Σχέδια πρόωρης εξόφλησης των δανείων του ΔΝΤ από την Ελλάδα
Νέες συστάσεις προς την ελληνική πλευρά προκειμένου να υλοποιήσει τις δεσμεύσεις που αφορούν τα κόκκινα δάνεια, τον διάδοχο νόμο Κατσέλη, το μειωμένο αφορολόγητο, τα ληξιπρόθεσμα χρέη και τις μεταρρυθμίσεις στο χώρο της ενέργειας, αναμένεται να απευθύνει το ΔΝΤ με την πρώτη έκθεση μεταπρογραμματικής παρακολούθησης.
Η έκθεση απασχόλησε τη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Ταμείου στις 6/3/2019 ενώ τα βασικά συμπεράσματα θα συζητηθούν στο Eurogroup της Καθαράς Δευτέρας και εν συνεχεία θα δοθεί στην δημοσιότητα.
Πιθανότατα θα δημοσιευθεί 12 ή 13 Μαρτίου 2019.
Οι επισημάνσεις του ΔΝΤ - αν και λιγότερο αιχμηρές σε σχέση με αυτές των προηγούμενων εκθέσεων -δεν πρόκειται να βάλουν «φωτιά» στο τραπέζι της συνόδου των «19» που θα ασχοληθεί με την πρόοδο της Αθήνας στα 16 μεταμνημονιακά προαπαιτούμενα.
Αυτό για τους εξής δυο λόγους: Ο πρώτος είναι ότι το ΔΝΤ δεν έχει πια τα ίδια ερείσματα σε σχέση με το παρελθόν που λειτουργούσε ως υπερόπτης, από την στιγμή που δεν έχει κάποιου είδους χρηματοδοτικό πρόγραμμα με την Ελλάδα (αξίζει να σημειωθεί ότι τα τελευταία ποσά που εκταμίευσε ήταν το καλοκαίρι του 2014).
Ο δεύτερος συνδέεται με τα δάνεια που έχει χορηγήσει στην Ελλάδα, οπότε και οι αποστολές παρακολούθησης στη χώρα μας επικεντρώνονται στις αδυναμίες και στους κινδύνους που έχουν να κάνουν με την δυνατότητα αποπληρωμής αυτών των δανείων.
Εφόσον δε η κυβέρνηση προχωρήσει στην πρόωρη εξόφληση των ακριβών δανείων του Ταμείου που φτάνουν τα 5 δισ. (έχουν «τσουχτερό κυμαινόμενο επιτόκιο από 4,9% έως 5,3%) όπως έχει ήδη προαναγγείλει ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος, τότε ο Διεθνής Οργανισμός ούτε με «μισό πόδι» δεν θα «πατά» στην Ελλάδα.
Το σχέδιο Τσακαλώτου προβλέπει αντικατάσταση (αν χρησιμοποιηθούν τα χρήματα των 5 δισ. ευρώ που συγκεντρώθηκαν από τις 2 εκδόσεις των ομολόγων - 5ετές, 10ετές) παλαιότερων και ακριβότερων δανείων από φτηνότερα, επιτυγχάνοντας έτσι έμμεση μείωση του δημοσίου χρέους.
Οι υποχρεώσεις προς το ΔΝΤ ανέρχονται για το 2019 στο 1,5 δισ. ευρώ και για το 2020 στα 2,2 δισ. ευρώ, τις οποίες η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών έχει βάλει στόχο να τις εξαφανίσει από τον χάρτη...
Για την ιστορία και μόνο τα δάνεια που απομένουν προς εξόφληση είναι 9,7 δισ. ευρώ και η τελευταία δόση από αυτά, ύψους 300 εκατ. ευρώ, λήγει τον Ιούνιο του 2024.
Οι συστάσεις
Στο κείμενο των τεχνοκρατών του Ταμείου σημαντικό χώρο θα καταλαμβάνουν οι παρατηρήσεις για το διάδοχο νόμο Κατσέλη και τις επιπτώσεις που θα έχει στους ισολογισμούς των τραπεζών.
Το νέο πλαίσιο είναι άμεσα συνδεδεμένο με τους στόχους για την μείωση των κόκκινων δανείων με βάση το σχέδιο του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) που έχει ήδη σταλεί από το υπουργείο Οικονομικών στην Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DGcomp) και αναμένεται να υπάρξει απάντηση μέσα στις επόμενες 2- 3 εβδομάδες.
Το ύψος των εγγυήσεων που θα απαιτηθούν για να λειτουργήσει το σχέδιο υπολογίζεται σε περίπου σε 4- 5 δισ. ευρώ.
Με βάση την ελληνική πρόταση, εκτιμάται ότι δεν θα προκύπτει δημοσιονομικό κόστος, καθώς οι όποιες απώλειες από ενδεχόμενη κατάπτωση εγγυήσεων θα αντισταθμίζονται σε όρους καθαρής παρούσας αξίας από τα «κουπόνια» που θα καταβάλουν οι τράπεζες για τη χρήση των εγγυήσεων.
Ειδική αναφορά θα υπάρξει στην έκθεση για την ανάγκη εφαρμογής του μειωμένου αφορολόγητου από την 1η Ιανουαρίου του 2020 προκειμένου να διευρυνθεί η φορολογική βάση και να δημιουργηθεί δημοσιονομικός χώρος ώστε να μειωθούν οι υψηλές φορολογικές και ασφαλιστικές επιβαρύνσεις και να τονωθεί η ανάπτυξη.
Από την άλλη δεν θα λείπουν και τα «καμπανάκια» για τα δημοσιονομικά ρίσκα από τις δικαστικές αποφάσεις για τα αναδρομικά ( δώρα και επιδόματα στο Δημόσιο), τις αυξημένες προεκλογικές παροχές και για τα εσωτερικά ληξιπρόθεσμα χρέη του ελληνικού κράτους.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Η έκθεση απασχόλησε τη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Ταμείου στις 6/3/2019 ενώ τα βασικά συμπεράσματα θα συζητηθούν στο Eurogroup της Καθαράς Δευτέρας και εν συνεχεία θα δοθεί στην δημοσιότητα.
Πιθανότατα θα δημοσιευθεί 12 ή 13 Μαρτίου 2019.
Οι επισημάνσεις του ΔΝΤ - αν και λιγότερο αιχμηρές σε σχέση με αυτές των προηγούμενων εκθέσεων -δεν πρόκειται να βάλουν «φωτιά» στο τραπέζι της συνόδου των «19» που θα ασχοληθεί με την πρόοδο της Αθήνας στα 16 μεταμνημονιακά προαπαιτούμενα.
Αυτό για τους εξής δυο λόγους: Ο πρώτος είναι ότι το ΔΝΤ δεν έχει πια τα ίδια ερείσματα σε σχέση με το παρελθόν που λειτουργούσε ως υπερόπτης, από την στιγμή που δεν έχει κάποιου είδους χρηματοδοτικό πρόγραμμα με την Ελλάδα (αξίζει να σημειωθεί ότι τα τελευταία ποσά που εκταμίευσε ήταν το καλοκαίρι του 2014).
Ο δεύτερος συνδέεται με τα δάνεια που έχει χορηγήσει στην Ελλάδα, οπότε και οι αποστολές παρακολούθησης στη χώρα μας επικεντρώνονται στις αδυναμίες και στους κινδύνους που έχουν να κάνουν με την δυνατότητα αποπληρωμής αυτών των δανείων.
Εφόσον δε η κυβέρνηση προχωρήσει στην πρόωρη εξόφληση των ακριβών δανείων του Ταμείου που φτάνουν τα 5 δισ. (έχουν «τσουχτερό κυμαινόμενο επιτόκιο από 4,9% έως 5,3%) όπως έχει ήδη προαναγγείλει ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος, τότε ο Διεθνής Οργανισμός ούτε με «μισό πόδι» δεν θα «πατά» στην Ελλάδα.
Το σχέδιο Τσακαλώτου προβλέπει αντικατάσταση (αν χρησιμοποιηθούν τα χρήματα των 5 δισ. ευρώ που συγκεντρώθηκαν από τις 2 εκδόσεις των ομολόγων - 5ετές, 10ετές) παλαιότερων και ακριβότερων δανείων από φτηνότερα, επιτυγχάνοντας έτσι έμμεση μείωση του δημοσίου χρέους.
Οι υποχρεώσεις προς το ΔΝΤ ανέρχονται για το 2019 στο 1,5 δισ. ευρώ και για το 2020 στα 2,2 δισ. ευρώ, τις οποίες η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών έχει βάλει στόχο να τις εξαφανίσει από τον χάρτη...
Για την ιστορία και μόνο τα δάνεια που απομένουν προς εξόφληση είναι 9,7 δισ. ευρώ και η τελευταία δόση από αυτά, ύψους 300 εκατ. ευρώ, λήγει τον Ιούνιο του 2024.
Οι συστάσεις
Στο κείμενο των τεχνοκρατών του Ταμείου σημαντικό χώρο θα καταλαμβάνουν οι παρατηρήσεις για το διάδοχο νόμο Κατσέλη και τις επιπτώσεις που θα έχει στους ισολογισμούς των τραπεζών.
Το νέο πλαίσιο είναι άμεσα συνδεδεμένο με τους στόχους για την μείωση των κόκκινων δανείων με βάση το σχέδιο του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) που έχει ήδη σταλεί από το υπουργείο Οικονομικών στην Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DGcomp) και αναμένεται να υπάρξει απάντηση μέσα στις επόμενες 2- 3 εβδομάδες.
Το ύψος των εγγυήσεων που θα απαιτηθούν για να λειτουργήσει το σχέδιο υπολογίζεται σε περίπου σε 4- 5 δισ. ευρώ.
Με βάση την ελληνική πρόταση, εκτιμάται ότι δεν θα προκύπτει δημοσιονομικό κόστος, καθώς οι όποιες απώλειες από ενδεχόμενη κατάπτωση εγγυήσεων θα αντισταθμίζονται σε όρους καθαρής παρούσας αξίας από τα «κουπόνια» που θα καταβάλουν οι τράπεζες για τη χρήση των εγγυήσεων.
Ειδική αναφορά θα υπάρξει στην έκθεση για την ανάγκη εφαρμογής του μειωμένου αφορολόγητου από την 1η Ιανουαρίου του 2020 προκειμένου να διευρυνθεί η φορολογική βάση και να δημιουργηθεί δημοσιονομικός χώρος ώστε να μειωθούν οι υψηλές φορολογικές και ασφαλιστικές επιβαρύνσεις και να τονωθεί η ανάπτυξη.
Από την άλλη δεν θα λείπουν και τα «καμπανάκια» για τα δημοσιονομικά ρίσκα από τις δικαστικές αποφάσεις για τα αναδρομικά ( δώρα και επιδόματα στο Δημόσιο), τις αυξημένες προεκλογικές παροχές και για τα εσωτερικά ληξιπρόθεσμα χρέη του ελληνικού κράτους.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών