Για το 2019 ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ υπολογίζεται σε 1,9% και για το 2020 το ακαθάριστο εγχώριο προϊόν θα αυξηθεί στο 2,7% με 2,8%.
Ο έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επιχειρεί να προσελκύσει ξένες επενδύσεις – και ορθώς πράττει – και ταυτόχρονα να πείσει την γερμανίδα Καγκελάριο A. Merkel να μειωθεί το πρωτογενές πλεόνασμα από 3,5% σε 2,5% ή 3%.
Το πρωτογενές πλεόνασμα δεσμεύει την Ελλάδα έως το 2060 και ισοδυναμεί με το 99% του ΑΕΠ σε αυτό το χρονικό διάστημα ή 210 δισεκ. ευρώ με το σωρευτικό ΑΕΠ να πλησιάζει τα 160 δισεκ. ευρώ.
Το πρωτογενές πλεόνασμα επιβλήθηκε από την Γερμανία στην Ελλάδα με ένα βασικό στρατηγικό στόχο να εξυπηρετηθεί το χρέος της Ελλάδος προς τους δανειστές.
Η Ελλάδα έχει πάρει 250 δισεκ. δάνεια οπότε τα 210 δισεκ. του πρωτογενούς πλεονάσματος σε παρούσες αξίες για τα 41 χρόνια έως το 2060 διασφαλίζουν ότι το χρέος θα εξυπηρετηθεί.
Ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ και ο Τσίπρας έκαναν μια κακή διαπραγμάτευση χωρίς καμία αμφιβολία, για τους δανειστές το πρωτογενές πλεόνασμα είναι η εγγύηση ότι θα πάρουν τα χρήματα τους και ότι τα δάνεια θα αποπληρωθούν.
Το χρέος συνήθως είναι ανακυκλούμενη πίστωση, στην περίπτωση της Ελλάδος πρέπει να εξοφληθεί και τα δάνεια από τους επίσημους φορείς θα πρέπει να αποπληρωθούν.
Για τους ευρωπαίους δανειστές – καθώς το ΔΝΤ και η ΕΚΤ θα εξοφληθούν πολύ πιο γρήγορα – πρέπει να υπάρχει ένας μηχανισμός που θα εγγυηθεί ότι η Ελλάδα θα αποπληρώνει τα δάνεια.
Αυτός ο μηχανισμός είναι τα πρωτογενή πλεονάσματα.
Έχει καλλιεργηθεί η λανθασμένη εντύπωση ότι εάν μειωθούν τα πρωτογενή πλεονάσματα από 3,5% του ΑΕΠ που ισχύει από το 2018 έως το 2022 και από το 2023 έως το 2060 στο 2,2% του ΑΕΠ… τότε η Ελλάδα θα αποκτήσει αέρα.
Όμως αυτό είναι ένας μύθος.
Υπάρχουν δύο σενάρια.
1)Να μειωθεί το πρωτογενές πλεόνασμα τμηματικά, το 2020 να μειωθεί στο 3% από 3,5% του ΑΕΠ και το 2021 στο 2,5% από 3% του ΑΕΠ.
2)Να μειωθεί το 2021 εφάπαξ από 3,5% σε 2,5% και από το 2023 να αναπροσαρμοστεί στο 2,2% του ΑΕΠ.
Το πρώτο σενάριο είναι πιθανό ωστόσο το όφελος από την ενέργεια αυτή θα είναι μόλις 900 εκατ. ευρώ.
Το όφελος στον δημοσιονομικό χώρο θα είναι 900 εκατ ευρώ.
Αντιθέτως εάν αυξηθούν οι δημόσιες επενδύσεις 5% επιπλέον το όφελος θα είναι πολλαπλάσιο.
Έχει καλλιεργηθεί λοιπόν ένας μύθος ότι η Ελλάδα εάν μειωθεί το πρωτογενές πλεόνασμα θα εκτοξευθεί.
Αυτό είναι λάθος.
Αυτό που είναι όμως αληθές είναι ότι μείωση του πρωτογενούς πλεονάσματος θα έχει κάποια μικρή επίδραση στον ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ για το 2020.
Για το 2019 ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ υπολογίζεται σε 1,9% και για το 2020 το ακαθάριστο εγχώριο προϊόν θα αυξηθεί στο 2,7% με 2,8%.
www.bankingnews.gr
Το πρωτογενές πλεόνασμα δεσμεύει την Ελλάδα έως το 2060 και ισοδυναμεί με το 99% του ΑΕΠ σε αυτό το χρονικό διάστημα ή 210 δισεκ. ευρώ με το σωρευτικό ΑΕΠ να πλησιάζει τα 160 δισεκ. ευρώ.
Το πρωτογενές πλεόνασμα επιβλήθηκε από την Γερμανία στην Ελλάδα με ένα βασικό στρατηγικό στόχο να εξυπηρετηθεί το χρέος της Ελλάδος προς τους δανειστές.
Η Ελλάδα έχει πάρει 250 δισεκ. δάνεια οπότε τα 210 δισεκ. του πρωτογενούς πλεονάσματος σε παρούσες αξίες για τα 41 χρόνια έως το 2060 διασφαλίζουν ότι το χρέος θα εξυπηρετηθεί.
Ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ και ο Τσίπρας έκαναν μια κακή διαπραγμάτευση χωρίς καμία αμφιβολία, για τους δανειστές το πρωτογενές πλεόνασμα είναι η εγγύηση ότι θα πάρουν τα χρήματα τους και ότι τα δάνεια θα αποπληρωθούν.
Το χρέος συνήθως είναι ανακυκλούμενη πίστωση, στην περίπτωση της Ελλάδος πρέπει να εξοφληθεί και τα δάνεια από τους επίσημους φορείς θα πρέπει να αποπληρωθούν.
Για τους ευρωπαίους δανειστές – καθώς το ΔΝΤ και η ΕΚΤ θα εξοφληθούν πολύ πιο γρήγορα – πρέπει να υπάρχει ένας μηχανισμός που θα εγγυηθεί ότι η Ελλάδα θα αποπληρώνει τα δάνεια.
Αυτός ο μηχανισμός είναι τα πρωτογενή πλεονάσματα.
Έχει καλλιεργηθεί η λανθασμένη εντύπωση ότι εάν μειωθούν τα πρωτογενή πλεονάσματα από 3,5% του ΑΕΠ που ισχύει από το 2018 έως το 2022 και από το 2023 έως το 2060 στο 2,2% του ΑΕΠ… τότε η Ελλάδα θα αποκτήσει αέρα.
Όμως αυτό είναι ένας μύθος.
Υπάρχουν δύο σενάρια.
1)Να μειωθεί το πρωτογενές πλεόνασμα τμηματικά, το 2020 να μειωθεί στο 3% από 3,5% του ΑΕΠ και το 2021 στο 2,5% από 3% του ΑΕΠ.
2)Να μειωθεί το 2021 εφάπαξ από 3,5% σε 2,5% και από το 2023 να αναπροσαρμοστεί στο 2,2% του ΑΕΠ.
Το πρώτο σενάριο είναι πιθανό ωστόσο το όφελος από την ενέργεια αυτή θα είναι μόλις 900 εκατ. ευρώ.
Το όφελος στον δημοσιονομικό χώρο θα είναι 900 εκατ ευρώ.
Αντιθέτως εάν αυξηθούν οι δημόσιες επενδύσεις 5% επιπλέον το όφελος θα είναι πολλαπλάσιο.
Έχει καλλιεργηθεί λοιπόν ένας μύθος ότι η Ελλάδα εάν μειωθεί το πρωτογενές πλεόνασμα θα εκτοξευθεί.
Αυτό είναι λάθος.
Αυτό που είναι όμως αληθές είναι ότι μείωση του πρωτογενούς πλεονάσματος θα έχει κάποια μικρή επίδραση στον ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ για το 2020.
Για το 2019 ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ υπολογίζεται σε 1,9% και για το 2020 το ακαθάριστο εγχώριο προϊόν θα αυξηθεί στο 2,7% με 2,8%.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών