Το 2021 η πορεία της ελληνικής οικονομίας σε μια καθαρή περίοδο χωρίς κορωνοιό ... θα κινηθεί χαμηλότερα των εκτιμήσεων
Η ελληνική κυβέρνηση τα πήγε καλά στην διαχείριση της πανδημίας αφενός γιατί αντέδρασε άμεσα αφετέρου γιατί στάθηκε και τυχερή καθώς δεν είχαν ξεκινήσει οι επισκέψεις τουριστών στην Ελλάδα.
Θα πρέπει να πιστωθεί στην κυβέρνηση ότι σε ένα τόσο μεγάλο παγκόσμιο πρόβλημα, τα πήγε καλά και κινητοποίησε τόσο το εθνικό σύστημα Υγείας, όσο και την κοινωνία που ήταν συνεργάσιμη.
Όμως με όρους οικονομίας τι θα συμβεί;
Η ανάλυση αυτή δεν θα εστιάσει στην πορεία των βασικών αριθμοδεικτών για το 2020.
Έχουν αναλυθεί διεξοδικά.
ΑΕΠ από -6% έως -7,5% στα 172 δισεκ. ή μείωση 13 δισ
Δημοσιονομικό έλλειμμα -7% ή μείωση 12 δισεκ.
Δημόσιο χρέος 195% με 200% ανάλογα με το ύψος του δανεισμού
Για το 2021 χωρίς κορωνοιό η ελληνική οικονομία θα καταγράψει άνοδο μεταξύ 4% με 4,5% υπό όρους στο θετικό σενάριο.
Λίγο έως πολύ αυτά είναι γνωστά.
Γνωστά είναι επίσης ότι το 2021 ο τουρισμός θα πάει πολύ καλύτερα και οι επιχειρήσεις που βάλτωσαν το 2020 λόγω του κορωνοιού θα ανακάμψουν.
Το 2021 θα είναι μια καλύτερη χρονιά σε σχέση με το 2020.
Όλα αυτά είναι γνωστά.
Τι δεν είναι γνωστό;
1)Πριν τον κορωνοιό οι βασικοί πυλώνες της οικονομίας είχαν τις εξής επιδόσεις.
ΑΕΠ 1,9% για το 2019 και 2,4% εκτίμηση για το 2020 που προφανώς έχει ακυρωθεί ως στόχος λόγω κορωνοιού
Πρωτογενές πλεόνασμα περίπου 7 δισεκ.
Ανεργία με σταδιακή μείωση
Χρέος σταθερά στο 180% ή 354 δισεκ. ευρώ.
Η Ελλάδα δανειζόταν με χαμηλά επιτόκια, πολύ χαμηλότερα από τις πραγματικές τις δυνατότητες αλλά μέσω του δανεισμού κάλυπτε τις ανάγκες του προϋπολογισμού.
Οι τράπεζες βρίσκονταν κολλημένες στις τιμές των αυξήσεων κεφαλαίου του 2015 και προσπαθούσαν να μειώσουν τα προβληματικά τους δάνεια.
Η κυβέρνηση εξήγγειλε την έναρξη των εργασιών στο Ελληνικό φθάνοντας στα όρια του γραφικού καθώς γραφικό είναι να λες ότι μπαίνουν οι μπουλντόζες και ακόμη… τις περιμένουμε.
Το Ελληνικό ακόμη δεν έχουμε κατανοήσει γιατί είναι εθνικής σημασίας.
Οι ιδιωτικοποιήσεις κινιόντουσαν στα όρια της κλασσικής ελληνικής μετριότητας.
Η παραοικονομία αντιστοιχεί στο 20% της εθνικής οικονομίας φθάνει τα 35-37 δισεκ.
Αυτή ήταν η εικόνα πριν τον κορωνοιό, πριν ξεσπάσει η ύφεση, πριν προκληθεί το παγκόσμιο πρόβλημα.
2)Οι παραδοχές σε όλους τους τομείς έχουν δραματικά επιδεινωθεί.
Το ΑΕΠ σε συρρίκνωση κατά 12 δισεκ. δημοσιονομικά ελλείμματα αντί πρωτογενούς πλεονάσματος.
Να σημειωθεί ότι δημοσιονομικό έλλειμμα θα έχει η Ελλάδα και το 2021.
Το 2020 εκτιμάται σε -7% το δημοσιονομικό έλλειμμα και το 2021 σε -3% με -4%.
Με τις παραδοχές αυτές όλες οι εξαγγελίες της κυβέρνησης για παροχές στην κοινωνία και στις επιχειρήσεις ουσιαστικά ανακαλούνται.
3)Η κυβέρνηση της ΝΔ ποντάρει ότι η ανάκαμψη θα είναι τύπου V δηλαδή βίαιη πτώση διαδέχεται βίαιη άνοδος.
Αυτό δεν θα συμβεί και υπάρχουν συγκεκριμένοι λόγοι.
Σχεδόν όλοι συγκλίνουν στην άποψη ότι η ανάκαμψη θα είναι τύπου U θα καθυστερήσει να έρθει η ανάκαμψη.
Συν τοις άλλοις ήδη από το 2019 και αρχές 2020 προ κορωνοιού οι εκτιμήσεις ήθελαν το ελληνικό ΑΕΠ στο 2,4% με 2,5%, υπήρχαν σημάδια κόπωσης πριν ξεκινήσει ο κορωνοιός.
4)Με αυτές τις παραδοχές η στιγμιαία εκτίναξη της ελληνικής οικονομίας το 2021 δεν θα είναι V αλλά θα κινηθεί σε ένα εύρος μεταξύ 3,5% με 4,5% η αύξηση του ΑΕΠ.
Το μέγιστο της Ελλάδος είναι 4,5% αλλά η οικονομία θα βρίσκεται σε χειρότερη κατάσταση από ότι ήταν το 2019 επίσης διακυβέρνησης – για το μισό έτος – από την ΝΔ.
5)Οι βασικοί πυλώνες της ελληνικής οικονομίας είναι ο τουρισμός με τα περιφερειακά επαγγέλματα που με όρους 2019 είχαν συμμετοχή στο ΑΕΠ περίπου 50-55 δισεκ. ευρώ.
Η παραοικονομία αντιστοιχεί στο 20% της οικονομίας ή 35 δισεκ. ευρώ.
Με βάση το 2019 η Ελλάδα παράγει ΑΕΠ περίπου 15 με 16 δισεκ. τον μήνα ή 45 με 47 δισεκ. το τρίμηνο.
Το άθροισμα σε ετήσια βάση ισούται με τα 187,5 δισεκ. ΑΕΠ που πέτυχε η Ελλάδα το 2019.
6)Η Ελλάδα δεν ξεκινάει μόνο από μια κακή αφετηρία του 2020 λόγω της ύφεσης στην οικονομία, ξεκινάει με την παραδοχή ότι όλοι οι βασικοί αριθμοδείκτες έχουν επιδεινωθεί ειδικά της ανεργίας ενώ αντί πρωτογενούς πλεονάσματος σημειώνεται δημοσιονομικό έλλειμμα.
Αντί η Ελλάδα να έχει πλεόνασμα 7 δισεκ. θα έχει έλλειμμα πάνω από 12 δισεκ. το οποίο σε μικρότερη κλίμακα θα καταγραφεί και το 2021.
7)Ο τουρισμός με βάση τους ξενοδόχους πέραν από την καταστροφική χρονιά του 2020 και το 2021 δεν θα καταφέρει να πιάσει τον στόχο του 2019.
Ακόμη και εάν ανακαλυφθεί το εμβόλιο, με όρους τουρισμού, όλος ο πλανήτης ειδικά τα κράτη με υψηλή τουριστική βιομηχανία θα ρίξουν τις τιμές για να προσελκύσουν τουρίστες, οπότε ο ανταγωνισμός που θα υποστεί η Ελλάδα θα είναι αμείλικτος.
Βέβαια όλα αυτά υπό τον όρο ότι θα έχει αντιμετωπιστεί ο κορωνοιός.
Εάν δεν αντιμετωπιστεί προφανώς και το 2021 θα είναι μια πολύ δύσκολη χρονιά.
8)Το lockdown θα δημιουργήσει νέα γενιά προβληματικών επιχειρήσεων, πολλές μικρές και ατομικές εταιρίες θα χρεοκοπήσουν.
Μόνο το γεγονός ότι εκατοντάδες χιλιάδες εταιρίες προσέφυγαν σε λύσεις παγώματος συμβάσεων ή στα 800 ευρώ ανά εργαζόμενο στις 45 ημέρες αποτελεί ένδειξη σαθρότητας, έλλειψη ρευστότητας, υποδηλώνει ότι οι περισσότερες από αυτές είναι υποψήφιες για χρεοκοπία.
9)Η Ελλάδα θα φθάσει στο 2023 ώστε να επιτύχει τις οικονομικές επιδόσεις του 2019 και με χειρότερους όρους σε όλους τους τομείς.
Συγκεκριμένα το 2019 η Ελλάδα πέτυχε ΑΕΠ στα 187,5 δισεκ. ευρώ.
Το 2020 θα υποχωρήσει -6% έως -7,5% όπερ σημαίνει περίπου 175 δισεκ. ευρώ.
Το 2021 με βάση το ΔΝΤ η Ελλάδα θα σημειώσει αύξηση ΑΕΠ 5%, το πιθανό σενάριο είναι ότι η ανάπτυξη θα είναι 3,5%-4,5% αλλά ας δεχθούμε το 5% του ΔΝΤ.
Αυτό σημαίνει ότι το ΑΕΠ από 175 δισεκ. θα αναρριχηθεί στα 181 δισεκ.
Το 2022 ο ρυθμός ανάκαμψης θα επιβραδυνθεί εκ νέου και για να πιάσει η Ελλάδα ΑΕΠ 187,5 δισεκ. ευρώ θα πρέπει να φθάσει στο 2023.
Το 2023 η Ελλάδα θα επιτύχει τις οικονομικές επιδόσεις του 2019.
Ας ληφθεί υπόψη ότι με όρους ΔΝΤ η Ελλάδα εμφανίζει την μεγαλύτερη συρρίκνωση ΑΕΠ το 2020 στο -10% χειρότερη εικόνα και από την Ιταλία που βρίσκεται στο επίκεντρο της καταστροφής του κορωνοιού.
10)Η κυβέρνηση της Ελλάδος από την μια έβλεπε την παγίδα της προληπτικής πιστωτικής γραμμής, όλοι ξέρουν ότι όποια χώρα πάρει ECCL προληπτική πιστωτική γραμμή θα είναι υπόλογος του ESM του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας και στο τέλος θα κατέληγε με όρους μνημονίου.
Η Ελλάδα ΔΕΝ θα πάρει – ούτε τα 3,8 δισεκ. από τον ESM για την Υγεία… γιατί φοβάται το μνημόνιο.
Η κυβέρνηση της Ελλάδος από την άλλη δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει το κεφαλαιακό μαξιλάρι, το ζήτησε και οι ευρωπαίοι αρνήθηκαν με το πρόσχημα – που είναι και σωστό – ότι τα 24,1 δισεκ που δόθηκαν και η Ελλάδα τα έφθασε στα 33 δισεκ. με ίδια μέσα… του capital buffer θα εξυπηρετήσουν μόνο το χρέος.
Η Ελλάδα δεν μπορεί να πάρει προληπτική πιστωτική γραμμή λόγω μνημονιακών όρων και η Ελλάδα δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει τα 33 δισεκ. του κεφαλαιακού μαξιλαριού γιατί υπάρχει ο κίνδυνος υποτιμητικής κερδοσκοπίας στα ελληνικά ομόλογα ακόμη και με τις αγορές ελληνικών τίτλων από την ΕΚΤ.
Ποια είναι η επιλογή της Ελλάδος να εκδώσει νέο χρέος.
Τι κάνει η Ελλάδα, π.χ. με την έκδοση 7ετούς συγκέντρωσε 2 δισεκ. συμμετείχαν και οι ελληνικές τράπεζες αγοράζοντας 300 εκατ και εν συνεχεία η ΕΚΤ θα αγοράσει τους τίτλους αυτούς από το πρόγραμμα Πανδημίας.
Μέχρι το τέλος του 2020 η Ελλάδα μπορεί να συγκεντρώσει 8-10 δισεκ. ευρώ.
Ενώ βραχυπρόθεσμα η Ελλάδα ωφελείται στρατηγικά με αυτή την στρατηγική παίρνει μεγάλο ρίσκο.
11)Οι ελληνικές τράπεζες δεν μπορούν να υποστηρίζουν τα αναπτυξιακά σχέδια της Ελλάδος.
Αφενός γιατί έχουν άλυτο το πρόβλημα με τα κόκκινα δάνεια των 68 με 70 δισεκ. αφετέρου γιατί λόγω της κρίσης θα δημιουργηθούν νέα NPEs.
Οι τράπεζες λόγω της ελαστικοποίησης των κεφαλαιακών απαιτήσεων αύξησαν το κεφαλαιακό τους μαξιλάρι στα 10 δισεκ. και της ελαστικοποίησης των κριτηρίων για το τι θεωρείται NPEs και NPLs κέρδισαν χρόνο αλλά όπως ανέφερε η Γερμανική Scope rating το 2021 θα σκάσουν τα προβληματικά δάνεια που θα δημιουργηθούν το 2020 λόγω ετεροχρονισμού φάσης.
Άρα τα κεφάλαια φαινομενικά επαρκούν, τα κεφάλαια των ελληνικών τραπεζών στην πράξη δεν επαρκούν.
Η μαύρη τρύπα στο σύστημα ανέρχεται μεταξύ 8 και 12 δισεκ. ευρώ.
Λόγω αυτού του κλίματος, οι τράπεζες θα χορηγήσουν δάνεια στην οικονομία μόνο όσα φέρουν την εγγύηση του δημοσίου.
Χωρίς εγγύηση ποια τράπεζα θα χρηματοδοτήσει φοβούμενη ότι θα εξελιχθεί σε προβληματικό δάνειο;
Οι τράπεζες δεν μπορούν να μοχλεύσουν το κεφαλαιακό τους μαξιλάρι γιατί κάποια στιγμή θα έρθει – ξανά στο προσκήνιο – η εξυγίανση των ισολογισμών τους από τα προβληματικά δάνεια.
12)Η Ελλάδα έχει φέρει στο τραπέζι οικονομική στήριξη 15 δισεκ. και θα χρειαστεί άλλα 10-12 δισεκ. για να καλύψει τις μαύρες τρύπες στην οικονομία, τα δημοσιονομικά ελλείμματα κ.α.
Την ίδια ώρα δεν υπάρχει πρωτογενές πλεόνασμα που εξυπηρετεί το χρέος αλλά δημοσιονομικό έλλειμμα.
Ταυτόχρονα η αύξηση του δανεισμού θα αυξήσει και το χρέος που δυνητικά μπορεί να φθάσει στα 370 από 356 δισεκ.
Οι οικονομικές προϋποθέσεις είναι πολύ χειρότερες, υπάρχουν όμως και βοήθειες.
Π.χ. η Ελλάδα θα δανειστεί από τις αγορές και έχει την στήριξη της ΕΚΤ που ήδη αγοράζει – και θα συνεχίσει – ελληνικά ομόλογα.
Όμως η βοήθεια αυτή στηρίζει τα spreads στα ομόλογα δεν επιλύει προβλήματα.
Η έλλειψη πρωτογενούς πλεονάσματος είναι βέβαιο που θα οδηγήσει…
13)Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι οι ευρωπαίοι και ειδικά οι δανειστές όταν θα ξεκινήσει η φάση της κανονικότητας θα απαιτήσουν από την Ελλάδα μεγάλες δημοσιονομικές προσαρμογές.
Οι δανειστές υπάρχει ο κίνδυνος να αφήσουν την Ελλάδα να χρησιμοποιήσει το εργαλείο της ΕΚΤ ώστε να δανειστεί από τις αγορές για κάποιους μήνες… αλλά είναι μαθηματικώς βέβαιο ότι θα έρθει και η ώρα του λογαριασμού.
Η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να προετοιμαστεί όχι απλά να εγκαταλείψει τα σχέδια για φοροελαφρύνσεις ή άλλα κοινωνικά μέτρα αλλά να υποχρεωθεί να εφαρμόσει άτυπα μνημονικά μέτρα.
Η εκτροπή στα δημοσιονομικά και η κατάρρευση του πρωτογενούς πλεονάσματος, δεν θα επιτρέψουν στην Ελλάδα καμία ευελιξία.
Από τον τρόπο με τον οποίο οι δανειστές χειρίστηκαν κράτη όπως η Ιταλία και η Ισπανία σε Eurogroup και Σύνοδο Κορυφής εξάγεται το συμπέρασμα ότι την Ελλάδα θα την στριμώξουν πολύ άσχημα στο επόμενο διάστημα.
www.bankingnews.gr
Θα πρέπει να πιστωθεί στην κυβέρνηση ότι σε ένα τόσο μεγάλο παγκόσμιο πρόβλημα, τα πήγε καλά και κινητοποίησε τόσο το εθνικό σύστημα Υγείας, όσο και την κοινωνία που ήταν συνεργάσιμη.
Όμως με όρους οικονομίας τι θα συμβεί;
Η ανάλυση αυτή δεν θα εστιάσει στην πορεία των βασικών αριθμοδεικτών για το 2020.
Έχουν αναλυθεί διεξοδικά.
ΑΕΠ από -6% έως -7,5% στα 172 δισεκ. ή μείωση 13 δισ
Δημοσιονομικό έλλειμμα -7% ή μείωση 12 δισεκ.
Δημόσιο χρέος 195% με 200% ανάλογα με το ύψος του δανεισμού
Για το 2021 χωρίς κορωνοιό η ελληνική οικονομία θα καταγράψει άνοδο μεταξύ 4% με 4,5% υπό όρους στο θετικό σενάριο.
Λίγο έως πολύ αυτά είναι γνωστά.
Γνωστά είναι επίσης ότι το 2021 ο τουρισμός θα πάει πολύ καλύτερα και οι επιχειρήσεις που βάλτωσαν το 2020 λόγω του κορωνοιού θα ανακάμψουν.
Το 2021 θα είναι μια καλύτερη χρονιά σε σχέση με το 2020.
Όλα αυτά είναι γνωστά.
Τι δεν είναι γνωστό;
1)Πριν τον κορωνοιό οι βασικοί πυλώνες της οικονομίας είχαν τις εξής επιδόσεις.
ΑΕΠ 1,9% για το 2019 και 2,4% εκτίμηση για το 2020 που προφανώς έχει ακυρωθεί ως στόχος λόγω κορωνοιού
Πρωτογενές πλεόνασμα περίπου 7 δισεκ.
Ανεργία με σταδιακή μείωση
Χρέος σταθερά στο 180% ή 354 δισεκ. ευρώ.
Η Ελλάδα δανειζόταν με χαμηλά επιτόκια, πολύ χαμηλότερα από τις πραγματικές τις δυνατότητες αλλά μέσω του δανεισμού κάλυπτε τις ανάγκες του προϋπολογισμού.
Οι τράπεζες βρίσκονταν κολλημένες στις τιμές των αυξήσεων κεφαλαίου του 2015 και προσπαθούσαν να μειώσουν τα προβληματικά τους δάνεια.
Η κυβέρνηση εξήγγειλε την έναρξη των εργασιών στο Ελληνικό φθάνοντας στα όρια του γραφικού καθώς γραφικό είναι να λες ότι μπαίνουν οι μπουλντόζες και ακόμη… τις περιμένουμε.
Το Ελληνικό ακόμη δεν έχουμε κατανοήσει γιατί είναι εθνικής σημασίας.
Οι ιδιωτικοποιήσεις κινιόντουσαν στα όρια της κλασσικής ελληνικής μετριότητας.
Η παραοικονομία αντιστοιχεί στο 20% της εθνικής οικονομίας φθάνει τα 35-37 δισεκ.
Αυτή ήταν η εικόνα πριν τον κορωνοιό, πριν ξεσπάσει η ύφεση, πριν προκληθεί το παγκόσμιο πρόβλημα.
2)Οι παραδοχές σε όλους τους τομείς έχουν δραματικά επιδεινωθεί.
Το ΑΕΠ σε συρρίκνωση κατά 12 δισεκ. δημοσιονομικά ελλείμματα αντί πρωτογενούς πλεονάσματος.
Να σημειωθεί ότι δημοσιονομικό έλλειμμα θα έχει η Ελλάδα και το 2021.
Το 2020 εκτιμάται σε -7% το δημοσιονομικό έλλειμμα και το 2021 σε -3% με -4%.
Με τις παραδοχές αυτές όλες οι εξαγγελίες της κυβέρνησης για παροχές στην κοινωνία και στις επιχειρήσεις ουσιαστικά ανακαλούνται.
3)Η κυβέρνηση της ΝΔ ποντάρει ότι η ανάκαμψη θα είναι τύπου V δηλαδή βίαιη πτώση διαδέχεται βίαιη άνοδος.
Αυτό δεν θα συμβεί και υπάρχουν συγκεκριμένοι λόγοι.
Σχεδόν όλοι συγκλίνουν στην άποψη ότι η ανάκαμψη θα είναι τύπου U θα καθυστερήσει να έρθει η ανάκαμψη.
Συν τοις άλλοις ήδη από το 2019 και αρχές 2020 προ κορωνοιού οι εκτιμήσεις ήθελαν το ελληνικό ΑΕΠ στο 2,4% με 2,5%, υπήρχαν σημάδια κόπωσης πριν ξεκινήσει ο κορωνοιός.
4)Με αυτές τις παραδοχές η στιγμιαία εκτίναξη της ελληνικής οικονομίας το 2021 δεν θα είναι V αλλά θα κινηθεί σε ένα εύρος μεταξύ 3,5% με 4,5% η αύξηση του ΑΕΠ.
Το μέγιστο της Ελλάδος είναι 4,5% αλλά η οικονομία θα βρίσκεται σε χειρότερη κατάσταση από ότι ήταν το 2019 επίσης διακυβέρνησης – για το μισό έτος – από την ΝΔ.
5)Οι βασικοί πυλώνες της ελληνικής οικονομίας είναι ο τουρισμός με τα περιφερειακά επαγγέλματα που με όρους 2019 είχαν συμμετοχή στο ΑΕΠ περίπου 50-55 δισεκ. ευρώ.
Η παραοικονομία αντιστοιχεί στο 20% της οικονομίας ή 35 δισεκ. ευρώ.
Με βάση το 2019 η Ελλάδα παράγει ΑΕΠ περίπου 15 με 16 δισεκ. τον μήνα ή 45 με 47 δισεκ. το τρίμηνο.
Το άθροισμα σε ετήσια βάση ισούται με τα 187,5 δισεκ. ΑΕΠ που πέτυχε η Ελλάδα το 2019.
6)Η Ελλάδα δεν ξεκινάει μόνο από μια κακή αφετηρία του 2020 λόγω της ύφεσης στην οικονομία, ξεκινάει με την παραδοχή ότι όλοι οι βασικοί αριθμοδείκτες έχουν επιδεινωθεί ειδικά της ανεργίας ενώ αντί πρωτογενούς πλεονάσματος σημειώνεται δημοσιονομικό έλλειμμα.
Αντί η Ελλάδα να έχει πλεόνασμα 7 δισεκ. θα έχει έλλειμμα πάνω από 12 δισεκ. το οποίο σε μικρότερη κλίμακα θα καταγραφεί και το 2021.
7)Ο τουρισμός με βάση τους ξενοδόχους πέραν από την καταστροφική χρονιά του 2020 και το 2021 δεν θα καταφέρει να πιάσει τον στόχο του 2019.
Ακόμη και εάν ανακαλυφθεί το εμβόλιο, με όρους τουρισμού, όλος ο πλανήτης ειδικά τα κράτη με υψηλή τουριστική βιομηχανία θα ρίξουν τις τιμές για να προσελκύσουν τουρίστες, οπότε ο ανταγωνισμός που θα υποστεί η Ελλάδα θα είναι αμείλικτος.
Βέβαια όλα αυτά υπό τον όρο ότι θα έχει αντιμετωπιστεί ο κορωνοιός.
Εάν δεν αντιμετωπιστεί προφανώς και το 2021 θα είναι μια πολύ δύσκολη χρονιά.
8)Το lockdown θα δημιουργήσει νέα γενιά προβληματικών επιχειρήσεων, πολλές μικρές και ατομικές εταιρίες θα χρεοκοπήσουν.
Μόνο το γεγονός ότι εκατοντάδες χιλιάδες εταιρίες προσέφυγαν σε λύσεις παγώματος συμβάσεων ή στα 800 ευρώ ανά εργαζόμενο στις 45 ημέρες αποτελεί ένδειξη σαθρότητας, έλλειψη ρευστότητας, υποδηλώνει ότι οι περισσότερες από αυτές είναι υποψήφιες για χρεοκοπία.
9)Η Ελλάδα θα φθάσει στο 2023 ώστε να επιτύχει τις οικονομικές επιδόσεις του 2019 και με χειρότερους όρους σε όλους τους τομείς.
Συγκεκριμένα το 2019 η Ελλάδα πέτυχε ΑΕΠ στα 187,5 δισεκ. ευρώ.
Το 2020 θα υποχωρήσει -6% έως -7,5% όπερ σημαίνει περίπου 175 δισεκ. ευρώ.
Το 2021 με βάση το ΔΝΤ η Ελλάδα θα σημειώσει αύξηση ΑΕΠ 5%, το πιθανό σενάριο είναι ότι η ανάπτυξη θα είναι 3,5%-4,5% αλλά ας δεχθούμε το 5% του ΔΝΤ.
Αυτό σημαίνει ότι το ΑΕΠ από 175 δισεκ. θα αναρριχηθεί στα 181 δισεκ.
Το 2022 ο ρυθμός ανάκαμψης θα επιβραδυνθεί εκ νέου και για να πιάσει η Ελλάδα ΑΕΠ 187,5 δισεκ. ευρώ θα πρέπει να φθάσει στο 2023.
Το 2023 η Ελλάδα θα επιτύχει τις οικονομικές επιδόσεις του 2019.
Ας ληφθεί υπόψη ότι με όρους ΔΝΤ η Ελλάδα εμφανίζει την μεγαλύτερη συρρίκνωση ΑΕΠ το 2020 στο -10% χειρότερη εικόνα και από την Ιταλία που βρίσκεται στο επίκεντρο της καταστροφής του κορωνοιού.
10)Η κυβέρνηση της Ελλάδος από την μια έβλεπε την παγίδα της προληπτικής πιστωτικής γραμμής, όλοι ξέρουν ότι όποια χώρα πάρει ECCL προληπτική πιστωτική γραμμή θα είναι υπόλογος του ESM του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας και στο τέλος θα κατέληγε με όρους μνημονίου.
Η Ελλάδα ΔΕΝ θα πάρει – ούτε τα 3,8 δισεκ. από τον ESM για την Υγεία… γιατί φοβάται το μνημόνιο.
Η κυβέρνηση της Ελλάδος από την άλλη δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει το κεφαλαιακό μαξιλάρι, το ζήτησε και οι ευρωπαίοι αρνήθηκαν με το πρόσχημα – που είναι και σωστό – ότι τα 24,1 δισεκ που δόθηκαν και η Ελλάδα τα έφθασε στα 33 δισεκ. με ίδια μέσα… του capital buffer θα εξυπηρετήσουν μόνο το χρέος.
Η Ελλάδα δεν μπορεί να πάρει προληπτική πιστωτική γραμμή λόγω μνημονιακών όρων και η Ελλάδα δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει τα 33 δισεκ. του κεφαλαιακού μαξιλαριού γιατί υπάρχει ο κίνδυνος υποτιμητικής κερδοσκοπίας στα ελληνικά ομόλογα ακόμη και με τις αγορές ελληνικών τίτλων από την ΕΚΤ.
Ποια είναι η επιλογή της Ελλάδος να εκδώσει νέο χρέος.
Τι κάνει η Ελλάδα, π.χ. με την έκδοση 7ετούς συγκέντρωσε 2 δισεκ. συμμετείχαν και οι ελληνικές τράπεζες αγοράζοντας 300 εκατ και εν συνεχεία η ΕΚΤ θα αγοράσει τους τίτλους αυτούς από το πρόγραμμα Πανδημίας.
Μέχρι το τέλος του 2020 η Ελλάδα μπορεί να συγκεντρώσει 8-10 δισεκ. ευρώ.
Ενώ βραχυπρόθεσμα η Ελλάδα ωφελείται στρατηγικά με αυτή την στρατηγική παίρνει μεγάλο ρίσκο.
11)Οι ελληνικές τράπεζες δεν μπορούν να υποστηρίζουν τα αναπτυξιακά σχέδια της Ελλάδος.
Αφενός γιατί έχουν άλυτο το πρόβλημα με τα κόκκινα δάνεια των 68 με 70 δισεκ. αφετέρου γιατί λόγω της κρίσης θα δημιουργηθούν νέα NPEs.
Οι τράπεζες λόγω της ελαστικοποίησης των κεφαλαιακών απαιτήσεων αύξησαν το κεφαλαιακό τους μαξιλάρι στα 10 δισεκ. και της ελαστικοποίησης των κριτηρίων για το τι θεωρείται NPEs και NPLs κέρδισαν χρόνο αλλά όπως ανέφερε η Γερμανική Scope rating το 2021 θα σκάσουν τα προβληματικά δάνεια που θα δημιουργηθούν το 2020 λόγω ετεροχρονισμού φάσης.
Άρα τα κεφάλαια φαινομενικά επαρκούν, τα κεφάλαια των ελληνικών τραπεζών στην πράξη δεν επαρκούν.
Η μαύρη τρύπα στο σύστημα ανέρχεται μεταξύ 8 και 12 δισεκ. ευρώ.
Λόγω αυτού του κλίματος, οι τράπεζες θα χορηγήσουν δάνεια στην οικονομία μόνο όσα φέρουν την εγγύηση του δημοσίου.
Χωρίς εγγύηση ποια τράπεζα θα χρηματοδοτήσει φοβούμενη ότι θα εξελιχθεί σε προβληματικό δάνειο;
Οι τράπεζες δεν μπορούν να μοχλεύσουν το κεφαλαιακό τους μαξιλάρι γιατί κάποια στιγμή θα έρθει – ξανά στο προσκήνιο – η εξυγίανση των ισολογισμών τους από τα προβληματικά δάνεια.
12)Η Ελλάδα έχει φέρει στο τραπέζι οικονομική στήριξη 15 δισεκ. και θα χρειαστεί άλλα 10-12 δισεκ. για να καλύψει τις μαύρες τρύπες στην οικονομία, τα δημοσιονομικά ελλείμματα κ.α.
Την ίδια ώρα δεν υπάρχει πρωτογενές πλεόνασμα που εξυπηρετεί το χρέος αλλά δημοσιονομικό έλλειμμα.
Ταυτόχρονα η αύξηση του δανεισμού θα αυξήσει και το χρέος που δυνητικά μπορεί να φθάσει στα 370 από 356 δισεκ.
Οι οικονομικές προϋποθέσεις είναι πολύ χειρότερες, υπάρχουν όμως και βοήθειες.
Π.χ. η Ελλάδα θα δανειστεί από τις αγορές και έχει την στήριξη της ΕΚΤ που ήδη αγοράζει – και θα συνεχίσει – ελληνικά ομόλογα.
Όμως η βοήθεια αυτή στηρίζει τα spreads στα ομόλογα δεν επιλύει προβλήματα.
Η έλλειψη πρωτογενούς πλεονάσματος είναι βέβαιο που θα οδηγήσει…
13)Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι οι ευρωπαίοι και ειδικά οι δανειστές όταν θα ξεκινήσει η φάση της κανονικότητας θα απαιτήσουν από την Ελλάδα μεγάλες δημοσιονομικές προσαρμογές.
Οι δανειστές υπάρχει ο κίνδυνος να αφήσουν την Ελλάδα να χρησιμοποιήσει το εργαλείο της ΕΚΤ ώστε να δανειστεί από τις αγορές για κάποιους μήνες… αλλά είναι μαθηματικώς βέβαιο ότι θα έρθει και η ώρα του λογαριασμού.
Η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να προετοιμαστεί όχι απλά να εγκαταλείψει τα σχέδια για φοροελαφρύνσεις ή άλλα κοινωνικά μέτρα αλλά να υποχρεωθεί να εφαρμόσει άτυπα μνημονικά μέτρα.
Η εκτροπή στα δημοσιονομικά και η κατάρρευση του πρωτογενούς πλεονάσματος, δεν θα επιτρέψουν στην Ελλάδα καμία ευελιξία.
Από τον τρόπο με τον οποίο οι δανειστές χειρίστηκαν κράτη όπως η Ιταλία και η Ισπανία σε Eurogroup και Σύνοδο Κορυφής εξάγεται το συμπέρασμα ότι την Ελλάδα θα την στριμώξουν πολύ άσχημα στο επόμενο διάστημα.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών