Τελευταία Νέα
Οικονομία

Διαβεβαιώσεις Καραμανλή (Υπ. Υποδομών) για ολοκλήρωση του οδικού άξονα Πάτρα - Πύργου μέχρι το 2023

tags :
Διαβεβαιώσεις Καραμανλή (Υπ. Υποδομών) για ολοκλήρωση του οδικού άξονα Πάτρα - Πύργου μέχρι το 2023
Καραμανλής (Υπ. Υποδομών): Αυτή είναι η εικόνα σήμερα στο Πάτρα - Πύργος
Στις τέσσερις δράσεις της κυβέρνησης για να διασφαλιστεί η ολοκλήρωση του πολύπαθου οδικού άξονα Πάτρα - Πύργος αναφέρθηκε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, μιλώντας στην Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου του Κοινοβουλίου
Ο κ. Καραμανλής αποδόμησε με στοιχεία την «εικονική πραγματικότητα», που παρουσιάζει ο ΣΥΡΙΖΑ, και παρουσίασε την... πραγματική πραγματικότητα, όπως χαρακτηριστικά είπε.
Εξήγησε ότι το πραγματικό ερώτημα όταν ανέλαβε ήταν όχι πότε θα ολοκληρωνόταν το έργο, αλλά εάν θα ολοκληρωνόταν ποτέ, τονίζοντας ότι η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας πήρε υπεύθυνες πολιτικές αποφάσεις.
«Τι κάναμε λοιπόν; Τέσσερις θεμελιώδεις ενέργειες:
-Βάλαμε τέλος στο αδιέξοδο της κατάτμησης σε οκτώ κομμάτια.
-Εξασφαλίσαμε τη χρηματοδότηση του έργου.
Ήρθαμε σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και πετύχαμε την αλλαγή της στάσης της ως προς τη δυνατότητα χρηματοδότησης του Έργου πέραν της 31ης/12/2023, εντάσσοντάς το στη Νέα Προγραμματική Περίοδο, ως έργο phasing.
-Ήρθαμε σε συμφωνία με τον παραχωρησιούχο για ένταξη του έργου στην Παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού και έχουμε ξεκινήσει τις σχετικές διαδικασίες με την ΕΕ.
Με τον τρόπο αυτό, εξασφαλίζεται η ολοκλήρωση του έργου, χωρίς να στοιχίσει ούτε ευρώ περισσότερο από όσο προβλεπόταν στις οκτώ εργολαβίες.
Και ο παραχωρησιούχος -με το ίδιο οικονομικό τίμημα- θα αναλάβει τη συντήρηση και τη λειτουργία του οδικού άξονα.
-Επειδή οι πολίτες δεν μπορούν να περιμένουν άλλο και έχουν δίκιο.
Για το ενδιάμεσο διάστημα, και με δεδομένη την κρισιμότητα του έργου και την κακή κατάσταση σε πολλά σημεία του υπάρχοντος οδικού δικτύου, προχωράμε σε στοχευμένες παρεμβάσεις οδικής ασφαλείας, ύψους έως 30 εκ. ευρώ», εξήγησε ο κ. Καραμανλής.
«Με άλλα λόγια, όσα ο ΣΥΡΙΖΑ δεν μπόρεσε να κάνει 4,5 χρόνια, τα πράξαμε εμείς σε λιγότερο από ένα έτος. Συντονισμένα και υπεύθυνα. Όποιοι θέλουν να μείνουν στο χθες, ας μείνουν.
Εμείς προχωρούμε στο αύριο», πρόσθεσε.
Εάν ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε ‘σπάσει’ το έργο, θα είχε ολοκληρωθεί εδώ και ένα χρόνο
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών υπογράμμισε ότι το αδιαμφισβήτητο γεγονός είναι ότι η Νέα Δημοκρατία δημοπράτησε το έργο του οδικού άξονα Πάτρα - Πύργος τον Οκτώβριο του 2014, με εξασφαλισμένο προϋπολογισμό 443 εκατομμύρια ευρώ.
«Αν η διαδικασία αυτή είχε προχωρήσει κανονικά, τότε το έργο θα ήταν έτοιμο από το 2019…
Εδώ κι ένα χρόνο δηλαδή!» τόνισε και επανέλαβε: «Εδώ και ένα χρόνο, το έργο θα είχε παραδοθεί στους πολίτες. Θα ήταν στην κυκλοφορία.
Από το 2019, οι οδηγοί θα έκαναν την απόσταση Πάτρα - Πύργος με ταχύτητα και ασφάλεια, σε έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο».
Ο κ. Καραμανλής υπενθύμισε όμως ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ακύρωσε το διαγωνισμό.
Έσπασε το έργο σε 8 κομμάτια.
Και καθυστέρησε 14 ολόκληρους μήνες για να το επαναδημοπρατήσει.
«Είπατε τότε, κύριοι του ΣΥΡΙΖΑ, ότι δήθεν το κάνετε αυτό για να κοστίσει το έργο λιγότερα.
Και τελικά προέκυψε ακριβότερο από όσο θα ήταν ως ενιαίο έργο.
Είπατε τότε, κύριοι του ΣΥΡΙΖΑ, ότι δήθεν το κάνετε για να ευνοήσετε τον ανταγωνισμό.
Και τελικά, από τον πολύ ανταγωνισμό, τέσσερις από τις οκτώ εργολαβίες τις πήρε η ίδια εταιρεία.
Είπατε ότι δήθεν θέλετε να στηρίξετε και τις μικρότερες εταιρείες του χώρου.
Και τελικά, κατά σατανική σύμπτωση, αυτές τις τέσσερις εργολαβίες τις πήρε η εταιρεία εκείνου του εργολάβου που θέλατε να κάνετε και καναλάρχη!», σημείωσε απευθυνόμενος στην αξιωματική αντιπολίτευση.
Τι είχε συμβεί με τα οκτώ κομμάτια στα οποία έσπασε το έργο
Ο κ. Καραμανλής υπενθύμισε ότι από τα οκτώ κομμάτια, στα οποία «έσπασε» ο ΣΥΡΙΖΑ το έργο, το οποίο θα είχε ολοκληρωθεί αν απλώς το συνέχιζε, και ενώ θεωρητικά από τότε είχε περάσει το 1/3 του χρόνου υλοποίησης:
-Στο 1ο δεν είχε γίνει καμία απολύτως εργασία και ο ανάδοχος κηρύχθηκε έκπτωτος γιατί δεν είχε εγγυητική.
-Στο 2ο , αντί για 31% είχε σημειωθεί πρόοδος εργασιών στο 14%.
«Αυτό ήταν και το καλύτερο από τα οκτώ.
Στην καλύτερη δυνατή περίπτωση δηλαδή θα τελείωνε με σοβαρή καθυστέρηση μόνο αυτό και θα ήταν ένα τυφλό κομμάτι δρόμου, χωρίς σύνδεση πριν ή μετά», σημείωσε ο κ. Καραμανλής.
-Στο 3ο τμήμα, δεν έγινε καμία εργασία γιατί εκκρεμούσε ακόμα στο ΣτΕ.
-Στο 4ο , δεν έγινε καμία απολύτως εργασία και ο ανάδοχος κηρύχθηκε έκπτωτος γιατί δεν είχε εγγυητική.
-Στο 5ο, αντί για 33% είχαν υλοποιηθεί εργασίες μόνο στο 0,12%.
“Εδώ παραλάβαμε και έναν ωραιότατο σκουπιδότοπο. Δεν πιστεύαμε στα μάτια μας!” σχολίασε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
-Στο 6ο τμήμα, αντί για 33% είχαν υλοποιηθεί εργασίες μόνο στο 2%.
-Στο 7ο , αντί για 33% είχαν υλοποιηθεί εργασίες μόνο στο 0,62%.
-Και στο 8ο, μετά από υλοποίηση εργασιών μόνο στο 0,1%, ο ανάδοχος κηρύχθηκε έκπτωτος και ενώ είχε εισπράξει προκαταβολή για το έργο ύψους 1.400.000 ευρώ, οι εργασίες που έχει εκτελέσει έχουν αξία μόλις 40.139,38 ευρώ.
«Καταλαβαίνετε για τι μιλάμε...Κι εσείς μας ρωτάτε γιατί δεν συνεχίσαμε το υποτιθέμενο έργο με αυτές τις συνθήκες;
Γιατί αυτό προφανώς δεν μπορούσε να συνεχιστεί!» τόνισε ο κ. Καραμανλής.
Υπενθύμισε μάλιστα, πως αν δεν είχε ολοκληρωθεί το έργο μέχρι το τέλος του 2023 θα έπρεπε να συνεχιστεί αποκλειστικά και μόνο με εθνικούς πόρους.
Ενώ αν δεν ολοκληρωνόταν μέχρι το τέλος του 2025, θα έπρεπε η χώρα και να επιστρέψει ολόκληρη την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση πίσω!
«Αυτή την ασφυκτική πραγματικότητα είχατε διαμορφώσει. Αυτή την πραγματικότητα είχαμε να αντιμετωπίσουμε.
Γιατί έτσι που τα είχατε κάνει κύριοι του ΣΥΡΙΖΑ, το πραγματικό ερώτημα ξέρετε ποιο ήταν; Όχι πότε θα τελείωνε το έργο.
Αλλά ΑΝ θα τελείωνε το έργο», κατέληξε ο κ. Καραμανλής.

Τί έγραφε νωρίτερα το bankingnews.gr

Τα μέλη της Βουλής ενημερώνει σήμερα 16/6 ο Υπουργός Υποδομών για το έργο Πάτρα - Πύργος, μετά και το σχετικό δημοσίευμα του ΒΝ

Ενημέρωση στη Βουλή για την πορεία του έργου Πάτρα Πύργος, λίγες ημέρες μετά το σχετικό δημοσίευμα του bankingnews.gr θα παράσχει ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής σήμερα Τρίτη στα μέλη της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.
Όπως ανέφερε στο δημοσίευμα το bankingnews στις 12 Ιουνίου, η κατασκευή του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος, έχει βρεθεί σε λιμνάζοντα νερά το τελευταίο διάστημα.  
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι καθυστερήσεις εντοπίζονται κάπου μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και των Βρυξελλών, αφού το έργο θα πρέπει να πάρει «πράσινο φως» από την Ε.Ε, ενώ υπάρχουν και εκτιμήσεις ότι δεν αποκλείεται να έχουν αλλάξει οι προτεραιότητες του υπουργού Κ. Καραμανλή και να θέλει να δώσει προτεραιότητα σε άλλο έργο.
Η υπογραφή μνημονίου συναντίληψης, τον Ιανουάριο,  μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της κοινοπραξίας της Ολυμπίας Οδού, η οποία κλείδωσε τις βασικές αρχές της συμφωνίας των δύο μερών, δημιούργησε την αίσθηση οι διαδικασίες επιταχύνονται κάτι που δεν επιβεβαιώθηκε στη συνέχεια.  

Το μνημόνιο μεταξύ των δύο

Τον Ιανουάριο 2020 υπεγράφη Μνημόνιο Συναντίληψης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Ολυμπίας Οδού, η οποία περιλάμβανε τις βασικές αρχές της συμφωνίας των δύο μερών.
Σύμφωνα με πληροφορίες η εταιρία Παραχώρησης φέρεται να έχει αποδεχτεί την έκπτωση που υπήρχε από την προηγούμενη κατάτμηση του έργου σε 8 εργολαβίες, γεγονός που κρατά στα ίδια επίπεδα το κόστος του έργου, ενώ  αναλαμβάνει το κυκλοφοριακό ρίσκο και συμμετέχει στη χρηματοδότηση του Έργου με ίδια κεφάλαια και τραπεζικά δάνεια.  
Μετά το μνημόνιο, στις 20 Μαρτίου το αρμόδιο υπουργείο έδωσε εντολή για διάλυση των υπογεγραμμένων συμβάσεων (τμήματα 2,5,6 και 7) καθώς και για τη ματαίωση των διαγωνισμών των συμβάσεων για τα τμήματα 1,2 και 4, δρομολογώντας την επανένταξη του Έργου στην Ολυμπία Οδό.
Σύμφωνα με πληροφορίες η συμφωνία περιλαμβάνειέναρξη των κατασκευαστικών έργων τον Σεπτέμβριο/ Οκτώβριο 2020, και ολοκλήρωση μέχρι το τέλος του 2023 (δηλαδή 40 μήνες)
Παρά τη δέσμευση της κυβέρνησης για την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου εντός του 2023 και τις επανειλημμένες  δημόσιες δηλώσεις ότι η Πατρών-Πύργου είναι απόλυτη προτεραιότητα για το Υπουργείο Υποδομών, οι διαδικασίες καθυστερούν, ώστε η κατασκευή του να μην ξεκινήσει εφέτος και το έργο να μην ολοκληρωθεί το 2023.
Έτσι είναι πολλοί οι τοπικοί φορείς που υποστηρίζουν ότι αν δεν επιταχυνθούν οι διαδικασίες, η Πατρών Πύργου θα παραμείνει μακέτα για πολλά χρόνια.
Όπως αναφέρουν οι τοπικοί φορείς η ενσωμάτωση του τμήματος Πάτρα –Πύργος στο έργο Παραχώρησης θα προσφέρει ευκολία στην οδική πρόσβαση περιοχών που σήμερα είναι αποκλεισμένες και θα δώσει στην Ηλεία τη  δυνατότητα να αναδιατάξει το τουριστικό και γενικότερα το αναπτυξιακό περιβάλλον της.
Κάτι τέτοιο θα έχει ως αποτέλεσμα την οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική σύγκλιση της Ηλείας με τους άλλους δύο Νομούς της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, καθώς η ύπαρξη ενός νέου σύγχρονου οδικού δικτύου συχνά συμπαρασύρει και άλλες δομές στην υγεία, την παιδεία και τον τουρισμό (π.χ. ημερήσια πρόσβαση στον αρχαιολογικό χώρο της Ολυμπίας από Αθήνα).

Σε κίνδυνο το Άκτιο - Αμβρακία

Κολλημένο στα γρανάζια παραμένει και το έργο της Αμβρακίας Οδού, ενώ αναφερόμενος σε αυτό ο Υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής ανέφερε πως «μαγικό ραβδάκι δεν υπάρχει». «Όταν κάνεις κατάτμηση ενός έργου όπως είναι το Πάτρα- Πύργος, ή της Αμβρακίας Οδού, δυστυχώς πληρώνεις και το τίμημα. Το έργο αυτό αν δεν τελειώσει ως το 2023 κινδυνεύουμε να χάσουμε μέρος των χρημάτων της Ε.Ε. και να το χρηματοδοτήσουμε με εθνικούς πόρους κι αν δεν τελειώσει μέχρι το 2025 κινδυνεύουμε με την λεγόμενη δημοσιονομική διόρθωση δηλαδή να έρθει η Ε.Ε και να ζητήσει τα χρήματα της πίσω» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Να σημειωθεί ότι για το Άκτιο Αμβρακία, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα προσφύγει για πρώτη φορά στο ΣτΕ, καθώς θεωρεί ότι η απόφαση της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ) δεν δικαιώνει την GD Infrastrutture.
Στο πρώτο σκέλος της απόφασης της δικαιώνει το Υπουργείο και αποφασίζει ότι ορθώς δεν παρατάθηκε η ισχύς της προσφοράς της GD Infrastrutture, ενώ στο δεύτερο αναφέρει ότι ο διαγωνισμός δεν έπρεπε να ακυρωθεί με αυτή τη διαδικασία (ορθώς έμεινε εκτός διαγωνισμού η GD Infrastrutture, αλλά στη συνέχεια ο διαγωνισμός δεν έπρεπε να ακυρωθεί με αυτόν τον τρόπο).
Ο οδικός άξονας Άκτιο - Αμβρακία, μήκους 48,5 χιλιομέτρων, παραμένει ημιτελής από το 2010 και όπως ανέφερε πρόσφατα το Υπουργείο, φέρει όλα τα χαρακτηριστικά στοιχεία της παθογένειας με τα οποία κληροδότησαν τα δημόσια έργα της χώρας οι πολιτικές δυνάμεις που διαχειρίστηκαν την τύχη τους: πλασματικά χρονοδιαγράμματα, αστόχαστο προγραμματισμό, ασαφείς και χαώδεις προϋποθέσεις κατασκευής, ανύπαρκτες απαλλοτριώσεις μεγάλα γεωτεχνικά προβλήματα που δεν αντιμετωπίστηκαν. Μάλιστα το εν λόγω έργο εντάχθηκε στον μακρύ κατάλογο με τα τελματωμένα και ανολοκλήρωτα έργα που άφησαν κληρονομιά οι προηγούμενες κυβερνήσεις.
Ο προϋπολογισμός της δημοπρατούμενης εργολαβίας ανέρχεται σε 150 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ.
Ο οδικός άξονας Άκτιο - Αμβρακία αποτελεί στην ουσία τον πρώτο κάθετο άξονα της Ιόνιας Οδού.
Εκτιμάται δε, ότι θα συμβάλει στην καλύτερη επικοινωνία των περιοχών εκατέρωθεν του Αμβρακικού, ο οποίος επί χρόνια αποτελούσε μία φυσική τομή στη δυτική πλευρά της χώρας και επέτεινε τα χρόνια προβλήματα απομόνωσης της περιοχής.

Ελένη Μπότα
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης