Η ελληνική κυβέρνηση παρά τις καλές προθέσεις, έχει εξαγγείλει έως σήμερα 24 δισεκ. συνολικά μέτρα μαζί με τις εγγυήσεις αλλά στην πραγματική οικονομία έχουν φθάσει μόλις 6 δισ. δηλαδή μόλις το 3,2% του ΑΕΠ του 2019.
Τα «σχεδόν ψίχουλα» που έχουν δοθεί στην ελληνική οικονομία, μετριάζουν την ζημία σε χρέος και έλλειμμα αλλά υπονομεύουν το μέγεθος της ανάκαμψης το 2021
Χώρες όπως οι ΗΠΑ έχουν διαθέσει σε δημοσιονομικά κίνητρα και νομισματικές παρεμβάσεις περίπου το 38% του ΑΕΠ του 2019 που έφθασε τα 21,9 τρισεκ. δολάρια.
Ο Trump ο αμερικανός Πρόεδρος ρίχνει συνεχώς χρήμα στην αμερικανική οικονομία, χρησιμοποιεί την FED για να μην αυξηθεί η ανεργία και να ενισχυθεί η απασχόληση μέσω του προγράμματος των 750 δισεκ. για τα εταιρικά ομόλογα.
Ανακοινώνει συνεχώς προγράμματα π.χ. 1 τρισεκ. δολαρίων για τις υποδομές.
Ο στόχος επανεκκίνηση της αμερικανικής οικονομίας και βεβαίως ο πολιτικός στόχος να κερδίσει ξανά την προεδρία των ΗΠΑ, στόχος που ωστόσο είναι πολύ δύσκολος.
Η ελληνική κυβέρνηση παρά τις καλές προθέσεις, έχει εξαγγείλει έως σήμερα 24 δισεκ. συνολικά μέτρα μαζί με τις εγγυήσεις αλλά στην πραγματική οικονομία έχουν φθάσει μόλις 5 με 6 δισεκ. δηλαδή μόλις το 3,2% του ΑΕΠ του 2019.
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη αντιμετωπίζει ένα σοβαρό ζήτημα που σχετίζεται με την ροή χρημάτων στην οικονομία.
Πολλοί κλάδοι αντιμετωπίζουν μεγάλη μείωση τζίρου 55% με 65%, τουρισμός και σίτιση έχουν δεχθεί ισχυρό σοκ.
Η κυβέρνηση μπορεί να προβαίνει σε εκδόσεις ομολόγων και να αντλεί από την 10ετία 3 δισεκ. ή να σχεδιάζει πρόσθετες εκδόσεις 5 δισεκ. έως το Σεπτέμβριο, μπορεί να εκταμιεύονται τα 746 εκατ από τα κέρδη των ομολόγων ANFAs και προσεχώς να δοθούν και τα χρήματα από το πρόγραμμα Sure που αφορά την ανεργία… αλλά το Ταμείο Ανάκαμψης θα καθυστερήσει.
Με βάση όλες τις ενδείξεις εάν υπάρξει συμφωνία σε Σύνοδο Κορυφής εντός του Καλοκαιριού ή τον Οκτώβριο για το Ταμείο Ανάκαμψης καθώς οι αντιδράσεις είναι πολλές… δεν θα μπορέσει να ξεκινήσει η εκταμίευση των κεφαλαίων νωρίτερα από το δεύτερο τρίμηνο του 2021.
Δηλαδή θα απαιτηθεί ένα χρονικό διάστημα 8 με 10 μήνες που προφανώς είναι πολύ μεγάλο όταν η πραγματική οικονομία έχει άμεση ανάγκη για εμπροσθοβαρή κεφάλαια.
Το Ταμείο Ανάκαμψης θα διαθέτει 750 δισεκ. κεφάλαια αλλά δεν θα χορηγηθούν με την αρχική αναλογία 66% επιδοτήσεις ή 500 δισεκ. και 33% δάνεια ή 250 δισεκ.
Η σχέση θα εξελιχθεί 55% ή 50% επιδοτήσεις προς 45% ή 50% δάνεια.
Επίσης θα αλλάξουν και οι κατανομές των κεφαλαίων στις χώρες καθώς άλλα κράτη πιέζουν για περισσότερα κεφάλαια.
Η Ελλάδα ενώ αρχικώς είχε εκτιμηθεί ότι θα πάρει 32 δισεκ. μάλλον θα καταλήξει να λάβει στην 4ετία 24 ή 25 δισεκ.
Το βασικό πρόβλημα της κυβέρνησης Μητσοτάκη είναι ότι ενώ θέλει να ρίξει εμπροσθοβαρώς κεφάλαια δεν τα διαθέτει και αυτό θα φανεί σύντομα στην οικονομία και κυρίως στην πορεία ανάκαμψης της οικονομίας το 2021.
Όσο δεν διοχετεύονται κεφάλαια στην πραγματική οικονομία τόσο πιο αδύναμη θα είναι η ανάκαμψη το 2021.
Μικρότερη ζημία σε χρέος και ελλείμματα
Επειδή η Ελλάδα κινείται συντηρητικά, δεν ρίχνει πολλά χρήματα στην οικονομία, η ζημία στο χρέος δεν θα είναι τόσο μεγάλη, η σχέση χρέους προς ΑΕΠ θα είναι καλύτερη από τις αρχικές εκτιμήσεις.
Ταυτόχρονα και τα δημοσιονομικά ελλείμματα θα είναι πιο ελεγχόμενα καθώς η ελληνική κυβέρνηση δαπάνησε λιγότερα για να στηρίξει την εθνική οικονομία.
Οι 8 βασικοί αριθμοδείκτες του 2020
1)Το ΑΕΠ της Ελλάδος το 2020 θα συρρικνωθεί -7% ή σε ένα εύρος 6,5% στο θετικό σενάριο έως 8% στο αρνητικό σενάριο αλλά με πιθανότερο το -7%.
Με ΑΕΠ στην Ελλάδα το 2019 περί τα 187,5 δισεκ. σημαίνει ότι σε απόλυτα μεγέθη θα συρρικνωθεί στα 174 δισεκ. ευρώ το 2020.
2)Το ΑΕΠ το 2021 εκτιμάται ότι θα αυξηθεί με ρυθμό 4% ή σε ένα εύρος 3,5% με 4,5% αλλά βασικό σενάριο 4%.
Αυτό σημαίνει ότι το ΑΕΠ της Ελλάδος το 2021 σε απόλυτα μεγέθη θα διαμορφωθεί στα 181 με 182 δισεκ. ευρώ.
3)Το ελληνικό χρέος της Γενικής Κυβέρνησης θα διαμορφωθεί το μέγιστο 340 δισεκ. από 331 δισεκ. που ήταν στο τέλος του 2019.
Το ελληνικό χρέος της Κεντρικής Διοίκησης, από 362 δισεκ. θα ανέλθει το μέγιστο στα 370 δισεκ. ευρώ ή και οριακά χαμηλότερα.
Να σημειωθεί ότι η διαφορά του χρέους της Γενικής Κυβέρνησης και Κεντρικής Διοίκησης είναι τα repos που αποτελεί εσωτερικό κυβερνητικό δανεισμό.
4)Το δημοσιονομικό έλλειμμα θα διαμορφωθεί στα 12 ή 13 δισεκ. ευρώ το 2020 που σημαίνει 7% του ΑΕΠ του 2019 ή 7,4% με βάση το ΑΕΠ του 2020 στα 174 δισεκ. ευρώ.
5)Το ελληνικό δημόσιο θα εκδώσει ακόμη δύο τίτλους για να δανειστεί από τις αγορές.
Ήδη τα έντοκα γραμμάτια ανέρχονται σε 12,8 δισεκ. και υπάρχουν περιθώρια για επιπλέον 2 δισεκ. ευρώ.
Ταυτόχρονα θα εκδοθεί ομόλογο τον Σεπτέμβριο 2020 μάλλον 5ετές ομόλογο περίπου 2,5 δισεκ. ευρώ.
Το ελληνικό δημόσιο δεν θα αντλήσει περισσότερα κεφάλαια από τα ενδεικνυόμενα για να μην περάσει λάθος μήνυμα στις αγορές.
Φάνηκε στην έκδοση 10ετούς ομολόγου, θα μπορούσε να συγκεντρώσει 5 δισεκ. αλλά πήρε 3 δισεκ. με το επιχείρημα ότι εάν έπαιρνε 5 δισεκ. θα εμφανίζονταν και λάθος επενδυτές που δυνητικά θα κερδοσκοπούσαν στα ελληνικά ομόλογα αυξάνοντας το κρατικό ρίσκο.
6)Ειδικά στα ομόλογα στόχος είναι να διατηρηθεί το spread σε σχεδόν μηδενική ή αρνητική βάση με την Ιταλία.
Εσχάτως η απόδοση του ελληνικού 10ετούς ομολόγου είναι χαμηλότερη σε σχέση με την απόδοση του 10ετούς Ιταλικού.
7)Το ελληνικό δημόσιο έχει αποφασίσει να ακολουθήσει συντηρητική πολιτική στις εκδόσεις και ποντάρει και σε προγράμματα όπως
+Sure 1 δισεκ. για την ανεργία
+ΑNFAs κέρδη από ελληνικά ομόλογα που κατέχουν οι κεντρικές τράπεζες 1,2 δισεκ.
+Λοιπός δανεισμός έως 2 δισεκ. ευρώ από το τραπεζικό σύστημα ή άλλες πηγές.
Συγκεντρώνονται περίπου 4 ή και 5 δισεκ. ευρώ και εάν σε αυτά προστεθούν και τα 4-5 δισεκ. που θα συγκεντρωθούν από τις αγορές αγγίζουν τα 10 δισεκ. ευρώ.
8)Τα Ταμειακά διαθέσιμα ανέρχονται συνολικά στα 38 δισ. και κατ΄ ελάχιστο θα διατηρηθούν πάνω από 30 δισ. ευρώ.
To συνολικό κεφαλαιακό μαξιλάρι δεν θα αλλοιωθεί αναφέρουν αρμόδιες πηγές.
Χώρες όπως οι ΗΠΑ έχουν διαθέσει σε δημοσιονομικά κίνητρα και νομισματικές παρεμβάσεις περίπου το 38% του ΑΕΠ του 2019 που έφθασε τα 21,9 τρισεκ. δολάρια.
Ο Trump ο αμερικανός Πρόεδρος ρίχνει συνεχώς χρήμα στην αμερικανική οικονομία, χρησιμοποιεί την FED για να μην αυξηθεί η ανεργία και να ενισχυθεί η απασχόληση μέσω του προγράμματος των 750 δισεκ. για τα εταιρικά ομόλογα.
Ανακοινώνει συνεχώς προγράμματα π.χ. 1 τρισεκ. δολαρίων για τις υποδομές.
Ο στόχος επανεκκίνηση της αμερικανικής οικονομίας και βεβαίως ο πολιτικός στόχος να κερδίσει ξανά την προεδρία των ΗΠΑ, στόχος που ωστόσο είναι πολύ δύσκολος.
Η ελληνική κυβέρνηση παρά τις καλές προθέσεις, έχει εξαγγείλει έως σήμερα 24 δισεκ. συνολικά μέτρα μαζί με τις εγγυήσεις αλλά στην πραγματική οικονομία έχουν φθάσει μόλις 5 με 6 δισεκ. δηλαδή μόλις το 3,2% του ΑΕΠ του 2019.
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη αντιμετωπίζει ένα σοβαρό ζήτημα που σχετίζεται με την ροή χρημάτων στην οικονομία.
Πολλοί κλάδοι αντιμετωπίζουν μεγάλη μείωση τζίρου 55% με 65%, τουρισμός και σίτιση έχουν δεχθεί ισχυρό σοκ.
Η κυβέρνηση μπορεί να προβαίνει σε εκδόσεις ομολόγων και να αντλεί από την 10ετία 3 δισεκ. ή να σχεδιάζει πρόσθετες εκδόσεις 5 δισεκ. έως το Σεπτέμβριο, μπορεί να εκταμιεύονται τα 746 εκατ από τα κέρδη των ομολόγων ANFAs και προσεχώς να δοθούν και τα χρήματα από το πρόγραμμα Sure που αφορά την ανεργία… αλλά το Ταμείο Ανάκαμψης θα καθυστερήσει.
Με βάση όλες τις ενδείξεις εάν υπάρξει συμφωνία σε Σύνοδο Κορυφής εντός του Καλοκαιριού ή τον Οκτώβριο για το Ταμείο Ανάκαμψης καθώς οι αντιδράσεις είναι πολλές… δεν θα μπορέσει να ξεκινήσει η εκταμίευση των κεφαλαίων νωρίτερα από το δεύτερο τρίμηνο του 2021.
Δηλαδή θα απαιτηθεί ένα χρονικό διάστημα 8 με 10 μήνες που προφανώς είναι πολύ μεγάλο όταν η πραγματική οικονομία έχει άμεση ανάγκη για εμπροσθοβαρή κεφάλαια.
Το Ταμείο Ανάκαμψης θα διαθέτει 750 δισεκ. κεφάλαια αλλά δεν θα χορηγηθούν με την αρχική αναλογία 66% επιδοτήσεις ή 500 δισεκ. και 33% δάνεια ή 250 δισεκ.
Η σχέση θα εξελιχθεί 55% ή 50% επιδοτήσεις προς 45% ή 50% δάνεια.
Επίσης θα αλλάξουν και οι κατανομές των κεφαλαίων στις χώρες καθώς άλλα κράτη πιέζουν για περισσότερα κεφάλαια.
Η Ελλάδα ενώ αρχικώς είχε εκτιμηθεί ότι θα πάρει 32 δισεκ. μάλλον θα καταλήξει να λάβει στην 4ετία 24 ή 25 δισεκ.
Το βασικό πρόβλημα της κυβέρνησης Μητσοτάκη είναι ότι ενώ θέλει να ρίξει εμπροσθοβαρώς κεφάλαια δεν τα διαθέτει και αυτό θα φανεί σύντομα στην οικονομία και κυρίως στην πορεία ανάκαμψης της οικονομίας το 2021.
Όσο δεν διοχετεύονται κεφάλαια στην πραγματική οικονομία τόσο πιο αδύναμη θα είναι η ανάκαμψη το 2021.
Μικρότερη ζημία σε χρέος και ελλείμματα
Επειδή η Ελλάδα κινείται συντηρητικά, δεν ρίχνει πολλά χρήματα στην οικονομία, η ζημία στο χρέος δεν θα είναι τόσο μεγάλη, η σχέση χρέους προς ΑΕΠ θα είναι καλύτερη από τις αρχικές εκτιμήσεις.
Ταυτόχρονα και τα δημοσιονομικά ελλείμματα θα είναι πιο ελεγχόμενα καθώς η ελληνική κυβέρνηση δαπάνησε λιγότερα για να στηρίξει την εθνική οικονομία.
Οι 8 βασικοί αριθμοδείκτες του 2020
1)Το ΑΕΠ της Ελλάδος το 2020 θα συρρικνωθεί -7% ή σε ένα εύρος 6,5% στο θετικό σενάριο έως 8% στο αρνητικό σενάριο αλλά με πιθανότερο το -7%.
Με ΑΕΠ στην Ελλάδα το 2019 περί τα 187,5 δισεκ. σημαίνει ότι σε απόλυτα μεγέθη θα συρρικνωθεί στα 174 δισεκ. ευρώ το 2020.
2)Το ΑΕΠ το 2021 εκτιμάται ότι θα αυξηθεί με ρυθμό 4% ή σε ένα εύρος 3,5% με 4,5% αλλά βασικό σενάριο 4%.
Αυτό σημαίνει ότι το ΑΕΠ της Ελλάδος το 2021 σε απόλυτα μεγέθη θα διαμορφωθεί στα 181 με 182 δισεκ. ευρώ.
3)Το ελληνικό χρέος της Γενικής Κυβέρνησης θα διαμορφωθεί το μέγιστο 340 δισεκ. από 331 δισεκ. που ήταν στο τέλος του 2019.
Το ελληνικό χρέος της Κεντρικής Διοίκησης, από 362 δισεκ. θα ανέλθει το μέγιστο στα 370 δισεκ. ευρώ ή και οριακά χαμηλότερα.
Να σημειωθεί ότι η διαφορά του χρέους της Γενικής Κυβέρνησης και Κεντρικής Διοίκησης είναι τα repos που αποτελεί εσωτερικό κυβερνητικό δανεισμό.
4)Το δημοσιονομικό έλλειμμα θα διαμορφωθεί στα 12 ή 13 δισεκ. ευρώ το 2020 που σημαίνει 7% του ΑΕΠ του 2019 ή 7,4% με βάση το ΑΕΠ του 2020 στα 174 δισεκ. ευρώ.
5)Το ελληνικό δημόσιο θα εκδώσει ακόμη δύο τίτλους για να δανειστεί από τις αγορές.
Ήδη τα έντοκα γραμμάτια ανέρχονται σε 12,8 δισεκ. και υπάρχουν περιθώρια για επιπλέον 2 δισεκ. ευρώ.
Ταυτόχρονα θα εκδοθεί ομόλογο τον Σεπτέμβριο 2020 μάλλον 5ετές ομόλογο περίπου 2,5 δισεκ. ευρώ.
Το ελληνικό δημόσιο δεν θα αντλήσει περισσότερα κεφάλαια από τα ενδεικνυόμενα για να μην περάσει λάθος μήνυμα στις αγορές.
Φάνηκε στην έκδοση 10ετούς ομολόγου, θα μπορούσε να συγκεντρώσει 5 δισεκ. αλλά πήρε 3 δισεκ. με το επιχείρημα ότι εάν έπαιρνε 5 δισεκ. θα εμφανίζονταν και λάθος επενδυτές που δυνητικά θα κερδοσκοπούσαν στα ελληνικά ομόλογα αυξάνοντας το κρατικό ρίσκο.
6)Ειδικά στα ομόλογα στόχος είναι να διατηρηθεί το spread σε σχεδόν μηδενική ή αρνητική βάση με την Ιταλία.
Εσχάτως η απόδοση του ελληνικού 10ετούς ομολόγου είναι χαμηλότερη σε σχέση με την απόδοση του 10ετούς Ιταλικού.
7)Το ελληνικό δημόσιο έχει αποφασίσει να ακολουθήσει συντηρητική πολιτική στις εκδόσεις και ποντάρει και σε προγράμματα όπως
+Sure 1 δισεκ. για την ανεργία
+ΑNFAs κέρδη από ελληνικά ομόλογα που κατέχουν οι κεντρικές τράπεζες 1,2 δισεκ.
+Λοιπός δανεισμός έως 2 δισεκ. ευρώ από το τραπεζικό σύστημα ή άλλες πηγές.
Συγκεντρώνονται περίπου 4 ή και 5 δισεκ. ευρώ και εάν σε αυτά προστεθούν και τα 4-5 δισεκ. που θα συγκεντρωθούν από τις αγορές αγγίζουν τα 10 δισεκ. ευρώ.
8)Τα Ταμειακά διαθέσιμα ανέρχονται συνολικά στα 38 δισ. και κατ΄ ελάχιστο θα διατηρηθούν πάνω από 30 δισ. ευρώ.
To συνολικό κεφαλαιακό μαξιλάρι δεν θα αλλοιωθεί αναφέρουν αρμόδιες πηγές.
Σχόλια αναγνωστών