Πως η κυβέρνηση θα βρει νέα κεφάλαια χωρίς να χρησιμοποιήσει την προληπτική πιστωτική γραμμή;
Στροφή 180 μοιρών πραγματοποιεί η ελληνική κυβέρνηση, εγκαταλείποντας την Προληπτική Πιστωτική Γραμμή ECCL από τον ESM και αναζητώντας με ίδια μέσα περίπου 12 - 14 δισεκ. ευρώ κεφάλαια.
Ο ESM ανακοίνωσε ότι το πρόγραμμα Πανδημίας που αφορά το σκέλος των 240 δισεκ. του Μόνιμου Μηχανισμού Σταθερότητας της ευρωζώνης θα χορηγηθούν με προληπτικές πιστωτικές γραμμές με τις εξής μορφές:
-Με μετρητά με συγκεκριμένη διαδικασία και με χαμηλό κόστος υπό την μορφή δανείου
-Ο ESM να αγοράζει έκδοση ομολόγου στην πρωτογενή αγορά π.χ. η Ελλάδα έχει αιτηθεί Πιστωτική Γραμμή για την υγεία και αντί να πάρει μετρητά, προβαίνει σε έκδοση 10ετούς ομολόγου που την αγοράζει όλη έως το ύψους των 3,8 δισεκ. ή 2% του ΑΕΠ ο ESM.
-Παροχές σε είδος.
Ωστόσο η ελληνική κυβέρνηση φοβούμενη κρυφούς μνημονικούς όρους έχει αποφασίσει να ακολουθήσει άλλη στρατηγική.
Η κυβέρνηση έχει αναφέρει ότι τα ταμειακά διαθέσιμα είναι 36 δισεκ. ευρώ αλλά στην πράξη τα 24 δισεκ. δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει για δαπάνες καθώς έχουν δοθεί αποκλειστικά για το χρέος.
Τα πραγματικά ταμειακά διαθέσιμα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για δαπάνες στην οικονομικά στο πνεύμα των δημοσιονομικών μέτρων και κινήτρων είναι μόλις 2 με 2,5 δισεκ. ευρώ.
Πως η κυβέρνηση θα βρει νέα κεφάλαια χωρίς να χρησιμοποιήσει την προληπτική πιστωτική γραμμή;
Η κυβέρνηση δεν θέλει να κάνει χρήση δανείου μέσω Προληπτικής Πιστωτικής Γραμμής από τον ESM για την Υγεία για τρεις λόγους
1)Γιατί δεν θέλει να στιγματιστεί ότι μετά από 3 μνημόνια θα καταφύγει σε 4ο μνημόνιο
2)Γιατί ανησυχεί ότι στο μέλλον μπορεί να επιβληθούν μνημονιακοί όροι εάν πάρει προληπτική γραμμή για την Υγεία περίπου 3,5 δισεκ. ευρώ.
3)Υπάρχει ο κίνδυνος ο ESM να παγιδεύσει τις χώρες, τα χρήματα για την Υγεία μια κυβέρνηση θα μπορούσε να τα χρησιμοποιήσει έμμεσα για την οικονομία και ο ESM να θεωρήσει ότι παραβιάζονται οι όροι της σύμβασης και να απαιτήσει μνημονιακούς όρους.
Έτσι λοιπόν και ενώ τον Ιούλιο 2020 θα εξέταζε η κυβέρνηση να προσφύγει σε προληπτική γραμμή από τον ESM και μόνο εφόσον είχε προηγηθεί άλλη χώρα φαίνεται ότι θα επιδιώξει να αποφύγει αυτή την εναλλακτική λύση.
Βέβαια ένα ερώτημα αιωρείται εάν η Ιταλία προσφύγει σε προληπτική πιστωτική γραμμή για την Υγεία είναι βέβαιο ότι θα ασκήσει πιέσεις ώστε και άλλες χώρες να την ακολουθήσουν ώστε να μην στιγματιστεί ως η μόνη αδύναμη.
Πως θα βρεθούν τα 12 -14 δισεκ. ευρώ;
Η Ελλάδα παγώνει πρωτίστως όλα τα σχέδια αποπληρωμής του ΔΝΤ και ενεργοποίησης LME δηλαδή να προβεί σε ενέργειες επαναγοράς τίτλων του PSI+ που έχουν απομείνει στην αγορά κ.α.
Θα αντλήσει 5 - 7,5 δισεκ. από ομολογιακές εκδόσεις 10 ετών και 5 ετών χωρίς να αποκλείεται και 3η έκδοση εντός της χρονιάς.
Θα αυξήσει τα έντοκα μέσω κυρίως εσωτερικού δανεισμού κατά 4-5 δισεκ. όπερ σημαίνει συγκεντρώνονται από τους μακροπρόθεσμους και βραχυπρόθεσμους τίτλους 12 - 14 δισεκ. ευρώ
Η κυβέρνηση θα δοκιμαστεί πολιτικά αλλά με όρους οικονομίας το Φθινόπωρο
Το Φθινόπωρο θα δοκιμαστεί η Ελλάδα και η κυβέρνηση πολιτικά, οικονομικά, θα τεθούν σοβαρά διλήμματα και θα παρθούν κρίσιμες αποφάσεις.
Γιατί το Φθινόπωρο;
Γιατί η κυβέρνηση θα έχει πολύ ξεκάθαρη εικόνα για την πορεία του τουρισμού και άλλων βασικών κλάδων.
Εάν η τουριστική βιομηχανία καταρρεύσει σε έσοδα λόγω του κορωνοιού θα αποτελεί ένα ισχυρό αρνητικό παράγοντα για τις αποφάσεις του Φθινοπώρου.
Επίσης το Φθινόπωρο θα φανεί εάν θα υπάρξει νέο μεγάλο κύμα του κορωνοιού εντός και εκτός Ελλάδος εξέλιξη που εάν π.χ. εμφανιστεί εκ νέου ο ιός χωρίς να έχει υπάρξει κάποιο αποτελεσματικό φάρμακο… το σοκ στην οικονομία ειδικά της Ελλάδος θα είναι μη διαχειρίσιμο.
Η κυβέρνηση θα δοκιμαστεί πολιτικά και κυρίως θα δοκιμαστεί στην οικονομία.
Σε ένα ουδέτερο σενάριο η κυβέρνηση αποφεύγει το σκόπελο του μνημονίου της Προληπτικής Πιστωτικής Γραμμής για την οικονομία.
Σε ένα δυσμενές σενάριο όπου ο τουρισμός έχει καταρρεύσει και ξεσπάει το Φθινόπωρο νέο κύμα κορωνοιού η Ελλάδα θα συρθεί υποχρεωτικά σε πιστωτική γραμμή για την οικονομία που σημαίνει μνημόνιο, λιτότητα, μεταρρυθμίσεις, σημαίνει το 4ο μνημόνιο.
To Φθινόπωρο θα δοκιμαστεί η ελληνική κυβέρνηση με όρους πολιτικής και οικονομίας.
Στο βασικό σενάριο θα αποφύγει τα χειρότερα, στο δυσμενές σενάριο θα πληγεί η δημοτικότητα της κυβέρνησης, δημοσκοπικά θα αρχίσει η φθορά και η χώρα θα συρθεί σε 4ο μνημόνιο για να στηρίξουν την οικονομία που θα οδηγηθεί σε πολύ πιο επιθετικού τύπου ύφεση.
Οι προβλέψεις για ύφεση -7% με -8% που αναφέρει το bankingnews ως βασικό σενάριο θα διαψευστούν σε αυτό το αρνητικό σενάριο, τα πράγματα θα εξελιχθούν πολύ χειρότερα στην οικονομία.
Η ανεργία δεν θα μειωθεί και οι θέσεις εργασίας δεν θα ανακάμψουν σε σχήμα V, το χρέος θα έχει εκτιναχθεί και η οικονομία θα παραπαίει.
Το μεγάλο στοίχημα της οικονομίας θα έχει χαθεί, για τους λόγους αυτούς το Φθινόπωρο 2020 θα είναι πολύ κρίσιμο για την Ελλάδα.
Ο διπλός φόβος
Είναι προφανές ότι ο διπλός φόβος έχει πολύ ισχυρή αντιαναπτυξιακή δράση.
Ο διπλός φόβος εστιάζει στον κορωνοιό και σε ένα δεύτερο πιθανό κύμα έξαρσης το φθινόπωρο και στον φόβο της ανεργίας.
Τα προληπτικά μέτρα που λαμβάνονται στις μετακινήσεις, τις αερομεταφορές, στον τουρισμό και αλλού είναι ενθαρρυντικά αλλά όχι αρκετά να ξεπεραστεί ο φόβος.
Όμως ακόμη και εάν αυτό συμβεί στοιχείο προφανώς θετικό θα πρέπει να αντιμετωπιστούν νέες προκλήσεις.
Στον τουρισμό π.χ. όλοι οι τουριστικοί περιορισμοί έχουν γίνει φθηνοί γιατί να μην στραφεί προς την Ιταλία ή την Τουρκία ο τουρίστας και να έρθει στην Ελλάδα;
Το επιχείρημα ότι η Ελλάδα είχε επιτυχία στην αντιμετώπιση του κορωνοιού δεν είναι επαρκές γιατί τα μέτρα για τον τουρισμό είναι οριζόντια και αφορούν όλες τις χώρες της ευρωζώνης.
Ο φόβος της μετάδοσης του κορωνοιού χρήζει μεγάλης προσοχής γιατί εάν δεν έχει βρεθεί αποτελεσματικό φάρμακο ή κοκτέιλ φαρμάκων και επειδή το εμβόλιο θα αργήσει χρόνια… μόνο ο φόβος ότι θα επανέλθει νέο κύμα το Φθινόπωρο ή Χειμώνα του 2020 θα μετριάσει την κατανάλωση και ζήτηση.
Εν συνεχεία πρέπει να αντιμετωπιστεί ο φόβος της ανεργίας.
Όλες οι διεθνείς μελέτες με κυριότερη του Πανεπιστημίου του Σικάγο δείχνουν ότι μετά από κάθε ύφεση απαιτήθηκαν έως και 4 χρόνια για να ανακτηθούν οι χαμένες θέσεις εργασίας και το 44% των ανέργων δεν κατάφερε να επανακτήσει την εργασία του.
Στον φόβο της ανεργίας θα πρέπει να προστεθούν και ορισμένοι «συμπληρωματικοί φόβοι».
Οι μελέτες δείχνουν ότι όταν το χρέος προς ΑΕΠ – που λόγω κορωνοιού θα εκτιναχθεί στην Ελλάδα στο 200%... έχει ξεπεράσει το 90% προφανώς η Ελλάδα έχει καταρρίψει εδώ και χρόνια αυτό το όριο… οι ρυθμοί ανάπτυξης του ΑΕΠ είναι έως και 50% χαμηλότεροι έναντι χωρών που έχουν καλή σχέση χρέους προς ΑΕΠ….
Η Ελλάδα ξεκινάει από κακή αφετηρία.
Τι πρέπει να γίνει για να υπάρξει βιώσιμη ανάκαμψη το 2021 η οποία θα είναι διατηρήσιμη
Η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας για το 2021 μπορεί να πάρει την εξής κατεύθυνση.
-Να ανακάμψει το 2021 π.χ. 4% αλλά από το 2022 να υποχωρήσει ξανά στα γνώριμα επίπεδα του 2%
Το σενάριο V δεν θα επιβεβαιωθεί αλλά το σενάριο U με βάση το οποίο θα απαιτηθούν 2 χρόνια τουλάχιστον για να αναπληρωθεί η ύφεση του 2020.
Τι πρέπει να γίνει;
1)Να σχεδιαστεί ένα επιθετικό πρόγραμμα δημόσιων και ιδιωτικών επενδύσεων που θα προκαλέσει θετικό σοκ στην οικονομία.
Με ένα τέτοιο μοντέλο η ανάκαμψη της οικονομίας θα είναι διατηρήσιμη και πέραν του 2021.
2)Να τονωθεί η ζήτηση και κατανάλωση.
Για να μπορέσει η κοινωνία να καταναλώνει ή θα πρέπει να αυξηθούν οι μισθοί και το διαθέσιμο εισόδημα ή θα πρέπει να ενισχυθεί το ξένο συνάλλαγμα.
Οι προϋποθέσεις αυτές δεν πληρούνται και πρέπει να αναζητηθούν τρόποι για το πώς θα υπάρξει ισχυρή ώθηση της κατανάλωσης η οποία θα παράξει και φορολογικά έσοδα.
3)Να ληφθούν εμπροσθοβαρή μέτρα τόνωσης των τραπεζών.
Οι τράπεζες διαθέτουν ισχυρή ρευστότητα αλλά όχι επαρκεί κεφάλαια ενώ βαρύνονται με ένα πρόβλημα 68 δισεκ. προβληματικών δανείων.
Οι τράπεζες δεν χρειάζονται bad bank
Οι τράπεζες χρειάζονται αυξήσεις κεφαλαίου που θα καλύψουν ιδιώτες ή το κράτος και με τα νέα κεφάλαια θα μηδενίσουν τα προβληματικά τους δάνεια.
Η προσωρινή κρατικοποίηση δεν πρέπει να είναι ταμπού γιατί οι καθαρές τράπεζες στην φάση της ιδιωτικοποίησης τους θα βρουν πολλούς ενδιαφερόμενους αγοραστές και σίγουρα τοπ κράτος μπορεί να πάρει πίσω τα κεφάλαια που επένδυσε, όπως έκανε το αμερικανικό δημόσιο στην κρίση 2008 με 2009.
Η ελληνική οικονομία στο καλύτερο σενάριο κινδυνεύει από την μεγάλη ύφεση του 2020, να εμφανίσει μια αναλαμπή το 2021 και από το 2022 να υπάρξει ξανά κόπωση και επιβράδυνση στην πορεία του ΑΕΠ.
Αυτό το σενάριο μπορεί να αποδειχθεί και το καλύτερο για την Ελλάδα αλλά στην πράξη είναι ένα πολύ μέτριο σενάριο.
Εάν δεν ληφθούν μέτρα υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να επιβεβαιωθεί αυτό το μέτριο σενάριο.
www.bankingnews.gr
Ο ESM ανακοίνωσε ότι το πρόγραμμα Πανδημίας που αφορά το σκέλος των 240 δισεκ. του Μόνιμου Μηχανισμού Σταθερότητας της ευρωζώνης θα χορηγηθούν με προληπτικές πιστωτικές γραμμές με τις εξής μορφές:
-Με μετρητά με συγκεκριμένη διαδικασία και με χαμηλό κόστος υπό την μορφή δανείου
-Ο ESM να αγοράζει έκδοση ομολόγου στην πρωτογενή αγορά π.χ. η Ελλάδα έχει αιτηθεί Πιστωτική Γραμμή για την υγεία και αντί να πάρει μετρητά, προβαίνει σε έκδοση 10ετούς ομολόγου που την αγοράζει όλη έως το ύψους των 3,8 δισεκ. ή 2% του ΑΕΠ ο ESM.
-Παροχές σε είδος.
Ωστόσο η ελληνική κυβέρνηση φοβούμενη κρυφούς μνημονικούς όρους έχει αποφασίσει να ακολουθήσει άλλη στρατηγική.
Η κυβέρνηση έχει αναφέρει ότι τα ταμειακά διαθέσιμα είναι 36 δισεκ. ευρώ αλλά στην πράξη τα 24 δισεκ. δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει για δαπάνες καθώς έχουν δοθεί αποκλειστικά για το χρέος.
Τα πραγματικά ταμειακά διαθέσιμα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για δαπάνες στην οικονομικά στο πνεύμα των δημοσιονομικών μέτρων και κινήτρων είναι μόλις 2 με 2,5 δισεκ. ευρώ.
Πως η κυβέρνηση θα βρει νέα κεφάλαια χωρίς να χρησιμοποιήσει την προληπτική πιστωτική γραμμή;
Η κυβέρνηση δεν θέλει να κάνει χρήση δανείου μέσω Προληπτικής Πιστωτικής Γραμμής από τον ESM για την Υγεία για τρεις λόγους
1)Γιατί δεν θέλει να στιγματιστεί ότι μετά από 3 μνημόνια θα καταφύγει σε 4ο μνημόνιο
2)Γιατί ανησυχεί ότι στο μέλλον μπορεί να επιβληθούν μνημονιακοί όροι εάν πάρει προληπτική γραμμή για την Υγεία περίπου 3,5 δισεκ. ευρώ.
3)Υπάρχει ο κίνδυνος ο ESM να παγιδεύσει τις χώρες, τα χρήματα για την Υγεία μια κυβέρνηση θα μπορούσε να τα χρησιμοποιήσει έμμεσα για την οικονομία και ο ESM να θεωρήσει ότι παραβιάζονται οι όροι της σύμβασης και να απαιτήσει μνημονιακούς όρους.
Έτσι λοιπόν και ενώ τον Ιούλιο 2020 θα εξέταζε η κυβέρνηση να προσφύγει σε προληπτική γραμμή από τον ESM και μόνο εφόσον είχε προηγηθεί άλλη χώρα φαίνεται ότι θα επιδιώξει να αποφύγει αυτή την εναλλακτική λύση.
Βέβαια ένα ερώτημα αιωρείται εάν η Ιταλία προσφύγει σε προληπτική πιστωτική γραμμή για την Υγεία είναι βέβαιο ότι θα ασκήσει πιέσεις ώστε και άλλες χώρες να την ακολουθήσουν ώστε να μην στιγματιστεί ως η μόνη αδύναμη.
Πως θα βρεθούν τα 12 -14 δισεκ. ευρώ;
Η Ελλάδα παγώνει πρωτίστως όλα τα σχέδια αποπληρωμής του ΔΝΤ και ενεργοποίησης LME δηλαδή να προβεί σε ενέργειες επαναγοράς τίτλων του PSI+ που έχουν απομείνει στην αγορά κ.α.
Θα αντλήσει 5 - 7,5 δισεκ. από ομολογιακές εκδόσεις 10 ετών και 5 ετών χωρίς να αποκλείεται και 3η έκδοση εντός της χρονιάς.
Θα αυξήσει τα έντοκα μέσω κυρίως εσωτερικού δανεισμού κατά 4-5 δισεκ. όπερ σημαίνει συγκεντρώνονται από τους μακροπρόθεσμους και βραχυπρόθεσμους τίτλους 12 - 14 δισεκ. ευρώ
Η κυβέρνηση θα δοκιμαστεί πολιτικά αλλά με όρους οικονομίας το Φθινόπωρο
Το Φθινόπωρο θα δοκιμαστεί η Ελλάδα και η κυβέρνηση πολιτικά, οικονομικά, θα τεθούν σοβαρά διλήμματα και θα παρθούν κρίσιμες αποφάσεις.
Γιατί το Φθινόπωρο;
Γιατί η κυβέρνηση θα έχει πολύ ξεκάθαρη εικόνα για την πορεία του τουρισμού και άλλων βασικών κλάδων.
Εάν η τουριστική βιομηχανία καταρρεύσει σε έσοδα λόγω του κορωνοιού θα αποτελεί ένα ισχυρό αρνητικό παράγοντα για τις αποφάσεις του Φθινοπώρου.
Επίσης το Φθινόπωρο θα φανεί εάν θα υπάρξει νέο μεγάλο κύμα του κορωνοιού εντός και εκτός Ελλάδος εξέλιξη που εάν π.χ. εμφανιστεί εκ νέου ο ιός χωρίς να έχει υπάρξει κάποιο αποτελεσματικό φάρμακο… το σοκ στην οικονομία ειδικά της Ελλάδος θα είναι μη διαχειρίσιμο.
Η κυβέρνηση θα δοκιμαστεί πολιτικά και κυρίως θα δοκιμαστεί στην οικονομία.
Σε ένα ουδέτερο σενάριο η κυβέρνηση αποφεύγει το σκόπελο του μνημονίου της Προληπτικής Πιστωτικής Γραμμής για την οικονομία.
Σε ένα δυσμενές σενάριο όπου ο τουρισμός έχει καταρρεύσει και ξεσπάει το Φθινόπωρο νέο κύμα κορωνοιού η Ελλάδα θα συρθεί υποχρεωτικά σε πιστωτική γραμμή για την οικονομία που σημαίνει μνημόνιο, λιτότητα, μεταρρυθμίσεις, σημαίνει το 4ο μνημόνιο.
To Φθινόπωρο θα δοκιμαστεί η ελληνική κυβέρνηση με όρους πολιτικής και οικονομίας.
Στο βασικό σενάριο θα αποφύγει τα χειρότερα, στο δυσμενές σενάριο θα πληγεί η δημοτικότητα της κυβέρνησης, δημοσκοπικά θα αρχίσει η φθορά και η χώρα θα συρθεί σε 4ο μνημόνιο για να στηρίξουν την οικονομία που θα οδηγηθεί σε πολύ πιο επιθετικού τύπου ύφεση.
Οι προβλέψεις για ύφεση -7% με -8% που αναφέρει το bankingnews ως βασικό σενάριο θα διαψευστούν σε αυτό το αρνητικό σενάριο, τα πράγματα θα εξελιχθούν πολύ χειρότερα στην οικονομία.
Η ανεργία δεν θα μειωθεί και οι θέσεις εργασίας δεν θα ανακάμψουν σε σχήμα V, το χρέος θα έχει εκτιναχθεί και η οικονομία θα παραπαίει.
Το μεγάλο στοίχημα της οικονομίας θα έχει χαθεί, για τους λόγους αυτούς το Φθινόπωρο 2020 θα είναι πολύ κρίσιμο για την Ελλάδα.
Ο διπλός φόβος
Είναι προφανές ότι ο διπλός φόβος έχει πολύ ισχυρή αντιαναπτυξιακή δράση.
Ο διπλός φόβος εστιάζει στον κορωνοιό και σε ένα δεύτερο πιθανό κύμα έξαρσης το φθινόπωρο και στον φόβο της ανεργίας.
Τα προληπτικά μέτρα που λαμβάνονται στις μετακινήσεις, τις αερομεταφορές, στον τουρισμό και αλλού είναι ενθαρρυντικά αλλά όχι αρκετά να ξεπεραστεί ο φόβος.
Όμως ακόμη και εάν αυτό συμβεί στοιχείο προφανώς θετικό θα πρέπει να αντιμετωπιστούν νέες προκλήσεις.
Στον τουρισμό π.χ. όλοι οι τουριστικοί περιορισμοί έχουν γίνει φθηνοί γιατί να μην στραφεί προς την Ιταλία ή την Τουρκία ο τουρίστας και να έρθει στην Ελλάδα;
Το επιχείρημα ότι η Ελλάδα είχε επιτυχία στην αντιμετώπιση του κορωνοιού δεν είναι επαρκές γιατί τα μέτρα για τον τουρισμό είναι οριζόντια και αφορούν όλες τις χώρες της ευρωζώνης.
Ο φόβος της μετάδοσης του κορωνοιού χρήζει μεγάλης προσοχής γιατί εάν δεν έχει βρεθεί αποτελεσματικό φάρμακο ή κοκτέιλ φαρμάκων και επειδή το εμβόλιο θα αργήσει χρόνια… μόνο ο φόβος ότι θα επανέλθει νέο κύμα το Φθινόπωρο ή Χειμώνα του 2020 θα μετριάσει την κατανάλωση και ζήτηση.
Εν συνεχεία πρέπει να αντιμετωπιστεί ο φόβος της ανεργίας.
Όλες οι διεθνείς μελέτες με κυριότερη του Πανεπιστημίου του Σικάγο δείχνουν ότι μετά από κάθε ύφεση απαιτήθηκαν έως και 4 χρόνια για να ανακτηθούν οι χαμένες θέσεις εργασίας και το 44% των ανέργων δεν κατάφερε να επανακτήσει την εργασία του.
Στον φόβο της ανεργίας θα πρέπει να προστεθούν και ορισμένοι «συμπληρωματικοί φόβοι».
Οι μελέτες δείχνουν ότι όταν το χρέος προς ΑΕΠ – που λόγω κορωνοιού θα εκτιναχθεί στην Ελλάδα στο 200%... έχει ξεπεράσει το 90% προφανώς η Ελλάδα έχει καταρρίψει εδώ και χρόνια αυτό το όριο… οι ρυθμοί ανάπτυξης του ΑΕΠ είναι έως και 50% χαμηλότεροι έναντι χωρών που έχουν καλή σχέση χρέους προς ΑΕΠ….
Η Ελλάδα ξεκινάει από κακή αφετηρία.
Τι πρέπει να γίνει για να υπάρξει βιώσιμη ανάκαμψη το 2021 η οποία θα είναι διατηρήσιμη
Η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας για το 2021 μπορεί να πάρει την εξής κατεύθυνση.
-Να ανακάμψει το 2021 π.χ. 4% αλλά από το 2022 να υποχωρήσει ξανά στα γνώριμα επίπεδα του 2%
Το σενάριο V δεν θα επιβεβαιωθεί αλλά το σενάριο U με βάση το οποίο θα απαιτηθούν 2 χρόνια τουλάχιστον για να αναπληρωθεί η ύφεση του 2020.
Τι πρέπει να γίνει;
1)Να σχεδιαστεί ένα επιθετικό πρόγραμμα δημόσιων και ιδιωτικών επενδύσεων που θα προκαλέσει θετικό σοκ στην οικονομία.
Με ένα τέτοιο μοντέλο η ανάκαμψη της οικονομίας θα είναι διατηρήσιμη και πέραν του 2021.
2)Να τονωθεί η ζήτηση και κατανάλωση.
Για να μπορέσει η κοινωνία να καταναλώνει ή θα πρέπει να αυξηθούν οι μισθοί και το διαθέσιμο εισόδημα ή θα πρέπει να ενισχυθεί το ξένο συνάλλαγμα.
Οι προϋποθέσεις αυτές δεν πληρούνται και πρέπει να αναζητηθούν τρόποι για το πώς θα υπάρξει ισχυρή ώθηση της κατανάλωσης η οποία θα παράξει και φορολογικά έσοδα.
3)Να ληφθούν εμπροσθοβαρή μέτρα τόνωσης των τραπεζών.
Οι τράπεζες διαθέτουν ισχυρή ρευστότητα αλλά όχι επαρκεί κεφάλαια ενώ βαρύνονται με ένα πρόβλημα 68 δισεκ. προβληματικών δανείων.
Οι τράπεζες δεν χρειάζονται bad bank
Οι τράπεζες χρειάζονται αυξήσεις κεφαλαίου που θα καλύψουν ιδιώτες ή το κράτος και με τα νέα κεφάλαια θα μηδενίσουν τα προβληματικά τους δάνεια.
Η προσωρινή κρατικοποίηση δεν πρέπει να είναι ταμπού γιατί οι καθαρές τράπεζες στην φάση της ιδιωτικοποίησης τους θα βρουν πολλούς ενδιαφερόμενους αγοραστές και σίγουρα τοπ κράτος μπορεί να πάρει πίσω τα κεφάλαια που επένδυσε, όπως έκανε το αμερικανικό δημόσιο στην κρίση 2008 με 2009.
Η ελληνική οικονομία στο καλύτερο σενάριο κινδυνεύει από την μεγάλη ύφεση του 2020, να εμφανίσει μια αναλαμπή το 2021 και από το 2022 να υπάρξει ξανά κόπωση και επιβράδυνση στην πορεία του ΑΕΠ.
Αυτό το σενάριο μπορεί να αποδειχθεί και το καλύτερο για την Ελλάδα αλλά στην πράξη είναι ένα πολύ μέτριο σενάριο.
Εάν δεν ληφθούν μέτρα υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να επιβεβαιωθεί αυτό το μέτριο σενάριο.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών