«Tο μείζον πρόβλημα για τη χώρα μας, στον τομέα των μεταφορών είναι η απουσία μιας ολοκληρωμένης, συνεκτικής, εθνικής στρατηγικής», σύμφωνα με τον Κ. Μίχαλο.
«Χρειάζεται μια ολοκληρωμένη Εθνική Στρατηγική Μεταφορών», υπογράμμισε ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων και του ΕΒΕΑ, Κ. Μίχαλος, μιλώντας στη 17η Επιμελητηριακής Συνδιάσκεψης Μεταφορών.
Αφού ανέφερε ότι οι Μεταφορές συνιστούν έναν τομέα με κρίσιμη σημασία για την οικονομική και κοινωνική ανάκαμψη της Ελλάδας, μετά από μια μακρά περίοδο ύφεσης και οπισθοδρόμησης, σημείωσε ότι για την Ευρώπη οι μεταφορές αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της στρατηγικής για έξυπνη, βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη, ενώ στην Ελλάδα, παρά τα θετικά βήματα που έγιναν τα τελευταία χρόνια, εξακολουθεί ο συγκεκριμένος τομέας να παρουσιάζει σημαντικές ελλείψεις και προβλήματα.
«Δυστυχώς, η προσπάθεια για αξιοποίηση αυτών των πλεονεκτημάτων ξεκίνησε με αρκετή καθυστέρηση.
Και συνάντησε πρόσθετα εμπόδια, λόγω της οικονομικής κρίσης.
Εμπόδια που καθυστέρησαν και καθυστερούν την ολοκλήρωση των απαραίτητων υποδομών.
Εμπόδια που αποθαρρύνουν τις επενδύσεις και κρατούν καθηλωμένη την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων του κλάδου», είπε χαρακτηριστικά.
Σημείωσε ότι σύμφωνα με την κατάταξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το 2016, η Ελλάδα βρίσκεται ακόμα στην 26η θέση μεταξύ των 28 κρατών – μελών, με βάση 30 δείκτες που μετρούν τις επιδόσεις στον τομέα των μεταφορών.
Σύμφωνα με τον κ. Μίχαλο, η πρόοδος σε πολλά σημεία είναι εμφανής, εξίσου εμφανείς είναι όμως και οι ελλείψεις.
Μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι οι νέοι οδικοί άξονες ολοκληρώνονται και η Ελλάδα αποκτά ένα δίκτυο σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων, με συνολικό μήκος άνω των 2.000 χιλιομέτρων, το σιδηροδρομικό δίκτυο παραμένει περιορισμένο, ειδικά όσον αφορά το δίκτυο των τρένων υψηλής ταχύτητας, οι λιμενικές υποδομές της χώρας παραμένουν σε μεγάλο βαθμό ανεπαρκείς, η ναυτική εκπαίδευση υστερεί σημαντικά όπως και η ανάπτυξη υποστηρικτικών προς τη ναυτιλία υπηρεσιών.
Πρόσθεσε ότι η αναπτυξιακή σημασία των υποδομών και των υπηρεσιών της εφοδιαστικής αλυσίδας είναι θεμελιώδης, όμως και σε αυτό τον κλάδο υπάρχουν προβλήματα που υπονομεύουν συστηματικά την ανάπτυξη και μάλιστα, παραμένει σε μεγάλο βαθμό η απουσία ικανών υποδομών για συνδυασμένες μεταφορές, απουσιάζει ένας ολοκληρωμένος χωροταξικός σχεδιασμός με ειδική πρόβλεψη για την ανάπτυξη κέντρων logistics, κ.α.
Σύμφωνα με τον κ. Μίχαλο, «το μείζον πρόβλημα για τη χώρα μας, στον τομέα των μεταφορών – όπως και σε μια σειρά από άλλους τομείς – είναι η απουσία μιας ολοκληρωμένης, συνεκτικής, εθνικής στρατηγικής.
Μιας στρατηγικής, η οποία θα «ενώνει τα κομμάτια του παζλ», θα έχει μακρόπνοη στόχευση και θα εφαρμόζεται με συνέπεια, ανεξάρτητα από την εναλλαγή κυβερνήσεων στην εξουσία.
Πρέπει, λοιπόν, αυτή τη στρατηγική να τη διαμορφώσουμε.
Όχι γιατί επιβάλλεται να ευθυγραμμιστούμε με τις πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Αλλά γιατί ένας σύγχρονος, λειτουργικός τομέας μεταφορών, είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την ανταγωνιστική και εξωστρεφή οικονομία που θέλουμε».
Υπογράμμισε ότι η διαδικασία διαμόρφωσης της Εθνικής Στρατηγικής για της Μεταφορές είναι σήμερα σε εξέλιξη και ήδη η Επιμελητηριακή Κοινότητα, στο πλαίσιο του σχετικού διαλόγου, κατέθεσε συγκεκριμένες προτάσεις, για τις πολιτικές και τις παρεμβάσεις που θα πρέπει να περιλαμβάνει αυτή η στρατηγική.
Μεταξύ των προτάσεων, όπως είπε, είναι η ολοκλήρωση των οδικών και σιδηροδρομικών δικτύων, η ενίσχυση της διατροπικότητας, με έμφαση στη σύνδεση των λιμένων με το σιδηροδρομικό δίκτυο, πρωτοβουλίες για την κινητοποίηση μεγάλων ιδιωτικών επενδύσεων με έμφαση στη δημιουργία εμπορευματικών κέντρων και τερματικών σταθμών συνδυασμένης μεταφοράς., η αξιοποίηση αποδοτικών μοντέλων συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για την αναβάθμιση λιμένων και αεροδρομίων, στα πρότυπα του Αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος.
«Ο τομέας των μεταφορών μπορεί να γίνει ο καταλύτης στην προσπάθεια της Ελλάδας να αξιοποιήσει αποτελεσματικά τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα», σημείωσε ο κ. Μίχαλος και πρόσθεσε πως «χρειάζεται γι’ αυτό μια ολοκληρωμένη Εθνική Στρατηγική Μεταφορών.
Χρειάζεται, κυρίως, ισχυρή πολιτική βούληση, συνέπεια και αποφασιστικότητα στην εφαρμογή της».
Κατέληξε λέγοντας ότι τα Επιμελητήρια θα συνεχίσουν να συμβάλουν ουσιαστικά σε αυτή την προσπάθεια, συνεισφέροντας τη γνώση και την εμπειρία τους, σε τοπικό και ευρύτερο επίπεδο, εκφράζοντας τις θέσεις, τους προβληματισμούς, αλλά και τις προσδοκίες των ελληνικών επιχειρήσεων.
Αφού ανέφερε ότι οι Μεταφορές συνιστούν έναν τομέα με κρίσιμη σημασία για την οικονομική και κοινωνική ανάκαμψη της Ελλάδας, μετά από μια μακρά περίοδο ύφεσης και οπισθοδρόμησης, σημείωσε ότι για την Ευρώπη οι μεταφορές αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της στρατηγικής για έξυπνη, βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη, ενώ στην Ελλάδα, παρά τα θετικά βήματα που έγιναν τα τελευταία χρόνια, εξακολουθεί ο συγκεκριμένος τομέας να παρουσιάζει σημαντικές ελλείψεις και προβλήματα.
«Δυστυχώς, η προσπάθεια για αξιοποίηση αυτών των πλεονεκτημάτων ξεκίνησε με αρκετή καθυστέρηση.
Και συνάντησε πρόσθετα εμπόδια, λόγω της οικονομικής κρίσης.
Εμπόδια που καθυστέρησαν και καθυστερούν την ολοκλήρωση των απαραίτητων υποδομών.
Εμπόδια που αποθαρρύνουν τις επενδύσεις και κρατούν καθηλωμένη την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων του κλάδου», είπε χαρακτηριστικά.
Σημείωσε ότι σύμφωνα με την κατάταξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το 2016, η Ελλάδα βρίσκεται ακόμα στην 26η θέση μεταξύ των 28 κρατών – μελών, με βάση 30 δείκτες που μετρούν τις επιδόσεις στον τομέα των μεταφορών.
Σύμφωνα με τον κ. Μίχαλο, η πρόοδος σε πολλά σημεία είναι εμφανής, εξίσου εμφανείς είναι όμως και οι ελλείψεις.
Μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι οι νέοι οδικοί άξονες ολοκληρώνονται και η Ελλάδα αποκτά ένα δίκτυο σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων, με συνολικό μήκος άνω των 2.000 χιλιομέτρων, το σιδηροδρομικό δίκτυο παραμένει περιορισμένο, ειδικά όσον αφορά το δίκτυο των τρένων υψηλής ταχύτητας, οι λιμενικές υποδομές της χώρας παραμένουν σε μεγάλο βαθμό ανεπαρκείς, η ναυτική εκπαίδευση υστερεί σημαντικά όπως και η ανάπτυξη υποστηρικτικών προς τη ναυτιλία υπηρεσιών.
Πρόσθεσε ότι η αναπτυξιακή σημασία των υποδομών και των υπηρεσιών της εφοδιαστικής αλυσίδας είναι θεμελιώδης, όμως και σε αυτό τον κλάδο υπάρχουν προβλήματα που υπονομεύουν συστηματικά την ανάπτυξη και μάλιστα, παραμένει σε μεγάλο βαθμό η απουσία ικανών υποδομών για συνδυασμένες μεταφορές, απουσιάζει ένας ολοκληρωμένος χωροταξικός σχεδιασμός με ειδική πρόβλεψη για την ανάπτυξη κέντρων logistics, κ.α.
Σύμφωνα με τον κ. Μίχαλο, «το μείζον πρόβλημα για τη χώρα μας, στον τομέα των μεταφορών – όπως και σε μια σειρά από άλλους τομείς – είναι η απουσία μιας ολοκληρωμένης, συνεκτικής, εθνικής στρατηγικής.
Μιας στρατηγικής, η οποία θα «ενώνει τα κομμάτια του παζλ», θα έχει μακρόπνοη στόχευση και θα εφαρμόζεται με συνέπεια, ανεξάρτητα από την εναλλαγή κυβερνήσεων στην εξουσία.
Πρέπει, λοιπόν, αυτή τη στρατηγική να τη διαμορφώσουμε.
Όχι γιατί επιβάλλεται να ευθυγραμμιστούμε με τις πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Αλλά γιατί ένας σύγχρονος, λειτουργικός τομέας μεταφορών, είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την ανταγωνιστική και εξωστρεφή οικονομία που θέλουμε».
Υπογράμμισε ότι η διαδικασία διαμόρφωσης της Εθνικής Στρατηγικής για της Μεταφορές είναι σήμερα σε εξέλιξη και ήδη η Επιμελητηριακή Κοινότητα, στο πλαίσιο του σχετικού διαλόγου, κατέθεσε συγκεκριμένες προτάσεις, για τις πολιτικές και τις παρεμβάσεις που θα πρέπει να περιλαμβάνει αυτή η στρατηγική.
Μεταξύ των προτάσεων, όπως είπε, είναι η ολοκλήρωση των οδικών και σιδηροδρομικών δικτύων, η ενίσχυση της διατροπικότητας, με έμφαση στη σύνδεση των λιμένων με το σιδηροδρομικό δίκτυο, πρωτοβουλίες για την κινητοποίηση μεγάλων ιδιωτικών επενδύσεων με έμφαση στη δημιουργία εμπορευματικών κέντρων και τερματικών σταθμών συνδυασμένης μεταφοράς., η αξιοποίηση αποδοτικών μοντέλων συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για την αναβάθμιση λιμένων και αεροδρομίων, στα πρότυπα του Αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος.
«Ο τομέας των μεταφορών μπορεί να γίνει ο καταλύτης στην προσπάθεια της Ελλάδας να αξιοποιήσει αποτελεσματικά τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα», σημείωσε ο κ. Μίχαλος και πρόσθεσε πως «χρειάζεται γι’ αυτό μια ολοκληρωμένη Εθνική Στρατηγική Μεταφορών.
Χρειάζεται, κυρίως, ισχυρή πολιτική βούληση, συνέπεια και αποφασιστικότητα στην εφαρμογή της».
Κατέληξε λέγοντας ότι τα Επιμελητήρια θα συνεχίσουν να συμβάλουν ουσιαστικά σε αυτή την προσπάθεια, συνεισφέροντας τη γνώση και την εμπειρία τους, σε τοπικό και ευρύτερο επίπεδο, εκφράζοντας τις θέσεις, τους προβληματισμούς, αλλά και τις προσδοκίες των ελληνικών επιχειρήσεων.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών