Τελευταία Νέα
Οικονομία

PwC: Σε επίπεδα... Λετονίας οι υποδομές στην Ελλάδα - Μείωση 67 δισ. σε μία 10ετία

tags :
PwC: Σε επίπεδα... Λετονίας οι υποδομές στην Ελλάδα - Μείωση 67 δισ. σε μία 10ετία
Το έλλειμμα στις ελληνικές επενδύσεις υποδομής μεταξύ 2006-2017 έχει κοστίσει εκατοντάδες χιλιάδες ελληνικές θέσεις εργασίας
Συνέχεια στη μείωση των δαπανών για τις υποδομές παρατηρείται σύμφωναμε τελευταία ανάλυση της PwC στην Ελλάδα, η οποία εκτιμά ότι η χώρα διαθέτει επί του παρόντος ένα συσσωρευμένο έργο υποδομών ύψους 18,7 δισ. ευρώ, το οποίο πρόκειται να ολοκληρωθεί μέχρι το 2023.
Οι επενδύσεις σε υποδομές είναι ζωτικής σημασίας για την οικονομική ανάπτυξη, δημιουργώντας πηγές ενέργειας και συνδέοντας περιοχές με δρόμους, αεροδρόμια και σιδηροδρόμους - διευκολύνοντας το εμπόριο και δημιουργώντας άμεσα θέσεις εργασίας.
Ο κρίσιμος τομέας αναμένεται να φτάσει τα 6,6 τρισεκατομμύρια δολάρια ανά έτος παγκοσμίως μέχρι το 2030 (6,3% του ΑΕΠ).
Ωστόσο, οι δαπάνες για τις υποδομές συνδέονται με τους υγιείς προϋπολογισμούς των ευημερούντων κρατών που μπορούν να εκμεταλλευτούν τα πλεονάζοντα κεφάλαια σε δρόμους, σιδηροδρόμους και λιμάνια.
Οι προϋπολογισμοί υποδομών των χωρών της Μέσης Ανατολής έχουν συρρικνωθεί τα τελευταία πέντε χρόνια καθώς οι χαμηλότερες τιμές του πετρελαίου έχουν οδηγήσει σε μείωση των δημόσιων δαπανών.
Ομοίως, η μεγάλη ύφεση που υπέστη η Ελλάδα κατά την τελευταία δεκαετία έχει οδηγήσει στη μείωση των δαπανών υποδομής, οδηγώντας σε έλλειμμα 67 δισ. ευρώ, σύμφωνα με νέα έκθεση της συμβουλευτικής εταιρείας PwC.
Επί του παρόντος, η PwC κατατάσσει την ποιότητα των υποδομών της Ελλάδας στην 24η θέση μεταξύ των χωρών της ΕΕ, αποκαλύπτοντας ένα σημαντικό χάσμα ποιότητας για το τρέχον κατά κεφαλήν ΑΕΠ.
Αντίθετα, η Πορτογαλία έχει ένα αξιόλογο καλά αναπτυγμένο δίκτυο υποδομών για το κατά κεφαλήν ΑΕΠ, το οποίο δεν απέχει πολύ από την Ελλάδα.
Στην κορυφή της λίστας βρίσκονται οι Κάτω Χώρες, με το εξαιρετικό σύστημα καλά διατηρημένων δρόμων, σιδηροδρόμων και αεροδρομίων.
 

Σύμφωνα με την PwC η βαθιά ύφεση που έπληξε την Ελλάδα έχει επηρεάσει σοβαρά τις υποδομές.
Η συνολική αξία των έργων μειώθηκε κατά περίπου τα τρία τέταρτα μεταξύ 2006 και 2017, ενώ το μερίδιο των υποδομών στο ΑΕΠ μειώθηκε κατά 2,6% από το 2006.
Το σημερινό ποσοστό επενδύσεων σε υποδομές είναι 1,1% του ΑΕΠ, αρκετά χαμηλότερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο του 1,9% και πολύ χαμηλότερο από τον μέσο όρο της χώρας πριν από την κρίση, του 2,6%.
Σύμφωνα με την έκθεση, οι επενδύσεις υποδομής στην Ελλάδα έχουν οικονομικό πολλαπλασιαστή περίπου 1,8 φορές, γεγονός που αυξάνει και τη ζήτηση σε άλλους τομείς.
Ως εκ τούτου, τα δολάρια των ελληνικών υποδομών, αν και λιγότερο αποτελεσματικά στη δημιουργία ποιοτικής υποδομής, όπως στη Δυτική Ευρώπη, εξακολουθούν να αποτελούν καλή επένδυση για την υγεία της ευρύτερης οικονομίας.
Το έλλειμμα στις ελληνικές επενδύσεις υποδομής μεταξύ 2006-2017 έχει κοστίσει εκατοντάδες χιλιάδες ελληνικές θέσεις εργασίας.
Σύμφωνα με την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία (ΕΛΣΤΑΤ), ο αριθμός των υπαλλήλων που συνδέονται άμεσα με τις υποδομές το 2017 ήταν 580.000 - μείωση 37% από το 2009.
 

Έργα σε εξέλιξη

Υπάρχουν επί του παρόντος 75 έργα υποδομής που έχουν προγραμματιστεί να ολοκληρωθούν το 2023.
Τα έργα ανέρχονται σε 18,7 δισ. ευρώ ή 3,1 δισ. ευρώ ετησίως.
Μεταξύ 2014 και 2017, η PwC αναφέρει ότι ολοκληρώθηκαν 25 έργα υποδομής με συνολικό προϋπολογισμό 7,7 δισ.
Τα έργα αυτά περιλαμβάνουν έργα σιδηροδρομικής, ενεργειακής, διαχείρισης αποβλήτων και τουριστικών υποδομών.
Η συντριπτική πλειοψηφία των χρημάτων που δαπανήθηκαν για ολοκληρωμένα έργα μεταφέρθηκαν σε αυτοκινητόδρομους, οι οποίοι αντιπροσώπευαν το 90,6% των 7,7 δισ. ευρώ.
Τα έργα ύδρευσης και αποχέτευσης αντιπροσώπευαν το 5,8%, η ενέργεια ήταν στο 1,7%, η αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος ήταν 1,5% και τα σιδηροδρομικά έργα ήταν μόλις 0,5%.
Ο αυτοκινητόδρομος Ολυμπία Οδός από την Αθήνα στην Πάτρα ήταν το μεγαλύτερο έργο που ολοκληρώθηκε την εποχή, με κόστος 1,5 δισ. ευρώ.
 

Μελλοντικές προκλήσεις

Η έκθεση διαπιστώνει ότι η χρηματοδότηση από τον προϋπολογισμό για τις υποδομές μειώθηκε από 30-45% το 2008 σε 15% το 2017.
Πράγματι, η έκθεση καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η διαθέσιμη κρατική χρηματοδότηση για υποδομές (πρόγραμμα δημόσιων επενδύσεων) μειώθηκε στα επίπεδα του 2002.
Περίπου το 40% της χρηματοδότησης της ελληνικής υποδομής προέρχεται από δημόσιες πηγές, με την Ελλάδα να χρηματοδοτεί ιστορικά 15-20%, ενώ η ΕΕ να χρηματοδοτεί το υπόλοιπο 20-25%.
Ένα ακόμη 40-45% προέρχεται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και άλλες τράπεζες, ενώ το 10-15% προέρχεται από ιδιωτική χρηματοδότηση.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης