Ο κινητήριος μοχλός είναι οι υποδομές και η αλληλεπίδραση κλάδων και υπηρεσιών γύρω από αυτές
Στις επενδυτικές προοπτικές της Ελλάδας μέσα και από το πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ, με στόχο την προσέλκυση άμεσων επενδύσεων, από ξένα και ελληνικά κεφάλαια, αναφέρθηκε ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Ριχάρδος Λαμπίρης, κατά την ομιλία του στο Athens Investment Forum 2018, το οποίο διοργάνωσε το ΤΕΕ.
Κατά την διάρκεια της ομιλίας του έδωσε έμφαση στο όραμα, όχι γιατί είναι παγιωμένο στην συνείδηση των περισσοτέρων ότι το ΤΑΙΠΕΔ ιδιωτικοποιεί την δημόσια περιουσία, αλλά γιατί αποτελεί πεποίθηση του Ταμείου ότι μπορεί να βοηθήσει καταλυτικά τη χώρα. "Καλούμαστε να αξιοποιήσουμε τις θετικές προοπτικές της χώρας μας ώστε η οικονομία να είναι ευέλικτη και ισχυρή και η κοινωνία να απολαμβάνει τα οφέλη αυτής της ανάπτυξης. Το κλειδί που ανοίγει αυτή την πόρτα στο μέλλον είναι οι άμεσες επενδύσεις", σημείωσε χαρακτηριστικά.
Ο κινητήριος μοχλός είναι οι υποδομές και η αλληλεπίδραση κλάδων και υπηρεσιών γύρω από αυτές. Εδώ έρχεται το ΤΑΙΠΕΔ και διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο με την εμπειρία που έχει αποκτήσει από το 2011, με την ολιστική προσέγγιση που υιοθετεί και με το πρόγραμμα αξιοποίησης που υλοποιεί, το οποίο σε μεγάλο βαθμό αφορά υποδομές μεταφορών, τουρισμού και ενέργειας ή δημιουργεί υποδομές όταν πρόκειται για το real estate. Το Ταμείο προσελκύει ιδιωτικά κεφάλαια, ξένα και ελληνικά, αξιοποιώντας την δημόσια περιουσία. "Κινούμαστε γύρω από ένα τρίπτυχο αξιοποίησης των δημόσιων υποδομών, σε συνδυασμό με τον τουρισμό και την ανάπτυξη της αγοράς ακινήτων. Και είμαστε στην ευχάριστη θέση να βλέπουμε ήδη τα πρώτα αποτελέσματα: στα έργα αξίας άνω των 8 δισ. ευρώ που έχουμε ολοκληρώσει προστίθενται ως υπεραξία πάνω από 20 δισ. ευρώ από υποχρεωτικές επενδύσεις, τέλη παραχώρησης από τους επενδυτές προς το ελληνικό δημόσιο κ.λπ."
Στη συνέχεια παρουσίασε περιεκτικά την στρατηγική του ΤΑΙΠΕΔ, τι σημαίνει ολιστική προσέγγιση. "Δεν μπορείς να προχωρήσεις στην αξιοποίηση ενός λιμένα εάν δεν δεις συνολικά το αποτύπωμά του στην τοπική κοινωνία και οικονομία, εάν δεν δεις αν και πώς αλληλεπιδρά με τον αυτοκινητόδρομο και τον σιδηρόδρομο και δεν επιδιώξεις να κάνεις πραγματικότητα τις συνδυασμένες μεταφορές. Έχουμε για παράδειγμα τα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας, Πειραιά και Θεσσαλονίκη, που πλέον είναι υπό ιδιωτική διαχείριση. Η βελτίωση της λειτουργίας και των υποδομών τους είναι δεδομένη. Η περαιτέρω ανάπτυξη των εργασιών τους στο επίπεδο του διαμετακομιστικού εμπορίου ταυτίζεται με τον εκμοντερνισμό και την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών υποδομών, η οποία έχει ήδη ξεκινήσει από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ υπό τη σκέπη της ιταλικής Ferrovie. Ταυτίζεται και με την βελτίωση των αυτοκινητοδρόμων, και εμείς έχουμε αναλάβει να αξιοποιήσουμε την Εγνατία Οδό – ο διαγωνισμός όπως γνωρίζετε είναι σε εξέλιξη και 7 σχήματα μετέχουν σε αυτόν. Η Εγνατία Οδός είναι ένας σημαντικός αυτοκινητόδρομος που συνδέει και συνδέεται με 5 λιμάνια: τον ΟΛΘ στη Θεσσαλονίκη, ανατολικά τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας και δυτικά Ηγουμενίτσα – Κέρκυρα. Με τις συνέργειες που αναπτύσσονται να είναι προφανείς, στόχος μας είναι στο επόμενο διάστημα να αξιοποιήσουμε πρώτα αυτά τα τέσσερα περιφερειακά λιμάνια".
Αναφορικά με την ενέργεια, σημείωσε τις δομικές αλλαγές που συντελούνται παγκοσμίως, ιδιαίτερα σε ο,τι σχετίζεται με τις εναλλακτικές μορφές και τις πολιτικές «πράσινης ενέργειας» οι οποίες είναι ψηλά στην ατζέντα της ΕΕ. "Σε αυτό το νέο τοπίο, η Ελλάδα πρέπει να καταστεί ενεργειακός κόμβος φυσικού αερίου στην Ευρώπη. Η επικράτηση των τριών εταιρειών του TAP στην πώληση του ΔΕΣΦΑ με τόσο υψηλό τίμημα, που ανήλθε σε 585 εκατ. ευρώ και το δυνατό πρόγραμμα επενδύσεων στην εταιρεία ύψους 330 εκατ. έως το 2023 είναι χαρακτηριστικά της γεωστρατηγικής σημασίας που έχει η χώρα μας. Το υπό εξάντληση υποθαλάσσιο κοίτασμα φυσικού αερίου της Νοτίου Καβάλας είναι για εμάς το επόμενο μεγάλο στοίχημα. Επιδίωξή μας είναι να αξιοποιηθεί ως υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου. Πρόκειται για μια υποδομή εθνικής σημασίας το οποίο έχει ήδη συμπεριληφθεί στον κατάλογο των Έργων Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (PCI) που υιοθετήθηκε στις 17 Οκτωβρίου 2017 από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα Κράτη Μέλη στην συνάντηση των Περιφερειακών Ομάδων για τα PCI", ανέφερε σχετικά ο κ. Λαμπίρης.
Μιλώντας για τα ΕΛΠΕ, τόνισε ότι η διαδικασία για το πλειοψηφικό πακέτο προσέλκυσε δύο σημαντικές ενεργειακές εταιρείες, την Glencore και την Vitol. "Τα ΕΛΠΕ, η μεγαλύτερη ελληνική εταιρεία, έχει πολλές προκλήσεις μπροστά της και υπό το άρμα ενός διεθνούς επενδυτή μπορεί να ατενίσει το μέλλον με νέα δυναμική. Αυτός είναι ο στόχος και για την χώρα μας συνολικά: μέσα από την αναδιάρθρωση των υποδομών της και αλλαγή στην στρατηγική προσέγγισή της να προετοιμαστεί για το μέλλον και να καταστεί ηγέτης σε νέες μορφές και μοντέλα ενέργειας όπως τα distributed energy resources".
Στο σημείο αυτό ερωτήθηκε από τον συντονιστή και για τα distributed energy resources και εξήγησε σχετικά: «Φανταστείτε ένα σπίτι αυτόνομο ενεργειακά. Έχει μια μικρή ανεμογεννήτρια, ένα φωτοβολταϊκό πάνελ, πιθανώς έχει και ενεργειακές κυψέλες, δηλαδή μετατροπή φυσικού αερίου σε ηλεκτρική ενέργεια. Η τεχνολογία είναι ώριμη. Η Tesla ήδη έχει ξεκινήσει την εμπορική διάθεση κάποιων από αυτές της τεχνολογίες. Πιστεύω ότι είναι μεγάλη ευκαιρία για τη χώρα. Θα βοηθήσει τη σταθερότητα του συστήματος, θα μειώσει σημαντικά τους ρύπους και θα βοηθήσει σημαντικά και την ηλεκτροκίνηση. Είναι τεράστια ευκαιρία για την Ελλάδα θα προσελκύσει επενδύσεις αιχμής και γιατί όχι, να παράγονται εδώ αυτές οι υποδομές. Καλώ όλες τις δυνάμεις της χώρας να αδράξουν αυτή την ευκαιρία και το ΤΑΙΠΕΔ είναι εδώ όπου μπορεί να βοηθήσει».
Τέλος, για τον τουρισμό υπογράμμισε ότι δεν μπορείς να προσελκύσεις τουρισμό ανώτερης οικονομικής στάθμης εάν δεν έχεις σύγχρονα αεροδρόμια, εάν οι ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις δεν είναι υψηλών προδιαγραφών, εάν δεν έχεις εξαιρετικές μαρίνες. Και σε αυτόν τον κλάδο το ΤΑΙΠΕΔ προσφέρει τα μέγιστα σε επίπεδο προσέλκυσης επενδύσεων και ανάπτυξης υποδομών.
Ενδεικτικά:
- Τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που θα υποδέχονται ανανεωμένα και αναβαθμισμένα τους τουρίστες από την διαχείριση της Fraport όπου σε συνδυασμό με το Ελευθέριος Βενιζέλος, την επέκταση παραχώρησης του οποίου ολοκληρώνουμε, για να ακολουθήσει ο διαγωνισμός πώλησης του 30%.
- Το Ελληνικό και επενδύσεις ύψους 8 δισ. ευρώ που αναμένεται να ξεκινήσουν την επόμενη χρονιά. Το μεγαλύτερο έργο αστικής ανάπλασης στην Ευρώπη αναμένεται να αποτελέσει σημείο αναφοράς για την Αθήνα και την αναβάθμισή της ως τουριστικού προορισμού.
- Ο Αστέρας Βουλιαγμένης που θα σηματοδοτήσει και την άφιξη της υπερπολυτελούς αλυσίδας Four Seasons στην ελληνική αγορά, η Κασσιόπη στην Κέρκυρα, η Αφάντου στη Ρόδο, νέα έργα που αναβαθμίζουν τις τουριστικές υποδομές της χώρας.
Σε αυτά, θα προστεθούν και άλλα προς αξιοποίηση ακίνητα, όπως είναι οι Γούρνες στο Ηράκλειο Κρήτης, ακίνητα στη Χαλκιδική, ιαματικές πηγές κλπ.
Σε ό,τι αφορά τις μαρίνες, η ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού αποτελεί προτεραιότητα για η χώρα. "Έχουμε μια σειρά μαρινών στο χαρτοφυλάκιό μας, διαφορετικής ωρίμανσης και πέρα από τον Άλιμο και τη Χίο όπου οι διαγωνιστικές διαδικασίες είναι στην τελική ευθεία, θα δείτε το επόμενο διάστημα και άλλες κινήσεις μας. Πρωταρχικός στόχος η τακτοποίηση των μαρινών, η αδειοδότηση και το «προίκισμά» τους με χρήσεις, ώστε στη συνέχεια να εκκινήσουν οι διαγωνιστικές διαδικασίες", κατέληξε ο κ. Λαμπίρης.
www.bankingnews.gr
Κατά την διάρκεια της ομιλίας του έδωσε έμφαση στο όραμα, όχι γιατί είναι παγιωμένο στην συνείδηση των περισσοτέρων ότι το ΤΑΙΠΕΔ ιδιωτικοποιεί την δημόσια περιουσία, αλλά γιατί αποτελεί πεποίθηση του Ταμείου ότι μπορεί να βοηθήσει καταλυτικά τη χώρα. "Καλούμαστε να αξιοποιήσουμε τις θετικές προοπτικές της χώρας μας ώστε η οικονομία να είναι ευέλικτη και ισχυρή και η κοινωνία να απολαμβάνει τα οφέλη αυτής της ανάπτυξης. Το κλειδί που ανοίγει αυτή την πόρτα στο μέλλον είναι οι άμεσες επενδύσεις", σημείωσε χαρακτηριστικά.
Ο κινητήριος μοχλός είναι οι υποδομές και η αλληλεπίδραση κλάδων και υπηρεσιών γύρω από αυτές. Εδώ έρχεται το ΤΑΙΠΕΔ και διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο με την εμπειρία που έχει αποκτήσει από το 2011, με την ολιστική προσέγγιση που υιοθετεί και με το πρόγραμμα αξιοποίησης που υλοποιεί, το οποίο σε μεγάλο βαθμό αφορά υποδομές μεταφορών, τουρισμού και ενέργειας ή δημιουργεί υποδομές όταν πρόκειται για το real estate. Το Ταμείο προσελκύει ιδιωτικά κεφάλαια, ξένα και ελληνικά, αξιοποιώντας την δημόσια περιουσία. "Κινούμαστε γύρω από ένα τρίπτυχο αξιοποίησης των δημόσιων υποδομών, σε συνδυασμό με τον τουρισμό και την ανάπτυξη της αγοράς ακινήτων. Και είμαστε στην ευχάριστη θέση να βλέπουμε ήδη τα πρώτα αποτελέσματα: στα έργα αξίας άνω των 8 δισ. ευρώ που έχουμε ολοκληρώσει προστίθενται ως υπεραξία πάνω από 20 δισ. ευρώ από υποχρεωτικές επενδύσεις, τέλη παραχώρησης από τους επενδυτές προς το ελληνικό δημόσιο κ.λπ."
Στη συνέχεια παρουσίασε περιεκτικά την στρατηγική του ΤΑΙΠΕΔ, τι σημαίνει ολιστική προσέγγιση. "Δεν μπορείς να προχωρήσεις στην αξιοποίηση ενός λιμένα εάν δεν δεις συνολικά το αποτύπωμά του στην τοπική κοινωνία και οικονομία, εάν δεν δεις αν και πώς αλληλεπιδρά με τον αυτοκινητόδρομο και τον σιδηρόδρομο και δεν επιδιώξεις να κάνεις πραγματικότητα τις συνδυασμένες μεταφορές. Έχουμε για παράδειγμα τα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας, Πειραιά και Θεσσαλονίκη, που πλέον είναι υπό ιδιωτική διαχείριση. Η βελτίωση της λειτουργίας και των υποδομών τους είναι δεδομένη. Η περαιτέρω ανάπτυξη των εργασιών τους στο επίπεδο του διαμετακομιστικού εμπορίου ταυτίζεται με τον εκμοντερνισμό και την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών υποδομών, η οποία έχει ήδη ξεκινήσει από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ υπό τη σκέπη της ιταλικής Ferrovie. Ταυτίζεται και με την βελτίωση των αυτοκινητοδρόμων, και εμείς έχουμε αναλάβει να αξιοποιήσουμε την Εγνατία Οδό – ο διαγωνισμός όπως γνωρίζετε είναι σε εξέλιξη και 7 σχήματα μετέχουν σε αυτόν. Η Εγνατία Οδός είναι ένας σημαντικός αυτοκινητόδρομος που συνδέει και συνδέεται με 5 λιμάνια: τον ΟΛΘ στη Θεσσαλονίκη, ανατολικά τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας και δυτικά Ηγουμενίτσα – Κέρκυρα. Με τις συνέργειες που αναπτύσσονται να είναι προφανείς, στόχος μας είναι στο επόμενο διάστημα να αξιοποιήσουμε πρώτα αυτά τα τέσσερα περιφερειακά λιμάνια".
Αναφορικά με την ενέργεια, σημείωσε τις δομικές αλλαγές που συντελούνται παγκοσμίως, ιδιαίτερα σε ο,τι σχετίζεται με τις εναλλακτικές μορφές και τις πολιτικές «πράσινης ενέργειας» οι οποίες είναι ψηλά στην ατζέντα της ΕΕ. "Σε αυτό το νέο τοπίο, η Ελλάδα πρέπει να καταστεί ενεργειακός κόμβος φυσικού αερίου στην Ευρώπη. Η επικράτηση των τριών εταιρειών του TAP στην πώληση του ΔΕΣΦΑ με τόσο υψηλό τίμημα, που ανήλθε σε 585 εκατ. ευρώ και το δυνατό πρόγραμμα επενδύσεων στην εταιρεία ύψους 330 εκατ. έως το 2023 είναι χαρακτηριστικά της γεωστρατηγικής σημασίας που έχει η χώρα μας. Το υπό εξάντληση υποθαλάσσιο κοίτασμα φυσικού αερίου της Νοτίου Καβάλας είναι για εμάς το επόμενο μεγάλο στοίχημα. Επιδίωξή μας είναι να αξιοποιηθεί ως υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου. Πρόκειται για μια υποδομή εθνικής σημασίας το οποίο έχει ήδη συμπεριληφθεί στον κατάλογο των Έργων Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (PCI) που υιοθετήθηκε στις 17 Οκτωβρίου 2017 από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα Κράτη Μέλη στην συνάντηση των Περιφερειακών Ομάδων για τα PCI", ανέφερε σχετικά ο κ. Λαμπίρης.
Μιλώντας για τα ΕΛΠΕ, τόνισε ότι η διαδικασία για το πλειοψηφικό πακέτο προσέλκυσε δύο σημαντικές ενεργειακές εταιρείες, την Glencore και την Vitol. "Τα ΕΛΠΕ, η μεγαλύτερη ελληνική εταιρεία, έχει πολλές προκλήσεις μπροστά της και υπό το άρμα ενός διεθνούς επενδυτή μπορεί να ατενίσει το μέλλον με νέα δυναμική. Αυτός είναι ο στόχος και για την χώρα μας συνολικά: μέσα από την αναδιάρθρωση των υποδομών της και αλλαγή στην στρατηγική προσέγγισή της να προετοιμαστεί για το μέλλον και να καταστεί ηγέτης σε νέες μορφές και μοντέλα ενέργειας όπως τα distributed energy resources".
Στο σημείο αυτό ερωτήθηκε από τον συντονιστή και για τα distributed energy resources και εξήγησε σχετικά: «Φανταστείτε ένα σπίτι αυτόνομο ενεργειακά. Έχει μια μικρή ανεμογεννήτρια, ένα φωτοβολταϊκό πάνελ, πιθανώς έχει και ενεργειακές κυψέλες, δηλαδή μετατροπή φυσικού αερίου σε ηλεκτρική ενέργεια. Η τεχνολογία είναι ώριμη. Η Tesla ήδη έχει ξεκινήσει την εμπορική διάθεση κάποιων από αυτές της τεχνολογίες. Πιστεύω ότι είναι μεγάλη ευκαιρία για τη χώρα. Θα βοηθήσει τη σταθερότητα του συστήματος, θα μειώσει σημαντικά τους ρύπους και θα βοηθήσει σημαντικά και την ηλεκτροκίνηση. Είναι τεράστια ευκαιρία για την Ελλάδα θα προσελκύσει επενδύσεις αιχμής και γιατί όχι, να παράγονται εδώ αυτές οι υποδομές. Καλώ όλες τις δυνάμεις της χώρας να αδράξουν αυτή την ευκαιρία και το ΤΑΙΠΕΔ είναι εδώ όπου μπορεί να βοηθήσει».
Τέλος, για τον τουρισμό υπογράμμισε ότι δεν μπορείς να προσελκύσεις τουρισμό ανώτερης οικονομικής στάθμης εάν δεν έχεις σύγχρονα αεροδρόμια, εάν οι ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις δεν είναι υψηλών προδιαγραφών, εάν δεν έχεις εξαιρετικές μαρίνες. Και σε αυτόν τον κλάδο το ΤΑΙΠΕΔ προσφέρει τα μέγιστα σε επίπεδο προσέλκυσης επενδύσεων και ανάπτυξης υποδομών.
Ενδεικτικά:
- Τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που θα υποδέχονται ανανεωμένα και αναβαθμισμένα τους τουρίστες από την διαχείριση της Fraport όπου σε συνδυασμό με το Ελευθέριος Βενιζέλος, την επέκταση παραχώρησης του οποίου ολοκληρώνουμε, για να ακολουθήσει ο διαγωνισμός πώλησης του 30%.
- Το Ελληνικό και επενδύσεις ύψους 8 δισ. ευρώ που αναμένεται να ξεκινήσουν την επόμενη χρονιά. Το μεγαλύτερο έργο αστικής ανάπλασης στην Ευρώπη αναμένεται να αποτελέσει σημείο αναφοράς για την Αθήνα και την αναβάθμισή της ως τουριστικού προορισμού.
- Ο Αστέρας Βουλιαγμένης που θα σηματοδοτήσει και την άφιξη της υπερπολυτελούς αλυσίδας Four Seasons στην ελληνική αγορά, η Κασσιόπη στην Κέρκυρα, η Αφάντου στη Ρόδο, νέα έργα που αναβαθμίζουν τις τουριστικές υποδομές της χώρας.
Σε αυτά, θα προστεθούν και άλλα προς αξιοποίηση ακίνητα, όπως είναι οι Γούρνες στο Ηράκλειο Κρήτης, ακίνητα στη Χαλκιδική, ιαματικές πηγές κλπ.
Σε ό,τι αφορά τις μαρίνες, η ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού αποτελεί προτεραιότητα για η χώρα. "Έχουμε μια σειρά μαρινών στο χαρτοφυλάκιό μας, διαφορετικής ωρίμανσης και πέρα από τον Άλιμο και τη Χίο όπου οι διαγωνιστικές διαδικασίες είναι στην τελική ευθεία, θα δείτε το επόμενο διάστημα και άλλες κινήσεις μας. Πρωταρχικός στόχος η τακτοποίηση των μαρινών, η αδειοδότηση και το «προίκισμά» τους με χρήσεις, ώστε στη συνέχεια να εκκινήσουν οι διαγωνιστικές διαδικασίες", κατέληξε ο κ. Λαμπίρης.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών