Η ύφεση και το κόστος των φορολογικών μέτρων για την αντιμετώπιση της κρίσης του κορωνοϊού θα οδηγήσουν σε σημαντικό έλλειμμα τον ελληνικό προϋπολογισμό το 2020
Ύφεση σοκ που θα φθάσει στο -9,7% θα υποστεί η ελληνική οικονομία το 2020, σύμφωνα με τις εαρινές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία μάλιστα προειδοποιεί ότι η σταθερότητα στην Ευρωζώνη είναι σε κίνδυνο.
Ειδικότερα, οι προβλέψεις της Κομισιόν για την Ελλάδα είναι ζοφερές, με την ύφεση να φτάνει στο 9,7%, το χρέος στο 196,4% και η ανεργία στο 19,9%.
Για το 2021 ωστόσο η Ευρωπαική Επιτροπή προβλέπει ανάπτυξη +7,9% του ΑΕΠ, εκτίμηση που είναι η υψηλότερη μεταξύ των θεσμικών φορέων.
Το ΔΝΤ έχει εκτιμήσει ανάπτυξη 5% στο βασικό σενάριο.
Όπως αναφέρει η Κομισιόν, η οικονομία της Ελλάδας αναμένεται να πληγεί σοβαρά από την πανδημία COVID-19 και τα μέτρα που έλαβε για να περιορίσει τη διάδοσή της το 2020.
Ο αντίκτυπος της κρίσης αναμένεται να είναι μεγάλος λόγω της σημασίας του τουριστικού τομέα στη χώρα και το υψηλό μερίδιο των πολύ μικρών επιχειρήσεων, οι οποίες είναι ιδιαίτερα ευάλωτες.
Παρά την ταχεία απόκριση της πολιτικής, η ισχυρή συρρίκνωση της παραγωγής αναμένεται να έχει αντίκτυπο στην απασχόληση.
Ωστόσο, της κρίσης αναμένεται να ακολουθήσει μια ανάκαμψη το 2021.
Η ύφεση και το κόστος των φορολογικών μέτρων για την αντιμετώπιση της κρίσης θα οδηγήσει σε σημαντικό έλλειμμα το 2020.
Η οικονομία της Ελλάδας εισήλθε το 2020 από σχετικά ισχυρή βάση.
Η αύξηση του ΑΕΠ το 2019 έφτασε το 1,9%, μόνο λίγο κάτω από τις προσδοκίες.
Η ανάπτυξη ήταν κυρίως λόγω της εγχώριας ζήτησης και σε μικρότερο βαθμό λόγω των καθαρών εξαγωγών.
Η αγορά εργασίας εμφάνισε βελτίωση και η απασχόληση αυξήθηκε κατά 2%, οδηγώντας σε περαιτέρω μείωση του ποσοστού ανεργίας στο 17,3% για το σύνολο του έτους.
… Αλλά η ελληνική οικονομία σταμάτησε ξαφνικά λόγω του ιού
Ενώ τα κύρια αποτελέσματα του lockdown αναμένεται να συγκεντρωθεί το δεύτερο τρίμηνο φέτος, ο μεγάλος τουριστικός τομέας της Ελλάδας είναι πιθανόν να επηρεαστεί και κατά το τρίτο τρίμηνο, καθώς οι περιορισμοί στα ταξίδια αναμένεται να παραμείνουν και εσωτερική ζήτηση για ταξίδια στο εξωτερικό μπορεί να παραμείνει υποτονική.
Δεδομένου του ότι πάνω από το 70% του τουρισμού συγκεντρώνεται τους καλοκαιρινούς μήνες, τα εμπόδια κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου θα έχουν μεγάλο αντίκτυπο στις συνολικές εξαγωγές υπηρεσιών το 2020.
Παράλληλα, η ιδιωτική κατανάλωση προβλέπεται να βιώσει ισχυρή πτώση το 2020.
Τα δημοσιονομικά μέτρα που ελήφθησαν κατά την περίοδο του lockdown για την προστασία της οικονομικής δραστηριότητας αναμένεται να μετριάσουν τις επιπτώσεις στις καταναλωτικές δαπάνες σε κάποιο βαθμό, ενώ το σταδιακό άνοιγμα της οικονομίας θα στηρίξει την ταχύτερη ανάκαμψη, το 2021.
Παράλληλα, οι επενδύσεις αναμένεται να επηρεαστούν έντονα από την αυξημένη αβεβαιότητα και το χαμηλότερο κύκλο εργασιών το 2020 αλλά η υποστήριξη της ρευστότητας από την ελληνική κυβέρνηση και τα θεσμικά όργανα της ΕΕ πρέπει να βοηθήσουν τις εταιρείες να γεφυρώσουν τη ζημία της περιόδου του lockdown και να επιταχύνουν την ανάκαμψη.
Λόγω της παγκόσμιας φύσης της κρίσης, οι εξαγωγές αναμένεται να υποστούν ισχυρές μειώσεις το 2020.
Οι κύριες εξαγωγικές αγορές της Ελλάδας αναμένεται να είναι μεταξύ των χωρών που πλήττονται περισσότερο, με αποτέλεσμα η μείωση της ζήτησης για τα ελληνικά αγαθά και τις υπηρεσίες να ενισχύεται από το μεγάλο μερίδιο του τουρισμού και τις εξαγωγές.
Ενώ τα μέτρα που εισήγαγε η κυβέρνηση για την προστασία της αγοράς εργασίας αναμένεται να αποτρέψουν τις μεγάλες απολύσεις και χρεοκοπίες, εκτιμάται ότι 160.000 θέσεις εργασίας θα μπορούσαν να χαθούν εξαιτίας της κρίσης και το ποσοστό ανεργίας θα μπορούσε να αυξηθεί στο 20% το 2020.
Ωστόσο, ημερική ανάκαμψη το 2021 αναμένεται να έχει θετικά αποτελέσματα στην αγορά εργασίας, μειώνοντας ποσοστό ανεργίας σε περίπου 16,5%.
Η πτωτική πίεση από τους μισθούς, τις τιμές της ενέργειας και τη βιομηχανική παραγωγή αναμένεται να οδηγήσει σε πτώση των τιμών καταναλωτή κατά 0,6% το 2020 και περιορισμένη αύξηση το 2021.
Η μεγάλη έκθεση της Ελλάδας σε ταξιδιωτικούς περιορισμούς είναι πηγή αρνητικών κινδύνων.
Λόγω της ισχυρής συγκέντρωσης του τουρισμού τους καλοκαιρινούς μήνες, ακόμη και μια σύντομη παράταση των περιορισμών θα μπορούσε να έχει ισχυρή προς τα κάτω επίδραση.
Επιπλέον, ο αντίκτυπος της κρίσης στον μεγάλο τομέα των υπηρεσιών και τις πολύ μικρές επιχειρήσεις, οι οποίες είναι πιο ευάλωτες, θα μπορούσε να είναι μεγαλύτερος από το αναμενόμενο και να συγκρατήσει την ανάκτηση.
Το κόστος αντιμετώπισης της κρίσης θα επιδεινώσει το πρωτογενές ισοζύγιο
Το ισοζύγιο της γενικής κυβέρνησης της Ελλάδας κατέγραψε πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ το 2019, εξαιτίας της ισχυρή απόδοσης εσόδων και τις μεταβιβάσεις των SMP/ANFAs.
Έτσι, το πρωτογενές πλεόνασμα διαμορφώθηκε στο 3,5% του ΑΕΠ το 2019.
Το ισοζύγιο του προϋπολογισμού θα επιδεινωθεί σημαντικά το 2020 λόγω της λειτουργίας αυτόματων σταθεροποιητών και το κόστος των μέτρων για την αντιμετώπιση της κρίσης.
Το μέγεθος των φορολογικών μέτρων ανέρχεται στο 6,9% του ΑΕΠ.
Το πακέτο αποτελείται από ειδικά επιδόματα ανεργίας, αναβολή των πληρωμών κοινωνικής ασφάλισης για ορισμένους υπαλλήλους που επηρεάζονται από την κρίση, τις αυξημένες δαπάνες υγειονομικής περίθαλψης, την επιστρεπτέα προκαταβολή για επιχειρήσεις και άλλα μέτρα.
Μερικά από τα μέτρα υποστηρίζονται από την ΕΕ ή τον εγχώριο προϋπολογισμό.
Η κυβέρνηση υιοθέτησε επίσης το 1,9% του ΑΕΠ σε μέτρα που στοχεύουν στη βελτίωση της ρευστότητας του ιδιωτικού εταιρικού τομέας.
Οι πληρωμές ορισμένου φόρου έχουν αναβληθεί έως το φθινόπωρο και οι αρχές δημιούργησαν ένα σύστημα εγγυήσεων πίστωσης μέσω της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας, η οποία μπορεί να χορηγήσει δάνεια έως και 5% περίπου του ΑΕΠ.
Τα μέτρα που ελήφθησαν για την καταπολέμηση της πανδημίας έχουν μόνο προσωρινό αποτέλεσμα το 2020.
Οι δημοσιονομικές προοπτικές υπόκεινται σε σημαντικούς κινδύνους, συμπεριλαμβανομένης της εκκρεμούς απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας για τις αναδρομικές πληρωμές στους συνταξιούχους, τις υποθέσεις εναντίον της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου, και πιθανές δαπάνες της αναδιάρθρωσης των Ελληνικών Ταχυδρομείων.
Τέλος, υπάρχει σημαντική αβεβαιότητα ως προς το τελικό κόστος των έκτακτων φορολογικών μέτρων.
Το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης προβλέπεται να φτάσει στο 6,25% του ΑΕΠ το 2020 και να μειωθεί σε περίπου 2% το 2021 με βάση την υπόθεση να μην υπάρξει αλλαγή πολιτικής.
Το δημόσιο χρέος αναμένεται να αυξηθεί σε περίπου 196% του ΑΕΠ το 2020 πριν μειωθεί σε περίπου 183% το 2021.
Πηγές ΥΠΟΙΚ για Κομισιόν: Διαφορετικές προβλέψεις για το «άνοιγμα» της οικονομίας
Την πρόβλεψη της Κομισιόν για ύφεση 9,7% στην ελληνική οικονομία το 2020 σχολιάζουν κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών.
Ειδικότερα, κύκλοι του ΥΠΟΙΚ σημειώνουν ότι η Κομισιόν διενεργεί διαφορετικές προβλέψεις για τον χρόνο ανοίγματος της οικονομίας.
Επίσης, λαμβάνει υπόψη μόνο μέρος των μέτρων που υλοποιούνται και δεν λαμβάνει υπόψη τη ρευστότητα με εγγυοδοτικά προγράμματα, ύψους 7 δισ. ευρώ.
Σημειώνεται ότι η ελληνική κυβέρνηση εκτιμά ότι η ύφεση το 2020 θα διαμορφωθεί στο 4,7%.
www.bankingnews.gr
Ειδικότερα, οι προβλέψεις της Κομισιόν για την Ελλάδα είναι ζοφερές, με την ύφεση να φτάνει στο 9,7%, το χρέος στο 196,4% και η ανεργία στο 19,9%.
Για το 2021 ωστόσο η Ευρωπαική Επιτροπή προβλέπει ανάπτυξη +7,9% του ΑΕΠ, εκτίμηση που είναι η υψηλότερη μεταξύ των θεσμικών φορέων.
Το ΔΝΤ έχει εκτιμήσει ανάπτυξη 5% στο βασικό σενάριο.
Όπως αναφέρει η Κομισιόν, η οικονομία της Ελλάδας αναμένεται να πληγεί σοβαρά από την πανδημία COVID-19 και τα μέτρα που έλαβε για να περιορίσει τη διάδοσή της το 2020.
Ο αντίκτυπος της κρίσης αναμένεται να είναι μεγάλος λόγω της σημασίας του τουριστικού τομέα στη χώρα και το υψηλό μερίδιο των πολύ μικρών επιχειρήσεων, οι οποίες είναι ιδιαίτερα ευάλωτες.
Παρά την ταχεία απόκριση της πολιτικής, η ισχυρή συρρίκνωση της παραγωγής αναμένεται να έχει αντίκτυπο στην απασχόληση.
Ωστόσο, της κρίσης αναμένεται να ακολουθήσει μια ανάκαμψη το 2021.
Η ύφεση και το κόστος των φορολογικών μέτρων για την αντιμετώπιση της κρίσης θα οδηγήσει σε σημαντικό έλλειμμα το 2020.
Η οικονομία της Ελλάδας εισήλθε το 2020 από σχετικά ισχυρή βάση.
Η αύξηση του ΑΕΠ το 2019 έφτασε το 1,9%, μόνο λίγο κάτω από τις προσδοκίες.
Η ανάπτυξη ήταν κυρίως λόγω της εγχώριας ζήτησης και σε μικρότερο βαθμό λόγω των καθαρών εξαγωγών.
Η αγορά εργασίας εμφάνισε βελτίωση και η απασχόληση αυξήθηκε κατά 2%, οδηγώντας σε περαιτέρω μείωση του ποσοστού ανεργίας στο 17,3% για το σύνολο του έτους.
… Αλλά η ελληνική οικονομία σταμάτησε ξαφνικά λόγω του ιού
Ενώ τα κύρια αποτελέσματα του lockdown αναμένεται να συγκεντρωθεί το δεύτερο τρίμηνο φέτος, ο μεγάλος τουριστικός τομέας της Ελλάδας είναι πιθανόν να επηρεαστεί και κατά το τρίτο τρίμηνο, καθώς οι περιορισμοί στα ταξίδια αναμένεται να παραμείνουν και εσωτερική ζήτηση για ταξίδια στο εξωτερικό μπορεί να παραμείνει υποτονική.
Δεδομένου του ότι πάνω από το 70% του τουρισμού συγκεντρώνεται τους καλοκαιρινούς μήνες, τα εμπόδια κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου θα έχουν μεγάλο αντίκτυπο στις συνολικές εξαγωγές υπηρεσιών το 2020.
Παράλληλα, η ιδιωτική κατανάλωση προβλέπεται να βιώσει ισχυρή πτώση το 2020.
Τα δημοσιονομικά μέτρα που ελήφθησαν κατά την περίοδο του lockdown για την προστασία της οικονομικής δραστηριότητας αναμένεται να μετριάσουν τις επιπτώσεις στις καταναλωτικές δαπάνες σε κάποιο βαθμό, ενώ το σταδιακό άνοιγμα της οικονομίας θα στηρίξει την ταχύτερη ανάκαμψη, το 2021.
Παράλληλα, οι επενδύσεις αναμένεται να επηρεαστούν έντονα από την αυξημένη αβεβαιότητα και το χαμηλότερο κύκλο εργασιών το 2020 αλλά η υποστήριξη της ρευστότητας από την ελληνική κυβέρνηση και τα θεσμικά όργανα της ΕΕ πρέπει να βοηθήσουν τις εταιρείες να γεφυρώσουν τη ζημία της περιόδου του lockdown και να επιταχύνουν την ανάκαμψη.
Λόγω της παγκόσμιας φύσης της κρίσης, οι εξαγωγές αναμένεται να υποστούν ισχυρές μειώσεις το 2020.
Οι κύριες εξαγωγικές αγορές της Ελλάδας αναμένεται να είναι μεταξύ των χωρών που πλήττονται περισσότερο, με αποτέλεσμα η μείωση της ζήτησης για τα ελληνικά αγαθά και τις υπηρεσίες να ενισχύεται από το μεγάλο μερίδιο του τουρισμού και τις εξαγωγές.
Ενώ τα μέτρα που εισήγαγε η κυβέρνηση για την προστασία της αγοράς εργασίας αναμένεται να αποτρέψουν τις μεγάλες απολύσεις και χρεοκοπίες, εκτιμάται ότι 160.000 θέσεις εργασίας θα μπορούσαν να χαθούν εξαιτίας της κρίσης και το ποσοστό ανεργίας θα μπορούσε να αυξηθεί στο 20% το 2020.
Ωστόσο, ημερική ανάκαμψη το 2021 αναμένεται να έχει θετικά αποτελέσματα στην αγορά εργασίας, μειώνοντας ποσοστό ανεργίας σε περίπου 16,5%.
Η πτωτική πίεση από τους μισθούς, τις τιμές της ενέργειας και τη βιομηχανική παραγωγή αναμένεται να οδηγήσει σε πτώση των τιμών καταναλωτή κατά 0,6% το 2020 και περιορισμένη αύξηση το 2021.
Η μεγάλη έκθεση της Ελλάδας σε ταξιδιωτικούς περιορισμούς είναι πηγή αρνητικών κινδύνων.
Λόγω της ισχυρής συγκέντρωσης του τουρισμού τους καλοκαιρινούς μήνες, ακόμη και μια σύντομη παράταση των περιορισμών θα μπορούσε να έχει ισχυρή προς τα κάτω επίδραση.
Επιπλέον, ο αντίκτυπος της κρίσης στον μεγάλο τομέα των υπηρεσιών και τις πολύ μικρές επιχειρήσεις, οι οποίες είναι πιο ευάλωτες, θα μπορούσε να είναι μεγαλύτερος από το αναμενόμενο και να συγκρατήσει την ανάκτηση.
Το κόστος αντιμετώπισης της κρίσης θα επιδεινώσει το πρωτογενές ισοζύγιο
Το ισοζύγιο της γενικής κυβέρνησης της Ελλάδας κατέγραψε πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ το 2019, εξαιτίας της ισχυρή απόδοσης εσόδων και τις μεταβιβάσεις των SMP/ANFAs.
Έτσι, το πρωτογενές πλεόνασμα διαμορφώθηκε στο 3,5% του ΑΕΠ το 2019.
Το ισοζύγιο του προϋπολογισμού θα επιδεινωθεί σημαντικά το 2020 λόγω της λειτουργίας αυτόματων σταθεροποιητών και το κόστος των μέτρων για την αντιμετώπιση της κρίσης.
Το μέγεθος των φορολογικών μέτρων ανέρχεται στο 6,9% του ΑΕΠ.
Το πακέτο αποτελείται από ειδικά επιδόματα ανεργίας, αναβολή των πληρωμών κοινωνικής ασφάλισης για ορισμένους υπαλλήλους που επηρεάζονται από την κρίση, τις αυξημένες δαπάνες υγειονομικής περίθαλψης, την επιστρεπτέα προκαταβολή για επιχειρήσεις και άλλα μέτρα.
Μερικά από τα μέτρα υποστηρίζονται από την ΕΕ ή τον εγχώριο προϋπολογισμό.
Η κυβέρνηση υιοθέτησε επίσης το 1,9% του ΑΕΠ σε μέτρα που στοχεύουν στη βελτίωση της ρευστότητας του ιδιωτικού εταιρικού τομέας.
Οι πληρωμές ορισμένου φόρου έχουν αναβληθεί έως το φθινόπωρο και οι αρχές δημιούργησαν ένα σύστημα εγγυήσεων πίστωσης μέσω της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας, η οποία μπορεί να χορηγήσει δάνεια έως και 5% περίπου του ΑΕΠ.
Τα μέτρα που ελήφθησαν για την καταπολέμηση της πανδημίας έχουν μόνο προσωρινό αποτέλεσμα το 2020.
Οι δημοσιονομικές προοπτικές υπόκεινται σε σημαντικούς κινδύνους, συμπεριλαμβανομένης της εκκρεμούς απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας για τις αναδρομικές πληρωμές στους συνταξιούχους, τις υποθέσεις εναντίον της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου, και πιθανές δαπάνες της αναδιάρθρωσης των Ελληνικών Ταχυδρομείων.
Τέλος, υπάρχει σημαντική αβεβαιότητα ως προς το τελικό κόστος των έκτακτων φορολογικών μέτρων.
Το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης προβλέπεται να φτάσει στο 6,25% του ΑΕΠ το 2020 και να μειωθεί σε περίπου 2% το 2021 με βάση την υπόθεση να μην υπάρξει αλλαγή πολιτικής.
Το δημόσιο χρέος αναμένεται να αυξηθεί σε περίπου 196% του ΑΕΠ το 2020 πριν μειωθεί σε περίπου 183% το 2021.
Πηγές ΥΠΟΙΚ για Κομισιόν: Διαφορετικές προβλέψεις για το «άνοιγμα» της οικονομίας
Την πρόβλεψη της Κομισιόν για ύφεση 9,7% στην ελληνική οικονομία το 2020 σχολιάζουν κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών.
Ειδικότερα, κύκλοι του ΥΠΟΙΚ σημειώνουν ότι η Κομισιόν διενεργεί διαφορετικές προβλέψεις για τον χρόνο ανοίγματος της οικονομίας.
Επίσης, λαμβάνει υπόψη μόνο μέρος των μέτρων που υλοποιούνται και δεν λαμβάνει υπόψη τη ρευστότητα με εγγυοδοτικά προγράμματα, ύψους 7 δισ. ευρώ.
Σημειώνεται ότι η ελληνική κυβέρνηση εκτιμά ότι η ύφεση το 2020 θα διαμορφωθεί στο 4,7%.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών