Η ελληνική πλευρά θα πρέπει να κινηθεί προσεκτικά σε όλα τα επίπεδα
Όλη την οικονομική διπλωματία της θα πρέπει να επιστρατεύσει η κυβέρνηση στην επόμενη κρίσιμη φάση των συζητήσεων που ξεκινά για τη διαφορετική χρήση των κερδών από τα ελληνικά ομόλογα (ANFAs, SMPs) και τη μείωση των στόχων στα πρωτογενή πλεονάσματα.
Το διαπραγματευτικό μπρα ντε φερ στα δύο EuroWorking Group (EWG), 30 Οκτωβρίου και 25 Νοεμβρίου, και τις δύο υπουργικές συνόδους της ευρωζώνης, 7 Νοεμβρίου και 4 Δεκεμβρίου, που απομένουν ώς το τέλος της χρονιάς, προμηνύεται ιδιαίτερο σκληρό. Πηγές εντός και εκτός ελληνικών συνόρων συνεκτιμούν ότι οι διαβουλεύσεις θα έχουν πολύ μεγαλύτερο βαθμό δυσκολίας σε σχέση με αυτές για το δημοσιονομικό κενό του 2020, καθώς θα λάβουν χώρα στη σκιά των σοβαρών ενστάσεων για την ανάπτυξη που έχουν διατυπώσει οι θεσμοί.
Τόσο το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο όσο και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρούν με βάση το σημερινό διεθνές σκηνικό υπεραισιόδοξη την πρόβλεψη για ανάκαμψη 2,8% της ελληνικής οικονομίας τον επόμενο χρόνο, προτρέποντας την Αθήνα να προχωρήσει στην υιοθέτηση συντηρητικότερων εκτιμήσεων με το τελικό σχέδιο του προϋπολογισμού τον Νοέμβριο.
Η εκτίμηση του ΔΝΤ είναι για ανάπτυξη μόλις 2,2% το 2020, ενώ πολύ κοντά σε αυτήν θα είναι και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής: 2,3% στην έκθεση για τις φθινοπωρινές προβλέψεις, που θα δημοσιεύσει σε τρεις βδομάδες.
Η ελληνική πλευρά θα πρέπει να κινηθεί προσεκτικά σε όλα τα επίπεδα και σε απόλυτη συνεννόηση µε τους θεσμούς, με τις ισορροπίες να χαρακτηρίζονται λεπτές.
Επιστρέφοντας από την Ουάσινγκτον και τη σύνοδο του ΔΝΤ, ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας καλείται να οργανώσει τη στρατηγική που θα ακολουθήσει η ελληνική αποστολή στις επικείμενες συνεδριάσεις του EWG και του Eurogroup (η χώρα θα εκπροσωπηθεί από τον Μιχάλη Αργυρού, πρόεδρο του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων).
Εμφαση θα δοθεί στην τελευταία, όπου η ατζέντα θα είναι γεμάτη με ελληνικά θέματα.
Το θετικό για τον επικεφαλής της πλατείας Συντάγματος είναι ότι έρχεται με κεκτημένη ταχύτητα από μια σύνοδο το χρονικό σημείο της οποίας ήταν εξαρχής κομβικό για την Ελλάδα.
Εδωσε την ευκαιρία στον υπουργό Οικονομικών να βρει συμμάχους που θα συντομεύσουν τον χρόνο ολοκλήρωσης της 4ης μεταμνημονιακής αξιολόγησης, ώστε να διευκολυνθεί η συζήτηση για τα ANFAs και τα SMPs και να µπει στην τελική ευθεία η επίτευξη μιας πολιτικής συμφωνίας για χαμηλότερους στόχους στα πρωτογενή πλεονάσματα, µε ισχύ από το 2021 και μετά.
Τις ελληνικές θέσεις, θεωρητικά, θα πρέπει να υπερασπιστούν και οι εξής δύο κυρίες: η πρώην επικεφαλής του Ταμείου και νέα πρόεδρος της ΕΚΤ, Κριστίν Λαγκάρντ, και η Κρισταλίνα Γκεοργκίεβα, νυν γενική διευθύντρια του ΔΝΤ.
Πρόκειται για δύο πρόσωπα που ο Χρήστος Σταϊκούρας είχε την ευκαιρία να βολιδοσκοπήσει τις προθέσεις τους πάνω στα δύο αυτά ζητήματα, πέρα από τις αναγνωριστικές πτήσεις με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους αξιωματούχους και με τους εκπροσώπους των πιστωτών.
Πρέπει να σημειωθεί ότι το αρχικό αίτημα της ελληνικής πλευράς προέβλεπε συνυπολογισμό των εσόδων από τα κέρδη του ευρωσυστήματος στο πρωτογενές πλεόνασμα, ενώ στη συνέχεια τροποποιήθηκε ως εξής: τα κέρδη από τα ANFAs και τα SMPs να μετρούν ως έσοδα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και ως εκ τούτου να συνυπολογίζονται στο κατά πρόγραμμα πρωτογενές πλεόνασμα και εμμέσως να το μειώνουν.
Με βάση, βέβαια, τη συμφωνία της 21ης Ιουνίου του 2018 που πέτυχε ο ΣΥΡΙΖΑ, τα λεφτά από τα ANFAs και τα SMPs «μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να μειωθούν οι καθαρές χρηματοδοτικές ανάγκες ή για αναπτυξιακούς σκοπούς», απλά δεν συνυπολογίζονται στο κατά πρόγραμμα πρωτογενές πλεόνασμα.
Ολα πάντως θα κριθούν στο Eurogroup της 4ης Δεκεμβρίου…
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Το διαπραγματευτικό μπρα ντε φερ στα δύο EuroWorking Group (EWG), 30 Οκτωβρίου και 25 Νοεμβρίου, και τις δύο υπουργικές συνόδους της ευρωζώνης, 7 Νοεμβρίου και 4 Δεκεμβρίου, που απομένουν ώς το τέλος της χρονιάς, προμηνύεται ιδιαίτερο σκληρό. Πηγές εντός και εκτός ελληνικών συνόρων συνεκτιμούν ότι οι διαβουλεύσεις θα έχουν πολύ μεγαλύτερο βαθμό δυσκολίας σε σχέση με αυτές για το δημοσιονομικό κενό του 2020, καθώς θα λάβουν χώρα στη σκιά των σοβαρών ενστάσεων για την ανάπτυξη που έχουν διατυπώσει οι θεσμοί.
Τόσο το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο όσο και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρούν με βάση το σημερινό διεθνές σκηνικό υπεραισιόδοξη την πρόβλεψη για ανάκαμψη 2,8% της ελληνικής οικονομίας τον επόμενο χρόνο, προτρέποντας την Αθήνα να προχωρήσει στην υιοθέτηση συντηρητικότερων εκτιμήσεων με το τελικό σχέδιο του προϋπολογισμού τον Νοέμβριο.
Η εκτίμηση του ΔΝΤ είναι για ανάπτυξη μόλις 2,2% το 2020, ενώ πολύ κοντά σε αυτήν θα είναι και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής: 2,3% στην έκθεση για τις φθινοπωρινές προβλέψεις, που θα δημοσιεύσει σε τρεις βδομάδες.
Η ελληνική πλευρά θα πρέπει να κινηθεί προσεκτικά σε όλα τα επίπεδα και σε απόλυτη συνεννόηση µε τους θεσμούς, με τις ισορροπίες να χαρακτηρίζονται λεπτές.
Επιστρέφοντας από την Ουάσινγκτον και τη σύνοδο του ΔΝΤ, ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας καλείται να οργανώσει τη στρατηγική που θα ακολουθήσει η ελληνική αποστολή στις επικείμενες συνεδριάσεις του EWG και του Eurogroup (η χώρα θα εκπροσωπηθεί από τον Μιχάλη Αργυρού, πρόεδρο του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων).
Εμφαση θα δοθεί στην τελευταία, όπου η ατζέντα θα είναι γεμάτη με ελληνικά θέματα.
Το θετικό για τον επικεφαλής της πλατείας Συντάγματος είναι ότι έρχεται με κεκτημένη ταχύτητα από μια σύνοδο το χρονικό σημείο της οποίας ήταν εξαρχής κομβικό για την Ελλάδα.
Εδωσε την ευκαιρία στον υπουργό Οικονομικών να βρει συμμάχους που θα συντομεύσουν τον χρόνο ολοκλήρωσης της 4ης μεταμνημονιακής αξιολόγησης, ώστε να διευκολυνθεί η συζήτηση για τα ANFAs και τα SMPs και να µπει στην τελική ευθεία η επίτευξη μιας πολιτικής συμφωνίας για χαμηλότερους στόχους στα πρωτογενή πλεονάσματα, µε ισχύ από το 2021 και μετά.
Τις ελληνικές θέσεις, θεωρητικά, θα πρέπει να υπερασπιστούν και οι εξής δύο κυρίες: η πρώην επικεφαλής του Ταμείου και νέα πρόεδρος της ΕΚΤ, Κριστίν Λαγκάρντ, και η Κρισταλίνα Γκεοργκίεβα, νυν γενική διευθύντρια του ΔΝΤ.
Πρόκειται για δύο πρόσωπα που ο Χρήστος Σταϊκούρας είχε την ευκαιρία να βολιδοσκοπήσει τις προθέσεις τους πάνω στα δύο αυτά ζητήματα, πέρα από τις αναγνωριστικές πτήσεις με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους αξιωματούχους και με τους εκπροσώπους των πιστωτών.
Πρέπει να σημειωθεί ότι το αρχικό αίτημα της ελληνικής πλευράς προέβλεπε συνυπολογισμό των εσόδων από τα κέρδη του ευρωσυστήματος στο πρωτογενές πλεόνασμα, ενώ στη συνέχεια τροποποιήθηκε ως εξής: τα κέρδη από τα ANFAs και τα SMPs να μετρούν ως έσοδα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και ως εκ τούτου να συνυπολογίζονται στο κατά πρόγραμμα πρωτογενές πλεόνασμα και εμμέσως να το μειώνουν.
Με βάση, βέβαια, τη συμφωνία της 21ης Ιουνίου του 2018 που πέτυχε ο ΣΥΡΙΖΑ, τα λεφτά από τα ANFAs και τα SMPs «μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να μειωθούν οι καθαρές χρηματοδοτικές ανάγκες ή για αναπτυξιακούς σκοπούς», απλά δεν συνυπολογίζονται στο κατά πρόγραμμα πρωτογενές πλεόνασμα.
Ολα πάντως θα κριθούν στο Eurogroup της 4ης Δεκεμβρίου…
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών