Στην ΑΑΔΕ, αλλάζουν τις προτεραιότητες στο κομμάτι του ελέγχου βγάζοντας από το κάδρο τους μικρούς επιχειρηματίες
Ο κορωνοϊός ακυρώνει το σαφάρι του 2020 των 45.000 φορολογικών ελέγχων κάνοντας έτσι την μεγάλη ανατροπή στο επιχειρησιακό σχέδιο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).
Με αυτή όμως την εξέλιξη κουρεύονται οι προσδοκίες για αυξημένα φορολογικά έσοδα, αφού ο στόχος για εισπράξεις 51,3 δισ. ευρώ το 2020 στον προϋπολογισμό τελούσε με την προϋπόθεση ότι θα υπήρχε η ανάλογη συνδρομή από την ΑΑΔΕ για να μην δημιουργηθούν τρύπες στα κρατικά ταμεία.
Επειδή όμως μία στις τρείς επιχειρήσεις από τον κλάδο της εστίασης βρίσκονται ήδη στο χείλος τους γκρεμού και πολλές χιλιάδες ακόμη από άλλους νευραλγικούς τομείς της οικονομίας κινδυνεύουν να μην ανεβάσουν ποτέ ρολά στην ΑΑΔΕ, αλλάζουν τις προτεραιότητες στο κομμάτι του ελέγχου βγάζοντας από το κάδρο τους μικρούς επιχειρηματίες.
Έτσι το μπαράζ των ελέγχων στρέφεται στις εκκρεμείς φορολογικές υποθέσεις της τελευταίας πενταετίας.
Πρόκειται υποθέσεις για τις οποίες επέρχεται παραγραφή στο τέλος του 2020, στερώντας από το Δημόσιο το δικαίωμα να επιβάλει φόρους και πρόστιμα, ακόμα και αν υπάρχει αυταπόδεικτη φοροδιαφυγή. Στο στόχαστρο βρίσκονται κυρίως μεγάλες και φρέσκες φορολογικές υποθέσεις που πρέπει να ελεγχθούν μέχρι το τέλος του έτους.
Συγκεκριμένα, οι υποθέσεις που παραγράφονται στο τέλος του έτους είναι οι ακόλουθες πέντε κατηγορίες:
1. Οι φορολογικές υποθέσεις της χρήσης 2014 (φορολογίας εισοδήματος και ΦΠΑ), για τις οποίες έχουν υποβληθεί αρχικές εμπρόθεσμες δηλώσεις ή για τις οποίες έχουν υποβληθεί αρχικές εκπρόθεσμες δηλώσεις το αργότερο μέχρι τις 31-12-2019.
2. Οι υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος που αφορούν στη χρήση του 2011, αλλά οι επιτηδευματίες «ξέχασαν» να υποβάλουν έγκαιρα φορολογικές δηλώσεις και τις υπέβαλαν εντός του 2017.
3. Οι υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος και ΦΠΑ της χρήσης του 2009, για τις οποίες προέκυψαν «συμπληρωματικά» στοιχεία.
Εφόσον οι φοροελεγκτικές αρχές εντοπίζουν, μετά τη λήξη της κανονικής πενταετούς περιόδου παραγραφής, «συμπληρωματικά» στοιχεία, (π.χ. εικονικά τιμολόγια) από τα οποία προκύπτει ότι υπήρξε απόκρυψη εισοδήματος και φοροδιαφυγή, ο χρόνος της μη παραγραφής επεκτείνεται στη δεκαετία. Σημειώνεται ότι από τα συμπληρωματικά στοιχεία εξαιρούνται οι καταθέσεις σε τράπεζες του εσωτερικού και του εξωτερικού.
4. Οι υποθέσεις ΦΠΑ της φορολογικής χρήσης του έτους 2009 για τις οποίες δεν υποβλήθηκε εκκαθαριστική δήλωση ΦΠΑ.
Για τις υποθέσεις αυτές ισχύει 10ετής περίοδος παραγραφής που άρχισε να «τρέχει» από την 1η-1-2011 -δηλαδή μετά τη λήξη του έτους 2009 στο οποίο έπρεπε να υποβληθεί η εκκαθαριστική δήλωση- και λήγει την 31η-12-2020.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Με αυτή όμως την εξέλιξη κουρεύονται οι προσδοκίες για αυξημένα φορολογικά έσοδα, αφού ο στόχος για εισπράξεις 51,3 δισ. ευρώ το 2020 στον προϋπολογισμό τελούσε με την προϋπόθεση ότι θα υπήρχε η ανάλογη συνδρομή από την ΑΑΔΕ για να μην δημιουργηθούν τρύπες στα κρατικά ταμεία.
Επειδή όμως μία στις τρείς επιχειρήσεις από τον κλάδο της εστίασης βρίσκονται ήδη στο χείλος τους γκρεμού και πολλές χιλιάδες ακόμη από άλλους νευραλγικούς τομείς της οικονομίας κινδυνεύουν να μην ανεβάσουν ποτέ ρολά στην ΑΑΔΕ, αλλάζουν τις προτεραιότητες στο κομμάτι του ελέγχου βγάζοντας από το κάδρο τους μικρούς επιχειρηματίες.
Έτσι το μπαράζ των ελέγχων στρέφεται στις εκκρεμείς φορολογικές υποθέσεις της τελευταίας πενταετίας.
Πρόκειται υποθέσεις για τις οποίες επέρχεται παραγραφή στο τέλος του 2020, στερώντας από το Δημόσιο το δικαίωμα να επιβάλει φόρους και πρόστιμα, ακόμα και αν υπάρχει αυταπόδεικτη φοροδιαφυγή. Στο στόχαστρο βρίσκονται κυρίως μεγάλες και φρέσκες φορολογικές υποθέσεις που πρέπει να ελεγχθούν μέχρι το τέλος του έτους.
Συγκεκριμένα, οι υποθέσεις που παραγράφονται στο τέλος του έτους είναι οι ακόλουθες πέντε κατηγορίες:
1. Οι φορολογικές υποθέσεις της χρήσης 2014 (φορολογίας εισοδήματος και ΦΠΑ), για τις οποίες έχουν υποβληθεί αρχικές εμπρόθεσμες δηλώσεις ή για τις οποίες έχουν υποβληθεί αρχικές εκπρόθεσμες δηλώσεις το αργότερο μέχρι τις 31-12-2019.
2. Οι υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος που αφορούν στη χρήση του 2011, αλλά οι επιτηδευματίες «ξέχασαν» να υποβάλουν έγκαιρα φορολογικές δηλώσεις και τις υπέβαλαν εντός του 2017.
3. Οι υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος και ΦΠΑ της χρήσης του 2009, για τις οποίες προέκυψαν «συμπληρωματικά» στοιχεία.
Εφόσον οι φοροελεγκτικές αρχές εντοπίζουν, μετά τη λήξη της κανονικής πενταετούς περιόδου παραγραφής, «συμπληρωματικά» στοιχεία, (π.χ. εικονικά τιμολόγια) από τα οποία προκύπτει ότι υπήρξε απόκρυψη εισοδήματος και φοροδιαφυγή, ο χρόνος της μη παραγραφής επεκτείνεται στη δεκαετία. Σημειώνεται ότι από τα συμπληρωματικά στοιχεία εξαιρούνται οι καταθέσεις σε τράπεζες του εσωτερικού και του εξωτερικού.
4. Οι υποθέσεις ΦΠΑ της φορολογικής χρήσης του έτους 2009 για τις οποίες δεν υποβλήθηκε εκκαθαριστική δήλωση ΦΠΑ.
Για τις υποθέσεις αυτές ισχύει 10ετής περίοδος παραγραφής που άρχισε να «τρέχει» από την 1η-1-2011 -δηλαδή μετά τη λήξη του έτους 2009 στο οποίο έπρεπε να υποβληθεί η εκκαθαριστική δήλωση- και λήγει την 31η-12-2020.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών