Η συγκεκριμένη σύνοδος θα αποφασίσει και για την δόση του 1 δισ. ευρώ από τα ελληνικά ομόλογα
Είχε καιρό η Ελλάδα να βρεθεί σε δύσκολη θέση στην διάρκεια συνεδρίασης του EuroWorking Group - EWG.
Συνέβη, όμως, στη χθεσινή (25/3) σύσκεψη προετοιμασίας της Ομάδας Εργασίας.
Μολονότι οι εκπρόσωποι των υπουργείων Οικονομικών της ευρωζώνης δεν αφιέρωσαν παραπάνω χρόνο συζήτησης στο ελληνικό θέμα - από την στιγμή που οι τεχνικές συζητήσεις με τους θεσμούς για το νέο πλαίσιο προστασίας της κύριας κατοικίας συνεχίζονται - δεν έλειψαν οι συστάσεις με αποτέλεσμα οι εκκρεμότητες της Αθήνας να παραπεμφθούν για το άτυπο Eurogroup της 5ης Απριλίου.
Η συγκεκριμένη σύνοδος θα αποφασίσει και για την δόση του 1 δισ. ευρώ από τα ελληνικά ομόλογα.
Πληροφορίες πάντως αναφέρουν ότι το υπουργείο Οικονομίας δεν είναι ακόμη έτοιμο για να καταθέσει το νέο πλαίσιο προστασίας της κύριας κατοικίας στην Βουλή.
Οι διαφορές με τους θεσμούς είναι πολλές και ως εκ τούτου απαιτείται ακόμα χρόνος μέχρι να οριστικοποιηθεί.
Όλα δείχνουν πως η κυβέρνηση μάλλον θα α περιμένει να επιστρέψουν οι δανειστές στην Αθήνα, στο διάστημα 1-4 Απριλίου, για την 3η μεταμνημονική αξιολόγηση προκειμένου να διαπραγματευτεί εκ του σύνεγγυς τα σημεία τριβής με τους ευρωπαίους εταίρους ώστε να βρεθεί λύση πριν από τη άτυπη σύνοδο του Βουκουρεστίου.
Αν και τότε δεν βρεθεί λύση, προφανώς θα αναβληθεί η συζήτηση για το Eurogroup της 16ης Μάιου πριν από τις ευρωεκλογές κάτι που με κανέναν τρόπο δεν θέλει η κυβέρνηση αλλά ούτε και οι ευρωπαίοι εταίροι.
Το σενάριο εκταμίευσης δύο δόσεων από τα ANFA’s μαζί (970 εκατ. ευρώ + 647 εκατ. ευρώ = 1,617 δισ. ευρώ) από την 2η και 3η αξιολόγηση, στο Eurogroup της 13ης Ιουνίου έχει αρχίσει να συγκεντρώνει πολύ μεγάλες πιθανότητες.
Τα λεφτά από τα ANFA΄s της 3ης αξιολόγησης θα δοθούν με βάση τα συμπεράσματα της έκθεσης ενισχυμένης εποπτείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που θα δοθεί τέλος Μαΐου στην δημοσιότητα.
Στον τρίτο έλεγχο της μεταμνημονιακής εποπτείας του Απριλίου αναμένεται να συζητηθεί και η ρύθμιση των 120 δόσεων για τα χρέη στην Εφορία, ιδέα για την οποία επίσης έχουν προβάλει βέτο οι θεσμοί, καθώς θεωρούν ότι η αναμονή ευνοϊκών ρυθμίσεων οδηγεί σε αύξηση των χρεών προς το Δημόσιο.
Σύμφωνα με πηγές από τις Βρυξέλλες, κεντρική επιδίωξη παραμένει ο συμβιβασμός για το καθεστώς προστασίας της πρώτης κατοικίας και για πολιτικούς λόγους, αλλά κυρίως γιατί το νέο σύστημα ρύθμισης κόκκινων δανείων θα ισχύσει μόνο για έναν χρόνο.
Στη συνέχεια θα αλλάξει το πτωχευτικό δίκαιο και για τις επιχειρήσεις και για τους ιδιώτες, όπως προβλέπεται στις μεταμνημονιακές υποχρεώσεις της Ελλάδας.
Για το νέο πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας, βασική ένσταση των ξένων δεν έχει να κάνει τόσο με τις επιπτώσεις στο τραπεζικό σύστημα από το μέγεθος της περιμέτρου των δανείων που θα ενταχθούν στο νέο καθεστώς, αλλά αφορά κατά βάση την εξασφάλιση προστασίας και σε επιχειρηματίες που υποθήκευσαν το σπίτι τους για να λάβουν χρηματοδότηση για τη δουλειά τους.
Και αυτό διότι θεωρούν πως με την ευνοϊκή μεταχείρισή τους ενισχύεται ο ηθικός κίνδυνος, καθώς καλλιεργούνται στους δανειολήπτες προσδοκίες για συνέχιση των προστατευτικών μέτρων επ’ αόριστον.
Είναι προφανές, ότι ο αριθμός των δανειοληπτών που θα μπορούν να ενταχθούν στο πλαίσιο προστασίας περιορίζεται δραστικά σε σχέση με το αρχικό σχέδιο που προωθούσε τη ρύθμιση δανείων ύψους 11 δισ. ευρώ.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Συνέβη, όμως, στη χθεσινή (25/3) σύσκεψη προετοιμασίας της Ομάδας Εργασίας.
Μολονότι οι εκπρόσωποι των υπουργείων Οικονομικών της ευρωζώνης δεν αφιέρωσαν παραπάνω χρόνο συζήτησης στο ελληνικό θέμα - από την στιγμή που οι τεχνικές συζητήσεις με τους θεσμούς για το νέο πλαίσιο προστασίας της κύριας κατοικίας συνεχίζονται - δεν έλειψαν οι συστάσεις με αποτέλεσμα οι εκκρεμότητες της Αθήνας να παραπεμφθούν για το άτυπο Eurogroup της 5ης Απριλίου.
Η συγκεκριμένη σύνοδος θα αποφασίσει και για την δόση του 1 δισ. ευρώ από τα ελληνικά ομόλογα.
Πληροφορίες πάντως αναφέρουν ότι το υπουργείο Οικονομίας δεν είναι ακόμη έτοιμο για να καταθέσει το νέο πλαίσιο προστασίας της κύριας κατοικίας στην Βουλή.
Οι διαφορές με τους θεσμούς είναι πολλές και ως εκ τούτου απαιτείται ακόμα χρόνος μέχρι να οριστικοποιηθεί.
Όλα δείχνουν πως η κυβέρνηση μάλλον θα α περιμένει να επιστρέψουν οι δανειστές στην Αθήνα, στο διάστημα 1-4 Απριλίου, για την 3η μεταμνημονική αξιολόγηση προκειμένου να διαπραγματευτεί εκ του σύνεγγυς τα σημεία τριβής με τους ευρωπαίους εταίρους ώστε να βρεθεί λύση πριν από τη άτυπη σύνοδο του Βουκουρεστίου.
Αν και τότε δεν βρεθεί λύση, προφανώς θα αναβληθεί η συζήτηση για το Eurogroup της 16ης Μάιου πριν από τις ευρωεκλογές κάτι που με κανέναν τρόπο δεν θέλει η κυβέρνηση αλλά ούτε και οι ευρωπαίοι εταίροι.
Το σενάριο εκταμίευσης δύο δόσεων από τα ANFA’s μαζί (970 εκατ. ευρώ + 647 εκατ. ευρώ = 1,617 δισ. ευρώ) από την 2η και 3η αξιολόγηση, στο Eurogroup της 13ης Ιουνίου έχει αρχίσει να συγκεντρώνει πολύ μεγάλες πιθανότητες.
Τα λεφτά από τα ANFA΄s της 3ης αξιολόγησης θα δοθούν με βάση τα συμπεράσματα της έκθεσης ενισχυμένης εποπτείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που θα δοθεί τέλος Μαΐου στην δημοσιότητα.
Στον τρίτο έλεγχο της μεταμνημονιακής εποπτείας του Απριλίου αναμένεται να συζητηθεί και η ρύθμιση των 120 δόσεων για τα χρέη στην Εφορία, ιδέα για την οποία επίσης έχουν προβάλει βέτο οι θεσμοί, καθώς θεωρούν ότι η αναμονή ευνοϊκών ρυθμίσεων οδηγεί σε αύξηση των χρεών προς το Δημόσιο.
Σύμφωνα με πηγές από τις Βρυξέλλες, κεντρική επιδίωξη παραμένει ο συμβιβασμός για το καθεστώς προστασίας της πρώτης κατοικίας και για πολιτικούς λόγους, αλλά κυρίως γιατί το νέο σύστημα ρύθμισης κόκκινων δανείων θα ισχύσει μόνο για έναν χρόνο.
Στη συνέχεια θα αλλάξει το πτωχευτικό δίκαιο και για τις επιχειρήσεις και για τους ιδιώτες, όπως προβλέπεται στις μεταμνημονιακές υποχρεώσεις της Ελλάδας.
Για το νέο πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας, βασική ένσταση των ξένων δεν έχει να κάνει τόσο με τις επιπτώσεις στο τραπεζικό σύστημα από το μέγεθος της περιμέτρου των δανείων που θα ενταχθούν στο νέο καθεστώς, αλλά αφορά κατά βάση την εξασφάλιση προστασίας και σε επιχειρηματίες που υποθήκευσαν το σπίτι τους για να λάβουν χρηματοδότηση για τη δουλειά τους.
Και αυτό διότι θεωρούν πως με την ευνοϊκή μεταχείρισή τους ενισχύεται ο ηθικός κίνδυνος, καθώς καλλιεργούνται στους δανειολήπτες προσδοκίες για συνέχιση των προστατευτικών μέτρων επ’ αόριστον.
Είναι προφανές, ότι ο αριθμός των δανειοληπτών που θα μπορούν να ενταχθούν στο πλαίσιο προστασίας περιορίζεται δραστικά σε σχέση με το αρχικό σχέδιο που προωθούσε τη ρύθμιση δανείων ύψους 11 δισ. ευρώ.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών