Τρία «κρας -τεστ» κυβέρνησης - θεσμών με φόντο τη ρευστότητα - Διαπραγματεύσεις για κοινοτικά κονδύλια, ΕΣΠΑ και επιστροφή κερδών από ANFA’s
«Χρυσή ευκαιρία» για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, προκειμένου η ταχύτητά της να ανέβει στο 2,3% του ΑΕΠ το 2019 από 1,9% ΑΕΠ to 2018 και να καταστεί ευκολότερος ο στόχος για τα υπερπλεονάσματα, αποτελούν τα κονδύλια από το νέο ΕΣΠΑ που διεκδικεί η χώρα και η επιστροφή των κερδών από τα ελληνικά ομόλογα που αποκόμισαν η ΕΚΤ και οι εθνικές κεντρικές τράπεζες της ευρωζώνης.
Μόνο οι προκαταβολές από το ΕΣΠΑ της περιόδου 2021-2027 φτάνουν για να βάλουν νερό στον μύλο που θα κινήσει καίριους κλάδους της οικονομίας, όπως είναι το εμπόριο, η βιομηχανία, ο τουρισμός, οι κατασκευές κ.ά., ώστε να τονωθεί η επιχειρηματικότητα και να αυξηθεί η απασχόληση.
Με τη σωστή κατανομή των δαπανών και την ορθή διαχείριση των πόρων τα οφέλη για τη χώρα θα είναι μεγάλα.
Από την άλλη όμως, η κοινοτική αυτή στήριξη δεν θα δοθεί με τη μορφή της «λευκής επιταγής».
Η ελληνική πλευρά καλείται να περάσει από Συμπληγάδες για να πάρει αυτά τα λεφτά.
Οι ανάσες ρευστότητας προϋποθέτουν μεταρρυθμίσεις τις οποίες θα πρέπει να ολοκληρώνει η χώρα εξασφαλίζοντας τις θετικές αναφορές που έχει ανάγκη για τις αγορές στις τριμηνιαίες εκθέσεις προόδου που θα συντάσσουν οι δανειστές. Ο κατάλογος με τις δεσμεύσεις είναι μακρύς και περιλαμβάνονται στο μεταμνημονιακό πρόγραμμα.
Σε αυτό το πλαίσιο το οικονομικό επιτελείο έχει μπροστά του τρεις δύσκολες διαπραγματεύσεις, τόσο με το κουαρτέτο όσο και με τα ευρωπαϊκά όργανα, αρχής γενομένης από τον Οκτώβριο, που θα γίνει η πρώτη αξιολόγηση υπό το νέο καθεστώς, μέχρι και τον Δεκέμβριο, που θεωρητικά θα ανάψει το πράσινο φως για την εκταμίευση των πρώτων 600 εκατ. ευρώ.
Αναλυτικότερα:
1. Η πρώτη μάχη με τους θεσμούς θα δοθεί αρχές Οκτώβρη στο πλαίσιο ελέγχου της ελληνικής οικονομίας με βάση νέο καθεστώς που προβλέπει το πρόγραμμα αυξημένης εποπτείας.
Ο πρώτος μεταμνημονιακός έλεγχος θα συνοδευτεί και από αλλαγές στα πρόσωπα που θα επιτηρούν το ελληνικό πρόγραμμα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στις Βρυξέλλες έχουν αρχίσει ήδη να αναζητούν το πρόσωπο που θα αντικαταστήσει τον επικεφαλής του κλιμακίου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα, D. Costello, ο οποίος βρίσκεται στη συγκεκριμένη θέση από το 2014 και έχει ζητήσει την τοποθέτησή του σε άλλο πόστο.
Η αξιολόγηση του Οκτωβρίου toy 2018 έχει ιδιαίτερη σημασία καθώς θα ανοίξει τα κρίσιμα ζητήματα της εφαρμογής ή μη των περικοπών στις συντάξεις από την 1η Ιανουαρίου 2019, της αύξησης του κατώτατου μισθού από το 2018, της ενεργοποίησης ή μη των αντιμέτρων και της εξέτασης των προτάσεων που θα καταθέσει η κυβέρνηση για φοροελαφρύνσεις ύψους 800 εκατ. ευρώ το 2019.
Τα στελέχη των πιστωτών θα ελέγχουν την πορεία των δημοσιονομικών μεγεθών και των μνημονιακών παρεμβάσεων που δεν ολοκληρώθηκαν κατά την τριετία του 3ου προγράμματος.
Οι παρεμβάσεις αυτές περιλαμβάνουν τη διασφάλιση πρωτογενών πλεονασμάτων 3,5% του ΑΕΠ έως το 2022, τη συνέχιση των ιδιωτικοποιήσεων και των εκκρεμών μεταρρυθμίσεων στο Δημόσιο, τον περιορισμό των «κόκκινων» δανείων, την ολοκλήρωση του Κτηματολογίου και των δασικών χαρτών κ.α.
2. Το δεύτερο «κρας τεστ» έχει να κάνει με τη διαπραγμάτευση που είναι προ των πυλών αναφορικά με το ύψος των πόρων του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027.
Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομίας, τους επόμενους μήνες θα ξεκινήσει η διαβούλευση για την οριστικοποίηση των κανονισμών και της κατανομής των πόρων ανά χώρα.
Η διαδικασία αυτή θα είναι επίπονη και θα αφορά το σύνολο των ρυθμίσεων που θα καθορίσουν το μέγεθος των νέων κονδυλίων, καθώς και τις προτεραιότητες και τις διαδικασίες αξιοποίησής τους.
Με βάση τα πρώτα στοιχεία, η Ελλάδα αναμένεται να επωφεληθεί από μια καθαρή αύξηση πόρων της τάξης του 8% σε σχέση με την τρέχουσα περίοδο 2014-2020.
Σε απόλυτα νούμερα αυτό αντιστοιχεί σε 21,696 δισ. ευρώ σε τρέχουσες τιμές, έναντι 15,664 δισ. ευρώ της προγραμματικής περιόδου 2014-2020 και 24,4 δισ. του Δ' ΚΠΣ (2007-2013).
3. Το τρίτο «μπρα ντε φερ» με τους δανειστές θα δοθεί μέσα στον Δεκέμβριο ή το αργότερο αρχές Ιανουαρίου του 2019 και θεωρείται εξίσου κρίσιμο, αφού θα κρίνει την επιστροφή των πρώτων 600 εκατ. ευρώ από τα κέρδη που αποκόμισαν η ΕΚΤ και οι τράπεζες του ευρωσυστήματος από τα ελληνικά ομόλογα.
Σύμφωνα με την απόφαση του Eurogroup της 21ης Ιουνίου, θα επιστραφούν σταδιακά στη χώρα μας 4,8 δισ. ευρώ από τα εν λόγω κέρδη, με ρυθμό 600 εκατ. ευρώ ανά εξάμηνο, υπό την προϋπόθεση ότι θα εφαρμόζονται πιστά οι μεταμνημονιακές δεσμεύσεις.
Η επιστροφή των παραπάνω χρημάτων και η άρση του επιτοκιακού πέναλτι που είχε επιβληθεί στο δάνειο του 2ου Μνημονίου, με ετήσιο κόστος περί τα 220 εκατ. ευρώ, είναι τα δύο μέτρα ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους που τελούν υπό την αίρεση ότι οι τεχνοκράτες των δανειστών θα βάζουν καλό βαθμό στη χώρα μας στις εκθέσεις προόδου που θα συντάσσουν ανά τρίμηνο.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Μόνο οι προκαταβολές από το ΕΣΠΑ της περιόδου 2021-2027 φτάνουν για να βάλουν νερό στον μύλο που θα κινήσει καίριους κλάδους της οικονομίας, όπως είναι το εμπόριο, η βιομηχανία, ο τουρισμός, οι κατασκευές κ.ά., ώστε να τονωθεί η επιχειρηματικότητα και να αυξηθεί η απασχόληση.
Με τη σωστή κατανομή των δαπανών και την ορθή διαχείριση των πόρων τα οφέλη για τη χώρα θα είναι μεγάλα.
Από την άλλη όμως, η κοινοτική αυτή στήριξη δεν θα δοθεί με τη μορφή της «λευκής επιταγής».
Η ελληνική πλευρά καλείται να περάσει από Συμπληγάδες για να πάρει αυτά τα λεφτά.
Οι ανάσες ρευστότητας προϋποθέτουν μεταρρυθμίσεις τις οποίες θα πρέπει να ολοκληρώνει η χώρα εξασφαλίζοντας τις θετικές αναφορές που έχει ανάγκη για τις αγορές στις τριμηνιαίες εκθέσεις προόδου που θα συντάσσουν οι δανειστές. Ο κατάλογος με τις δεσμεύσεις είναι μακρύς και περιλαμβάνονται στο μεταμνημονιακό πρόγραμμα.
Σε αυτό το πλαίσιο το οικονομικό επιτελείο έχει μπροστά του τρεις δύσκολες διαπραγματεύσεις, τόσο με το κουαρτέτο όσο και με τα ευρωπαϊκά όργανα, αρχής γενομένης από τον Οκτώβριο, που θα γίνει η πρώτη αξιολόγηση υπό το νέο καθεστώς, μέχρι και τον Δεκέμβριο, που θεωρητικά θα ανάψει το πράσινο φως για την εκταμίευση των πρώτων 600 εκατ. ευρώ.
Αναλυτικότερα:
1. Η πρώτη μάχη με τους θεσμούς θα δοθεί αρχές Οκτώβρη στο πλαίσιο ελέγχου της ελληνικής οικονομίας με βάση νέο καθεστώς που προβλέπει το πρόγραμμα αυξημένης εποπτείας.
Ο πρώτος μεταμνημονιακός έλεγχος θα συνοδευτεί και από αλλαγές στα πρόσωπα που θα επιτηρούν το ελληνικό πρόγραμμα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στις Βρυξέλλες έχουν αρχίσει ήδη να αναζητούν το πρόσωπο που θα αντικαταστήσει τον επικεφαλής του κλιμακίου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα, D. Costello, ο οποίος βρίσκεται στη συγκεκριμένη θέση από το 2014 και έχει ζητήσει την τοποθέτησή του σε άλλο πόστο.
Η αξιολόγηση του Οκτωβρίου toy 2018 έχει ιδιαίτερη σημασία καθώς θα ανοίξει τα κρίσιμα ζητήματα της εφαρμογής ή μη των περικοπών στις συντάξεις από την 1η Ιανουαρίου 2019, της αύξησης του κατώτατου μισθού από το 2018, της ενεργοποίησης ή μη των αντιμέτρων και της εξέτασης των προτάσεων που θα καταθέσει η κυβέρνηση για φοροελαφρύνσεις ύψους 800 εκατ. ευρώ το 2019.
Τα στελέχη των πιστωτών θα ελέγχουν την πορεία των δημοσιονομικών μεγεθών και των μνημονιακών παρεμβάσεων που δεν ολοκληρώθηκαν κατά την τριετία του 3ου προγράμματος.
Οι παρεμβάσεις αυτές περιλαμβάνουν τη διασφάλιση πρωτογενών πλεονασμάτων 3,5% του ΑΕΠ έως το 2022, τη συνέχιση των ιδιωτικοποιήσεων και των εκκρεμών μεταρρυθμίσεων στο Δημόσιο, τον περιορισμό των «κόκκινων» δανείων, την ολοκλήρωση του Κτηματολογίου και των δασικών χαρτών κ.α.
2. Το δεύτερο «κρας τεστ» έχει να κάνει με τη διαπραγμάτευση που είναι προ των πυλών αναφορικά με το ύψος των πόρων του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027.
Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομίας, τους επόμενους μήνες θα ξεκινήσει η διαβούλευση για την οριστικοποίηση των κανονισμών και της κατανομής των πόρων ανά χώρα.
Η διαδικασία αυτή θα είναι επίπονη και θα αφορά το σύνολο των ρυθμίσεων που θα καθορίσουν το μέγεθος των νέων κονδυλίων, καθώς και τις προτεραιότητες και τις διαδικασίες αξιοποίησής τους.
Με βάση τα πρώτα στοιχεία, η Ελλάδα αναμένεται να επωφεληθεί από μια καθαρή αύξηση πόρων της τάξης του 8% σε σχέση με την τρέχουσα περίοδο 2014-2020.
Σε απόλυτα νούμερα αυτό αντιστοιχεί σε 21,696 δισ. ευρώ σε τρέχουσες τιμές, έναντι 15,664 δισ. ευρώ της προγραμματικής περιόδου 2014-2020 και 24,4 δισ. του Δ' ΚΠΣ (2007-2013).
3. Το τρίτο «μπρα ντε φερ» με τους δανειστές θα δοθεί μέσα στον Δεκέμβριο ή το αργότερο αρχές Ιανουαρίου του 2019 και θεωρείται εξίσου κρίσιμο, αφού θα κρίνει την επιστροφή των πρώτων 600 εκατ. ευρώ από τα κέρδη που αποκόμισαν η ΕΚΤ και οι τράπεζες του ευρωσυστήματος από τα ελληνικά ομόλογα.
Σύμφωνα με την απόφαση του Eurogroup της 21ης Ιουνίου, θα επιστραφούν σταδιακά στη χώρα μας 4,8 δισ. ευρώ από τα εν λόγω κέρδη, με ρυθμό 600 εκατ. ευρώ ανά εξάμηνο, υπό την προϋπόθεση ότι θα εφαρμόζονται πιστά οι μεταμνημονιακές δεσμεύσεις.
Η επιστροφή των παραπάνω χρημάτων και η άρση του επιτοκιακού πέναλτι που είχε επιβληθεί στο δάνειο του 2ου Μνημονίου, με ετήσιο κόστος περί τα 220 εκατ. ευρώ, είναι τα δύο μέτρα ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους που τελούν υπό την αίρεση ότι οι τεχνοκράτες των δανειστών θα βάζουν καλό βαθμό στη χώρα μας στις εκθέσεις προόδου που θα συντάσσουν ανά τρίμηνο.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών