H 3η έκθεση για την ελληνική οικονομία αναμένεται να δημοσιοποιηθεί από την Κομισιόν στις 5 Ιουνίου 2019
Στη βάση της συμφωνίας για τους δημοσιονομικούς στόχους που απορρέουν από το πρόγραμμα ενισχυμένης εποπτείας θα κριθούν οι φοροελαφρύνσεις του 1 δισ. ευρώ που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός από το Ζάππειο Μέγαρο.
Αυτό αναφέρουν οι ευρωπαϊκοί θεσμοί σε ανακοίνωση που εξέδωσαν αμέσως μετά την ολοκλήρωση της 3ης αξιολόγησης, η οποία έκλεισε με συνοπτικές διαδικασίες.
Οι τέσσερις επικεφαλής των πιστωτών έδειξαν να μην αιφνιδιάζονται από τα μέτρα Τσίπρα, ενώ για τα χαμηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα που ζητά η Αθήνα παρέπεμψαν το ελληνικό αίτημα στο Εurogroup της 13ης Ιουνίου, μετά δηλαδή τις εκλογές για το Ευρωκοινοβούλιο.
Ούτε σε αυτό το θέμα υπήρξε αιφνιδιασμός, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, δεδομένου ότι το σχέδιο για 2,5% του ΑΕΠ πλεονάσματα με «εγγύηση» χρήματα που αναλογούν στο ύψος των στόχων για 3,5% του ΑΕΠ βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο συζητήσεων.
Η ελληνική πρόταση για τον ειδικό λογαριασμό στον οποίο η Αθήνα θα καταθέσει 5,55 δισ. ευρώ, τα οποία αντιστοιχούν συνολικά στο 3% του ΑΕΠ ώς το 2022 και δίνουν τη δυνατότητα στην κυβέρνηση να χαμηλώσει κατά 1 μονάδα του ΑΕΠ τον στόχο στα πλεονάσματα, έχει φτάσει εδώ και καιρό στις Βρυξέλλες.
Οι Ευρωπαίοι εταίροι τη μελετούν προσεκτικά και από την «πρώτη ανάγνωση» το θετικό είναι ότι αυτή δεν παραβιάζει τους όρους του προγράμματος ενισχυμένης εποπτείας.
Από τη στιγμή μάλιστα που τα χρήματα των πλεονασμάτων (θα ληφθούν από το «μαξιλάρι» των εσόδων των 31 δισ. ευρώ) θα βρίσκονται «παρκαρισμένα» στον ειδικό λογαριασμό και θα λειτουργούν ως «εγγύηση» στην περίπτωση ενός «ξαφνικού ατυχήματος» στην ελληνική οικονομία.
Μένει να δούμε αν οι ευρωπαϊκοί θεσμοί στην Υπουργική Σύνοδο του Ιουνίου θα κάνουν αποδεκτό το ελληνικό σχέδιο ή για πολιτικούς λόγους θα θέσουν επιπλέον «ρήτρες», π.χ. το ενδεχόμενο ενός «πακέτου» αρνητικών μέτρων όπως αρέσκεται να κάνει το Βερολίνο μαζί με τους δορυφόρους του ή μια «ρήτρα ανάπτυξης» - που είναι και το πιο πιθανό σενάριο για να μπορέσει να περάσει από τα κοινοβούλια των κρατών-μελών.
Το σενάριο της «ρήτρας» με το ΑΕΠ θα προβλέπει σε γενικές γραμμές το εξής: εάν η μέση ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας το 2019 είναι χαμηλότερη από 2%, τότε η Ελλάδα δεν θα έχει το δικαίωμα να μειώσει «τεχνητά» τον στόχο για το πρωτογενές πλεόνασμα.
Το δικαίωμα αυτό θα το έχει σε περίπτωση που ο ρυθμός μεγέθυνσης είναι μεγαλύτερος από αυτά τα επίπεδα.
Αλλωστε στην ανακοίνωση των θεσμών μετά την ολοκλήρωση της 3ης αξιολόγησης, τονίζεται ότι «ο στενός διάλογος για τις προκλήσεις και τις προτεραιότητες της οικονομικής πολιτικής θα συνεχιστεί».
Oι διαβουλεύσεις για τη σύνταξη της 3ης έκθεσης ενισχυμένης μεταμνημονιακής εποπτείας θα συνεχιστούν μέσω τηλεδιασκέψεων και ανταλλαγής e-mails, ενόψει της δημοσιοποίησης της έκθεσης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 5 Ιουνίου.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Αυτό αναφέρουν οι ευρωπαϊκοί θεσμοί σε ανακοίνωση που εξέδωσαν αμέσως μετά την ολοκλήρωση της 3ης αξιολόγησης, η οποία έκλεισε με συνοπτικές διαδικασίες.
Οι τέσσερις επικεφαλής των πιστωτών έδειξαν να μην αιφνιδιάζονται από τα μέτρα Τσίπρα, ενώ για τα χαμηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα που ζητά η Αθήνα παρέπεμψαν το ελληνικό αίτημα στο Εurogroup της 13ης Ιουνίου, μετά δηλαδή τις εκλογές για το Ευρωκοινοβούλιο.
Ούτε σε αυτό το θέμα υπήρξε αιφνιδιασμός, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, δεδομένου ότι το σχέδιο για 2,5% του ΑΕΠ πλεονάσματα με «εγγύηση» χρήματα που αναλογούν στο ύψος των στόχων για 3,5% του ΑΕΠ βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο συζητήσεων.
Η ελληνική πρόταση για τον ειδικό λογαριασμό στον οποίο η Αθήνα θα καταθέσει 5,55 δισ. ευρώ, τα οποία αντιστοιχούν συνολικά στο 3% του ΑΕΠ ώς το 2022 και δίνουν τη δυνατότητα στην κυβέρνηση να χαμηλώσει κατά 1 μονάδα του ΑΕΠ τον στόχο στα πλεονάσματα, έχει φτάσει εδώ και καιρό στις Βρυξέλλες.
Οι Ευρωπαίοι εταίροι τη μελετούν προσεκτικά και από την «πρώτη ανάγνωση» το θετικό είναι ότι αυτή δεν παραβιάζει τους όρους του προγράμματος ενισχυμένης εποπτείας.
Από τη στιγμή μάλιστα που τα χρήματα των πλεονασμάτων (θα ληφθούν από το «μαξιλάρι» των εσόδων των 31 δισ. ευρώ) θα βρίσκονται «παρκαρισμένα» στον ειδικό λογαριασμό και θα λειτουργούν ως «εγγύηση» στην περίπτωση ενός «ξαφνικού ατυχήματος» στην ελληνική οικονομία.
Μένει να δούμε αν οι ευρωπαϊκοί θεσμοί στην Υπουργική Σύνοδο του Ιουνίου θα κάνουν αποδεκτό το ελληνικό σχέδιο ή για πολιτικούς λόγους θα θέσουν επιπλέον «ρήτρες», π.χ. το ενδεχόμενο ενός «πακέτου» αρνητικών μέτρων όπως αρέσκεται να κάνει το Βερολίνο μαζί με τους δορυφόρους του ή μια «ρήτρα ανάπτυξης» - που είναι και το πιο πιθανό σενάριο για να μπορέσει να περάσει από τα κοινοβούλια των κρατών-μελών.
Το σενάριο της «ρήτρας» με το ΑΕΠ θα προβλέπει σε γενικές γραμμές το εξής: εάν η μέση ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας το 2019 είναι χαμηλότερη από 2%, τότε η Ελλάδα δεν θα έχει το δικαίωμα να μειώσει «τεχνητά» τον στόχο για το πρωτογενές πλεόνασμα.
Το δικαίωμα αυτό θα το έχει σε περίπτωση που ο ρυθμός μεγέθυνσης είναι μεγαλύτερος από αυτά τα επίπεδα.
Αλλωστε στην ανακοίνωση των θεσμών μετά την ολοκλήρωση της 3ης αξιολόγησης, τονίζεται ότι «ο στενός διάλογος για τις προκλήσεις και τις προτεραιότητες της οικονομικής πολιτικής θα συνεχιστεί».
Oι διαβουλεύσεις για τη σύνταξη της 3ης έκθεσης ενισχυμένης μεταμνημονιακής εποπτείας θα συνεχιστούν μέσω τηλεδιασκέψεων και ανταλλαγής e-mails, ενόψει της δημοσιοποίησης της έκθεσης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 5 Ιουνίου.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών