Το ΑΕΠ σε απόλυτα νούμερα προβλέπεται να φτάσει τα 197 δισ. ευρώ από 190 δισ. φέτος
Κατατέθηκε στη Βουλή ο προϋπολογισμός του 2020, ο οποίος προβλέπει ανάπτυξη 2% το 2019 και 2,8% το 2020, με την κυβέρνηση να εμμένει στον στόχο, παρά το γεγονός ότι η Κομισιόν προβλέπει ανάπτυξη 1,8% το 2019 και 2,3% του ΑΕΠ το 2020.
Ο ΟΟΣΑ τοποθετεί τον πήχη για το 2020 ακόμη χαμηλότερα, στο 2,1%.
Όσον αφορά το πρωτογενές πλεόνασμα, αναμένεται στο 3,73% το 2019 με δημοσιονομικό χώρο 436 εκατ. ευρώ και στο 3,56% το 2020, με δημοσιονομικό χώρο 164 εκατ. ευρώ.
Το ΑΕΠ σε απόλυτα νούμερα προβλέπεται να φτάσει τα 197 δισ. ευρώ από 190 δισ. φέτος.
Οι επενδύσεις προβλέπεται να «τρέξουν» με ρυθμό 13,4% το 2020.
Ο προϋπολογισμός του 2020 προβλέπει αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 1,8%, της δημόσιας κατά 0,6%.
Οι εξαγωγές θα αυξηθούν κατά 5,1% οι δε εισαγωγές κατά 5,2%, ενώ ο εναρμονισμένος πληθωρισμός προβλέπεται στο 0,7%.
Όσον αφορά την ανεργία, σε εθνικολογιστική βάση αναμένεται μείωση της ανεργίας από το 17,4% στο 15,6% σύμφωνα με τον ορισμό της ΕΛΣΤΑΤ.
Το χρέος αναμένεται να υποχωρήσει στο 167% του ΑΕΠ το 2020, από 173,3% το 2019.
Τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις αναμένεται να διαμορφωθούν σε 2,44 δισ. ευρώ.
Ο προϋπολογισμός θα εισαχθεί για συζήτηση στη διαρκή επιτροπή οικονομικών υποθέσεων της Βουλής στις 25 Νοεμβρίου και θα γίνουν τέσσερις συνεδριάσεις, δηλαδή στις 25, 26, 27 και 28 Νοεμβρίου.
Ο προϋπολογισμός θα συζητηθεί και θα ψηφιστεί από την Ολομέλεια προτού η Βουλή διακόψει τις εργασίες της για τις γιορτές των Χριστουγέννων.
Η τοποθέτηση Σταϊκούρα για τον προϋπολογισμό του 2020
Για ένα προϋπολογισμό που δεν υπερβαίνει τα όρια του ρεαλισμού, που καταρτίστηκε σε συνθήκες εντεινόμενης προσπάθειας για την πλήρη κανονικοποίηση της οικονομίας σε εξωτερικό περιβάλλον αυξανόμενης αβεβαιότητας, έκανε λόγο ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, στην τοποθέτηση του για τον κρατικό προϋπολογισμό του 2020.
«Ο προϋπολογισμός αποτυπώνει την υλοποίηση των προγραμματικών δεσμεύσεων της κυβέρνησης, σε συνθήκες δημοσιονομικής πειθαρχίας» υποστήριξε ο κ. Σταϊκούρας, ενώ συμπλήρωσε ότι «πρόκειται για ένα προϋπολογισμό που αποδεικνύει ότι η ελληνική οικονομία προχωράει, με σταθερό αλλά ιεραρχημένο βηματισμό, στο ανοδικό σπιράλ της κανονικοποίησης και της ισχυροποίησης».
Επίσης, ο κ. Σταϊκούρας αναφέρθηκε στην αποπληρωμή μέρους των δανείων από το ΔΝΤ, επισημαίνοντας ότι η διαδικασία θα ολοκληρωθεί άμεσα, ενώ έκανε ειδική αναφορά και στο σχέδιο «Ηρακλής» επισημαίνοντας ότι έχει αποσταλεί στις αρμόδιες υπηρεσίες για επίσημη γνωμοδότηση.
Παράλληλα, επεσήμανε ότι σταδιακά αποκαθίσταται η πρόσβαση των τραπεζών στις αγορές κεφαλαίου αλλά και ότι οι καταθέσεις επιστρέφουν στο τραπεζικό σύστημα.
Τα οικονομικά επιτεύγματα
Ο κ. Σταϊκούρας κάνει ειδική αναφορά και στα επιτεύγματα του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης τονίζοντας ότι:
Καλύψαμε το σημαντικό δημοσιονομικό κενό για το 2019, που είχε αφήσει «παρακαταθήκη» η προηγούμενη Κυβέρνηση.
• Συμφωνήσαμε με τους θεσμούς για το δημοσιονομικό αποτέλεσμα του 2020.
• Προχωρήσαμε σε γενναία μείωση του ΕΝΦΙΑ, η οποία είναι μεγαλύτερη για τα χαμηλά και μεσαία εισοδηματικά στρώματα.
• Βελτιώσαμε σημαντικά το πλαίσιο ρυθμίσεων οφειλών των ιδιωτών προς την εφορία, με αποτέλεσμα, τελικά, περίπου 600.000 πολίτες να αξιοποιούν τη ρύθμιση.
• Προχωρήσαμε σε συστηματικές και συντονισμένες ενέργειες για να απλοποιήσουμε τις διαδικασίες για την προστασία της πρώτης κατοικίας, προκειμένου περισσότεροι ιδιοκτήτες να ενταχθούν στη σχετική ρύθμιση.
Επιπροσθέτως, παρατείνουμε το υφιστάμενο πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας για ακόμη τέσσερις μήνες, από το τέλος τους έτους που προβλεπόταν από την προηγούμενη Κυβέρνηση.
• Καταργήσαμε τους κεφαλαιακούς περιορισμούς, που είχαν επιβληθεί το 2015, μετά την ανεύθυνη διαπραγμάτευση της τότε Κυβέρνησης.
• Προχωρήσαμε εμβληματικά έργα που είχαν τελματώσει, όπως είναι το Ελληνικό.
• Προωθήσαμε αποκρατικοποιήσεις, που επί μακρόν «σέρνονταν», όπως είναι η πώληση του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.
• Προχωρήσαμε στην αποπληρωμή του ακριβού τμήματος των δανείων του ΔΝΤ, διαδικασία η οποία άμεσα ολοκληρώνεται.
• Δρομολογήσαμε σχέδιο συστημικής αντιμετώπισης του υψηλού αποθέματος «κόκκινων δανείων» στα χαρτοφυλάκια των τραπεζών.
• Νομοθετήσαμε ένα συνεκτικό και αποτελεσματικό νομοθετικό πλαίσιο για την αγορά τυχερών παιγνίων μέσω Διαδικτύου.
Παράλληλα, ο υπουργός Οικονομικών υποστήριξε ότι «η Ελλάδα, βήμα-βήμα, επιστρέφει στην κανονικότητα αναγνωρίζεται».
Οι στόχοι του προϋπολογισμού
Σε άλλο σημείο της τοποθέτησης του, ο κ. Σταϊκούρας επισημαίνει ότι ο προϋπολογισμός εμπεριέχει πολιτικές υλοποίησης ρεαλιστικών στόχων, όπως:
1. Η επίτευξη ρυθμού οικονομικής μεγέθυνσης 2% για το 2019 και 2,8% για το 2020.
Η επίδοση της ελληνικής οικονομίας ως προς το ρυθμό μεγέθυνσης, κατά το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους θα είναι αρκετά υψηλότερη από αυτόν που υπήρξε κατά το πρώτο, όταν και διαμορφώθηκε στο 1,5%.
Ενώ η επίδοση του 2020 θα είναι υψηλότερη από αυτή του 2019.
Τουλάχιστον διπλάσια από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, όπως συνηγορούν και οι εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Με όλα τα συστατικά της μεγέθυνσης, δηλαδή την κατανάλωση, τις εξαγωγές αλλά κυρίως τις επενδύσεις να εμφανίζουν θετικό, αρκετά σημαντικό πρόσημο.
2. Η ενίσχυση της σταθερότητας του τραπεζικού συστήματος.
Το σχέδιο «Ηρακλής» έχει ήδη αποσταλεί στις αρμόδιες υπηρεσίες για επίσημη γνωμοδότηση.
Ενώ και οι θετικές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας μετά την αλλαγή Κυβέρνησης έχουν μειώσει το κόστος δανεισμού, με αποτέλεσμα, η πρόσβαση των τραπεζών στις αγορές κεφαλαίου σταδιακά να αποκαθίσταται, καταθέσεις να επιστρέφουν στο τραπεζικό σύστημα και η πιστοληπτική ικανότητα εταιρειών και νοικοκυριών να βελτιώνεται.
3. Η ενίσχυση της ρευστότητας στην πραγματική οικονομία.Αυτή μπορεί να επιτευχθεί μέσω:
• Της εμπροσθοβαρούς αξιοποίησης των διαθέσιμων ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών εργαλείων, που επί μακρόν «λιμνάζουν».
• Της εκτέλεσης του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, που συστηματικά, τα τελευταία χρόνια, υπο-εκτελείται.
• Της μείωσης των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου, που παραμένουν σταθερά υψηλές.
• Και της σταδιακής τόνωσης της πιστωτικής επέκτασης, μετά τη συρρίκνωση των προηγούμενων ετών.
Όπως μετέδιδε νωρίτερα το bankingnews.gr
Με το κόστος των δικαστικών αποφάσεων να παραμένει η μεγαλύτερη απειλή για τον προϋπολογισμό του 2020, κατατίθεται σήμερα στη βουλή το τελικό σχέδιο με το οποίο αναμένεται να ξεκαθαρίσει το τοπίο με το φετινό μέρισμα που υπολογίζεται στα 400 εκατ. ευρώ.
Ο προϋπολογισμός του 2020 ενσωματώνει ελαφρύνσεις ύψους 1,2 δισ. ευρώ οι οποίες θα ασκήσουν ευεργετική επίδραση στο ΑΕΠ κατά 0,4%-0,5%.
Οι προβλέψεις του νέου προϋπολογισμού δεν διαφέρουν από αυτές του προσχεδίου και στηρίζονται σε αισιόδοξες εκτιμήσεις για το ρυθμό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, την περαιτέρω αποκλιμάκωση της ανεργίας και -κυρίως- την επίτευξη του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 3,56% του ΑΕΠ το 2020 από 3,8% φέτος.
Η ανάπτυξη τον επόμενο χρόνο θα κινηθεί στο 2,8% από 2% φέτος, ενώ η ανεργία θα μειωθεί κατά περίπου 2 εκατοστιαίες μονάδες από το 17,4% στο 15,6%.
Η κυβέρνηση περιμένει επιπλέον έσοδα 642 εκατ. από ηλεκτρονικές συναλλαγές, 142 εκατ. από τις νέες αντικειμενικές και 60 εκατ. από το Airbnb.
Εξοικονομήσεις 500 εκατ. στις δαπάνες. Προβλέπει παράλληλα «εξοικονομήσεις» 500 εκατ. ευρώ από την καθιέρωση νέων χαμηλότερων οροφών στις δαπάνες και 170 εκατ. ευρώ από την αναδιάρθρωση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων με ενίσχυση του συγχρηματοδούμενου σκέλους.
Από τη λεγόμενη «επισκόπηση δαπανών» το Γενικό Λογιστήριο εκτιμά πως θα εξοικονομηθούν 134 εκατ. ευρώ, από τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των φορέων γενικής κυβέρνησης επιπλέον 123 εκατ. ευρώ ένα «λογαριασμό» πάνω από 200 εκατ. ευρώ σε πρόσθετα έσοδα αθροίζουν παρεμβάσεις για τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης και την αύξηση της εισπραξιμότητας εσόδων από ακίνητη περιουσία από το Airbnb (60 εκατ. ευρώ) και τις νέες αντικειμενικές αξίες (142 εκατ. ευρώ), καθώς και από την επιτάχυνση της επίλυσης φορολογικών διαφορών που εκκρεμούν στα διοικητικά δικαστήρια (50 εκατ. ευρώ).
Ο προϋπολογισμός συνολικά προβλέπει αύξηση των φορολογικών εσόδων κατά 602 εκατ. ευρώ αλλά και περίπου ισόποση αύξηση των δαπανών.
Από τις προβλέψεις εσόδων ξεχωρίζει η αύξηση των εισπράξεων κατά περίπου 350 εκατ. ευρώ από φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων (στα 11,334 δισ. ευρώ έναντι 10,998 δισ. ευρώ φέτος) παρά την ενεργοποίηση των νέων μειωμένων συντελεστών (εισαγωγικός στο 9% από 22%) ενώ στο μέτωπο των επιχειρήσεων όπου η κυβέρνηση έχει εξαγγείλει μείωση του συντελεστή από το 28% στο 24% για τα φετινά κέρδη, ο προϋπολογισμός προβλέπει αύξηση των εσόδων κατά περίπου 130 εκατ. ευρώ (από τα 4,405 δις ευρώ σε 4,534 δις ευρώ).
Στο μέτωπο των δαπανών (57,009 δισ. ευρώ από 56,302 δισ. ευρώ) ξεχωρίζουν η προβλεπόμενη εξοικονόμηση 500 εκατ. ευρώ από δαπάνες τόκων (από 6,5 δισ. ευρώ σε 6 δισ. ευρώ) αλλά και η αύξηση των δαπανών του ΠΔΕ από τα 6,150 δισ. ευρώ φέτος (με «μαχαίρι» 600 εκατ. ευρώ σε σχέση με τις προβλέψεις του τρέχοντος προϋπολογισμού) στα 6,750 δισ. ευρώ.
Στο νέο προϋπολογισμό κωδικοποιούνται των μέτρα που θα περιληφθούν στο νέο φορολογικό νομοσχέδιο που θα κατατεθεί την επόμενη εβδομάδα στη βουλή. Ορισμένα από αυτά επανεξετάζονται έπειτα από τις αντιδράσεις που σημειώθηκαν στην δημόσια διαβούλευση, όπως ο νέος στόχος για τις ηλεκτρονικές αποδείξεις. Σύμφωνα με πληροφορίες, απορρίφθηκε η πρόταση για μείωση του ποσοστού από το 30% σε χαμηλότερα επίπεδα (25% ή 20%). Αποφασίσθηκε ωστόσο να μη συνυπολογίζονται στο εισόδημα οι δαπάνες για την καταβολή διατροφής από διαζευγμένους.
Άλλες αλλαγές ή προσθήκες αφορούν:
-Τη νέα δυνατότητα που παρέχεται στις επιχειρήσεις να μεταφέρουν τη φορολογική ζημία σε διάστημα δέκα ετών από πέντε που είναι σήμερα. Το μέτρο θα έχει εφαρμογή για λογιστικές ζημίες που δημιουργήθηκαν από το 2014 και μετά, που σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις μπορούν με βάση τη νέα διάταξη να τις συμψηφίσουν με τη χρήση του 2024. Είναι ένα μέτρο-ανάσα για τον επιχειρηματικό κλάδο, αφού σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, από τις 92.431 που ήταν ο αριθμός των ζημιογόνων επιχειρήσεων το 2015 (ή ποσοστό 40%) αυξήθηκε στις 100.018 το 2018.
- Την αυτοτελή φορολόγηση των stock options με συντελεστή 15%. Σήμερα τα δικαιώματα προαίρεσης αγοράς μετοχών φορολογούνται με τις γενικές διατάξεις δηλαδή με την κλίμακα φορολογίας. Tα κέρδη από τις μετοχές που διατίθενται στα πλαίσια των stock options , φορολογούνται ήδη από το 2008 ως παροχή σε είδος και ο εργαζόμενος πληρώνει τον φόρο και την εισφορά αλληλεγγύης που του αναλογεί κατά την εκκαθάριση της φορολογικής του δήλωσης.
- Την βελτίωση της διάταξης με την οποία παρέχεται έκπτωση φόρου 40% για την επισκευή ακινήτων έτσι ώστε οι φορολογούμενοι που εκμισθώνουν ακίνητα να μην χάνουν την
Στα ακίνητα ο προϋπολογισμός προβλέπει την ένταξη 7.500 περιοχών στο αντικειμενικό σύστημα οι οποίες σήμερα βρίσκονται με αποτέλεσμα το δημόσιο να χάνει σημαντικά φορολογικά έσοδα. Οι εισπράξεις από φόρο ακινήτων το 2020 παραμένουν στα επίπεδα των 2,708 δισ. ευρώ.
www.bankingnews.gr
Ο ΟΟΣΑ τοποθετεί τον πήχη για το 2020 ακόμη χαμηλότερα, στο 2,1%.
Όσον αφορά το πρωτογενές πλεόνασμα, αναμένεται στο 3,73% το 2019 με δημοσιονομικό χώρο 436 εκατ. ευρώ και στο 3,56% το 2020, με δημοσιονομικό χώρο 164 εκατ. ευρώ.
Το ΑΕΠ σε απόλυτα νούμερα προβλέπεται να φτάσει τα 197 δισ. ευρώ από 190 δισ. φέτος.
Οι επενδύσεις προβλέπεται να «τρέξουν» με ρυθμό 13,4% το 2020.
Ο προϋπολογισμός του 2020 προβλέπει αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 1,8%, της δημόσιας κατά 0,6%.
Οι εξαγωγές θα αυξηθούν κατά 5,1% οι δε εισαγωγές κατά 5,2%, ενώ ο εναρμονισμένος πληθωρισμός προβλέπεται στο 0,7%.
Όσον αφορά την ανεργία, σε εθνικολογιστική βάση αναμένεται μείωση της ανεργίας από το 17,4% στο 15,6% σύμφωνα με τον ορισμό της ΕΛΣΤΑΤ.
Το χρέος αναμένεται να υποχωρήσει στο 167% του ΑΕΠ το 2020, από 173,3% το 2019.
Τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις αναμένεται να διαμορφωθούν σε 2,44 δισ. ευρώ.
Ο προϋπολογισμός θα εισαχθεί για συζήτηση στη διαρκή επιτροπή οικονομικών υποθέσεων της Βουλής στις 25 Νοεμβρίου και θα γίνουν τέσσερις συνεδριάσεις, δηλαδή στις 25, 26, 27 και 28 Νοεμβρίου.
Ο προϋπολογισμός θα συζητηθεί και θα ψηφιστεί από την Ολομέλεια προτού η Βουλή διακόψει τις εργασίες της για τις γιορτές των Χριστουγέννων.
Η τοποθέτηση Σταϊκούρα για τον προϋπολογισμό του 2020
Για ένα προϋπολογισμό που δεν υπερβαίνει τα όρια του ρεαλισμού, που καταρτίστηκε σε συνθήκες εντεινόμενης προσπάθειας για την πλήρη κανονικοποίηση της οικονομίας σε εξωτερικό περιβάλλον αυξανόμενης αβεβαιότητας, έκανε λόγο ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, στην τοποθέτηση του για τον κρατικό προϋπολογισμό του 2020.
«Ο προϋπολογισμός αποτυπώνει την υλοποίηση των προγραμματικών δεσμεύσεων της κυβέρνησης, σε συνθήκες δημοσιονομικής πειθαρχίας» υποστήριξε ο κ. Σταϊκούρας, ενώ συμπλήρωσε ότι «πρόκειται για ένα προϋπολογισμό που αποδεικνύει ότι η ελληνική οικονομία προχωράει, με σταθερό αλλά ιεραρχημένο βηματισμό, στο ανοδικό σπιράλ της κανονικοποίησης και της ισχυροποίησης».
Επίσης, ο κ. Σταϊκούρας αναφέρθηκε στην αποπληρωμή μέρους των δανείων από το ΔΝΤ, επισημαίνοντας ότι η διαδικασία θα ολοκληρωθεί άμεσα, ενώ έκανε ειδική αναφορά και στο σχέδιο «Ηρακλής» επισημαίνοντας ότι έχει αποσταλεί στις αρμόδιες υπηρεσίες για επίσημη γνωμοδότηση.
Παράλληλα, επεσήμανε ότι σταδιακά αποκαθίσταται η πρόσβαση των τραπεζών στις αγορές κεφαλαίου αλλά και ότι οι καταθέσεις επιστρέφουν στο τραπεζικό σύστημα.
Τα οικονομικά επιτεύγματα
Ο κ. Σταϊκούρας κάνει ειδική αναφορά και στα επιτεύγματα του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης τονίζοντας ότι:
Καλύψαμε το σημαντικό δημοσιονομικό κενό για το 2019, που είχε αφήσει «παρακαταθήκη» η προηγούμενη Κυβέρνηση.
• Συμφωνήσαμε με τους θεσμούς για το δημοσιονομικό αποτέλεσμα του 2020.
• Προχωρήσαμε σε γενναία μείωση του ΕΝΦΙΑ, η οποία είναι μεγαλύτερη για τα χαμηλά και μεσαία εισοδηματικά στρώματα.
• Βελτιώσαμε σημαντικά το πλαίσιο ρυθμίσεων οφειλών των ιδιωτών προς την εφορία, με αποτέλεσμα, τελικά, περίπου 600.000 πολίτες να αξιοποιούν τη ρύθμιση.
• Προχωρήσαμε σε συστηματικές και συντονισμένες ενέργειες για να απλοποιήσουμε τις διαδικασίες για την προστασία της πρώτης κατοικίας, προκειμένου περισσότεροι ιδιοκτήτες να ενταχθούν στη σχετική ρύθμιση.
Επιπροσθέτως, παρατείνουμε το υφιστάμενο πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας για ακόμη τέσσερις μήνες, από το τέλος τους έτους που προβλεπόταν από την προηγούμενη Κυβέρνηση.
• Καταργήσαμε τους κεφαλαιακούς περιορισμούς, που είχαν επιβληθεί το 2015, μετά την ανεύθυνη διαπραγμάτευση της τότε Κυβέρνησης.
• Προχωρήσαμε εμβληματικά έργα που είχαν τελματώσει, όπως είναι το Ελληνικό.
• Προωθήσαμε αποκρατικοποιήσεις, που επί μακρόν «σέρνονταν», όπως είναι η πώληση του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.
• Προχωρήσαμε στην αποπληρωμή του ακριβού τμήματος των δανείων του ΔΝΤ, διαδικασία η οποία άμεσα ολοκληρώνεται.
• Δρομολογήσαμε σχέδιο συστημικής αντιμετώπισης του υψηλού αποθέματος «κόκκινων δανείων» στα χαρτοφυλάκια των τραπεζών.
• Νομοθετήσαμε ένα συνεκτικό και αποτελεσματικό νομοθετικό πλαίσιο για την αγορά τυχερών παιγνίων μέσω Διαδικτύου.
Παράλληλα, ο υπουργός Οικονομικών υποστήριξε ότι «η Ελλάδα, βήμα-βήμα, επιστρέφει στην κανονικότητα αναγνωρίζεται».
Οι στόχοι του προϋπολογισμού
Σε άλλο σημείο της τοποθέτησης του, ο κ. Σταϊκούρας επισημαίνει ότι ο προϋπολογισμός εμπεριέχει πολιτικές υλοποίησης ρεαλιστικών στόχων, όπως:
1. Η επίτευξη ρυθμού οικονομικής μεγέθυνσης 2% για το 2019 και 2,8% για το 2020.
Η επίδοση της ελληνικής οικονομίας ως προς το ρυθμό μεγέθυνσης, κατά το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους θα είναι αρκετά υψηλότερη από αυτόν που υπήρξε κατά το πρώτο, όταν και διαμορφώθηκε στο 1,5%.
Ενώ η επίδοση του 2020 θα είναι υψηλότερη από αυτή του 2019.
Τουλάχιστον διπλάσια από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, όπως συνηγορούν και οι εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Με όλα τα συστατικά της μεγέθυνσης, δηλαδή την κατανάλωση, τις εξαγωγές αλλά κυρίως τις επενδύσεις να εμφανίζουν θετικό, αρκετά σημαντικό πρόσημο.
2. Η ενίσχυση της σταθερότητας του τραπεζικού συστήματος.
Το σχέδιο «Ηρακλής» έχει ήδη αποσταλεί στις αρμόδιες υπηρεσίες για επίσημη γνωμοδότηση.
Ενώ και οι θετικές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας μετά την αλλαγή Κυβέρνησης έχουν μειώσει το κόστος δανεισμού, με αποτέλεσμα, η πρόσβαση των τραπεζών στις αγορές κεφαλαίου σταδιακά να αποκαθίσταται, καταθέσεις να επιστρέφουν στο τραπεζικό σύστημα και η πιστοληπτική ικανότητα εταιρειών και νοικοκυριών να βελτιώνεται.
3. Η ενίσχυση της ρευστότητας στην πραγματική οικονομία.Αυτή μπορεί να επιτευχθεί μέσω:
• Της εμπροσθοβαρούς αξιοποίησης των διαθέσιμων ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών εργαλείων, που επί μακρόν «λιμνάζουν».
• Της εκτέλεσης του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, που συστηματικά, τα τελευταία χρόνια, υπο-εκτελείται.
• Της μείωσης των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου, που παραμένουν σταθερά υψηλές.
• Και της σταδιακής τόνωσης της πιστωτικής επέκτασης, μετά τη συρρίκνωση των προηγούμενων ετών.
Όπως μετέδιδε νωρίτερα το bankingnews.gr
Με το κόστος των δικαστικών αποφάσεων να παραμένει η μεγαλύτερη απειλή για τον προϋπολογισμό του 2020, κατατίθεται σήμερα στη βουλή το τελικό σχέδιο με το οποίο αναμένεται να ξεκαθαρίσει το τοπίο με το φετινό μέρισμα που υπολογίζεται στα 400 εκατ. ευρώ.
Ο προϋπολογισμός του 2020 ενσωματώνει ελαφρύνσεις ύψους 1,2 δισ. ευρώ οι οποίες θα ασκήσουν ευεργετική επίδραση στο ΑΕΠ κατά 0,4%-0,5%.
Οι προβλέψεις του νέου προϋπολογισμού δεν διαφέρουν από αυτές του προσχεδίου και στηρίζονται σε αισιόδοξες εκτιμήσεις για το ρυθμό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, την περαιτέρω αποκλιμάκωση της ανεργίας και -κυρίως- την επίτευξη του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 3,56% του ΑΕΠ το 2020 από 3,8% φέτος.
Η ανάπτυξη τον επόμενο χρόνο θα κινηθεί στο 2,8% από 2% φέτος, ενώ η ανεργία θα μειωθεί κατά περίπου 2 εκατοστιαίες μονάδες από το 17,4% στο 15,6%.
Η κυβέρνηση περιμένει επιπλέον έσοδα 642 εκατ. από ηλεκτρονικές συναλλαγές, 142 εκατ. από τις νέες αντικειμενικές και 60 εκατ. από το Airbnb.
Εξοικονομήσεις 500 εκατ. στις δαπάνες. Προβλέπει παράλληλα «εξοικονομήσεις» 500 εκατ. ευρώ από την καθιέρωση νέων χαμηλότερων οροφών στις δαπάνες και 170 εκατ. ευρώ από την αναδιάρθρωση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων με ενίσχυση του συγχρηματοδούμενου σκέλους.
Από τη λεγόμενη «επισκόπηση δαπανών» το Γενικό Λογιστήριο εκτιμά πως θα εξοικονομηθούν 134 εκατ. ευρώ, από τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των φορέων γενικής κυβέρνησης επιπλέον 123 εκατ. ευρώ ένα «λογαριασμό» πάνω από 200 εκατ. ευρώ σε πρόσθετα έσοδα αθροίζουν παρεμβάσεις για τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης και την αύξηση της εισπραξιμότητας εσόδων από ακίνητη περιουσία από το Airbnb (60 εκατ. ευρώ) και τις νέες αντικειμενικές αξίες (142 εκατ. ευρώ), καθώς και από την επιτάχυνση της επίλυσης φορολογικών διαφορών που εκκρεμούν στα διοικητικά δικαστήρια (50 εκατ. ευρώ).
Ο προϋπολογισμός συνολικά προβλέπει αύξηση των φορολογικών εσόδων κατά 602 εκατ. ευρώ αλλά και περίπου ισόποση αύξηση των δαπανών.
Από τις προβλέψεις εσόδων ξεχωρίζει η αύξηση των εισπράξεων κατά περίπου 350 εκατ. ευρώ από φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων (στα 11,334 δισ. ευρώ έναντι 10,998 δισ. ευρώ φέτος) παρά την ενεργοποίηση των νέων μειωμένων συντελεστών (εισαγωγικός στο 9% από 22%) ενώ στο μέτωπο των επιχειρήσεων όπου η κυβέρνηση έχει εξαγγείλει μείωση του συντελεστή από το 28% στο 24% για τα φετινά κέρδη, ο προϋπολογισμός προβλέπει αύξηση των εσόδων κατά περίπου 130 εκατ. ευρώ (από τα 4,405 δις ευρώ σε 4,534 δις ευρώ).
Στο μέτωπο των δαπανών (57,009 δισ. ευρώ από 56,302 δισ. ευρώ) ξεχωρίζουν η προβλεπόμενη εξοικονόμηση 500 εκατ. ευρώ από δαπάνες τόκων (από 6,5 δισ. ευρώ σε 6 δισ. ευρώ) αλλά και η αύξηση των δαπανών του ΠΔΕ από τα 6,150 δισ. ευρώ φέτος (με «μαχαίρι» 600 εκατ. ευρώ σε σχέση με τις προβλέψεις του τρέχοντος προϋπολογισμού) στα 6,750 δισ. ευρώ.
Στο νέο προϋπολογισμό κωδικοποιούνται των μέτρα που θα περιληφθούν στο νέο φορολογικό νομοσχέδιο που θα κατατεθεί την επόμενη εβδομάδα στη βουλή. Ορισμένα από αυτά επανεξετάζονται έπειτα από τις αντιδράσεις που σημειώθηκαν στην δημόσια διαβούλευση, όπως ο νέος στόχος για τις ηλεκτρονικές αποδείξεις. Σύμφωνα με πληροφορίες, απορρίφθηκε η πρόταση για μείωση του ποσοστού από το 30% σε χαμηλότερα επίπεδα (25% ή 20%). Αποφασίσθηκε ωστόσο να μη συνυπολογίζονται στο εισόδημα οι δαπάνες για την καταβολή διατροφής από διαζευγμένους.
Άλλες αλλαγές ή προσθήκες αφορούν:
-Τη νέα δυνατότητα που παρέχεται στις επιχειρήσεις να μεταφέρουν τη φορολογική ζημία σε διάστημα δέκα ετών από πέντε που είναι σήμερα. Το μέτρο θα έχει εφαρμογή για λογιστικές ζημίες που δημιουργήθηκαν από το 2014 και μετά, που σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις μπορούν με βάση τη νέα διάταξη να τις συμψηφίσουν με τη χρήση του 2024. Είναι ένα μέτρο-ανάσα για τον επιχειρηματικό κλάδο, αφού σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, από τις 92.431 που ήταν ο αριθμός των ζημιογόνων επιχειρήσεων το 2015 (ή ποσοστό 40%) αυξήθηκε στις 100.018 το 2018.
- Την αυτοτελή φορολόγηση των stock options με συντελεστή 15%. Σήμερα τα δικαιώματα προαίρεσης αγοράς μετοχών φορολογούνται με τις γενικές διατάξεις δηλαδή με την κλίμακα φορολογίας. Tα κέρδη από τις μετοχές που διατίθενται στα πλαίσια των stock options , φορολογούνται ήδη από το 2008 ως παροχή σε είδος και ο εργαζόμενος πληρώνει τον φόρο και την εισφορά αλληλεγγύης που του αναλογεί κατά την εκκαθάριση της φορολογικής του δήλωσης.
- Την βελτίωση της διάταξης με την οποία παρέχεται έκπτωση φόρου 40% για την επισκευή ακινήτων έτσι ώστε οι φορολογούμενοι που εκμισθώνουν ακίνητα να μην χάνουν την
Στα ακίνητα ο προϋπολογισμός προβλέπει την ένταξη 7.500 περιοχών στο αντικειμενικό σύστημα οι οποίες σήμερα βρίσκονται με αποτέλεσμα το δημόσιο να χάνει σημαντικά φορολογικά έσοδα. Οι εισπράξεις από φόρο ακινήτων το 2020 παραμένουν στα επίπεδα των 2,708 δισ. ευρώ.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών