Οι εκπρόσωποι των υπουργείων Οικονομικών της ευρωζώνης θα ενημερωθούν από τους θεσμούς για τα αποτελέσματα της δεύτερης μεταμνημονιακής αξιολόγησης
Οι καθυστερήσεις, που εντόπισαν οι δανειστές, στην εφαρμογή 16 ανελαστικών μεταρρυθμίσεων βάζουν την Ελλάδα στο κάδρο του Euro Working Group (EWG), που συνεδριάζει αυτή την Πέμπτη (31/1/2019) για να προετοιμάσει το Eurogroup της 11ης Φεβρουαρίου.
Οι εκπρόσωποι των υπουργείων Οικονομικών της ευρωζώνης θα ενημερωθούν από τους θεσμούς για τα αποτελέσματα της δεύτερης μεταμνημονιακής αξιολόγησης που δεν βάδισε έτσι όπως θα ήθελε η Αθήνα, με αποτέλεσμα η συζήτηση στο EWG να αποκτά άλλο ενδιαφέρον.
Όχι ότι θα συμβεί κάποια δραματική αλλαγή στα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους στον βαθμό που υπάρξουν ζυμώσεις για την επιβολή κυρώσεων προς την Ελλάδα, δεν θα είναι όμως και περίπατος για την ελληνική αντιπροσωπεία.
Η ελληνική πλευρά δύσκολα θα αποφύγει τις συστάσεις των Ευρωπαίων τεχνοκρατών για τήρηση όλων των δεσμεύσεων που έχει αναλάβει και απορρέουν από το πρόγραμμα ενισχυμένης εποπτείας.
Ακόμη και αν το ελληνικό θέμα δεν βρεθεί στην επίσημη «ατζέντα» της Ομάδας Εργασίας, οι παρατηρήσεις στο περιθώριο από τον γνωστό άξονα χωρών της ευρωζώνης (Γερμανία, Ολλανδία, Φιλανδία) θα είναι απανωτές.
Οι εταίροι δεν χαλαρώνουν με τίποτε τα λουριά στην Ελλάδα.
Αντίθετα θα συνεχίσουν να πιέζουν τη χώρα προκειμένου να πατήσει γκάζι στην υλοποίηση των μεταμνημονιακών δεσμεύσεων και να οργανωθεί πριν σκάσει η βόμβα των δικαστικών αποφάσεων για τα αναδρομικά.
Μάλιστα, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο στη δήλωση συμπερασμάτων που εξέδωσε την περασμένη Παρασκευή καλεί την κυβέρνηση να προετοιμάσει ένα προληπτικό σχέδιο αντιμετώπισης «πιθανών δημοσιονομικών σοκ» από τις δικαστικές αποφάσεις για τις περικοπές στις συντάξεις και την κατάργηση των Δώρων στο Δημόσιο.
Σε ό,τι αφορά τα ανοικτά μέτωπα, προτεραιότητα θα πρέπει να δοθεί στα εξής δύο κορυφαία ζητήματα: το διάδοχο σχήμα του νόμου Κατσέλη για την προστασία της πρώτης κατοικίας από πλειστηριασμούς και το όχημα ειδικού σκοπού για τη μείωση των «κόκκινων» δανείων μέσω τιτλοποιήσεων.
Αμφότερα πρέπει να έχουν ξεκαθαρίσει μέσα στο επόμενο 15ήμερο.
Από τον υπόλοιπο κατάλογο των εκκρεμοτήτων ξεχωρίζουν: η μείωση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς ιδιώτες, η επιλογή των νέων γενικών γραμματέων των υπουργείων, η στελέχωση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), η αξιοποίηση του Ελληνικού κ.α.
Ενα θέμα που δεν περιλαμβάνεται στο πακέτο με τις μεταμνημονιακές δεσμεύσεις, αλλά η αίσθηση την οποία προκάλεσε είναι σαν να μπήκε με πλάγιο τρόπο σε αυτό, είναι το ποσοστό της αύξησης στον κατώτατο μισθό.
Οι θεσμοί δεν είδαν με καλό μάτι τις προτάσεις της επιτροπής Σοφών του υπουργείου Εργασίας για αυξήσεις από 5% έως 10%, θεωρώντας ότι αν εφαρμοστούν θα χαθεί το πλεονέκτημα στην ανταγωνιστικότητα.
Με δεδομένη την πρόθεση της κυβέρνησης η νέα αύξηση στα κατώτατα ημερομίσθια να ισχύσει από 1ης Φεβρουαρίου 2019, αυτή την εβδομάδα θα υπάρξουν επίσημες ανακοινώσεις πιθανότατα και από τον ίδιο τον πρωθυπουργό.
Οι τελευταίες πληροφορίες κάνουν λόγο για αύξηση 8,5% που σημαίνει ότι ο κατώτατος μισθός από 586 ευρώ (μεικτές αποδοχές) θα διαμορφωθεί στα 636 ευρώ (50 ευρώ αύξηση).
Με την ίδια υπουργική απόφαση θα καταργείται και ο υποκατώτατος μισθός, ενέργεια η οποία επίσης δεν αρέσει στους δανειστές, αλλά όπως τουλάχιστον ξεκαθάρισαν δεν πρόκειται να δημιουργήσουν κανένα ζήτημα.
Αυτό άλλωστε φάνηκε και από την ανακοίνωση, την οποία εξέδωσαν με αφορμή την ολοκλήρωση της δεύτερης μεταμνημονιακής αποστολής των τεχνοκρατών τους στην Αθήνα.
Όχι μόνο έκρυψαν κάτω από το χαλί τις καθυστερήσεις στην εφαρμογή των μεταμνημονιακών δεσμεύσεων -αναφέροντας απλά ότι ο διάλογος με τις ελληνικές αρχές θα συνεχιστεί προκειμένου να κλείσουν τα ανοικτά μέτωπα (το αργότερο ώς τις 15 Φεβρουαρίου)- αλλά διευκόλυναν τα σχέδια εξόδου που κάνει η χώρα για τις αγορές με την εξής διπλωματική φράση: η έκθεση (της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, 27 Φεβρουαρίου) θα χρησιμεύσει ως βάση για να συμφωνήσει το Eurogroup (της 11ης Μαρτίου) σχετικά με την επιστροφή της πρώτης δόσης από τα κέρδη που αποκόμισαν η ΕΚΤ και οι εθνικές κεντρικές τράπεζες της ευρωζώνης από ελληνικά ομόλογα, αλλά και για την ακύρωση του περιθωρίου κέρδους σε ορισμένα δάνεια του EFSF.
Το χρηματικό «μπόνους» για την Ελλάδα θα φτάσει τα 750 εκατ. ευρώ.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Οι εκπρόσωποι των υπουργείων Οικονομικών της ευρωζώνης θα ενημερωθούν από τους θεσμούς για τα αποτελέσματα της δεύτερης μεταμνημονιακής αξιολόγησης που δεν βάδισε έτσι όπως θα ήθελε η Αθήνα, με αποτέλεσμα η συζήτηση στο EWG να αποκτά άλλο ενδιαφέρον.
Όχι ότι θα συμβεί κάποια δραματική αλλαγή στα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους στον βαθμό που υπάρξουν ζυμώσεις για την επιβολή κυρώσεων προς την Ελλάδα, δεν θα είναι όμως και περίπατος για την ελληνική αντιπροσωπεία.
Η ελληνική πλευρά δύσκολα θα αποφύγει τις συστάσεις των Ευρωπαίων τεχνοκρατών για τήρηση όλων των δεσμεύσεων που έχει αναλάβει και απορρέουν από το πρόγραμμα ενισχυμένης εποπτείας.
Ακόμη και αν το ελληνικό θέμα δεν βρεθεί στην επίσημη «ατζέντα» της Ομάδας Εργασίας, οι παρατηρήσεις στο περιθώριο από τον γνωστό άξονα χωρών της ευρωζώνης (Γερμανία, Ολλανδία, Φιλανδία) θα είναι απανωτές.
Οι εταίροι δεν χαλαρώνουν με τίποτε τα λουριά στην Ελλάδα.
Αντίθετα θα συνεχίσουν να πιέζουν τη χώρα προκειμένου να πατήσει γκάζι στην υλοποίηση των μεταμνημονιακών δεσμεύσεων και να οργανωθεί πριν σκάσει η βόμβα των δικαστικών αποφάσεων για τα αναδρομικά.
Μάλιστα, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο στη δήλωση συμπερασμάτων που εξέδωσε την περασμένη Παρασκευή καλεί την κυβέρνηση να προετοιμάσει ένα προληπτικό σχέδιο αντιμετώπισης «πιθανών δημοσιονομικών σοκ» από τις δικαστικές αποφάσεις για τις περικοπές στις συντάξεις και την κατάργηση των Δώρων στο Δημόσιο.
Σε ό,τι αφορά τα ανοικτά μέτωπα, προτεραιότητα θα πρέπει να δοθεί στα εξής δύο κορυφαία ζητήματα: το διάδοχο σχήμα του νόμου Κατσέλη για την προστασία της πρώτης κατοικίας από πλειστηριασμούς και το όχημα ειδικού σκοπού για τη μείωση των «κόκκινων» δανείων μέσω τιτλοποιήσεων.
Αμφότερα πρέπει να έχουν ξεκαθαρίσει μέσα στο επόμενο 15ήμερο.
Από τον υπόλοιπο κατάλογο των εκκρεμοτήτων ξεχωρίζουν: η μείωση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς ιδιώτες, η επιλογή των νέων γενικών γραμματέων των υπουργείων, η στελέχωση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), η αξιοποίηση του Ελληνικού κ.α.
Ενα θέμα που δεν περιλαμβάνεται στο πακέτο με τις μεταμνημονιακές δεσμεύσεις, αλλά η αίσθηση την οποία προκάλεσε είναι σαν να μπήκε με πλάγιο τρόπο σε αυτό, είναι το ποσοστό της αύξησης στον κατώτατο μισθό.
Οι θεσμοί δεν είδαν με καλό μάτι τις προτάσεις της επιτροπής Σοφών του υπουργείου Εργασίας για αυξήσεις από 5% έως 10%, θεωρώντας ότι αν εφαρμοστούν θα χαθεί το πλεονέκτημα στην ανταγωνιστικότητα.
Με δεδομένη την πρόθεση της κυβέρνησης η νέα αύξηση στα κατώτατα ημερομίσθια να ισχύσει από 1ης Φεβρουαρίου 2019, αυτή την εβδομάδα θα υπάρξουν επίσημες ανακοινώσεις πιθανότατα και από τον ίδιο τον πρωθυπουργό.
Οι τελευταίες πληροφορίες κάνουν λόγο για αύξηση 8,5% που σημαίνει ότι ο κατώτατος μισθός από 586 ευρώ (μεικτές αποδοχές) θα διαμορφωθεί στα 636 ευρώ (50 ευρώ αύξηση).
Με την ίδια υπουργική απόφαση θα καταργείται και ο υποκατώτατος μισθός, ενέργεια η οποία επίσης δεν αρέσει στους δανειστές, αλλά όπως τουλάχιστον ξεκαθάρισαν δεν πρόκειται να δημιουργήσουν κανένα ζήτημα.
Αυτό άλλωστε φάνηκε και από την ανακοίνωση, την οποία εξέδωσαν με αφορμή την ολοκλήρωση της δεύτερης μεταμνημονιακής αποστολής των τεχνοκρατών τους στην Αθήνα.
Όχι μόνο έκρυψαν κάτω από το χαλί τις καθυστερήσεις στην εφαρμογή των μεταμνημονιακών δεσμεύσεων -αναφέροντας απλά ότι ο διάλογος με τις ελληνικές αρχές θα συνεχιστεί προκειμένου να κλείσουν τα ανοικτά μέτωπα (το αργότερο ώς τις 15 Φεβρουαρίου)- αλλά διευκόλυναν τα σχέδια εξόδου που κάνει η χώρα για τις αγορές με την εξής διπλωματική φράση: η έκθεση (της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, 27 Φεβρουαρίου) θα χρησιμεύσει ως βάση για να συμφωνήσει το Eurogroup (της 11ης Μαρτίου) σχετικά με την επιστροφή της πρώτης δόσης από τα κέρδη που αποκόμισαν η ΕΚΤ και οι εθνικές κεντρικές τράπεζες της ευρωζώνης από ελληνικά ομόλογα, αλλά και για την ακύρωση του περιθωρίου κέρδους σε ορισμένα δάνεια του EFSF.
Το χρηματικό «μπόνους» για την Ελλάδα θα φτάσει τα 750 εκατ. ευρώ.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών