Τελειώνει ο «μήνας του μέλιτος» της κυβέρνησης με τους θεσμούς
Αρχές Ιανουαρίου του 2019 ολοκληρώνεται ο «μήνας του μέλιτος» της κυβέρνησης με τους δανειστές και η ενισχυμένη εποπτεία της Ελλάδας επιστρέφει στα κανονικά της επίπεδα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, μέσα στο πρώτο δεκαήμερο του νέου έτους το οικονομικό επιτελείο θα έχει την πρώτη τηλεδιάσκεψη με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς (σ.σ. το ΔΝΤ δεν θα έχει συμμετοχή σε αυτή )στην διάρκεια της οποίας θα συζητηθεί η πρόοδος του ελληνικού προγράμματος σε μια σειρά μεταμνημονιακών δεσμεύσεων όπου οι εταίροι εντοπίζουν σημαντική καθυστέρηση.
Μέτωπα όπως είναι τα κόκκινα δάνεια, οι αλλαγές στο δημόσιο, οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του ελληνικού κράτους, οι αποκρατικοποιήσεις θα έχουν κεντρική θέση στην πρώτη, εξ΄ αποστάσεως, διαπραγμάτευση.
Η ατζέντα αναμένεται να διανθιστεί και με το πακέτο των παροχών που νομοθετήθηκαν το προηγούμενο διάστημα ενώ μεγάλη είναι ανησυχία στις Βρυξέλλες για τα αναδρομικά των 10 δισ. ευρώ που διεκδικούν στα δικαστήρια της χώρας εκατοντάδες χιλιάδες συνταξιούχοι και εν ενεργεία δημόσιοι υπάλληλοι για τις μισθολογικές περικοπές που υπέστησαν στη διάρκεια των μνημονιακών νόμων.
Κοινοτικές πηγές με πολύ γνώση των νόμων που έχουν ψηφιστεί τονίζουν «ότι η Ελλάδα παρότι πέρασε μια πολύ δύσκολη δεκαετία και θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτική με τις δαπάνες του 2019».
Μετά την απόφαση - δώρο των θεσμών για την ακύρωση των περικοπών στις συντάξεις η επίτευξη του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του 2019 είναι οριακή. Συνεπώς αν στην αξιολόγηση του Ιανουαρίου ή στην δεύτερη τον Απρίλιο εντοπιστούν αρρυθμίες στο ελληνικό πρόγραμμα που μπορούν να θέσουν σε κίνδυνο την δημοσιονομική σταθερότητα, τότε το καλό κλίμα της Ελλάδας με τους ευρωπαίους μπορεί εύκολα να χαλάσει.
Ένα ακόμη στοιχείο ανησυχίας που υπάρχει - σύμφωνα με τις ίδιες πηγές - είναι ο ρυθμός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας.
Η κυβέρνηση έχει τοποθετήσει στο 2,5% από 2,1% φέτος, τον πήχη για τον ρυθμό μεγέθυνσης το 2019 την ίδια στιγμή που ο Μάριο Ντράγκι στην τελευταία του συνέντευξη για το 201θ έχει αναθεωρήσει επί το δυσμενέστερο τον ρυθμό ανάπτυξης της ευρωζώνης από το 2,1% στο 1,9% για το 2019.
Η Ελλάδα δεν θα μείνει σε καμία περίπτωση ανεπηρέαστη από την χαμηλότερη επίδοση της ευρωπαϊκής οικονομίας. Μία ταχύτητα κάτω στο ευρωπαϊκό ΑΕΠ σημαίνει χαμηλότερα έσοδα για τον κοινοτικό προϋπολογισμό και αυστηρότερο έλεγχο των δαπανών σε επίπεδο κρατών μελών. Για την Ελλάδα, όπου το 2019 έχει τρεις εκλογικές αναμετρήσεις και θα πρέπει να δείξει προσοχή στους δημοσιονομικούς στόχους που παρακολουθούνται από τις αγορές και θα βγει σε αυτές με την πρώτη ευκαιρία, τα πράγματα προδιαγράφονται ιδιαίτερα δύσκολα.
Εκτός όμως από το αμιγώς δημοσιονομικό κομμάτι που είχε πρωταγωνιστικό ρόλο στις αξιολογήσεις του τρίτου μνημονίου οι ευρωπαίοι δανειστές θα πάψουν να είναι ελαστικοί και με την καθυστέρηση των μεταρρυθμίσεων. Αυτό θα φανεί από τη στάση που θα κρατήσει το κουαρτέτο στην δεύτερη κάθοδο προς την χώρα μας για την επίσημη έναρξης της δεύτερης μεταμνημονιακής αξιολόγησης. Μένει να αποφασιστεί να θα πραγματοποιηθεί πριν ή μετά το πρώτο Eurogroup του 2019 που θα κάνει ντεμπούτο στις 21 Ιανουαρίου.
Η Ελλάδα δεν θα είναι θέμα συζήτησης σ' αυτό και ενδεχομένως ούτε στο επόμενο που συνεδριάζει μετά από ένα μήνα, στις 11 Φεβρουαρίου του 2019.
Στο περιθώριο μπορεί. Επίσημα όμως όχι. Η Αθήνα θα πρέπει να κάνει υπομονή μέχρι τη σύνοδο της ευρωζώνης της 11ης Μαρτίου όπου η χώρα θα έχει κεντρική θέση σε αυτή την ατζέντα.
Το συγκεκριμένο Eurogroup θεωρείται κομβικό για την απόφαση εκταμίευσης ή όχι των κερδών που αποκόμισαν η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) και οι εθνικές κεντρικές τράπεζες της ευρωζώνης από τα ελληνικά ομόλογα. Τα πρώτα κέρδη, ύψους 600 εκατ. ευρώ, για τη χώρα μας θα ξεκλειδώσει ο βαθμός που θα λάβει η κυβέρνηση στην δεύτερη μεταμνημονιακή αξιολόγηση.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σύμφωνα με πληροφορίες, μέσα στο πρώτο δεκαήμερο του νέου έτους το οικονομικό επιτελείο θα έχει την πρώτη τηλεδιάσκεψη με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς (σ.σ. το ΔΝΤ δεν θα έχει συμμετοχή σε αυτή )στην διάρκεια της οποίας θα συζητηθεί η πρόοδος του ελληνικού προγράμματος σε μια σειρά μεταμνημονιακών δεσμεύσεων όπου οι εταίροι εντοπίζουν σημαντική καθυστέρηση.
Μέτωπα όπως είναι τα κόκκινα δάνεια, οι αλλαγές στο δημόσιο, οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του ελληνικού κράτους, οι αποκρατικοποιήσεις θα έχουν κεντρική θέση στην πρώτη, εξ΄ αποστάσεως, διαπραγμάτευση.
Η ατζέντα αναμένεται να διανθιστεί και με το πακέτο των παροχών που νομοθετήθηκαν το προηγούμενο διάστημα ενώ μεγάλη είναι ανησυχία στις Βρυξέλλες για τα αναδρομικά των 10 δισ. ευρώ που διεκδικούν στα δικαστήρια της χώρας εκατοντάδες χιλιάδες συνταξιούχοι και εν ενεργεία δημόσιοι υπάλληλοι για τις μισθολογικές περικοπές που υπέστησαν στη διάρκεια των μνημονιακών νόμων.
Κοινοτικές πηγές με πολύ γνώση των νόμων που έχουν ψηφιστεί τονίζουν «ότι η Ελλάδα παρότι πέρασε μια πολύ δύσκολη δεκαετία και θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτική με τις δαπάνες του 2019».
Μετά την απόφαση - δώρο των θεσμών για την ακύρωση των περικοπών στις συντάξεις η επίτευξη του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του 2019 είναι οριακή. Συνεπώς αν στην αξιολόγηση του Ιανουαρίου ή στην δεύτερη τον Απρίλιο εντοπιστούν αρρυθμίες στο ελληνικό πρόγραμμα που μπορούν να θέσουν σε κίνδυνο την δημοσιονομική σταθερότητα, τότε το καλό κλίμα της Ελλάδας με τους ευρωπαίους μπορεί εύκολα να χαλάσει.
Ένα ακόμη στοιχείο ανησυχίας που υπάρχει - σύμφωνα με τις ίδιες πηγές - είναι ο ρυθμός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας.
Η κυβέρνηση έχει τοποθετήσει στο 2,5% από 2,1% φέτος, τον πήχη για τον ρυθμό μεγέθυνσης το 2019 την ίδια στιγμή που ο Μάριο Ντράγκι στην τελευταία του συνέντευξη για το 201θ έχει αναθεωρήσει επί το δυσμενέστερο τον ρυθμό ανάπτυξης της ευρωζώνης από το 2,1% στο 1,9% για το 2019.
Η Ελλάδα δεν θα μείνει σε καμία περίπτωση ανεπηρέαστη από την χαμηλότερη επίδοση της ευρωπαϊκής οικονομίας. Μία ταχύτητα κάτω στο ευρωπαϊκό ΑΕΠ σημαίνει χαμηλότερα έσοδα για τον κοινοτικό προϋπολογισμό και αυστηρότερο έλεγχο των δαπανών σε επίπεδο κρατών μελών. Για την Ελλάδα, όπου το 2019 έχει τρεις εκλογικές αναμετρήσεις και θα πρέπει να δείξει προσοχή στους δημοσιονομικούς στόχους που παρακολουθούνται από τις αγορές και θα βγει σε αυτές με την πρώτη ευκαιρία, τα πράγματα προδιαγράφονται ιδιαίτερα δύσκολα.
Εκτός όμως από το αμιγώς δημοσιονομικό κομμάτι που είχε πρωταγωνιστικό ρόλο στις αξιολογήσεις του τρίτου μνημονίου οι ευρωπαίοι δανειστές θα πάψουν να είναι ελαστικοί και με την καθυστέρηση των μεταρρυθμίσεων. Αυτό θα φανεί από τη στάση που θα κρατήσει το κουαρτέτο στην δεύτερη κάθοδο προς την χώρα μας για την επίσημη έναρξης της δεύτερης μεταμνημονιακής αξιολόγησης. Μένει να αποφασιστεί να θα πραγματοποιηθεί πριν ή μετά το πρώτο Eurogroup του 2019 που θα κάνει ντεμπούτο στις 21 Ιανουαρίου.
Η Ελλάδα δεν θα είναι θέμα συζήτησης σ' αυτό και ενδεχομένως ούτε στο επόμενο που συνεδριάζει μετά από ένα μήνα, στις 11 Φεβρουαρίου του 2019.
Στο περιθώριο μπορεί. Επίσημα όμως όχι. Η Αθήνα θα πρέπει να κάνει υπομονή μέχρι τη σύνοδο της ευρωζώνης της 11ης Μαρτίου όπου η χώρα θα έχει κεντρική θέση σε αυτή την ατζέντα.
Το συγκεκριμένο Eurogroup θεωρείται κομβικό για την απόφαση εκταμίευσης ή όχι των κερδών που αποκόμισαν η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) και οι εθνικές κεντρικές τράπεζες της ευρωζώνης από τα ελληνικά ομόλογα. Τα πρώτα κέρδη, ύψους 600 εκατ. ευρώ, για τη χώρα μας θα ξεκλειδώσει ο βαθμός που θα λάβει η κυβέρνηση στην δεύτερη μεταμνημονιακή αξιολόγηση.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών