Στο 4,14% του ΑΕΠ το πρωτογενές πλεόνασμα του 2019 εάν κοπούν οι συντάξεις και στο 3,56% του ΑΕΠ εάν δεν ισχύσει αυτό το μέτρο
Καμία αλλαγή σε σύγκριση με το προσχέδιο του προϋπολογισμού που έχει κατατεθεί στις αρμόδιες επιτροπές της Βουλής, δεν περιλαμβάνει το έγγραφο το οποίο κατατέθηκε από τον υπουργό Οικονομικών, Ευκλείδη Τσακαλώτο, στην Κομισιόν.
Στο προσχέδιο που έχει, πλέον στα χέρια της η Ευρωζώνη και που έχει αναρτηθεί στην επίσημη ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η ελληνική κυβέρνηση έχει φροντίσει να περιλάβει δύο σενάρια, όπως είχε τονίσει εγκαίρως το BankingnNews: ένα με εφαρμογή της περικοπής των συντάξεων από την 1η Ιανουαρίου 2019 και ένα χωρίς να υπάρξει αυτή η, σαφώς επιβλαβής πολιτικά, ενέργεια.
Βάσει του προσχεδίου και σύμφωνα με το α’ σενάριο –στο οποίο ενσωματώνεται η περικοπή των συντάξεων- το πρωτογενές πλεόνασμα εκτιμάται ότι θα φθάσει στο 4,14% του ΑΕΠ.
Στο δεύτερο σενάριο, που προβλέπει τη μη περικοπή των συντάξεων και τη μη εφαρμογή των αντιμέτρων, το πρωτογενές πλεόνασμα μειώνεται στο 3,56% του ΑΕΠ.
Η διαδικασία του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου (σ.σ.: όπως ονομάζεται η διαδικασία κατάθεσης των προϋπολογισμών των κρατών - μελών στην Κομισιόν) για την Ελλάδα έχει ως πρώτο μεγάλο σταθμό την έκθεση/πόρισμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (που αναμένεται το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Νοεμβρίου όπως και για τα άλλα κράτη-μέλη).
Εν συνεχεία με βάση την έκθεση θα πρέπει να υπάρξει πολιτική απόφαση στο Eurogroup και ενδεχομένως στα κοινοβούλια των κρατών-μελών.
Σε σχέση με το προσχέδιο το οποίο έχει κατατεθεί στη Βουλή την 1η Οκτωβρίου και στο οποίο επίσης ενσωματωνόταν η πρόθεση της κυβέρνησης να μην κοπούν οι συντάξεις από το 2019, να μην εφαρμοστούν τα προνομοθετημένα αντίμετρα και στη θέση τους να προβλεφθεί μείωση ΕΝΦΙΑ, ασφαλιστικών εισφορών και σταδιακή μείωση των φόρων για τις επιχειρήσεις καταγράφονται οριακές διαφοροποιήσεις.
Συγκεκριμένα, το «πακέτο» των θετικών μέτρων παραμένει αμετάβλητο στα 1,101 δις ευρώ αλλά στην ανάλυσή του, το κονδύλι επιδότησης ενοικίου αυξάνεται από τα 150 στα 200 εκατ. ευρώ, το κόστος μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών ελευθέρων επαγγελματιών συρρικνώνεται σε 177 εκατ. ευρώ (από 229 εκατ. ευρώ στο προσχέδιο της 1ης Οκτωβρίου) ενώ δεν αλλάζει το κόστος της σχεδιαζόμενης μείωσης του ΕΝΦΙΑ κατά 10% , στα 263 εκατ. ευρώ.
Μια επιπλέον πληροφορία αφορά στη μείωση του φόρου μερισμάτων κατά 5% (δεν υπήρχε σχετική αναφορά στο προσχέδιο της 1ης Οκτωβρίου) από το 2019 (με δημοσιονομικό κόστος από το 2020) ενώ ξεκαθαρίζει πως και η σταδιακή μείωση του φορολογικού συντελεστή για τις επιχειρήσεις (από το 29% στο 25% σε ορίζοντα τετραετίας) θα εφαρμοστεί από τα κέρδη του 2019 (επίπτωση το 2020).
Στον σχετικό πίνακα υπάρχει αστερίσκος σύμφωνα με τον οποίο «η ποσοτικοποίηση των δημοσιονομικών παρεμβάσεων θα οριστικοποιηθεί μετά από διαβουλεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή».
Υπενθυμίζεται ότι στο σενάριο «προθέσεων» του προσχεδίου της 1ης Οκτωβρίου, στην περίπτωση ακύρωσης των περικοπών στις συντάξεις και εφαρμογής θετικών μέτρων 1,101 δις ευρώ το πρωτογενές πλεόνασμα είχε υπολογιστεί σε 3,56% του ΑΕΠ.
Όσον αφορά στις προβλέψεις για το ρυθμό ανάπτυξης, παραμένουν αμετάβλητες στο 2,1% για φέτος και 2,5% το 2019 ενώ εκτιμάται ότι η μέση τιμή του πετρελαίου brent θα διαμορφωθεί φέτος σε 70,23 δολάρια ανά βαρέλι ( από 52,81 δολάρια πέρυσι) πριν υποχωρήσει σε 68,99 δολάρια το βαρέλι το 2019.
Όπως είχε δημοσιεύσει, εγκαίρως, το BankingNews:
Με δύο σενάρια για τις συντάξεις το προσχέδιο του προϋπολογισμού που θα σταλεί σήμερα (15/10) στις Βρυξέλλες
Η κυβέρνηση «συνέγραψε» τον προϋπολογισμό του 2019 με τους θεσμούς για να μην υπάρξει κανένα πρόβλημα κατά τη διαδικασία εξέτασης που θα ακολουθήσει
Πρωτογενές πλεόνασμα 3,56% του ΑΕΠ για το 2019, σε όρους ενισχυμένης εποπτείας αλλά χωρίς τις περικοπές στις συντάξεις, προβλέπει το ένα από τα δύο σενάρια του προσχεδίου του νέου προϋπολογισμού που θα αποσταλεί σήμερα (15/10/2018) στην Κομισιόν.
Το σενάριο αυτό είναι και το πιο επικρατέστερο, ωστόσο επειδή το προσχέδιο πέρασε από σαράντα κύματα μέχρι να λάβει αυτή την όψη, ενσωματώνεται και η εναλλακτική εκδοχή για πρωτογενές πλεόνασμα 4,14% του ΑΕΠ με κομμένες όμως τις συντάξεις και εφαρμογή μέρους των προνομοθετημένων αντίμετρων.
Η κυβέρνηση «συνέγραψε» τον προϋπολογισμό του 2019 με τους θεσμούς για να μην υπάρξει κανένα πρόβλημα κατά τη διαδικασία εξέτασης που θα ακολουθήσει και, το κυριότερο, να περιμένει χωρίς καμία αγωνία το «πράσινο φως» (σε επίσημο επίπεδο) για την οριστική ακύρωση του μέτρου των συντάξεων.
Οι ελληνικές μεταρρυθμίσεις, αν δεν υπάρξει χρόνος να συζητηθούν στο Εurogroup της 5ης Νοεμβρίου που είχε σημαδέψει από νωρίς η ελληνική πλευρά λόγω του επίσημου σχεδίου που πρέπει να καταθέσει στις 21 Νοεμβρίου, τότε το θέμα θα πάει για την τελευταία σύνοδο της ευρωομάδας που έχει προγραμματιστεί για τις 3 Δεκεμβρίου.
Εκτός και αν η κατάσταση στην Ιταλία οδηγήσει σε κάποιο έκτακτο Εurogroup μεταξύ των δύο αυτών ημερομηνιών και το ελληνικό θέμα μπει εμβόλιμα μαζί με τις εκθέσεις για την πρώτη μεταμνημονιακή αξιολόγηση, που θα κρίνει και την εκταμίευση της πρώτης δόσης από τα ANFAs (επιστροφή κερδών από τα ελληνικά ομόλογα).
Πρόκειται για ένα ποσό που φτάνει τα 600 εκατ. ευρώ επί συνόλου 4,8 δισ. ευρώ που θα λάβει η χώρα την τετραετία 2019-2022 και, όπως τονίζουν αρμόδιες πηγές, η ακύρωση του μέτρου της περικοπής των συντάξεων δεν δημιουργεί πρόβλημα με την επιστροφή αυτών των χρημάτων.
Εξάλλου, ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος επιστρέφει με χαμόγελα από το εξωτικό Μπαλί, αφού η συνάντησή του με την Christine Lagarde και το δεξί χέρι της στην Ευρώπη, Poul Thomsen, πήρε την τροπή που επιθυμούσε η ελληνική πλευρά.
Το ΔΝΤ άναψε το πράσινο φως στα ελληνικά σχέδια δίνοντας έμφαση στη χρήση του διαθέσιμου δημοσιονομικού χώρου για να στηριχτεί η ανάπτυξη και να προστατευτούν οι πιο ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.
Από την άλλη βέβαια οι μεσοπρόθεσμοι στόχοι δημοσιονομικής και οικονομικής πολιτικής παραμένουν ως έχουν, όχι μόνο για το ΔΝΤ αλλά και για την Ελλάδα που θα πρέπει να δώσει δείγματα γραφής προς τις αγορές για να εξασφαλίσει φτηνό χρήμα.
Το μόνο που μένει σταθερό στο προσχέδιο προϋπολογισμού 2019 που θα λάβει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι το μακροοικονομικό σενάριο.
Το πραγματικό ΑΕΠ εκτιμάται ότι θα αυξηθεί κατά 2,5% σε ετήσια βάση, έναντι 2,1% το 2018.
Νερό στον μύλο της ανάπτυξης εκτιμάται ότι θα ρίξουν η ιδιωτική κατανάλωση και η μεγαλύτερη επενδυτική δραστηριότητα σε σχέση με αυτήν του 2018.
Μάλιστα, η συνεισφορά των επενδύσεων στην αύξηση του ΑΕΠ εκτιμάται ότι θα ανέλθει το 2019 σε 1,5% περιορίζοντας σημαντικά το τέρας που λέγεται ανεργία.
Σε ό,τι αφορά το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης σε όρους ενισχυμένης εποπτείας μετά την ακύρωση του μέτρου της περικοπής των συντάξεων προβλέπεται να φτάσει σε 6,775 δισ. ευρώ ή 3,56% του ΑΕΠ, μειωμένο κατά 742 εκατ. ευρώ σε σχέση με το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα (2019–2022), το οποίο θα πρέπει και αυτό με τη σειρά του να προσαρμοστεί (μετά την επίσημη απόφαση του Eurogroup) στη νέα δημοσιονομική πολιτική.
Πιθανότατα το νέο Μεσοπρόθεσμο θα κατατεθεί μαζί με το τελικό κείμενο του προϋπολογισμού του 2019 στις 21 Νοεμβρίου στη Βουλή.
Σε δημοσιονομική βάση το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται να διαμορφωθεί σε 7,319 δισ. ευρώ ή 3,8% του ΑΕΠ, μειωμένο επίσης κατά 477 εκατ. ευρώ σε σχέση με το Μεσοπρόθεσμο.
Το σχέδιο με το βασικό σενάριο που θα σταλεί σήμερα στις Βρυξέλλες ενσωματώνει το πακέτο των εξαγγελιών του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ που προβλέπει μείωση ΕΝΦΙΑ, ασφαλιστικών εισφορών και φόρων για τις επιχειρήσεις και το οποίο θα απλωθεί μέσα στην τετραετία.
Στην αντίθετη περίπτωση, δηλαδή με περικοπή των συντάξεων και εφαρμογή των ψηφισμένων αντίμετρων, το προσχέδιο προβλέπει ότι το πρωτογενές πλεόνασμα θα ανέλθει στο 4,14% του ΑΕΠ (1,22 δισ. ευρώ πάνω από τον στόχο).
www.bankingnews.gr
Στο προσχέδιο που έχει, πλέον στα χέρια της η Ευρωζώνη και που έχει αναρτηθεί στην επίσημη ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η ελληνική κυβέρνηση έχει φροντίσει να περιλάβει δύο σενάρια, όπως είχε τονίσει εγκαίρως το BankingnNews: ένα με εφαρμογή της περικοπής των συντάξεων από την 1η Ιανουαρίου 2019 και ένα χωρίς να υπάρξει αυτή η, σαφώς επιβλαβής πολιτικά, ενέργεια.
Βάσει του προσχεδίου και σύμφωνα με το α’ σενάριο –στο οποίο ενσωματώνεται η περικοπή των συντάξεων- το πρωτογενές πλεόνασμα εκτιμάται ότι θα φθάσει στο 4,14% του ΑΕΠ.
Στο δεύτερο σενάριο, που προβλέπει τη μη περικοπή των συντάξεων και τη μη εφαρμογή των αντιμέτρων, το πρωτογενές πλεόνασμα μειώνεται στο 3,56% του ΑΕΠ.
Η διαδικασία του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου (σ.σ.: όπως ονομάζεται η διαδικασία κατάθεσης των προϋπολογισμών των κρατών - μελών στην Κομισιόν) για την Ελλάδα έχει ως πρώτο μεγάλο σταθμό την έκθεση/πόρισμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (που αναμένεται το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Νοεμβρίου όπως και για τα άλλα κράτη-μέλη).
Εν συνεχεία με βάση την έκθεση θα πρέπει να υπάρξει πολιτική απόφαση στο Eurogroup και ενδεχομένως στα κοινοβούλια των κρατών-μελών.
Σε σχέση με το προσχέδιο το οποίο έχει κατατεθεί στη Βουλή την 1η Οκτωβρίου και στο οποίο επίσης ενσωματωνόταν η πρόθεση της κυβέρνησης να μην κοπούν οι συντάξεις από το 2019, να μην εφαρμοστούν τα προνομοθετημένα αντίμετρα και στη θέση τους να προβλεφθεί μείωση ΕΝΦΙΑ, ασφαλιστικών εισφορών και σταδιακή μείωση των φόρων για τις επιχειρήσεις καταγράφονται οριακές διαφοροποιήσεις.
Συγκεκριμένα, το «πακέτο» των θετικών μέτρων παραμένει αμετάβλητο στα 1,101 δις ευρώ αλλά στην ανάλυσή του, το κονδύλι επιδότησης ενοικίου αυξάνεται από τα 150 στα 200 εκατ. ευρώ, το κόστος μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών ελευθέρων επαγγελματιών συρρικνώνεται σε 177 εκατ. ευρώ (από 229 εκατ. ευρώ στο προσχέδιο της 1ης Οκτωβρίου) ενώ δεν αλλάζει το κόστος της σχεδιαζόμενης μείωσης του ΕΝΦΙΑ κατά 10% , στα 263 εκατ. ευρώ.
Μια επιπλέον πληροφορία αφορά στη μείωση του φόρου μερισμάτων κατά 5% (δεν υπήρχε σχετική αναφορά στο προσχέδιο της 1ης Οκτωβρίου) από το 2019 (με δημοσιονομικό κόστος από το 2020) ενώ ξεκαθαρίζει πως και η σταδιακή μείωση του φορολογικού συντελεστή για τις επιχειρήσεις (από το 29% στο 25% σε ορίζοντα τετραετίας) θα εφαρμοστεί από τα κέρδη του 2019 (επίπτωση το 2020).
Στον σχετικό πίνακα υπάρχει αστερίσκος σύμφωνα με τον οποίο «η ποσοτικοποίηση των δημοσιονομικών παρεμβάσεων θα οριστικοποιηθεί μετά από διαβουλεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή».
Υπενθυμίζεται ότι στο σενάριο «προθέσεων» του προσχεδίου της 1ης Οκτωβρίου, στην περίπτωση ακύρωσης των περικοπών στις συντάξεις και εφαρμογής θετικών μέτρων 1,101 δις ευρώ το πρωτογενές πλεόνασμα είχε υπολογιστεί σε 3,56% του ΑΕΠ.
Όσον αφορά στις προβλέψεις για το ρυθμό ανάπτυξης, παραμένουν αμετάβλητες στο 2,1% για φέτος και 2,5% το 2019 ενώ εκτιμάται ότι η μέση τιμή του πετρελαίου brent θα διαμορφωθεί φέτος σε 70,23 δολάρια ανά βαρέλι ( από 52,81 δολάρια πέρυσι) πριν υποχωρήσει σε 68,99 δολάρια το βαρέλι το 2019.
Όπως είχε δημοσιεύσει, εγκαίρως, το BankingNews:
Με δύο σενάρια για τις συντάξεις το προσχέδιο του προϋπολογισμού που θα σταλεί σήμερα (15/10) στις Βρυξέλλες
Η κυβέρνηση «συνέγραψε» τον προϋπολογισμό του 2019 με τους θεσμούς για να μην υπάρξει κανένα πρόβλημα κατά τη διαδικασία εξέτασης που θα ακολουθήσει
Πρωτογενές πλεόνασμα 3,56% του ΑΕΠ για το 2019, σε όρους ενισχυμένης εποπτείας αλλά χωρίς τις περικοπές στις συντάξεις, προβλέπει το ένα από τα δύο σενάρια του προσχεδίου του νέου προϋπολογισμού που θα αποσταλεί σήμερα (15/10/2018) στην Κομισιόν.
Το σενάριο αυτό είναι και το πιο επικρατέστερο, ωστόσο επειδή το προσχέδιο πέρασε από σαράντα κύματα μέχρι να λάβει αυτή την όψη, ενσωματώνεται και η εναλλακτική εκδοχή για πρωτογενές πλεόνασμα 4,14% του ΑΕΠ με κομμένες όμως τις συντάξεις και εφαρμογή μέρους των προνομοθετημένων αντίμετρων.
Η κυβέρνηση «συνέγραψε» τον προϋπολογισμό του 2019 με τους θεσμούς για να μην υπάρξει κανένα πρόβλημα κατά τη διαδικασία εξέτασης που θα ακολουθήσει και, το κυριότερο, να περιμένει χωρίς καμία αγωνία το «πράσινο φως» (σε επίσημο επίπεδο) για την οριστική ακύρωση του μέτρου των συντάξεων.
Οι ελληνικές μεταρρυθμίσεις, αν δεν υπάρξει χρόνος να συζητηθούν στο Εurogroup της 5ης Νοεμβρίου που είχε σημαδέψει από νωρίς η ελληνική πλευρά λόγω του επίσημου σχεδίου που πρέπει να καταθέσει στις 21 Νοεμβρίου, τότε το θέμα θα πάει για την τελευταία σύνοδο της ευρωομάδας που έχει προγραμματιστεί για τις 3 Δεκεμβρίου.
Εκτός και αν η κατάσταση στην Ιταλία οδηγήσει σε κάποιο έκτακτο Εurogroup μεταξύ των δύο αυτών ημερομηνιών και το ελληνικό θέμα μπει εμβόλιμα μαζί με τις εκθέσεις για την πρώτη μεταμνημονιακή αξιολόγηση, που θα κρίνει και την εκταμίευση της πρώτης δόσης από τα ANFAs (επιστροφή κερδών από τα ελληνικά ομόλογα).
Πρόκειται για ένα ποσό που φτάνει τα 600 εκατ. ευρώ επί συνόλου 4,8 δισ. ευρώ που θα λάβει η χώρα την τετραετία 2019-2022 και, όπως τονίζουν αρμόδιες πηγές, η ακύρωση του μέτρου της περικοπής των συντάξεων δεν δημιουργεί πρόβλημα με την επιστροφή αυτών των χρημάτων.
Εξάλλου, ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος επιστρέφει με χαμόγελα από το εξωτικό Μπαλί, αφού η συνάντησή του με την Christine Lagarde και το δεξί χέρι της στην Ευρώπη, Poul Thomsen, πήρε την τροπή που επιθυμούσε η ελληνική πλευρά.
Το ΔΝΤ άναψε το πράσινο φως στα ελληνικά σχέδια δίνοντας έμφαση στη χρήση του διαθέσιμου δημοσιονομικού χώρου για να στηριχτεί η ανάπτυξη και να προστατευτούν οι πιο ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.
Από την άλλη βέβαια οι μεσοπρόθεσμοι στόχοι δημοσιονομικής και οικονομικής πολιτικής παραμένουν ως έχουν, όχι μόνο για το ΔΝΤ αλλά και για την Ελλάδα που θα πρέπει να δώσει δείγματα γραφής προς τις αγορές για να εξασφαλίσει φτηνό χρήμα.
Το μόνο που μένει σταθερό στο προσχέδιο προϋπολογισμού 2019 που θα λάβει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι το μακροοικονομικό σενάριο.
Το πραγματικό ΑΕΠ εκτιμάται ότι θα αυξηθεί κατά 2,5% σε ετήσια βάση, έναντι 2,1% το 2018.
Νερό στον μύλο της ανάπτυξης εκτιμάται ότι θα ρίξουν η ιδιωτική κατανάλωση και η μεγαλύτερη επενδυτική δραστηριότητα σε σχέση με αυτήν του 2018.
Μάλιστα, η συνεισφορά των επενδύσεων στην αύξηση του ΑΕΠ εκτιμάται ότι θα ανέλθει το 2019 σε 1,5% περιορίζοντας σημαντικά το τέρας που λέγεται ανεργία.
Σε ό,τι αφορά το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης σε όρους ενισχυμένης εποπτείας μετά την ακύρωση του μέτρου της περικοπής των συντάξεων προβλέπεται να φτάσει σε 6,775 δισ. ευρώ ή 3,56% του ΑΕΠ, μειωμένο κατά 742 εκατ. ευρώ σε σχέση με το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα (2019–2022), το οποίο θα πρέπει και αυτό με τη σειρά του να προσαρμοστεί (μετά την επίσημη απόφαση του Eurogroup) στη νέα δημοσιονομική πολιτική.
Πιθανότατα το νέο Μεσοπρόθεσμο θα κατατεθεί μαζί με το τελικό κείμενο του προϋπολογισμού του 2019 στις 21 Νοεμβρίου στη Βουλή.
Σε δημοσιονομική βάση το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται να διαμορφωθεί σε 7,319 δισ. ευρώ ή 3,8% του ΑΕΠ, μειωμένο επίσης κατά 477 εκατ. ευρώ σε σχέση με το Μεσοπρόθεσμο.
Το σχέδιο με το βασικό σενάριο που θα σταλεί σήμερα στις Βρυξέλλες ενσωματώνει το πακέτο των εξαγγελιών του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ που προβλέπει μείωση ΕΝΦΙΑ, ασφαλιστικών εισφορών και φόρων για τις επιχειρήσεις και το οποίο θα απλωθεί μέσα στην τετραετία.
Στην αντίθετη περίπτωση, δηλαδή με περικοπή των συντάξεων και εφαρμογή των ψηφισμένων αντίμετρων, το προσχέδιο προβλέπει ότι το πρωτογενές πλεόνασμα θα ανέλθει στο 4,14% του ΑΕΠ (1,22 δισ. ευρώ πάνω από τον στόχο).
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών