραμένει βασικό στοιχείο τόνωσης της οικονομίας- ο στόχος για ρυθμό μεγέθυνσης 2,5% το 2018 θεωρείται επισφαλής.
Το αρνητικό για την Ελλάδα είναι ότι η ανάπτυξη αποτελεί βασικό συστατικό της γαλλικής πρότασης για το χρέος. Στην περίπτωση που η ανάπτυξη είναι χαμηλότερη και αποφασιστεί επέκταση των πληρωμών χρέους στο έτος αυτό τότε η ελληνική οικονομία θα μπαίνει σε αυστηρότερη παρακολούθηση από τους θεσμούς και το ΔΝΤ που ειρήσθω εν παρόδω εξελίσσεται σε υπερ-επόπτη.
Από την πορεία του ΑΕΠ εξαρτώνται και τα πλεονάσματα όπου ο ελληνικός στόχος για το 2018 έχει τοποθετηθεί στο 3,82% του ΑΕΠ ή 7 δισ. ευρώ πιο πάνω ακόμη και από τη μνημονιακή πρόβλεψη για 3,5% του ΑΕΠ.
Το ΔΝΤ θεωρεί ότι η Ελλάδα δεν θα κινηθεί πάνω από το 2,2% του ΑΕΠ και εξακολουθεί να διαφωνεί με τους Ευρωπαίους σε αυτό το θέμα.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Στις Βρυξέλλες ο προβληματισμός είναι έντονος από τον ρυθμό μεγέθυνσης του ΑΕΠ που σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία στης ΕΛΣΤΑΤ διαμορφώνεται στο 1,4% έναντι τελευταίας αναθεωρημένης πρόβλεψης για 1,6%.
Με το ΑΕΠ να αποτελεί κεντρικό σημείο αναφοράς της γαλλικής πρότασης για την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους αλλά και τη βάση υπολογισμού των μεταρρυθμίσεων που θα ληφθούν στην μετά το μνημόνιο εποχή, οι τέσσερις πιστωτές «ράβουν» πάνω σε νέα πατρόν το «κοστούμι» των μέτρων της επόμενης τετραετίας.
Στην δεύτερη κάθοδο τους αρχές Μάιου στην Αθήνα θα επικαλεστούν τα αποτελέσματα της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής για την πορεία της ανάπτυξης αλλά και αυτά για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2017 που θα ανακοινωθούν τον Απρίλιο και θα επικυρωθούν από την Eurostat, τα οποία θα είναι ενδεικτικά για το πόσο η Αθήνα μπορεί να πετύχει τους στόχους της.
Τότε λοιπόν θα κριθεί αν το αφορολόγητο θα μειωθεί μαζί με τις συντάξεις από το 2019 ή τα ψηφισμένα μέτρα για την υποστήριξη του στόχου για πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ τα επόμενα χρόνια θα μείνουν ως έχουν.
Βαρόμετρο θα είναι το ΑΕΠ αλλά και οι εισπράξεις από τους φόρους (εισόδημα, ΦΠΑ, ΕΦΚΑ) και τις χαριστικές ρυθμίσεις.
Ας σημειωθεί ότι η πρώτη εκτίμηση για την ανάπτυξη το 2017 ήταν για 2,7% με τον πήχη να προσγειώνεται στο 1,8% του ΑΕΠ έπειτα από λίγους μήνες λόγω κυρίως της χαμηλής παραγωγικότητας και της υπερ-φορολόγησης των εισοδημάτων που οδήγησε με τη σειρά της στον περιορισμό της ιδιωτικής κατανάλωσης.
Αποτέλεσμα τούτων ήταν η κάμψη στο ΑΕΠ να συνεχιστεί με την ανάπτυξη να υποχωρεί στο 1,6% του ΑΕΠ και να τερματίζει για την ώρα στο 1,4%, ενώ εκφράζονται φόβοι και για νέα επί τα χείρω αναθεώρηση με τα στοιχεία που θα ανακοινωθούν στις 17 Οκτωβρίου του 2018.
Μετά τον περσινό και ο φετινός προϋπολογισμός ενσωματώνει μεγάλες προσδοκίες για την ανάπτυξη.
Με την οικοδομική δραστηριότητα, τη βιομηχανική παραγωγή, τη μεταποίηση και το εμπόριο να μην είναι μέσα στο κάδρο των μεγάλων δυνάμεων που τροφοδοτούν την ανάπτυξη -με εξαίρεση τον τουρισμό που παραμένει βασικό στοιχείο τόνωσης της οικονομίας- ο στόχος για ρυθμό μεγέθυνσης 2,5% το 2018 θεωρείται επισφαλής.
Το αρνητικό για την Ελλάδα είναι ότι η ανάπτυξη αποτελεί βασικό συστατικό της γαλλικής πρότασης για το χρέος. Στην περίπτωση που η ανάπτυξη είναι χαμηλότερη και αποφασιστεί επέκταση των πληρωμών χρέους στο έτος αυτό τότε η ελληνική οικονομία θα μπαίνει σε αυστηρότερη παρακολούθηση από τους θεσμούς και το ΔΝΤ που ειρήσθω εν παρόδω εξελίσσεται σε υπερ-επόπτη.
Από την πορεία του ΑΕΠ εξαρτώνται και τα πλεονάσματα όπου ο ελληνικός στόχος για το 2018 έχει τοποθετηθεί στο 3,82% του ΑΕΠ ή 7 δισ. ευρώ πιο πάνω ακόμη και από τη μνημονιακή πρόβλεψη για 3,5% του ΑΕΠ.
Το ΔΝΤ θεωρεί ότι η Ελλάδα δεν θα κινηθεί πάνω από το 2,2% του ΑΕΠ και εξακολουθεί να διαφωνεί με τους Ευρωπαίους σε αυτό το θέμα.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών