Όταν η Ιρλανδία βγήκε από τα προγράμματα διάσωσης της ΕΕ τον Δεκέμβριο του 2013, υπήρξε εθνική ανακούφιση....κάτι ανάλογο μπορεί να συμβεί και στην Ελλάδα
Η Ελλάδα προετοιμάζεται να βγει από τα μνημόνια, αλλά το χρέος παραμένει ημιπολύτιμος λίθος αναφέρει σε μια ενδιαφέρουσα ανάλυση της η Irish Times
Όταν η Ιρλανδία βγήκε από τα προγράμματα διάσωσης της ΕΕ τον Δεκέμβριο του 2013, υπήρξε εθνική ανακούφιση.
Για πολλούς, ίσως κάπως υπερβολικά, ήταν μια μέρα που σήμανε την αποκατάσταση της εθνικής κυριαρχίας.
Απελευθέρωση, ελευθερία, όχι κάτι λιγότερο.
Για την Ελλάδα, παρόμοια συλλογική ανακούφιση μπορεί να αναμένεται σήμερα 21 Ιουνίου, όταν οι υπουργοί Οικονομικών της Ευρωομάδας υπογράφουν στο Λουξεμβούργο την έξοδο της Ελλάδος τον Αύγουστο του 2018 από το τρίτο πρόγραμμα προσαρμογής ένα τριετές πρόγραμμα διάσωσης ύψους περίπου 86 δισ. ευρώ το οποίο έχει θέσει οριστικά τη χώρα σε μια βιώσιμη πορεία προς την ανάκαμψη.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Αθήνα έχει υλοποιήσει 88 προαπαιτούμενες δράσεις που αφορούν κοινωνική πρόνοια και συντάξεις, νέο σύστημα κτηματολογίου, εκτεταμένες ιδιωτικοποιήσεις και μέτρα για την αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων των τραπεζών.
Ο αριθμός των δημόσιων υπηρεσιών μειώθηκε κατά ένα τέταρτο και οι μισθοί των δημοσίων υπαλλήλων κατά 39%.
Η ελληνική οικονομία κοιτάζει ψηλά δέκα χρόνια μετά τη Μεγάλη Ύφεση της Ελλάδας, όπου η οικονομία μειώθηκε κατά περισσότερο από το ένα τέταρτο του ΑΕΠ, τα τρία διαδοχικά προγράμματα προσαρμογής που χρηματοδοτήθηκαν από τη ζώνη του ευρώ και αρχικά από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο με κόστος άνω των 300 δισεκ ευρώ. που υλοποιούνται μέσω σκληρών προγραμμάτων λιτότητας, αρχίζουν να αποδίδουν.
Το 2009, το δημοσιονομικό έλλειμμα της Αθήνας ανερχόταν στο 15,8% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος.
Το 2017, η Ελλάδα διέθετε ένα πρωτογενές πλεόνασμα (καθαρό από πληρωμές τόκων και άλλες εφάπαξ πληρωμές) 4,2% και ένα συνολικό πλεόνασμα 0,8% του εθνικού εισοδήματος.
Αλλά το χρέος και η αποπληρωμή του παραμένουν θηλιά στον λαιμό της χώρας, περίπου 179% του ΑΕΠ.
Και η πραγματική πρόκληση είναι να πεισθούν οι αγορές ότι η πληρωμή τους είναι βιώσιμη.
Αν αυτό δεν μπορεί να γίνει με πειστικό τρόπο, ο φόβος είναι ότι το κόστος δανεισμού θα αυξηθεί και αντί να μειωθεί το εθνικό χρέος θα αυξηθεί ξανά.
Το ΔΝΤ αποχώρησε από τη χρηματοδότηση του τελευταίου προγράμματος επειδή είναι πεπεισμένο ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να έχει βιώσιμο χρέος - το ταμείο απαγορεύεται να δανείζει αφερέγγυες χώρες.
Υποστήριξε την σημαντική διαγραφή αυτού του χρέους, αλλά διαπίστωσε ότι η ΕΕ δεν είναι πρόθυμη.
Η πρόκληση για την Ευρωομάδα ήταν να καταλήξει σε μια αξιόπιστη στρατηγική εξόδου, η οποία θα επιτρέπει στην Ελλάδα να αντιμετωπίσει μεσοπρόθεσμα τις υποχρεώσεις της και την επιστροφή μέρους του χρέους της.
Οι υπουργοί αναμένεται να εγκρίνουν περίπου 10 και 12 δισ. ευρώ δόση και ενός αποθέματος μετρητών ύψους έως 20 δισ. ευρώ για την παροχή ρευστότητας μεσοπρόθεσμα μέχρι τα τέλη του 2019.
www.bankingnews.gr
Όταν η Ιρλανδία βγήκε από τα προγράμματα διάσωσης της ΕΕ τον Δεκέμβριο του 2013, υπήρξε εθνική ανακούφιση.
Για πολλούς, ίσως κάπως υπερβολικά, ήταν μια μέρα που σήμανε την αποκατάσταση της εθνικής κυριαρχίας.
Απελευθέρωση, ελευθερία, όχι κάτι λιγότερο.
Για την Ελλάδα, παρόμοια συλλογική ανακούφιση μπορεί να αναμένεται σήμερα 21 Ιουνίου, όταν οι υπουργοί Οικονομικών της Ευρωομάδας υπογράφουν στο Λουξεμβούργο την έξοδο της Ελλάδος τον Αύγουστο του 2018 από το τρίτο πρόγραμμα προσαρμογής ένα τριετές πρόγραμμα διάσωσης ύψους περίπου 86 δισ. ευρώ το οποίο έχει θέσει οριστικά τη χώρα σε μια βιώσιμη πορεία προς την ανάκαμψη.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Αθήνα έχει υλοποιήσει 88 προαπαιτούμενες δράσεις που αφορούν κοινωνική πρόνοια και συντάξεις, νέο σύστημα κτηματολογίου, εκτεταμένες ιδιωτικοποιήσεις και μέτρα για την αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων των τραπεζών.
Ο αριθμός των δημόσιων υπηρεσιών μειώθηκε κατά ένα τέταρτο και οι μισθοί των δημοσίων υπαλλήλων κατά 39%.
Η ελληνική οικονομία κοιτάζει ψηλά δέκα χρόνια μετά τη Μεγάλη Ύφεση της Ελλάδας, όπου η οικονομία μειώθηκε κατά περισσότερο από το ένα τέταρτο του ΑΕΠ, τα τρία διαδοχικά προγράμματα προσαρμογής που χρηματοδοτήθηκαν από τη ζώνη του ευρώ και αρχικά από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο με κόστος άνω των 300 δισεκ ευρώ. που υλοποιούνται μέσω σκληρών προγραμμάτων λιτότητας, αρχίζουν να αποδίδουν.
Το 2009, το δημοσιονομικό έλλειμμα της Αθήνας ανερχόταν στο 15,8% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος.
Το 2017, η Ελλάδα διέθετε ένα πρωτογενές πλεόνασμα (καθαρό από πληρωμές τόκων και άλλες εφάπαξ πληρωμές) 4,2% και ένα συνολικό πλεόνασμα 0,8% του εθνικού εισοδήματος.
Αλλά το χρέος και η αποπληρωμή του παραμένουν θηλιά στον λαιμό της χώρας, περίπου 179% του ΑΕΠ.
Και η πραγματική πρόκληση είναι να πεισθούν οι αγορές ότι η πληρωμή τους είναι βιώσιμη.
Αν αυτό δεν μπορεί να γίνει με πειστικό τρόπο, ο φόβος είναι ότι το κόστος δανεισμού θα αυξηθεί και αντί να μειωθεί το εθνικό χρέος θα αυξηθεί ξανά.
Το ΔΝΤ αποχώρησε από τη χρηματοδότηση του τελευταίου προγράμματος επειδή είναι πεπεισμένο ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να έχει βιώσιμο χρέος - το ταμείο απαγορεύεται να δανείζει αφερέγγυες χώρες.
Υποστήριξε την σημαντική διαγραφή αυτού του χρέους, αλλά διαπίστωσε ότι η ΕΕ δεν είναι πρόθυμη.
Η πρόκληση για την Ευρωομάδα ήταν να καταλήξει σε μια αξιόπιστη στρατηγική εξόδου, η οποία θα επιτρέπει στην Ελλάδα να αντιμετωπίσει μεσοπρόθεσμα τις υποχρεώσεις της και την επιστροφή μέρους του χρέους της.
Οι υπουργοί αναμένεται να εγκρίνουν περίπου 10 και 12 δισ. ευρώ δόση και ενός αποθέματος μετρητών ύψους έως 20 δισ. ευρώ για την παροχή ρευστότητας μεσοπρόθεσμα μέχρι τα τέλη του 2019.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών