Και άλλες μειώσεις φόρων εντός της τετραετίας προανήγγειλε ο Απ. Βεσυρόπουλος
Είναι κρίσιμο σημείο να διευρύνουμε τη φορολογική βάση, ανέφερε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας μιλώντας στην ακρόαση φορέων επί του φορολογικού νομοσχεδίου.
Ο κ. Σταϊκούρας άνοιξε τα χαρτιά του λέγοντας ότι η διεύρυνση αυτή θα επιχειρηθεί με τρεις τρόπους το επόμενο διάστημα.
Επισήμανε ότι επιλογή της σημερινής κυβέρνησης, σε αντιδιαστολή με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ που μείωσε το αφορολόγητο, είναι να διευρύνει τη φορολογική βάση με τρεις τρόπους.
«Ο ένας τρόπος είναι με τις ηλεκτρονικές συναλλαγές.
Οι ηλεκτρονικές συναλλαγές παγκοσμίως είναι κομβικό στοιχείο, να διευρύνεις τη φορολογική βάση μειώνοντας τη φοροδιαφυγή.
Ο δεύτερος τρόπος είναι με τις αντικειμενικές αξίες και την ακίνητη περιουσία.
Σας προϊδεάζω ότι με την άσκηση που θέλουμε να ολοκληρώσουμε τον Μάιο, εκτιμούμε ότι θα ενταχθούν περισσότερες 3.000 επιπλέον ζώνες στο σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού, οι οποίες θα προστεθούν στις υφιστάμενες 10.216 ζώνες.
Όλες αυτές οι ζώνες είναι εντός σχεδίου πόλης, ενώ αναπροσαρμογή της προσέγγισης θα υπάρξει και για τις εκτός σχεδίου πόλης περιοχές.
'Αρα διευρύνουμε την γκάμα, ώστε να μειώσουμε τη φορολόγηση αυτών των πολιτών που επί χρόνια πληρώνουν.
Η τρίτη κατηγορία που επιλέγουμε είναι η ορθολογική φορολόγηση αυτών που δεν πληρώνουν και χρησιμοποιούν υπηρεσίες, όπως είναι οι Airbnb», εξήγησε ο υπουργός Οικονομικών.
«Η πολιτική δεν γίνεται με εντυπώσεις.
Γίνεται με ουσία και με πράξεις και θα διαπιστώσετε επιπλέον πράξεις, το επόμενο διάστημα», προσέθεσε ο κ. Σταϊκούρας που νωρίτερα είχε ακούσει τους πολύτεκνους στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής.
«Εμείς δεν θέλουμε να δημιουργήσουμε κοινωνικό αυτοματισμό.
Η πολιτική μας είναι μη ταξική.
Το έχουμε πει: η πολιτική μας δεν έχει ταξικό πρόσημο, θα βοηθήσουμε όλη την κοινωνία.
Αλλά, θα δώσουμε ιδιαίτερη σημασία στα χαμηλότερα και τα μεσαία εισοδηματικά στρώματα και σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες», υπογάμμισε.
Απ. Βεσυρόπουλος: Και άλλες μειώσεις στην τετραετία
«Τηρούμε τις δεσμεύσεις μας.
Είναι το πρώτο νομοσχέδιο με μειώσεις φόρων.
Λίγο υπομονή, θα υπάρξουν και άλλες μειώσεις μέσα στην τετραετία», τόνισε, από την πλευρά του, ο υφυπουργός Οικονομικών, αρμόδιος για την Φορολογική Πολιτική και τη Δημόσια Περιουσία, Απόστολος Βεσυρόπουλος, για το αίτημα των φορέων, που εκλήθησαν στην επιτροπή Οικονομικών της Βουλής, να υπάρξουν περαιτέρω μειώσεις φόρων.
«Έχουμε πολλά χρόνια να δούμε σε νομοσχέδιο υπουργείου Οικονομικών, να υπάρχει τέτοια θετική κρίση στη διαδικασία ακρόασης φορέων», σχολίασε ο κ. Βεσυρόπουλος και παρατήρησε ότι αναγνωρίζεται η μείωση φόρων.
«Προεκλογικά είχαμε πει ότι οι μειώσεις φόρων θα ισχύουν για εισοδήματα από 1.1.2020.
Ο πρωθυπουργός όμως είπε ότι δύο μέτρα θα ισχύσουν έναν χρόνο νωρίτερα, από το 2019.
Είναι η μείωση για τον ΕΝΦΙΑ και η μείωση του φόρου εισοδήματος στα νομικά πρόσωπα. Συνεπώς, τηρούμε τις δεσμεύσεις μας.
Φέρνουμε όλα τα υπόλοιπα μέτρα όπως είχαμε εξαγγείλει», σημείωσε ο υφυπουργός Οικονομικών και πρόσθεσε: «Φυσικά όλα δεν γίνονται ούτε στο πρώτο φορολογικό νομοσχέδιο της κυβέρνησης, ούτε στο πρώτο τρίμηνο.
Έχουμε μπροστά μας 4 χρόνια. 'Αρα, λίγο υπομονή, σίγουρα θα υπάρξουν και νέες μειώσεις».
Για την εισφορά αλληλεγγύης και το τέλος επιτηδεύματος, ο κ.Βεσυρόπουλος είπε ότι πρόθεση της κυβέρνησης είναι να καταργηθούν αυτοί οι δύο φόροι και η πρόθεση αυτή έχει αποτυπωθεί και στο πρόγραμμα της ΝΔ.
«Στη διάρκεια της πορείας και, λαμβάνοντας υπόψη την οικονομική κατάσταση της χώρας μας, πρόθεσή μας είναι να καταργηθούν», ανέφερε και πρόσθεσε ότι «η εισφορά αλληλεγγύης ήταν ένας έκτακτος φόρος, νομοθετήθηκε το 2011, είχε χρόνο εφαρμογής μέχρι 31.12.2016, ήρθε η ΝΔ το 2014 και τον μείωσε κατά 30% και έρχεται ο ΣΥΡΙΖΑ, τον κάνει μόνιμο φόρο και υπερτριπλασιάζει τους φορολογικούς συντελεστές.
Εμείς λέμε ότι πρόθεσή μας είναι να τον καταργήσουμε και το ίδιο λέμε για το τέλος επιτηδεύματος».
Για τα ηλεκτρονικά βιβλία και την ηλεκτρονική υπογραφή, ο υφυπουργός είπε ότι είναι θέμα που εξετάζεται από το υπουργείο Οικονομικών. «Δεν μπορούσε να μπει τώρα στο φορολογικό νομοσχέδιο.
Εξετάζουμε πως θα το δρομολογήσουμε», σημείωσε.
Για τα πρόστιμα των τροποποιητικών δηλώσεων ανέφερε ότι, επίσης, το υπουργείο Οικονομικών εξετάζει τη σχετική διάταξη, προκειμένου να κατατεθεί σύντομα στη Βουλή με στόχο να εξορθολογιστεί.
Η ομιλία Σταϊκούρα
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Στο πλαίσιο υλοποίησης ενός ολοκληρωμένου, συνεκτικού και ρεαλιστικού οικονομικού σχεδίου, μετά από σκληρή και πολύμηνη δουλειά αλλά και μακρά διαβούλευση, με
μεθοδικότητα και τεκμηρίωση, το Υπουργείο Οικονομικών κατέθεσε στη Βουλή το φορολογικό νομοσχέδιο με τίτλο:
«Φορολογική μεταρρύθμιση με αναπτυξιακή διάσταση για την Ελλάδα του αύριο».
Νομοσχέδιο το οποίο επιδιώκει την επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας, την άμεση βελτίωση των οικονομικών δεικτών της χώρας, την ελάφρυνση της φορολογίας νοικοκυριών και επιχειρήσεων και την υποβοήθηση της οικονομικής δραστηριότητας του παραγωγικού σκέλους της ελληνικής κοινωνίας.
Πρόκειται για σχέδιο νόμου με ξεκάθαρη αναπτυξιακή διάσταση, που έχει ως στόχους την ενίσχυση της οικονομικής αποτελεσματικότητας και την τόνωση της κοινωνικής δικαιοσύνης.
Σχέδιο νόμου συνεπές τόσο ως προς τις προεκλογικές, όσο και ως προς προγραμματικές δεσμεύσεις της Κυβέρνησης, που περιλαμβάνει:
- τη μείωση φόρων,
- τη βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη,
- τη διαφάνεια και τον περιορισμό της φοροδιαφυγής,
- τη μετάβαση του φορολογικού συστήματος στην ψηφιακή εποχή,
- τη μείωση του γραφειοκρατικού φόρτου της Φορολογικής Διοίκησης και των επιχειρήσεων
με ταυτόχρονη ωφέλεια των φορολογουμένων,
- τη διευκόλυνση και προσέλκυση επενδύσεων και κεφαλαίων,
- την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής.
Συγκεκριμένα, το σχέδιο νόμου κινείται πάνω σε 10 άξονες, που έχουν αντίστοιχες στοχεύσεις και συνιστούν ένα ολοκληρωμένο και συνεκτικό νομοθετικό πόνημα:
1ος Άξονας: Η μείωση της φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων, για όλους τους πολίτες, κυρίως για τα χαμηλότερα εισοδηματικά στρώματα.
Συγκεκριμένα:
- Καθιερώνεται εισαγωγικός φορολογικός συντελεστής 9% για φυσικά πρόσωπα, ελεύθερους επαγγελματίες, αγρότες, μισθωτούς και συνταξιούχους, από 22% που είναι
σήμερα.
Με τη μείωση αυτή θα ευνοηθούν όχι μόνο όσοι έχουν εισόδημα κάτω των 10.000 ευρώ, αλλά το σύνολο των φορολογουμένων, αφού το εισόδημά τους φορολογείται κλιμακωτά (ή με βάση προοδευτική κλίμακα).
Επιπλέον, μειώνονται κατά μία ποσοστιαία μονάδα και οι συντελεστές για τα υψηλότερα εισοδήματα.
2ος Άξονας: Η μείωση της φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων, για την ενίσχυση της υγιούς επιχειρηματικότητας και τη δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης.
Συγκεκριμένα:
- Μειώνεται ο συντελεστής φορολογίας εισοδήματος των επιχειρήσεων από το 28% στο 24% για τα εισοδήματα του 2019, ενισχύοντας κατ’ αυτό τον τρόπο μικρές και μεγάλες
επιχειρήσεις.
- Μειώνεται η προκαταβολή φόρου εισοδήματος στο 95% του φόρου που προκύπτει για τα νομικά πρόσωπα, για το 2018.
- Μειώνεται ο συντελεστής φορολόγησης των μερισμάτων από το 10% στο 5%.
- Καθιερώνεται χαμηλός φορολογικός συντελεστής 10% για τα αγροτικά συνεταιριστικά σχήματα. Στόχος, η δυνατότητα δυναμικής ανάπτυξης του πρωτογενή τομέα της ελληνικής οικονομίας, μέσω της σύστασης νέων αγροτικών σχημάτων.
- Καταργείται η εισφορά 0,6% του ν. 128/1975 στις πιστώσεις factoring και leasing, με στόχο τη μείωση του κόστους χρηματοδότησης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
- Ενθαρρύνεται, με φορολογικά κίνητρα, η δημιουργία εταιρειών συμμετοχών.
- Εξορθολογίζεται ο τρόπος φορολόγησης των εταιρειών επενδύσεων, όπως των εταιρειών που επενδύουν σε ακίνητη περιουσία (ΑΕΕΑΠ), των αμοιβαίων κεφαλαίων ακινήτων, των εταιρειών επενδύσεων χαρτοφυλακίου και των ΟΣΕΚΑ, με στόχο την τόνωση της πραγματοποίησης επενδύσεων.
3ος Άξονας: Η ενίσχυση των εργαζομένων
Συγκεκριμένα:
- Εξορθολογίζεται ο τρόπος φορολόγησης των δικαιωμάτων προαίρεσης απόκτησης μετοχών [stock options], για τα οποία πλέον η υπεραξία από την άσκησή τους δεν θα προστίθεται στα λοιπά εισοδήματα του φορολογούμενου προκειμένου να υπαχθεί στη φορολόγηση με βάση την κλίμακα, αλλά αντίθετα θα φορολογείται αυτοτελώς, με συντελεστή 15%.
Αυτό ως νέο άρθρο προστέθηκε στο φορολογικό νομοσχέδιο και είναι απόρροια της δημόσιας διαβούλευσης και των προτάσεων των οικονομικών εταίρων.
Σκοπός της παροχής των ως άνω δικαιωμάτων είναι να αποτελέσουν ένα έμμεσο κίνητρο διακράτησης και ανταπόδοσης, καθώς και ένα μέσο αναβάθμισης των συνθηκών εργασίας.
Έτσι ο εργαζόμενος καθίσταται συμμέτοχος στην επενδυτική προοπτική της επιχείρησης στην οποία εργάζεται, με χαμηλό κόστος για τον ίδιο.
Επιδιώκεται αυτό (σε συνδυασμό και με άλλα μέτρα) να λειτουργήσει ως κίνητρο προκειμένου να επιστρέψει το επιστημονικό μας και εν γένει το ανθρώπινο δυναμικό της χώρας μας, που τα χρόνια της κρίσης έφυγε στο εξωτερικό.
Ειδικά για τους εργαζόμενους σε νεοφυείς επιχειρήσεις, ήτοι μικρές ή πολύ μικρές μη εισηγημένες επιχειρήσεις, προβλέπεται, υπό προϋποθέσεις, αυξημένο διάστημα διακράτησης
των μετοχών και χαμηλότερος φορολογικός συντελεστής, στο 5%.
- Εξορθολογίζονται οι παροχές σε είδος προς τους εργαζομένους με τη μορφή εταιρικού αυτοκινήτου ή με τη μορφή δανείου.
- Επίσης, οι καταβολές προς τους εργαζομένους λόγω εξαγοράς ασφαλιστηρίου συμβολαίου τους εξαιτίας της συμμετοχής τους σε εθελούσια έξοδο, δεν αποτελούν πλέον πρόωρη εξαγορά και δεν φορολογούνται με συντελεστή προσαυξημένο κατά 50%.
4ος Άξονας: Η στήριξη της οικογένειας και η ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής και προστασίας.
Συγκεκριμένα:
- Αυξάνεται το «αφορολόγητο» κατά 1.000 ευρώ για κάθε προστατευόμενο τέκνο, ανεξαρτήτως αριθμού αυτών.
- Απαλλάσσονται από την εισφορά αλληλεγγύης όλων των ΑμεΑ με ποσοστό αναπηρίας από 80% και άνω, ανεξαρτήτως της μορφής της αναπηρίας.
- Μειώνεται ο ΦΠΑ για τα βρεφικά είδη, από το 24% στο 13%.
- Μειώνεται ο ΦΠΑ για τα κράνη των μοτοσικλετιστών και τα παιδικά καθίσματα, από το 24% στο 13%, υπηρετώντας την ανάγκη συμβολής στη γενικότερη προσπάθεια ενίσχυσης των δράσεων της οδικής ασφάλειας.
- Αυξάνεται ο μέγιστος αριθμός δόσεων της πάγιας ρύθμισης οφειλών από 12 σε 24, και σε ειδικές περιπτώσεις έκτακτων οφειλών από 24 σε 48, ανάλογα με την ικανότητα
αποπληρωμής του οφειλέτη, για όσους δεν έχουν υπαχθεί σε προηγούμενη ρύθμιση μέχρι 1.11.2019.
5ος Άξονας: Η προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων και κεφαλαίων.
Συγκεκριμένα:
- Αποσαφηνίζεται η νομοθεσία για τη φορολογική κατοικία. Θεσπίζεται εναλλακτικός τρόπος φορολόγησης των εισοδημάτων αλλοδαπής προέλευσης, με
πληρωμή ετήσιου κατ’ αποκοπή φόρου στις περιπτώσεις επενδύσεων άνω των 500.000 ευρώ
σε μία τριετία.
- Προβλέπεται απαλλαγή από το φόρο εισοδήματος και την εισφορά αλληλεγγύης των τόκων εταιρικών ομολόγων, εισηγμένων σε οργανωμένη αγορά.
6ος Άξονας: Η επανεκκίνηση κλάδων της οικονομίας, με σημαντική συνεισφορά στο ΑΕΠ της χώρας.
Συγκεκριμένα:
- Αναστέλλεται η επιβολή ΦΠΑ στις οικοδομές με άδεια από 1-1-2006 και εφεξής, ενώ η αναστολή του Φ.Π.Α. καταλαμβάνει και την αντιπαροχή.
- Αναστέλλεται η επιβολή του φόρου υπεραξίας στη μεταβίβαση ακινήτων για τρία χρόνια, (σημαντική δράση ειδικά για την «μεσαία» τάξη).
- Εισάγονται κίνητρα για την πραγματοποίηση δαπανών που θα πραγματοποιηθούν για τη λήψη υπηρεσιών που σχετίζονται με την ενεργειακή, λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση κτιρίων, με τη χορήγηση έκπτωσης φόρου 40% για δαπάνες των σχετικών εργασιών, με συνολικό ύψος δαπάνης τις 16.000 ευρώ, ισόποσα κατανεμημένες σε περίοδο 4 ετών.
- Μειώνεται το μίσθωμα για την εκμίσθωση δημόσιων ιχθυοτρόφων υδάτων σε αλιευτικούς συνεταιρισμούς, από το 10% στο 5% επί της αξίας των αλιευμάτων.
- Ρυθμίζεται η αγορά για τις ναυλώτριες εταιρίες γυμνών πλοίων και πλοίων υπό χρηματοδοτική μίσθωση, όπως και θέματα φορολογίας ρυμουλκών, αλιευτικών πλοίων και
πλοίων δεύτερης κατηγορίας.
- Επιστρέφεται ή διαγράφεται ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης που βεβαιώθηκε για κρασιά τα οποία μέχρι και την τελευταία ημέρα ισχύος του ΕΦΚ κρασιού, δηλαδή την 31 η Δεκεμβρίου 2018, δεν είχαν διατεθεί στην κατανάλωση.
7ος Άξονας: Η ενίσχυση της βιώσιμης ανάπτυξης.
Συγκεκριμένα:
- Εισάγεται δέσμη μέτρων για την προώθηση χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς και οχημάτων μηδενικών ή χαμηλών ρύπων, παρακολουθώντας βέλτιστες πρακτικές άλλων κρατών-μελών.
8ος Άξονας: Η ενίσχυση της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, διευρύνοντας τις απαλλαγές από τον υπολογισμό του εισοδήματος μισθών και συντάξεων προς όφελος όλων των εργαζομένων.
Συγκεκριμένα:
- Χορηγείται έκπτωση από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων για τις δαπάνες που αφορούν σε δράσεις Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, όπως είναι οι κάρτες απεριορίστων διαδρομών στα μέσα μαζικής μεταφοράς, χωρίς αυτές να αποτελούν εισόδημα για τον εργαζόμενο.
- Ενισχύονται οι παροχές από ιδρύματα προς το Δημόσιο, μέσω της έκπτωσης από το εισόδημα των δαπανών για δωρεές σε χρήμα ή σε είδος προς το Ελληνικό Δημόσιο και τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
9ος Άξονας: Η ενίσχυση της διαφάνειας και ο περιορισμός της φοροδιαφυγής.
Συγκεκριμένα, οι μισθωτοί, συνταξιούχοι, ελεύθεροι επαγγελματίες και εισοδηματίες θα πρέπει να πραγματοποιούν δαπάνες ίσες με το 30% του πραγματικού τους εισοδήματος με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής.
Επιπρόσθετα, θα πρέπει να σημειωθεί ότι:
1ον . Στον υπολογισμό του πραγματικού εισοδήματος δεν περιλαμβάνεται το ποσό της εισφοράς αλληλεγγύης, καθώς και το ποσό της διατροφής διαζευγμένου συζύγου ή τέκνου.
2ον . Σε περίπτωση που έχουν πραγματοποιηθεί δαπάνες που αφορούν καταβολές φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων και ΕΝΦΙΑ, δανειακές υποχρεώσεις προς χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και ενοίκια, οι οποίες υπερβαίνουν το 60% του πραγματικού εισοδήματος, το απαιτούμενο ποσοστό δαπανών περιορίζεται στο 20% του πραγματικού τους εισοδήματος.
3ον . Στον φορολογούμενο του οποίου έχει κατασχεθεί ο λογαριασμός, το όριο δαπανών περιορίζεται στα 5.000 ευρώ.
4ον . Προβλέπονται εξαιρέσεις για φορολογούμενους που έχουν αντικειμενικές δυσκολίες χρήσης ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής, ενώ το όριο δαπανών μειώνεται στις 20.000 ευρώ.
Ρητά εξαιρούνται από τις ρυθμίσεις αυτές συγκεκριμένες κατηγορίες φορολογουμένων για λόγους κοινωνικούς, όπως οι φορολογούμενοι που έχουν συμπληρώσει το 70 ο έτος της ηλικίας τους, τα άτομα με ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω, όσοι βρίσκονται σε δικαστική συμπαράσταση, αυτοί που υπηρετούν την υποχρεωτική στρατιωτική τους θητεία, οι φορολογούμενοι που κατοικούν μόνιμα σε χωριά με πληθυσμό έως 500 κατοίκους και σε νησιά με πληθυσμό κάτω των 3.100 κατοίκων, εκτός αν πρόκειται για τουριστικούς τόπους, οι δικαιούχοι Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης, τα άτομα που βρίσκονται σε κατάσταση μακροχρόνιας νοσηλείας (πέραν των 6 μηνών), τα άτομα που διαμένουν σε οίκο ευγηρίας, σε ψυχιατρικό ή σωφρονιστικό κατάστημα.
10ος Άξονας: Η μείωση του γραφειοκρατικού φόρτου της Φορολογικής Διοίκησης και των επιχειρήσεων, με ταυτόχρονη ωφέλεια των φορολογουμένων.
Συγκεκριμένα:
- Γίνεται εφάπαξ διαγραφή οφειλών φυσικών και νομικών προσώπων συνολικής αξίας έως 10 ευρώ ανά φορολογούμενο.
Με αυτό τον τρόπο, αφενός αποφορτίζεται η Φορολογική Διοίκηση από το γραφειοκρατικό κόστος για την παρακολούθηση των οφειλών αυτών, ενώ πάνω από 500.000 φορολογούμενοι θα αποκτήσουν και πάλι τη δυνατότητα έκδοσης φορολογικής ενημερότητας, με ό,τι θετικό αυτό συνεπάγεται για την οικονομική δραστηριότητά τους.
Εφαρμόζεται η περιοδική διαγραφή μικροοφειλών συνολικής αξίας έως 1 ευρώ ανά φορολογούμενο, προκειμένου και με αυτό τον τρόπο να αποφορτιστεί η λειτουργία της
Φορολογικής Διοίκησης.
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Τα μέτρα που περιλαμβάνονται στο υπό συζήτηση σχέδιο νόμου έχουν ισχυρό μεταρρυθμιστικό πρόσημο, δεν είναι άθροισμα μέτρων, αποτελούν ένα πλέγμα στοχευμένων,
συγκεκριμένων δράσεων με σκοπό να παραχθούν πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα για την οικονομία και την κοινωνία.
Στοχεύουν να ενισχύσουν τη θέση της Ελλάδας στο διεθνές και ευρωπαϊκό περιβάλλον.
Διαμορφώνουν μια φορολογική πολιτική δίκαιη για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, αλλά ταυτόχρονα εξωστρεφή, φιλική για την προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων,
προσανατολισμένη στη βιώσιμη ανάπτυξη και στην αναβάθμιση της ποιότητας της ζωής μας, μέσα σε ένα νέο οικονομικό περιβάλλον.
Ένα νέο περιβάλλον με ευκαιρίες και δυνατότητες για όλα τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.
Με τους πολλούς για τους πολλούς!
Ο κ. Σταϊκούρας άνοιξε τα χαρτιά του λέγοντας ότι η διεύρυνση αυτή θα επιχειρηθεί με τρεις τρόπους το επόμενο διάστημα.
Επισήμανε ότι επιλογή της σημερινής κυβέρνησης, σε αντιδιαστολή με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ που μείωσε το αφορολόγητο, είναι να διευρύνει τη φορολογική βάση με τρεις τρόπους.
«Ο ένας τρόπος είναι με τις ηλεκτρονικές συναλλαγές.
Οι ηλεκτρονικές συναλλαγές παγκοσμίως είναι κομβικό στοιχείο, να διευρύνεις τη φορολογική βάση μειώνοντας τη φοροδιαφυγή.
Ο δεύτερος τρόπος είναι με τις αντικειμενικές αξίες και την ακίνητη περιουσία.
Σας προϊδεάζω ότι με την άσκηση που θέλουμε να ολοκληρώσουμε τον Μάιο, εκτιμούμε ότι θα ενταχθούν περισσότερες 3.000 επιπλέον ζώνες στο σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού, οι οποίες θα προστεθούν στις υφιστάμενες 10.216 ζώνες.
Όλες αυτές οι ζώνες είναι εντός σχεδίου πόλης, ενώ αναπροσαρμογή της προσέγγισης θα υπάρξει και για τις εκτός σχεδίου πόλης περιοχές.
'Αρα διευρύνουμε την γκάμα, ώστε να μειώσουμε τη φορολόγηση αυτών των πολιτών που επί χρόνια πληρώνουν.
Η τρίτη κατηγορία που επιλέγουμε είναι η ορθολογική φορολόγηση αυτών που δεν πληρώνουν και χρησιμοποιούν υπηρεσίες, όπως είναι οι Airbnb», εξήγησε ο υπουργός Οικονομικών.
«Η πολιτική δεν γίνεται με εντυπώσεις.
Γίνεται με ουσία και με πράξεις και θα διαπιστώσετε επιπλέον πράξεις, το επόμενο διάστημα», προσέθεσε ο κ. Σταϊκούρας που νωρίτερα είχε ακούσει τους πολύτεκνους στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής.
«Εμείς δεν θέλουμε να δημιουργήσουμε κοινωνικό αυτοματισμό.
Η πολιτική μας είναι μη ταξική.
Το έχουμε πει: η πολιτική μας δεν έχει ταξικό πρόσημο, θα βοηθήσουμε όλη την κοινωνία.
Αλλά, θα δώσουμε ιδιαίτερη σημασία στα χαμηλότερα και τα μεσαία εισοδηματικά στρώματα και σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες», υπογάμμισε.
Απ. Βεσυρόπουλος: Και άλλες μειώσεις στην τετραετία
«Τηρούμε τις δεσμεύσεις μας.
Είναι το πρώτο νομοσχέδιο με μειώσεις φόρων.
Λίγο υπομονή, θα υπάρξουν και άλλες μειώσεις μέσα στην τετραετία», τόνισε, από την πλευρά του, ο υφυπουργός Οικονομικών, αρμόδιος για την Φορολογική Πολιτική και τη Δημόσια Περιουσία, Απόστολος Βεσυρόπουλος, για το αίτημα των φορέων, που εκλήθησαν στην επιτροπή Οικονομικών της Βουλής, να υπάρξουν περαιτέρω μειώσεις φόρων.
«Έχουμε πολλά χρόνια να δούμε σε νομοσχέδιο υπουργείου Οικονομικών, να υπάρχει τέτοια θετική κρίση στη διαδικασία ακρόασης φορέων», σχολίασε ο κ. Βεσυρόπουλος και παρατήρησε ότι αναγνωρίζεται η μείωση φόρων.
«Προεκλογικά είχαμε πει ότι οι μειώσεις φόρων θα ισχύουν για εισοδήματα από 1.1.2020.
Ο πρωθυπουργός όμως είπε ότι δύο μέτρα θα ισχύσουν έναν χρόνο νωρίτερα, από το 2019.
Είναι η μείωση για τον ΕΝΦΙΑ και η μείωση του φόρου εισοδήματος στα νομικά πρόσωπα. Συνεπώς, τηρούμε τις δεσμεύσεις μας.
Φέρνουμε όλα τα υπόλοιπα μέτρα όπως είχαμε εξαγγείλει», σημείωσε ο υφυπουργός Οικονομικών και πρόσθεσε: «Φυσικά όλα δεν γίνονται ούτε στο πρώτο φορολογικό νομοσχέδιο της κυβέρνησης, ούτε στο πρώτο τρίμηνο.
Έχουμε μπροστά μας 4 χρόνια. 'Αρα, λίγο υπομονή, σίγουρα θα υπάρξουν και νέες μειώσεις».
Για την εισφορά αλληλεγγύης και το τέλος επιτηδεύματος, ο κ.Βεσυρόπουλος είπε ότι πρόθεση της κυβέρνησης είναι να καταργηθούν αυτοί οι δύο φόροι και η πρόθεση αυτή έχει αποτυπωθεί και στο πρόγραμμα της ΝΔ.
«Στη διάρκεια της πορείας και, λαμβάνοντας υπόψη την οικονομική κατάσταση της χώρας μας, πρόθεσή μας είναι να καταργηθούν», ανέφερε και πρόσθεσε ότι «η εισφορά αλληλεγγύης ήταν ένας έκτακτος φόρος, νομοθετήθηκε το 2011, είχε χρόνο εφαρμογής μέχρι 31.12.2016, ήρθε η ΝΔ το 2014 και τον μείωσε κατά 30% και έρχεται ο ΣΥΡΙΖΑ, τον κάνει μόνιμο φόρο και υπερτριπλασιάζει τους φορολογικούς συντελεστές.
Εμείς λέμε ότι πρόθεσή μας είναι να τον καταργήσουμε και το ίδιο λέμε για το τέλος επιτηδεύματος».
Για τα ηλεκτρονικά βιβλία και την ηλεκτρονική υπογραφή, ο υφυπουργός είπε ότι είναι θέμα που εξετάζεται από το υπουργείο Οικονομικών. «Δεν μπορούσε να μπει τώρα στο φορολογικό νομοσχέδιο.
Εξετάζουμε πως θα το δρομολογήσουμε», σημείωσε.
Για τα πρόστιμα των τροποποιητικών δηλώσεων ανέφερε ότι, επίσης, το υπουργείο Οικονομικών εξετάζει τη σχετική διάταξη, προκειμένου να κατατεθεί σύντομα στη Βουλή με στόχο να εξορθολογιστεί.
Η ομιλία Σταϊκούρα
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Στο πλαίσιο υλοποίησης ενός ολοκληρωμένου, συνεκτικού και ρεαλιστικού οικονομικού σχεδίου, μετά από σκληρή και πολύμηνη δουλειά αλλά και μακρά διαβούλευση, με
μεθοδικότητα και τεκμηρίωση, το Υπουργείο Οικονομικών κατέθεσε στη Βουλή το φορολογικό νομοσχέδιο με τίτλο:
«Φορολογική μεταρρύθμιση με αναπτυξιακή διάσταση για την Ελλάδα του αύριο».
Νομοσχέδιο το οποίο επιδιώκει την επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας, την άμεση βελτίωση των οικονομικών δεικτών της χώρας, την ελάφρυνση της φορολογίας νοικοκυριών και επιχειρήσεων και την υποβοήθηση της οικονομικής δραστηριότητας του παραγωγικού σκέλους της ελληνικής κοινωνίας.
Πρόκειται για σχέδιο νόμου με ξεκάθαρη αναπτυξιακή διάσταση, που έχει ως στόχους την ενίσχυση της οικονομικής αποτελεσματικότητας και την τόνωση της κοινωνικής δικαιοσύνης.
Σχέδιο νόμου συνεπές τόσο ως προς τις προεκλογικές, όσο και ως προς προγραμματικές δεσμεύσεις της Κυβέρνησης, που περιλαμβάνει:
- τη μείωση φόρων,
- τη βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη,
- τη διαφάνεια και τον περιορισμό της φοροδιαφυγής,
- τη μετάβαση του φορολογικού συστήματος στην ψηφιακή εποχή,
- τη μείωση του γραφειοκρατικού φόρτου της Φορολογικής Διοίκησης και των επιχειρήσεων
με ταυτόχρονη ωφέλεια των φορολογουμένων,
- τη διευκόλυνση και προσέλκυση επενδύσεων και κεφαλαίων,
- την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής.
Συγκεκριμένα, το σχέδιο νόμου κινείται πάνω σε 10 άξονες, που έχουν αντίστοιχες στοχεύσεις και συνιστούν ένα ολοκληρωμένο και συνεκτικό νομοθετικό πόνημα:
1ος Άξονας: Η μείωση της φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων, για όλους τους πολίτες, κυρίως για τα χαμηλότερα εισοδηματικά στρώματα.
Συγκεκριμένα:
- Καθιερώνεται εισαγωγικός φορολογικός συντελεστής 9% για φυσικά πρόσωπα, ελεύθερους επαγγελματίες, αγρότες, μισθωτούς και συνταξιούχους, από 22% που είναι
σήμερα.
Με τη μείωση αυτή θα ευνοηθούν όχι μόνο όσοι έχουν εισόδημα κάτω των 10.000 ευρώ, αλλά το σύνολο των φορολογουμένων, αφού το εισόδημά τους φορολογείται κλιμακωτά (ή με βάση προοδευτική κλίμακα).
Επιπλέον, μειώνονται κατά μία ποσοστιαία μονάδα και οι συντελεστές για τα υψηλότερα εισοδήματα.
2ος Άξονας: Η μείωση της φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων, για την ενίσχυση της υγιούς επιχειρηματικότητας και τη δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης.
Συγκεκριμένα:
- Μειώνεται ο συντελεστής φορολογίας εισοδήματος των επιχειρήσεων από το 28% στο 24% για τα εισοδήματα του 2019, ενισχύοντας κατ’ αυτό τον τρόπο μικρές και μεγάλες
επιχειρήσεις.
- Μειώνεται η προκαταβολή φόρου εισοδήματος στο 95% του φόρου που προκύπτει για τα νομικά πρόσωπα, για το 2018.
- Μειώνεται ο συντελεστής φορολόγησης των μερισμάτων από το 10% στο 5%.
- Καθιερώνεται χαμηλός φορολογικός συντελεστής 10% για τα αγροτικά συνεταιριστικά σχήματα. Στόχος, η δυνατότητα δυναμικής ανάπτυξης του πρωτογενή τομέα της ελληνικής οικονομίας, μέσω της σύστασης νέων αγροτικών σχημάτων.
- Καταργείται η εισφορά 0,6% του ν. 128/1975 στις πιστώσεις factoring και leasing, με στόχο τη μείωση του κόστους χρηματοδότησης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
- Ενθαρρύνεται, με φορολογικά κίνητρα, η δημιουργία εταιρειών συμμετοχών.
- Εξορθολογίζεται ο τρόπος φορολόγησης των εταιρειών επενδύσεων, όπως των εταιρειών που επενδύουν σε ακίνητη περιουσία (ΑΕΕΑΠ), των αμοιβαίων κεφαλαίων ακινήτων, των εταιρειών επενδύσεων χαρτοφυλακίου και των ΟΣΕΚΑ, με στόχο την τόνωση της πραγματοποίησης επενδύσεων.
3ος Άξονας: Η ενίσχυση των εργαζομένων
Συγκεκριμένα:
- Εξορθολογίζεται ο τρόπος φορολόγησης των δικαιωμάτων προαίρεσης απόκτησης μετοχών [stock options], για τα οποία πλέον η υπεραξία από την άσκησή τους δεν θα προστίθεται στα λοιπά εισοδήματα του φορολογούμενου προκειμένου να υπαχθεί στη φορολόγηση με βάση την κλίμακα, αλλά αντίθετα θα φορολογείται αυτοτελώς, με συντελεστή 15%.
Αυτό ως νέο άρθρο προστέθηκε στο φορολογικό νομοσχέδιο και είναι απόρροια της δημόσιας διαβούλευσης και των προτάσεων των οικονομικών εταίρων.
Σκοπός της παροχής των ως άνω δικαιωμάτων είναι να αποτελέσουν ένα έμμεσο κίνητρο διακράτησης και ανταπόδοσης, καθώς και ένα μέσο αναβάθμισης των συνθηκών εργασίας.
Έτσι ο εργαζόμενος καθίσταται συμμέτοχος στην επενδυτική προοπτική της επιχείρησης στην οποία εργάζεται, με χαμηλό κόστος για τον ίδιο.
Επιδιώκεται αυτό (σε συνδυασμό και με άλλα μέτρα) να λειτουργήσει ως κίνητρο προκειμένου να επιστρέψει το επιστημονικό μας και εν γένει το ανθρώπινο δυναμικό της χώρας μας, που τα χρόνια της κρίσης έφυγε στο εξωτερικό.
Ειδικά για τους εργαζόμενους σε νεοφυείς επιχειρήσεις, ήτοι μικρές ή πολύ μικρές μη εισηγημένες επιχειρήσεις, προβλέπεται, υπό προϋποθέσεις, αυξημένο διάστημα διακράτησης
των μετοχών και χαμηλότερος φορολογικός συντελεστής, στο 5%.
- Εξορθολογίζονται οι παροχές σε είδος προς τους εργαζομένους με τη μορφή εταιρικού αυτοκινήτου ή με τη μορφή δανείου.
- Επίσης, οι καταβολές προς τους εργαζομένους λόγω εξαγοράς ασφαλιστηρίου συμβολαίου τους εξαιτίας της συμμετοχής τους σε εθελούσια έξοδο, δεν αποτελούν πλέον πρόωρη εξαγορά και δεν φορολογούνται με συντελεστή προσαυξημένο κατά 50%.
4ος Άξονας: Η στήριξη της οικογένειας και η ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής και προστασίας.
Συγκεκριμένα:
- Αυξάνεται το «αφορολόγητο» κατά 1.000 ευρώ για κάθε προστατευόμενο τέκνο, ανεξαρτήτως αριθμού αυτών.
- Απαλλάσσονται από την εισφορά αλληλεγγύης όλων των ΑμεΑ με ποσοστό αναπηρίας από 80% και άνω, ανεξαρτήτως της μορφής της αναπηρίας.
- Μειώνεται ο ΦΠΑ για τα βρεφικά είδη, από το 24% στο 13%.
- Μειώνεται ο ΦΠΑ για τα κράνη των μοτοσικλετιστών και τα παιδικά καθίσματα, από το 24% στο 13%, υπηρετώντας την ανάγκη συμβολής στη γενικότερη προσπάθεια ενίσχυσης των δράσεων της οδικής ασφάλειας.
- Αυξάνεται ο μέγιστος αριθμός δόσεων της πάγιας ρύθμισης οφειλών από 12 σε 24, και σε ειδικές περιπτώσεις έκτακτων οφειλών από 24 σε 48, ανάλογα με την ικανότητα
αποπληρωμής του οφειλέτη, για όσους δεν έχουν υπαχθεί σε προηγούμενη ρύθμιση μέχρι 1.11.2019.
5ος Άξονας: Η προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων και κεφαλαίων.
Συγκεκριμένα:
- Αποσαφηνίζεται η νομοθεσία για τη φορολογική κατοικία. Θεσπίζεται εναλλακτικός τρόπος φορολόγησης των εισοδημάτων αλλοδαπής προέλευσης, με
πληρωμή ετήσιου κατ’ αποκοπή φόρου στις περιπτώσεις επενδύσεων άνω των 500.000 ευρώ
σε μία τριετία.
- Προβλέπεται απαλλαγή από το φόρο εισοδήματος και την εισφορά αλληλεγγύης των τόκων εταιρικών ομολόγων, εισηγμένων σε οργανωμένη αγορά.
6ος Άξονας: Η επανεκκίνηση κλάδων της οικονομίας, με σημαντική συνεισφορά στο ΑΕΠ της χώρας.
Συγκεκριμένα:
- Αναστέλλεται η επιβολή ΦΠΑ στις οικοδομές με άδεια από 1-1-2006 και εφεξής, ενώ η αναστολή του Φ.Π.Α. καταλαμβάνει και την αντιπαροχή.
- Αναστέλλεται η επιβολή του φόρου υπεραξίας στη μεταβίβαση ακινήτων για τρία χρόνια, (σημαντική δράση ειδικά για την «μεσαία» τάξη).
- Εισάγονται κίνητρα για την πραγματοποίηση δαπανών που θα πραγματοποιηθούν για τη λήψη υπηρεσιών που σχετίζονται με την ενεργειακή, λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση κτιρίων, με τη χορήγηση έκπτωσης φόρου 40% για δαπάνες των σχετικών εργασιών, με συνολικό ύψος δαπάνης τις 16.000 ευρώ, ισόποσα κατανεμημένες σε περίοδο 4 ετών.
- Μειώνεται το μίσθωμα για την εκμίσθωση δημόσιων ιχθυοτρόφων υδάτων σε αλιευτικούς συνεταιρισμούς, από το 10% στο 5% επί της αξίας των αλιευμάτων.
- Ρυθμίζεται η αγορά για τις ναυλώτριες εταιρίες γυμνών πλοίων και πλοίων υπό χρηματοδοτική μίσθωση, όπως και θέματα φορολογίας ρυμουλκών, αλιευτικών πλοίων και
πλοίων δεύτερης κατηγορίας.
- Επιστρέφεται ή διαγράφεται ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης που βεβαιώθηκε για κρασιά τα οποία μέχρι και την τελευταία ημέρα ισχύος του ΕΦΚ κρασιού, δηλαδή την 31 η Δεκεμβρίου 2018, δεν είχαν διατεθεί στην κατανάλωση.
7ος Άξονας: Η ενίσχυση της βιώσιμης ανάπτυξης.
Συγκεκριμένα:
- Εισάγεται δέσμη μέτρων για την προώθηση χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς και οχημάτων μηδενικών ή χαμηλών ρύπων, παρακολουθώντας βέλτιστες πρακτικές άλλων κρατών-μελών.
8ος Άξονας: Η ενίσχυση της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, διευρύνοντας τις απαλλαγές από τον υπολογισμό του εισοδήματος μισθών και συντάξεων προς όφελος όλων των εργαζομένων.
Συγκεκριμένα:
- Χορηγείται έκπτωση από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων για τις δαπάνες που αφορούν σε δράσεις Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, όπως είναι οι κάρτες απεριορίστων διαδρομών στα μέσα μαζικής μεταφοράς, χωρίς αυτές να αποτελούν εισόδημα για τον εργαζόμενο.
- Ενισχύονται οι παροχές από ιδρύματα προς το Δημόσιο, μέσω της έκπτωσης από το εισόδημα των δαπανών για δωρεές σε χρήμα ή σε είδος προς το Ελληνικό Δημόσιο και τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
9ος Άξονας: Η ενίσχυση της διαφάνειας και ο περιορισμός της φοροδιαφυγής.
Συγκεκριμένα, οι μισθωτοί, συνταξιούχοι, ελεύθεροι επαγγελματίες και εισοδηματίες θα πρέπει να πραγματοποιούν δαπάνες ίσες με το 30% του πραγματικού τους εισοδήματος με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής.
Επιπρόσθετα, θα πρέπει να σημειωθεί ότι:
1ον . Στον υπολογισμό του πραγματικού εισοδήματος δεν περιλαμβάνεται το ποσό της εισφοράς αλληλεγγύης, καθώς και το ποσό της διατροφής διαζευγμένου συζύγου ή τέκνου.
2ον . Σε περίπτωση που έχουν πραγματοποιηθεί δαπάνες που αφορούν καταβολές φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων και ΕΝΦΙΑ, δανειακές υποχρεώσεις προς χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και ενοίκια, οι οποίες υπερβαίνουν το 60% του πραγματικού εισοδήματος, το απαιτούμενο ποσοστό δαπανών περιορίζεται στο 20% του πραγματικού τους εισοδήματος.
3ον . Στον φορολογούμενο του οποίου έχει κατασχεθεί ο λογαριασμός, το όριο δαπανών περιορίζεται στα 5.000 ευρώ.
4ον . Προβλέπονται εξαιρέσεις για φορολογούμενους που έχουν αντικειμενικές δυσκολίες χρήσης ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής, ενώ το όριο δαπανών μειώνεται στις 20.000 ευρώ.
Ρητά εξαιρούνται από τις ρυθμίσεις αυτές συγκεκριμένες κατηγορίες φορολογουμένων για λόγους κοινωνικούς, όπως οι φορολογούμενοι που έχουν συμπληρώσει το 70 ο έτος της ηλικίας τους, τα άτομα με ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω, όσοι βρίσκονται σε δικαστική συμπαράσταση, αυτοί που υπηρετούν την υποχρεωτική στρατιωτική τους θητεία, οι φορολογούμενοι που κατοικούν μόνιμα σε χωριά με πληθυσμό έως 500 κατοίκους και σε νησιά με πληθυσμό κάτω των 3.100 κατοίκων, εκτός αν πρόκειται για τουριστικούς τόπους, οι δικαιούχοι Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης, τα άτομα που βρίσκονται σε κατάσταση μακροχρόνιας νοσηλείας (πέραν των 6 μηνών), τα άτομα που διαμένουν σε οίκο ευγηρίας, σε ψυχιατρικό ή σωφρονιστικό κατάστημα.
10ος Άξονας: Η μείωση του γραφειοκρατικού φόρτου της Φορολογικής Διοίκησης και των επιχειρήσεων, με ταυτόχρονη ωφέλεια των φορολογουμένων.
Συγκεκριμένα:
- Γίνεται εφάπαξ διαγραφή οφειλών φυσικών και νομικών προσώπων συνολικής αξίας έως 10 ευρώ ανά φορολογούμενο.
Με αυτό τον τρόπο, αφενός αποφορτίζεται η Φορολογική Διοίκηση από το γραφειοκρατικό κόστος για την παρακολούθηση των οφειλών αυτών, ενώ πάνω από 500.000 φορολογούμενοι θα αποκτήσουν και πάλι τη δυνατότητα έκδοσης φορολογικής ενημερότητας, με ό,τι θετικό αυτό συνεπάγεται για την οικονομική δραστηριότητά τους.
Εφαρμόζεται η περιοδική διαγραφή μικροοφειλών συνολικής αξίας έως 1 ευρώ ανά φορολογούμενο, προκειμένου και με αυτό τον τρόπο να αποφορτιστεί η λειτουργία της
Φορολογικής Διοίκησης.
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Τα μέτρα που περιλαμβάνονται στο υπό συζήτηση σχέδιο νόμου έχουν ισχυρό μεταρρυθμιστικό πρόσημο, δεν είναι άθροισμα μέτρων, αποτελούν ένα πλέγμα στοχευμένων,
συγκεκριμένων δράσεων με σκοπό να παραχθούν πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα για την οικονομία και την κοινωνία.
Στοχεύουν να ενισχύσουν τη θέση της Ελλάδας στο διεθνές και ευρωπαϊκό περιβάλλον.
Διαμορφώνουν μια φορολογική πολιτική δίκαιη για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, αλλά ταυτόχρονα εξωστρεφή, φιλική για την προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων,
προσανατολισμένη στη βιώσιμη ανάπτυξη και στην αναβάθμιση της ποιότητας της ζωής μας, μέσα σε ένα νέο οικονομικό περιβάλλον.
Ένα νέο περιβάλλον με ευκαιρίες και δυνατότητες για όλα τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.
Με τους πολλούς για τους πολλούς!
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών