Οι υπηρεσίες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους έχουν ήδη ξεκινήσει τις διαδικασίες σύνταξης του νέου προσχεδίου
Ρυθμό ανάπτυξης 2,5%, πρωτογενές πλεόνασμα 4,2%-4,3% του ΑΕΠ και έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις 1,2 δισ. ευρώ που θα συμπληρώσουν το «μαξιλάρι» των διαθεσίμων προβλέπει ο νέος προϋπολογισμός για το 2019.
Οι υπηρεσίες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους έχουν ήδη ξεκινήσει τις διαδικασίες σύνταξης του νέου προσχεδίου, ώστε, παρά τα «ήξεις αφίξεις», αυτό να ακολουθήσει τη διαδικασία που ορίζει το Σύνταγμα και να κατατεθεί τη Δευτέρα 1η Οκτωβρίου στη Βουλή.
Τα δημοσιονομικά/μακροοικονομικά μεγέθη του νέου προϋπολογισμού θα «κλειδώσουν» στο «παρά ένα» της κατάθεσης, από τη στιγμή που οι πολιτικές «ζυμώσεις» για τις επικείμενες μειώσεις στις συντάξεις συνεχίζονται και η πιθανότητα αυτές να μην περιληφθούν στο κείμενο του προσχεδίου είναι ακόμη ισχυρή.
Υπό αυτό το πρίσμα, ο προϋπολογισμός του επόμενου έτους θα είναι ανοιχτός μέχρι και την τελευταία στιγμή για διορθώσεις στα κονδύλια για τη συνταξιοδοτική δαπάνη.
Εάν, δηλαδή, αυτά θα είναι μειωμένα κατά 2,88 δισ. ευρώ το 2019 ή αυξημένα κατά το αντίστοιχο ποσό.
Το θέμα είναι ότι τα κονδύλια αυτά αποτελούν «βαρόμετρο» για το πρωτογενές πλεόνασμα, αφού, στην περίπτωση που το μέτρο ακυρωθεί, το τελευταίο μέγεθος οδηγείται σε επίπεδα πολύ μεγαλύτερα από το 4,5% το 2019, όπως εκτιμούν αρμόδιες πηγές.
Σε ό,τι αφορά το πλεόνασμα του 2018, οι πρώτες εκτιμήσεις τοποθετηθούν τον φετινό πήχη στο 3,8%-3,9%, υψηλότερα πάντως από τον μνημονιακό στόχο του 3,5%.
Στο υπουργείο Οικονομικών αναμένουν νεότερα στοιχεία από το υπουργείο Εργασίας για την «άσπρη τρύπα» των Ασφαλιστικών Ταμείων (υπεραπόδοση ΕΦΚΑ) για να επιβεβαιώσουν τη φετινή πρόβλεψη για πρωτογενές πλεόνασμα που θα αποτυπώνεται και στο προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού.
Με τα παραπάνω έσοδα από τα υπερπλεονάσματα της διετίας 2018- 2019 το οικονομικό επιτελείο θα χρηματοδοτήσει το πρόγραμμα των εξαγγελιών του πρωθυπουργού.
Ο προϋπολογισμός του 2019, μολονότι είναι ο πρώτος μετά το Μνημόνιο και με αυτόν η κυβέρνηση θα πορευθεί προς τις τρεις εκλογικές αναμετρήσεις που έχει την επόμενη χρονιά (ευρωεκλογές, δημοτικές και περιφερειακές εκλογές, εθνικές εκλογές), αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να μην υπάρξει φέτος νέο κοινωνικό μέρισμα πέρα από το 1,2 δισ. που είναι το ύψος των αναδρομικών που θα επιστραφούν σε εν ενεργεία αλλά και συνταξιούχους ένστολους, δικαστικούς, γιατρούς του ΕΣΥ και πανεπιστημιακούς.
Την επιστροφή των χρημάτων αυτών προβλέπει το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής (2019-2021) που παρακολουθούν οι θεσμοί και το υπουργείο Οικονομικών είναι υποχρεωμένο να το ακολουθήσει.
Αυτό σημαίνει ότι, πέρα από αυτόν τον «μποναμά», δεν υπάρχουν άλλα δημοσιονομικά περιθώρια για παροχές.
Η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας είναι για την κυβέρνηση το μεγάλο στοίχημα για το 2019, στοχεύοντας σε έναν ρυθμό ανάπτυξης που σε μέσα επίπεδα θα κυμανθεί κοντά στο 2,5% από 2% που είναι η πρόβλεψη για το 2018 και θα αποτελέσει το «βασικό καύσιμο» για την ανάταση και των υπόλοιπων δημοσιονομικών μεγεθών του προϋπολογισμού που υπολογίζονται ως ποσοστό του ΑΕΠ.
Η ανάπτυξη θα τροφοδοτήσει τις επενδύσεις και εκτιμάται ότι θα καλύψει τον ετήσιο στόχο για 1,2 δισ. επιπλέον έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις σε σχέση με τα 2 δισ. ευρώ που θα εισπραχθούν φέτος.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Οι υπηρεσίες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους έχουν ήδη ξεκινήσει τις διαδικασίες σύνταξης του νέου προσχεδίου, ώστε, παρά τα «ήξεις αφίξεις», αυτό να ακολουθήσει τη διαδικασία που ορίζει το Σύνταγμα και να κατατεθεί τη Δευτέρα 1η Οκτωβρίου στη Βουλή.
Τα δημοσιονομικά/μακροοικονομικά μεγέθη του νέου προϋπολογισμού θα «κλειδώσουν» στο «παρά ένα» της κατάθεσης, από τη στιγμή που οι πολιτικές «ζυμώσεις» για τις επικείμενες μειώσεις στις συντάξεις συνεχίζονται και η πιθανότητα αυτές να μην περιληφθούν στο κείμενο του προσχεδίου είναι ακόμη ισχυρή.
Υπό αυτό το πρίσμα, ο προϋπολογισμός του επόμενου έτους θα είναι ανοιχτός μέχρι και την τελευταία στιγμή για διορθώσεις στα κονδύλια για τη συνταξιοδοτική δαπάνη.
Εάν, δηλαδή, αυτά θα είναι μειωμένα κατά 2,88 δισ. ευρώ το 2019 ή αυξημένα κατά το αντίστοιχο ποσό.
Το θέμα είναι ότι τα κονδύλια αυτά αποτελούν «βαρόμετρο» για το πρωτογενές πλεόνασμα, αφού, στην περίπτωση που το μέτρο ακυρωθεί, το τελευταίο μέγεθος οδηγείται σε επίπεδα πολύ μεγαλύτερα από το 4,5% το 2019, όπως εκτιμούν αρμόδιες πηγές.
Σε ό,τι αφορά το πλεόνασμα του 2018, οι πρώτες εκτιμήσεις τοποθετηθούν τον φετινό πήχη στο 3,8%-3,9%, υψηλότερα πάντως από τον μνημονιακό στόχο του 3,5%.
Στο υπουργείο Οικονομικών αναμένουν νεότερα στοιχεία από το υπουργείο Εργασίας για την «άσπρη τρύπα» των Ασφαλιστικών Ταμείων (υπεραπόδοση ΕΦΚΑ) για να επιβεβαιώσουν τη φετινή πρόβλεψη για πρωτογενές πλεόνασμα που θα αποτυπώνεται και στο προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού.
Με τα παραπάνω έσοδα από τα υπερπλεονάσματα της διετίας 2018- 2019 το οικονομικό επιτελείο θα χρηματοδοτήσει το πρόγραμμα των εξαγγελιών του πρωθυπουργού.
Ο προϋπολογισμός του 2019, μολονότι είναι ο πρώτος μετά το Μνημόνιο και με αυτόν η κυβέρνηση θα πορευθεί προς τις τρεις εκλογικές αναμετρήσεις που έχει την επόμενη χρονιά (ευρωεκλογές, δημοτικές και περιφερειακές εκλογές, εθνικές εκλογές), αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να μην υπάρξει φέτος νέο κοινωνικό μέρισμα πέρα από το 1,2 δισ. που είναι το ύψος των αναδρομικών που θα επιστραφούν σε εν ενεργεία αλλά και συνταξιούχους ένστολους, δικαστικούς, γιατρούς του ΕΣΥ και πανεπιστημιακούς.
Την επιστροφή των χρημάτων αυτών προβλέπει το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής (2019-2021) που παρακολουθούν οι θεσμοί και το υπουργείο Οικονομικών είναι υποχρεωμένο να το ακολουθήσει.
Αυτό σημαίνει ότι, πέρα από αυτόν τον «μποναμά», δεν υπάρχουν άλλα δημοσιονομικά περιθώρια για παροχές.
Η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας είναι για την κυβέρνηση το μεγάλο στοίχημα για το 2019, στοχεύοντας σε έναν ρυθμό ανάπτυξης που σε μέσα επίπεδα θα κυμανθεί κοντά στο 2,5% από 2% που είναι η πρόβλεψη για το 2018 και θα αποτελέσει το «βασικό καύσιμο» για την ανάταση και των υπόλοιπων δημοσιονομικών μεγεθών του προϋπολογισμού που υπολογίζονται ως ποσοστό του ΑΕΠ.
Η ανάπτυξη θα τροφοδοτήσει τις επενδύσεις και εκτιμάται ότι θα καλύψει τον ετήσιο στόχο για 1,2 δισ. επιπλέον έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις σε σχέση με τα 2 δισ. ευρώ που θα εισπραχθούν φέτος.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών