Διευκρινίσεις Βρούτση για τηλε-εργασία και δώρο Πάσχα
Φρένο στη μαζικό φαινόμενο της τηλε-εργασίας σε εργαζόμενους που έχουν τεθεί υπό αναστολή οι συμβάσεις εργασίας τους βάζει η κυβέρνηση και το αρμόδιο υπουργείο Εργασίας, δίνοντας τη δυνατότητα μόνο για 1 στους 10 εργαζόμενους (10%) των εργαζομένων της επιχείρησης να εργάζεται εξ αποστάσεως για τις ανάγκες της, ενώ το δώρο του Πάσχα δεν μπορεί να καταβληθεί πέραν της 30ής Ιουνίου, όπως διευκρινίζεται σε δυο ξεχωριστές εγκυκλίους.
Σύμφωνα με εγκύκλιο της γεν. γραμματέως του υπουργείου Εργασίας Άννας Στρατινάκη η παροχή εργασίας με τηλεργασία από εργαζόμενους, των οποίων η σύμβαση εργασίας τελεί σε αναστολή, θα γίνεται μόνο για πρόσκαιρες ανάγκες των επιχειρήσεων, στο πλαίσιο της εύρυθμης λειτουργίας τους.
Στο πεδίο της τηλεεργασίας δεν υπάγονται δικηγόροι με πάγια εντολή ή πάγια αντιμισθία
Ειδικότερα, η εγκύκλιος προβλέπει:
1. Την κατ' εξαίρεση συμφωνία για παροχή εργασίας με τηλεργασία για κάλυψη πρόσκαιρων αναγκών της επιχείρησης, από εργαζόμενους των οποίων η σύμβαση εργασίας έχει τεθεί σε αναστολή και είναι δικαιούχοι της αποζημίωσης ειδικού σκοπού, μπορεί να τύχει εφαρμογής μόνο σε ποσοστό 10%, κατ' ανώτατο όριο, επί των εργαζομένων της επιχείρησης των οποίων οι συμβάσεις τελούν σε αναστολή.
2. «Το ποσό των καταβαλλόμενων αποδοχών για την εργασία αυτή, μπορεί να Κάνει έως το ύψος των αποδοχών για την νομίμως παρεχόμενη εργασία τους, αφαιρουμένου του ποσού της δικαιούμενης αποζημίωσης ειδικού σκοπού.
3. Για τις αποδοχές που αντιστοιχούν στην παροχή της ανωτέρω εργασίας, υποβάλλεται ΑΠΔ και οι ασφαλιστικές εισφορές που αντιστοιχούν στο επιπλέον ποσό καλύπτονται από τον εργοδότη και αφαιρούνται από την υποχρέωση κάλυψής τους από τον κρατικό προϋπολογισμό.
4. Στην περίπτωση παρεχόμενης εργασίας, με τηλεργασία ως ανωτέρω, η επιχείρηση- εργοδότης υποχρεούται, πριν την έναρξη πραγματοποίησης της, να τη δηλώσει στο έντυπο ειδικού σκοπού που τηρείται για το σκοπό αυτό στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ. Στην περίπτωση που δεν δηλωθεί, ως ανωτέρω, επιβάλλονται οι κυρώσεις του άρθρου 24 του νόμου 3996/2011, όπως ισχύει». Δηλαδή πρόστιμο για καθεμία παράβαση από πεντακόσια (500) ευρώ μέχρι πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ.
Μη υπαγωγή δικηγόρων με πάγια εντολή ή πάγια αντιμισθία
Ο δικηγόρος ασκεί ελεύθερο επάγγελμα στο οποίο προέχει το στοιχείο της εμπιστοσύνης του εντολέα του προς αυτόν. Για τις υπηρεσίες του αμείβεται από τον εντολέα του είτε ανά υπόθεση είτε με πάγια αμοιβή ή με μισθό».
«1. Η πρόσληψη δικηγόρων με έμμισθη εντολή στον ιδιωτικό τομέα γίνεται με έγγραφη σύμβαση, που καταρτίζεται μεταξύ αυτού και του εντολέα.». Έχει κριθεί ότι η σύμβαση παροχής νομικών υπηρεσιών με πάγια ετήσια ή μηνιαία αμοιβή δεν μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο συμβάσεως εξαρτημένης εργασίας (ΑΠ 308/2017).
Κατόπιν των ανωτέρω και παρά το γεγονός ότι υποβάλλεται Α.Π.Δ. για τους δικηγόρους με πάγια εντολή ή με πάγια αντιμισθία, οι συμβάσεις τους, με επιχειρήσεις- εργοδότες των οποίων ή έχει ανασταλεί η επιχειρηματική τους δραστηριότητα, με εντολή δημόσιας αρχής ή πλήττονται σημαντικά βάσει ΚΑΔ, όπως ορίζονται από το Υπουργείο Οικονομικών για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων του κορωνοίού COVID-19, δεν τίθενται σε αναστολή και δεν είναι δικαιούχοι της αποζημίωσης ειδικού σκοπού των οκτακοσίων ευρώ (800 €).
Οι δικηγόροι αυτής της κατηγορίας εντάσσονται και είναι δυνητικά δικαιούχοι του εκπαιδευτικού επιδόματος των εξακοσίων ευρώ (600€), του προγράμματος τηλεκατάρτισης του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.
Δώρο Πάσχα
1. Οι επιχειρήσεις εργοδότες των οποίων η επιχειρηματική δραστηριότητα έχει ανασταλεί με εντολή δημόσιας αρχής, καθώς και οι επιχειρήσεις – εργοδότες που ανήκουν στους κλάδους που πλήττονται σημαντικά δύνανται να καταβάλουν το επίδομα εορτών Πάσχα σε χρόνο μεταγενέστερο και σε κάθε περίπτωση όχι πέραν της 30ης Ιουνίου 2020.
2. Στην περίπτωση κατά την οποία η εργασιακή σχέση των απασχολουμένων στις ανωτέρω επιχειρήσεις – εργοδότες τίθεται σε αναστολή και η διάρκεια της εργασιακής σχέσης, έως την αναστολή της, δεν καλύπτει ολόκληρη τη χρονική περίοδο από την 1η Ιανουαρίου έως τις 30 Απριλίου του τρέχοντος έτους, το επίδομα εορτών Πάσχα καταβάλλεται μειωμένο, λαμβάνοντας υπόψη για τον υπολογισμό του, σύμφωνα με την παρ. 3β του άρθρου 1 της υπ’ αρ. 19040/1981 κοινής υπουργικής απόφασης, τον χρόνο διάρκειας της εργασιακής σχέσης έως την αναστολή αυτής.
3. Στην περίπτωση κατά την οποία η εργασιακή σχέση των απασχολουμένων στις ανωτέρω επιχειρήσεις – εργοδότες τίθεται σε αναστολή, το ποσό εκ του επιδόματος εορτών Πάσχα που αντιστοιχεί στο χρονικό διάστημα αναστολής της εργασιακής σχέσης καταβάλλεται από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Κατά τα λοιπά, εφαρμόζεται η υπ’ αρ. 19040/1981 κοινή υπουργική απόφαση.
4. Στις περιπτώσεις των παρ. 2 και 3, το επίδομα εορτών Πάσχα υπολογίζεται βάσει του καταβαλλόμενου μισθού ή ημερομισθίου την προηγουμένη της ημερομηνίας αναστολής της εργασιακής σχέσης.
Αντώνης Βασιλόπουλος
antonpaper@yahoo.com
www.bankingnews.gr
Σύμφωνα με εγκύκλιο της γεν. γραμματέως του υπουργείου Εργασίας Άννας Στρατινάκη η παροχή εργασίας με τηλεργασία από εργαζόμενους, των οποίων η σύμβαση εργασίας τελεί σε αναστολή, θα γίνεται μόνο για πρόσκαιρες ανάγκες των επιχειρήσεων, στο πλαίσιο της εύρυθμης λειτουργίας τους.
Στο πεδίο της τηλεεργασίας δεν υπάγονται δικηγόροι με πάγια εντολή ή πάγια αντιμισθία
Ειδικότερα, η εγκύκλιος προβλέπει:
1. Την κατ' εξαίρεση συμφωνία για παροχή εργασίας με τηλεργασία για κάλυψη πρόσκαιρων αναγκών της επιχείρησης, από εργαζόμενους των οποίων η σύμβαση εργασίας έχει τεθεί σε αναστολή και είναι δικαιούχοι της αποζημίωσης ειδικού σκοπού, μπορεί να τύχει εφαρμογής μόνο σε ποσοστό 10%, κατ' ανώτατο όριο, επί των εργαζομένων της επιχείρησης των οποίων οι συμβάσεις τελούν σε αναστολή.
2. «Το ποσό των καταβαλλόμενων αποδοχών για την εργασία αυτή, μπορεί να Κάνει έως το ύψος των αποδοχών για την νομίμως παρεχόμενη εργασία τους, αφαιρουμένου του ποσού της δικαιούμενης αποζημίωσης ειδικού σκοπού.
3. Για τις αποδοχές που αντιστοιχούν στην παροχή της ανωτέρω εργασίας, υποβάλλεται ΑΠΔ και οι ασφαλιστικές εισφορές που αντιστοιχούν στο επιπλέον ποσό καλύπτονται από τον εργοδότη και αφαιρούνται από την υποχρέωση κάλυψής τους από τον κρατικό προϋπολογισμό.
4. Στην περίπτωση παρεχόμενης εργασίας, με τηλεργασία ως ανωτέρω, η επιχείρηση- εργοδότης υποχρεούται, πριν την έναρξη πραγματοποίησης της, να τη δηλώσει στο έντυπο ειδικού σκοπού που τηρείται για το σκοπό αυτό στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ. Στην περίπτωση που δεν δηλωθεί, ως ανωτέρω, επιβάλλονται οι κυρώσεις του άρθρου 24 του νόμου 3996/2011, όπως ισχύει». Δηλαδή πρόστιμο για καθεμία παράβαση από πεντακόσια (500) ευρώ μέχρι πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ.
Μη υπαγωγή δικηγόρων με πάγια εντολή ή πάγια αντιμισθία
Ο δικηγόρος ασκεί ελεύθερο επάγγελμα στο οποίο προέχει το στοιχείο της εμπιστοσύνης του εντολέα του προς αυτόν. Για τις υπηρεσίες του αμείβεται από τον εντολέα του είτε ανά υπόθεση είτε με πάγια αμοιβή ή με μισθό».
«1. Η πρόσληψη δικηγόρων με έμμισθη εντολή στον ιδιωτικό τομέα γίνεται με έγγραφη σύμβαση, που καταρτίζεται μεταξύ αυτού και του εντολέα.». Έχει κριθεί ότι η σύμβαση παροχής νομικών υπηρεσιών με πάγια ετήσια ή μηνιαία αμοιβή δεν μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο συμβάσεως εξαρτημένης εργασίας (ΑΠ 308/2017).
Κατόπιν των ανωτέρω και παρά το γεγονός ότι υποβάλλεται Α.Π.Δ. για τους δικηγόρους με πάγια εντολή ή με πάγια αντιμισθία, οι συμβάσεις τους, με επιχειρήσεις- εργοδότες των οποίων ή έχει ανασταλεί η επιχειρηματική τους δραστηριότητα, με εντολή δημόσιας αρχής ή πλήττονται σημαντικά βάσει ΚΑΔ, όπως ορίζονται από το Υπουργείο Οικονομικών για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων του κορωνοίού COVID-19, δεν τίθενται σε αναστολή και δεν είναι δικαιούχοι της αποζημίωσης ειδικού σκοπού των οκτακοσίων ευρώ (800 €).
Οι δικηγόροι αυτής της κατηγορίας εντάσσονται και είναι δυνητικά δικαιούχοι του εκπαιδευτικού επιδόματος των εξακοσίων ευρώ (600€), του προγράμματος τηλεκατάρτισης του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.
Δώρο Πάσχα
1. Οι επιχειρήσεις εργοδότες των οποίων η επιχειρηματική δραστηριότητα έχει ανασταλεί με εντολή δημόσιας αρχής, καθώς και οι επιχειρήσεις – εργοδότες που ανήκουν στους κλάδους που πλήττονται σημαντικά δύνανται να καταβάλουν το επίδομα εορτών Πάσχα σε χρόνο μεταγενέστερο και σε κάθε περίπτωση όχι πέραν της 30ης Ιουνίου 2020.
2. Στην περίπτωση κατά την οποία η εργασιακή σχέση των απασχολουμένων στις ανωτέρω επιχειρήσεις – εργοδότες τίθεται σε αναστολή και η διάρκεια της εργασιακής σχέσης, έως την αναστολή της, δεν καλύπτει ολόκληρη τη χρονική περίοδο από την 1η Ιανουαρίου έως τις 30 Απριλίου του τρέχοντος έτους, το επίδομα εορτών Πάσχα καταβάλλεται μειωμένο, λαμβάνοντας υπόψη για τον υπολογισμό του, σύμφωνα με την παρ. 3β του άρθρου 1 της υπ’ αρ. 19040/1981 κοινής υπουργικής απόφασης, τον χρόνο διάρκειας της εργασιακής σχέσης έως την αναστολή αυτής.
3. Στην περίπτωση κατά την οποία η εργασιακή σχέση των απασχολουμένων στις ανωτέρω επιχειρήσεις – εργοδότες τίθεται σε αναστολή, το ποσό εκ του επιδόματος εορτών Πάσχα που αντιστοιχεί στο χρονικό διάστημα αναστολής της εργασιακής σχέσης καταβάλλεται από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Κατά τα λοιπά, εφαρμόζεται η υπ’ αρ. 19040/1981 κοινή υπουργική απόφαση.
4. Στις περιπτώσεις των παρ. 2 και 3, το επίδομα εορτών Πάσχα υπολογίζεται βάσει του καταβαλλόμενου μισθού ή ημερομισθίου την προηγουμένη της ημερομηνίας αναστολής της εργασιακής σχέσης.
Αντώνης Βασιλόπουλος
antonpaper@yahoo.com
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών