Στον πρόεδρο της Βουλής Νίκο Βούτση κατατέθηκε σήμερα (1/10) το προσχέδιο του προϋπολογισμού 2019
Μείωση συντάξεων στα 25,5 δισ. ευρώ το 2019 από 28,8 δισ. το 2018 προβλέπει το βασικό σενάριο του προσχεδίου του νέου προϋπολογισμού 2019.
Ωστόσο στο ίδιο κείμενο καταγράφεται πρόβλεψη (προτιθέμενες δημοσιονομικές παρεμβάσεις 2019) ακύρωσης του μέτρου, σε περίπτωση που οι δανειστές «ανάψουν» το πράσινο φως.
Στόχος η επίτευξη ανάπτυξης 2,5% το 2019 από 2,1% φέτος και πρωτογενούς πλεονάσματος 4,4% του ΑΕΠ για το 2019 από 3,8% που είναι η πρόβλεψη για το 2018.
Σε απόλυτες τιμές το ΑΕΠ πρόκειται να φθάσει το 2019 τα 190 δισ. ευρώ από 183,1 δισ. το 2018.
Όπως τονίζεται στον προϋπολογισμό βασική προτεραιότητα της δημοσιονομικής στρατηγικής παραμένει και για το έτος 2019 η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων που περιλαμβάνονται στους όρους της Ενισχυμένης Εποπτείας και των βιώσιμων ρυθμών οικονομικής ανάπτυξης με την εδραίωση του κλίματος εμπιστοσύνης για μακροπρόθεσμες επενδύσεις, καθώς και η έμφαση σε πολιτικές ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής.
Στο πλαίσιο της Ενισχυμένης Εποπτείας, ο στόχος πρωτογενούς πλεονάσματος της Γενικής Κυβέρνησης για το 2019 ανέρχεται σε 3,5% του ΑΕΠ.
Η επίτευξη των ανωτέρω προτεραιοτήτων επιχειρείται με τη συνέχιση της υλοποίησης δράσεων, αλλά και την έναρξη νέων όπως:
- η εφαρμογή του νέου σχεδίου λογαριασμών για την Κεντρική Διοίκηση για τον προϋπολογισμό του 2019 και ο σχεδιασμός για την επέκτασή του στο σύνολο της Γενικής Κυβέρνησης,
- η συγκέντρωση των πλεοναζόντων διαθεσίμων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης στον Ενιαίο Λογαριασμό Θησαυροφυλακίου με σκοπό την άσκηση αποτελεσματικότερων πολιτικών διαχείρισης ρευστότητας,
- η εφαρμογή κανόνα προσλήψεων-αποχωρήσεων 1:1 στο σύνολο της Γενικής Κυβέρνησης, η οποία θα επιταχύνει την κάλυψη των κενών που παρατηρούνται σε διάφορους κρίσιμους τομείς για τη λειτουργία του κράτους, όπως π.χ. η παιδεία και η υγεία,
- η προστασία των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων με την εφαρμογή δράσεων όπως η χορή-γηση στεγαστικού επιδόματος,
- η πλήρης εφαρμογή του μεταφορικού ισοδυνάμου για την ενίσχυση της ανάπτυξης στη νησιωτική Ελλάδα,
- η περαιτέρω ενίσχυση της φορολογικής συμμόρφωσης, μέσω της εντατικοποίησης των φορολογικών ελέγχων και της παροχής κινήτρων στους φορολογούμενους για ηλεκτρονικές πληρωμές (συμμετοχή σε κληρώσεις με χρηματικά έπαθλα, διαμόρφωση αφορολογή-του με βάση το ύψος των ετήσιων ηλεκτρονικών πληρωμών) και
- η συνέχιση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων.
Για το έτος 2019, το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης σε όρους Ενισχυμένης Εποπτείας προβλέπεται να διαμορφωθεί σε 7.876 εκατ. ευρώ ή 4,14% του ΑΕΠ, αυξημένο έναντι του στόχου της Ενισχυμένης Εποπτείας κατά 1.223 εκατ. ευρώ και κατά 359 εκατ. ευρώ σε σχέση με το ΜΠΔΣ 2019-2022.
Αντίστοιχα, σε δημοσιονομική βάση το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται να διαμορφωθεί σε 8.419 εκατ. ευρώ ή 4,4% του ΑΕΠ, αυξημένο κατά 623 εκατ. ευρώ σε σχέση με το ΜΠΔΣ.
Για το 2019, η αλλαγή του μείγματος δημοσιονομικής πολιτικής υλοποιείται μέσω των ακόλουθων μέτρων που προτίθεται να εφαρμόσει η Κυβέρνηση:
-Από την πλευρά των εσόδων,
(α) τη μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 10% μεσοσταθμικά,
(β) τη μείωση ασφαλιστικών εισφορών ελεύθερων επαγγελματιών, αυτοαπασχολούμενων και αγροτών,
(γ) τη μείωση φορολογίας διανεμόμενων κερδών και
(δ) τη σταδιακή μείωση του φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων από 29% σε 25% με μείωση κατά 1% κατ’ έτος.
-Από την πλευρά των δαπανών,
(α) την επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών για νέους κάτω των 25 ετών,
(β) την εισαγωγή ενός νέου προγράμματος επιδότησης ενοικίου με οικονομικά και οικογενειακά κριτήρια,
(γ) την ενίσχυση των σχολικών μονάδων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης,
(δ) την ενίσχυση του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι».
Το Προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού αποτυπώνει, επίσης, την πρόθεση της Κυβέρνησης να μην υλοποιήσει την εφαρμογή των συνταξιοδοτικών και εξισορροπητικών παρεμβάσεων, όπως αυτές είχαν συμπεριληφθεί στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2019-2022 για το 2019, με την εξαίρεση του μέτρου ενίσχυσης των οικογενειακών επιδομάτων, το οποίο ήδη εφαρμόζεται από 1.1.2018.
Η ακριβής ποσοτικοποίηση των δημοσιονομικών παρεμβάσεων που προτίθεται να υλοποιήσει η Κυβέρνηση θα οριστικοποιηθεί στο πλαίσιο της επεξεργασίας των προϋπολογισμών των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά τη διαδικασία του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Προσχεδίου του Κρατικού Προϋπολογισμού, τόσο τα περιγραφόμενα μέτρα δημοσιονομικής επέκτασης όσο και η μη εφαρμογή των συνταξιοδοτικών και εξισορροπητικών παρεμβάσεων είναι πλήρως συμβατά με το δημοσιονομικό στόχο της χώρας, όπως αυτός τίθεται στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2019-2022.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Ωστόσο στο ίδιο κείμενο καταγράφεται πρόβλεψη (προτιθέμενες δημοσιονομικές παρεμβάσεις 2019) ακύρωσης του μέτρου, σε περίπτωση που οι δανειστές «ανάψουν» το πράσινο φως.
Στόχος η επίτευξη ανάπτυξης 2,5% το 2019 από 2,1% φέτος και πρωτογενούς πλεονάσματος 4,4% του ΑΕΠ για το 2019 από 3,8% που είναι η πρόβλεψη για το 2018.
Σε απόλυτες τιμές το ΑΕΠ πρόκειται να φθάσει το 2019 τα 190 δισ. ευρώ από 183,1 δισ. το 2018.
Όπως τονίζεται στον προϋπολογισμό βασική προτεραιότητα της δημοσιονομικής στρατηγικής παραμένει και για το έτος 2019 η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων που περιλαμβάνονται στους όρους της Ενισχυμένης Εποπτείας και των βιώσιμων ρυθμών οικονομικής ανάπτυξης με την εδραίωση του κλίματος εμπιστοσύνης για μακροπρόθεσμες επενδύσεις, καθώς και η έμφαση σε πολιτικές ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής.
Στο πλαίσιο της Ενισχυμένης Εποπτείας, ο στόχος πρωτογενούς πλεονάσματος της Γενικής Κυβέρνησης για το 2019 ανέρχεται σε 3,5% του ΑΕΠ.
Η επίτευξη των ανωτέρω προτεραιοτήτων επιχειρείται με τη συνέχιση της υλοποίησης δράσεων, αλλά και την έναρξη νέων όπως:
- η εφαρμογή του νέου σχεδίου λογαριασμών για την Κεντρική Διοίκηση για τον προϋπολογισμό του 2019 και ο σχεδιασμός για την επέκτασή του στο σύνολο της Γενικής Κυβέρνησης,
- η συγκέντρωση των πλεοναζόντων διαθεσίμων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης στον Ενιαίο Λογαριασμό Θησαυροφυλακίου με σκοπό την άσκηση αποτελεσματικότερων πολιτικών διαχείρισης ρευστότητας,
- η εφαρμογή κανόνα προσλήψεων-αποχωρήσεων 1:1 στο σύνολο της Γενικής Κυβέρνησης, η οποία θα επιταχύνει την κάλυψη των κενών που παρατηρούνται σε διάφορους κρίσιμους τομείς για τη λειτουργία του κράτους, όπως π.χ. η παιδεία και η υγεία,
- η προστασία των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων με την εφαρμογή δράσεων όπως η χορή-γηση στεγαστικού επιδόματος,
- η πλήρης εφαρμογή του μεταφορικού ισοδυνάμου για την ενίσχυση της ανάπτυξης στη νησιωτική Ελλάδα,
- η περαιτέρω ενίσχυση της φορολογικής συμμόρφωσης, μέσω της εντατικοποίησης των φορολογικών ελέγχων και της παροχής κινήτρων στους φορολογούμενους για ηλεκτρονικές πληρωμές (συμμετοχή σε κληρώσεις με χρηματικά έπαθλα, διαμόρφωση αφορολογή-του με βάση το ύψος των ετήσιων ηλεκτρονικών πληρωμών) και
- η συνέχιση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων.
Για το έτος 2019, το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης σε όρους Ενισχυμένης Εποπτείας προβλέπεται να διαμορφωθεί σε 7.876 εκατ. ευρώ ή 4,14% του ΑΕΠ, αυξημένο έναντι του στόχου της Ενισχυμένης Εποπτείας κατά 1.223 εκατ. ευρώ και κατά 359 εκατ. ευρώ σε σχέση με το ΜΠΔΣ 2019-2022.
Αντίστοιχα, σε δημοσιονομική βάση το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται να διαμορφωθεί σε 8.419 εκατ. ευρώ ή 4,4% του ΑΕΠ, αυξημένο κατά 623 εκατ. ευρώ σε σχέση με το ΜΠΔΣ.
Για το 2019, η αλλαγή του μείγματος δημοσιονομικής πολιτικής υλοποιείται μέσω των ακόλουθων μέτρων που προτίθεται να εφαρμόσει η Κυβέρνηση:
-Από την πλευρά των εσόδων,
(α) τη μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 10% μεσοσταθμικά,
(β) τη μείωση ασφαλιστικών εισφορών ελεύθερων επαγγελματιών, αυτοαπασχολούμενων και αγροτών,
(γ) τη μείωση φορολογίας διανεμόμενων κερδών και
(δ) τη σταδιακή μείωση του φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων από 29% σε 25% με μείωση κατά 1% κατ’ έτος.
-Από την πλευρά των δαπανών,
(α) την επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών για νέους κάτω των 25 ετών,
(β) την εισαγωγή ενός νέου προγράμματος επιδότησης ενοικίου με οικονομικά και οικογενειακά κριτήρια,
(γ) την ενίσχυση των σχολικών μονάδων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης,
(δ) την ενίσχυση του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι».
Το Προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού αποτυπώνει, επίσης, την πρόθεση της Κυβέρνησης να μην υλοποιήσει την εφαρμογή των συνταξιοδοτικών και εξισορροπητικών παρεμβάσεων, όπως αυτές είχαν συμπεριληφθεί στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2019-2022 για το 2019, με την εξαίρεση του μέτρου ενίσχυσης των οικογενειακών επιδομάτων, το οποίο ήδη εφαρμόζεται από 1.1.2018.
Η ακριβής ποσοτικοποίηση των δημοσιονομικών παρεμβάσεων που προτίθεται να υλοποιήσει η Κυβέρνηση θα οριστικοποιηθεί στο πλαίσιο της επεξεργασίας των προϋπολογισμών των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά τη διαδικασία του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Προσχεδίου του Κρατικού Προϋπολογισμού, τόσο τα περιγραφόμενα μέτρα δημοσιονομικής επέκτασης όσο και η μη εφαρμογή των συνταξιοδοτικών και εξισορροπητικών παρεμβάσεων είναι πλήρως συμβατά με το δημοσιονομικό στόχο της χώρας, όπως αυτός τίθεται στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2019-2022.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών