Οι ευρωπαϊκοί θεσμοί εμφανίζονται διατιθέμενοι να κάνουν «εκπτώσεις» μόνο σε αυτό το ζήτημα
Το ενδεχόμενο να μη δοθεί στη δημοσιότητα την επόμενη Τετάρτη 5 Ιουνίου η 3η έκθεση αξιολόγησης για την Ελλάδα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή αφήνουν ανοιχτό αρμόδιες πηγές, ώστε να μην εκληφθεί ως παρέμβαση στο εσωτερικό της χώρας την ώρα που αυτή οδηγείται σε εθνικές εκλογές.
Οι ευρωπαϊκοί θεσμοί εμφανίζονται διατιθέμενοι να κάνουν «εκπτώσεις» μόνο σε αυτό το ζήτημα, διότι στα υπόλοιπα δεν αλλάζει τίποτα για την Ελλάδα η οποία θα πρέπει να τηρήσει μέχρι «κεραίας» τις δεσμεύσεις που απορρέουν από το πρόγραμμα ενισχυμένης εποπτείας.
Σε αυτό το πλαίσιο οι δανειστές επιμένουν ότι ο «λογαριασμός» με τις εξαγγελίες του Αλέξη Τσίπρα θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να έρθει προς συζήτηση στο Eurogroup της 13ης Ιουνίου.
Νωρίτερα, στις 3 Ιουνίου, θα συνεδριάσει το Euroworking Group (EWG) και η ελληνική πλευρά θα πάρει μια γερή γεύση από τις προθέσεις των εταίρων για όσα πρόκειται να συζητηθούν στην υπουργική σύνοδο του Ιουνίου αναφορικά με το ενδεχόμενο ύπαρξης δημοσιονομικού «κενού» 0,5% του ΑΕΠ ή 900 εκατ. ευρώ το 2019 και πάνω από 1% του ΑΕΠ ή 1,8 δισ. το 2020.
Εκτός απροόπτου, τη χώρα στο EWG θα εκπροσωπήσει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Γιώργος Χουλιαράκης, ενώ θεωρείται εξαιρετικά πιθανό ο ίδιος να πάει και στο Eurogroup της 13ης Ιουνίου.
Και στις δύο κρίσιμες -για τη χώρα- συνεδριάσεις η ελληνική αποστολή θα πρέπει να κάνει την υπέρβαση και να ξεπεράσει τον μεγάλο σκόπελο των θετικών μέτρων, αφού σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο είναι κοστολογημένα και πλήρως συμβατά με τον πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο του 2019 (0,6% του ΑΕΠ ή 1,14 δισ. ευρώ).
Οι πιστωτές βέβαια υποστηρίζουν το αντίθετο, ενώ μια σειρά από αβεβαιότητες που συνδέονται και με τη χαλάρωση της κρατικής μηχανής απειλούν την ελληνική οικονομία και το πρόγραμμα ενισχυμένης εποπτείας που εφαρμόζει.
ΠΡΩΤΟΓΕΝΗ ΠΛΕΟΝΑΣΜΑΤΑ: Εντείνονται οι ανησυχίες από την πλευρά των θεσμών ότι φέτος θα υπάρξει υστέρηση στην επίτευξη των στόχων για πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ λόγω των έκτακτων παροχών ύψους 1 δισ. ευρώ που ανακοίνωσε πριν από τις ευρωεκλογές ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας. Αν και η τελική εκτίμηση για την επίπτωση των μέτρων δεν υπάρχει ακόμη, εντούτοις από την προκαταρκτική ανάλυση προκύπτει υποχρέωση λήψης «διορθωτικών» μέτρων 0,5% του ΑΕΠ για το 2019 και πάνω από 1% του ΑΕΠ ή 1,8 δισ. ευρώ για το 2020. Οι νέες παρεμβάσεις στην οικονομία θα ληφθούν από τη νέα κυβέρνηση, αυτή που θα προκύψει από τις επικείμενες βουλευτικές εκλογές, και η απόφαση για την εφαρμογή τους δεν θα είναι καθόλου εύκολη.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ: Η πορεία της ελληνικής οικονομίας το 2019 αποτελεί βασικό παράγοντα ανησυχίας για την κυβέρνηση, τους πιστωτές και τις αγορές από τις οποίες δανείζεται αποκλειστικά η χώρα. Στις 4 Ιουνίου η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) θα ανακοινώσει τα στοιχεία της ανάπτυξης για το πρώτο τρίμηνο του 2019. Το ενδιαφέρον που συγκεντρώνουν αυτά τα στοιχεία είναι ιδιαίτερα μεγάλο από τη στιγμή που το οικονομικό επιτελείο χαμήλωσε στο 2,3% την πρόβλεψη για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας το 2019 κρίνοντας ρεαλιστική την αρχική πρόβλεψη του προϋπολογισμού για 2,5%. Πρέπει να σημειωθεί ότι οι προβλέψεις που έχουν κάνει η Τράπεζα της Ελλάδος και το ΙΟΒΕ βασίζονται σε ακόμη πιο συντηρητικές εκτιμήσεις, αφού προβλέπουν ανάπτυξη μόλις 1,9% για φέτος. Μόνο το ΔΝΤ δεν έχει προχωρήσει σε αναθεώρηση των προβλέψεών του, επιμένοντας ότι η ελληνική οικονομική θα κινηθεί με ταχύτητες 2,4%. Σε κάθε περίπτωση οι επιδόσεις της Ελλάδας θα είναι πολύ υψηλότερες από αυτές της ευρωζώνης.
ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ: Ευρωπαϊκοί θεσμοί, Τράπεζα της Ελλάδος και Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής δεν έχουν σταματήσει να χτυπούν το καμπανάκι για τον κίνδυνο επιβράδυνσης της μεταρρυθμιστικής προσπάθειας που απειλεί τις προοπτικές ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας. Οι ευρωπαϊκοί θεσμοί έχουν αιφνιδιαστεί με την ταχύτητα την οποία η Αθήνα έχει φτάσει να «ξηλώνει» μέτρα, τα οποία αποφασίστηκαν μετά από ατέρμονες διαπραγματεύσεις με το ελληνικό οικονομικό επιτελείο. Μαζί με τους πιστωτές έχουν αντιδράσει και οι αγορές.
ΑΦΟΡΟΛΟΓΗΤΟ: Ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα για την κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εθνικές εκλογές θα είναι η απόσυρση της διάταξης για την περικοπή στο αφορολόγητο ποσό από 1ης Ιανουαρίου του 2020.Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ είχε δεχτεί τη μείωση του αφορολογήτου από το ΔΝΤ ως βασικό δημοσιονομικό μέτρο για να ξεμπλοκάρει η δεύτερη αξιολόγηση. Εφόσον αυτό εφαρμοστεί, η ετήσια επιβάρυνση για τους φορολογούμενους μόνο από αυτό το μέτρο θα ξεκινά από τα 650 ευρώ.
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ ΕΣΟΔΑ: Η επίτευξη του στόχου για εισπράξεις 51 δισ. ευρώ φέτος από φόρους είναι ζωτικής σημασίας για τον προϋπολογισμό, ο οποίος στο τετράμηνο Ιανουαρίου-Απριλίου 2019 εμφανίζει πρωτογενές πλεόνασμα πάνω από 1,46 δισ. ευρώ. Εκτιμάται ότι τη διαφορά φέτος στα Ταμεία θα κάνουν οι ρυθμίσεις για τις 120 δόσεις σε Εφορία και ασφαλιστικά Ταμεία, που «τρέχουν» ήδη και υπάρχει ισχυρό ενδιαφέρον.
ΛΗΞΙΠΡΟΘΕΣΜΑ ΔΗΜΟΣΙΟΥ: Μόνιμο «προαπαιτούμενο» για τη χώρα, πριν και μετά τα μνημόνια, τείνει να καταστεί ο μηδενισμός των ληξιπρόθεσμων οφειλών του κράτους προς τους ιδιώτες. Παρά τα δάνεια από τον ESM που ελήφθησαν για αυτό τον σκοπό, τα χρέη του Δημοσίου εξακολουθούν να κινούνται ανοδικά. Στο πρώτο τρίμηνο του 2019 ξεπέρασαν τα 2,2 δισ. ευρώ, ενώ από τον Δεκέμβριο του 2018 έχουν αυξηθεί κατά 273 εκατ. ευρώ. Το πιο εντυπωσιακό βέβαια στοιχείο είναι ότι στο ίδιο ακριβώς διάστημα τα χρέη των νοσοκομείων αυξήθηκαν κατά 80%. Οπως έχει δείξει η ιστορία, ο μηδενισμός των οφειλών θα καθυστερήσει, οι ρυθμοί αποπληρωμής θα παραμείνουν βραδείς με αποτέλεσμα και η νέα προθεσμία αποπληρωμής αυτών των χρεών, που εκπνέει την 31η Μαΐου, θα περάσει άπρακτη.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Οι ευρωπαϊκοί θεσμοί εμφανίζονται διατιθέμενοι να κάνουν «εκπτώσεις» μόνο σε αυτό το ζήτημα, διότι στα υπόλοιπα δεν αλλάζει τίποτα για την Ελλάδα η οποία θα πρέπει να τηρήσει μέχρι «κεραίας» τις δεσμεύσεις που απορρέουν από το πρόγραμμα ενισχυμένης εποπτείας.
Σε αυτό το πλαίσιο οι δανειστές επιμένουν ότι ο «λογαριασμός» με τις εξαγγελίες του Αλέξη Τσίπρα θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να έρθει προς συζήτηση στο Eurogroup της 13ης Ιουνίου.
Νωρίτερα, στις 3 Ιουνίου, θα συνεδριάσει το Euroworking Group (EWG) και η ελληνική πλευρά θα πάρει μια γερή γεύση από τις προθέσεις των εταίρων για όσα πρόκειται να συζητηθούν στην υπουργική σύνοδο του Ιουνίου αναφορικά με το ενδεχόμενο ύπαρξης δημοσιονομικού «κενού» 0,5% του ΑΕΠ ή 900 εκατ. ευρώ το 2019 και πάνω από 1% του ΑΕΠ ή 1,8 δισ. το 2020.
Εκτός απροόπτου, τη χώρα στο EWG θα εκπροσωπήσει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Γιώργος Χουλιαράκης, ενώ θεωρείται εξαιρετικά πιθανό ο ίδιος να πάει και στο Eurogroup της 13ης Ιουνίου.
Και στις δύο κρίσιμες -για τη χώρα- συνεδριάσεις η ελληνική αποστολή θα πρέπει να κάνει την υπέρβαση και να ξεπεράσει τον μεγάλο σκόπελο των θετικών μέτρων, αφού σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο είναι κοστολογημένα και πλήρως συμβατά με τον πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο του 2019 (0,6% του ΑΕΠ ή 1,14 δισ. ευρώ).
Οι πιστωτές βέβαια υποστηρίζουν το αντίθετο, ενώ μια σειρά από αβεβαιότητες που συνδέονται και με τη χαλάρωση της κρατικής μηχανής απειλούν την ελληνική οικονομία και το πρόγραμμα ενισχυμένης εποπτείας που εφαρμόζει.
ΠΡΩΤΟΓΕΝΗ ΠΛΕΟΝΑΣΜΑΤΑ: Εντείνονται οι ανησυχίες από την πλευρά των θεσμών ότι φέτος θα υπάρξει υστέρηση στην επίτευξη των στόχων για πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ λόγω των έκτακτων παροχών ύψους 1 δισ. ευρώ που ανακοίνωσε πριν από τις ευρωεκλογές ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας. Αν και η τελική εκτίμηση για την επίπτωση των μέτρων δεν υπάρχει ακόμη, εντούτοις από την προκαταρκτική ανάλυση προκύπτει υποχρέωση λήψης «διορθωτικών» μέτρων 0,5% του ΑΕΠ για το 2019 και πάνω από 1% του ΑΕΠ ή 1,8 δισ. ευρώ για το 2020. Οι νέες παρεμβάσεις στην οικονομία θα ληφθούν από τη νέα κυβέρνηση, αυτή που θα προκύψει από τις επικείμενες βουλευτικές εκλογές, και η απόφαση για την εφαρμογή τους δεν θα είναι καθόλου εύκολη.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ: Η πορεία της ελληνικής οικονομίας το 2019 αποτελεί βασικό παράγοντα ανησυχίας για την κυβέρνηση, τους πιστωτές και τις αγορές από τις οποίες δανείζεται αποκλειστικά η χώρα. Στις 4 Ιουνίου η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) θα ανακοινώσει τα στοιχεία της ανάπτυξης για το πρώτο τρίμηνο του 2019. Το ενδιαφέρον που συγκεντρώνουν αυτά τα στοιχεία είναι ιδιαίτερα μεγάλο από τη στιγμή που το οικονομικό επιτελείο χαμήλωσε στο 2,3% την πρόβλεψη για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας το 2019 κρίνοντας ρεαλιστική την αρχική πρόβλεψη του προϋπολογισμού για 2,5%. Πρέπει να σημειωθεί ότι οι προβλέψεις που έχουν κάνει η Τράπεζα της Ελλάδος και το ΙΟΒΕ βασίζονται σε ακόμη πιο συντηρητικές εκτιμήσεις, αφού προβλέπουν ανάπτυξη μόλις 1,9% για φέτος. Μόνο το ΔΝΤ δεν έχει προχωρήσει σε αναθεώρηση των προβλέψεών του, επιμένοντας ότι η ελληνική οικονομική θα κινηθεί με ταχύτητες 2,4%. Σε κάθε περίπτωση οι επιδόσεις της Ελλάδας θα είναι πολύ υψηλότερες από αυτές της ευρωζώνης.
ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ: Ευρωπαϊκοί θεσμοί, Τράπεζα της Ελλάδος και Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής δεν έχουν σταματήσει να χτυπούν το καμπανάκι για τον κίνδυνο επιβράδυνσης της μεταρρυθμιστικής προσπάθειας που απειλεί τις προοπτικές ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας. Οι ευρωπαϊκοί θεσμοί έχουν αιφνιδιαστεί με την ταχύτητα την οποία η Αθήνα έχει φτάσει να «ξηλώνει» μέτρα, τα οποία αποφασίστηκαν μετά από ατέρμονες διαπραγματεύσεις με το ελληνικό οικονομικό επιτελείο. Μαζί με τους πιστωτές έχουν αντιδράσει και οι αγορές.
ΑΦΟΡΟΛΟΓΗΤΟ: Ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα για την κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εθνικές εκλογές θα είναι η απόσυρση της διάταξης για την περικοπή στο αφορολόγητο ποσό από 1ης Ιανουαρίου του 2020.Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ είχε δεχτεί τη μείωση του αφορολογήτου από το ΔΝΤ ως βασικό δημοσιονομικό μέτρο για να ξεμπλοκάρει η δεύτερη αξιολόγηση. Εφόσον αυτό εφαρμοστεί, η ετήσια επιβάρυνση για τους φορολογούμενους μόνο από αυτό το μέτρο θα ξεκινά από τα 650 ευρώ.
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ ΕΣΟΔΑ: Η επίτευξη του στόχου για εισπράξεις 51 δισ. ευρώ φέτος από φόρους είναι ζωτικής σημασίας για τον προϋπολογισμό, ο οποίος στο τετράμηνο Ιανουαρίου-Απριλίου 2019 εμφανίζει πρωτογενές πλεόνασμα πάνω από 1,46 δισ. ευρώ. Εκτιμάται ότι τη διαφορά φέτος στα Ταμεία θα κάνουν οι ρυθμίσεις για τις 120 δόσεις σε Εφορία και ασφαλιστικά Ταμεία, που «τρέχουν» ήδη και υπάρχει ισχυρό ενδιαφέρον.
ΛΗΞΙΠΡΟΘΕΣΜΑ ΔΗΜΟΣΙΟΥ: Μόνιμο «προαπαιτούμενο» για τη χώρα, πριν και μετά τα μνημόνια, τείνει να καταστεί ο μηδενισμός των ληξιπρόθεσμων οφειλών του κράτους προς τους ιδιώτες. Παρά τα δάνεια από τον ESM που ελήφθησαν για αυτό τον σκοπό, τα χρέη του Δημοσίου εξακολουθούν να κινούνται ανοδικά. Στο πρώτο τρίμηνο του 2019 ξεπέρασαν τα 2,2 δισ. ευρώ, ενώ από τον Δεκέμβριο του 2018 έχουν αυξηθεί κατά 273 εκατ. ευρώ. Το πιο εντυπωσιακό βέβαια στοιχείο είναι ότι στο ίδιο ακριβώς διάστημα τα χρέη των νοσοκομείων αυξήθηκαν κατά 80%. Οπως έχει δείξει η ιστορία, ο μηδενισμός των οφειλών θα καθυστερήσει, οι ρυθμοί αποπληρωμής θα παραμείνουν βραδείς με αποτέλεσμα και η νέα προθεσμία αποπληρωμής αυτών των χρεών, που εκπνέει την 31η Μαΐου, θα περάσει άπρακτη.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών