Ο προβληματισμός διαδέχεται την αισιοδοξία σε ό,τι αφορά το Ταμείο Ανάκαμψης των 750 δισεκατομμυρίων ευρώ, που πρότεινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή
Η αρχική ικανοποίηση για το Ταμείο Ανάκαμψης των 750 δισεκατομμυρίων ευρώ, που πρότεινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως λύση για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων που επέφερε η πανδημική κρίση, έχει μετατραπεί σε ευρύ πεδίο προβληματισμού, εν όψει και της Συνόδου Κορυφής της 19ης Ιουνίου 2020.
Η πρόσκληση του προέδρου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, Charles Michel, στους ηγέτες της Ε.Ε. για τη virtual Σύνοδο Κορυφής της Παρασκευής είναι ενδεικτική ότι η επίτευξη συναίνεσης δεν είναι εκ των ων ουκ άνευ, παρά τη δραματική ρητορική του Γάλλου πολιτικού.
Aξιοσημείωτη είναι και η παρέμβαση της καγκελαρίου της Γερμανίας, Angela Merkel, που, αν και έκανε λόγο για αμοιβαία οφέλη, εξέφρασε αμφιβολίες για το αν θα υπάρξει συμφωνία στη Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ της Παρασκευής, σύμφωνα με το Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων (dpa), με την Γερμανίδα καγκελάριο να εφιστά την προσοχή για ένα ενδεχόμενο μοιραίο μήνυμα αδυναμίας δράσης της Ευρώπης.
Να σημειωθεί πως η Γερμανία παραλαμβάνει από την Κροατία τη σκυτάλη του Συμβουλίου της Ευρώπης και θα επιδιώξει να επιτευχθεί συμφωνία και υπογραφή της κατά τη διάρκεια της δικής της θητείας.
Την ίδια στιγμή, η Γαλλία κάνει λόγο για συμφωνία τον Ιουλίο.
Ο κ. Michel υπογράμμισε ότι «υπάρχει ακόμη δρόμος μέχρι τη συμφωνία και απαιτείται σκληρή δουλειά τις επόμενες ημέρες και εβδομάδες ώστε να υπάρξει κατανόηση στα ζητήματα που επιζητείται συναίνεση», ενώ εστίασε στην ατζέντα της Συνόδου, στην οποία το βασικό θέμα θα είναι το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο και το Σχέδιο Ανάκαμψης.
«Είναι η πρώτη φορά που θα συζητήσουμε το πακέτο από την ημέρα που δημοσιοποιήθηκε στις 28 Μαΐου» σημείωσε ο Ευρωπαίος αξιωματούχος τονίζοντας ότι «στο συμβούλιο έχει γίνει αρκετή δουλειά για να προετοιμαστεί το έδαφος και τώρα είναι η ώρα για τα μέλη του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου να συζητήσουν το πακέτο σε βάθος».
Ταυτόχρονα, έκανε λόγο για πολυπλοκότητα των προτάσεων υπογραμμίζοντας ότι η Σύνοδος «θα είναι ένα σημαντικό βήμα προς μία συμφωνία σε μια επόμενη συνάντηση με φυσική παρουσία».
Πρόκειται «για κρίση χωρίς προηγούμενο για την οποία η ΕΕ χρειάζεται μια εξαιρετική απάντηση» σημείωσε ο κ. Michel, διευκρινίζοντας ότι «η προσπάθεια πρέπει να έχει στόχο τους τομείς αλλά και τις χώρες που επλήγησαν περισσότερο στην Ευρώπη».
«Το επόμενο πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο πρέπει να λαμβάνει υπόψη την κρίση, ενώ το πακέτο δεν πρέπει να αντιμετωπίζει μόνο την άμεση κρίση, αλλά να αποτελεί και μία ευκαιρία για να μεταμορφωθούν και να μεταρρυθμιστούν οι οικονομίες βοηθώντας τις να κατευθυνθούν προς ένα πράσινο και ψηφιακό μέλλον», είπε χαρακτηριστικά.
Την ίδια ώρα, ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, αναφέρθηκε στην ανάγκη για μία σε βάθος και εποικοδομητική διαπραγμάτευση σχετικά με τα σημεία που απαιτούν περισσότερες διευκρινίσεις ή σχετικά με ποιες απόψεις χρειάζεται να συγκλίνουν όπως για παράδειγμα το μέγεθος και η διάρκεια διαφόρων σημείων του Σχεδίου Ανάκαμψης και ο καλύτερος τρόπος κατανομής των δανείων και των επιχορηγήσεων.
Όπως, λοιπόν, γράφει χαρακτηριστικά στην επιστολή, το ζητούμενο είναι να επιβεβαιωθεί η «κατανόηση στα σημεία που επιζητείται συναίνεση».
Με άλλα λόγια, ακόμα οι 27 ψάχνουν τα σημεία στα οποία καλούνται να συμφωνήσουν.
Το ότι «απαιτείται πολλή δουλειά» σημαίνει, μάλλον, ότι διαπραγμάτευση έχει προχωρήσει από λίγο έως καθόλου, ενώ το «γνωρίζουμε την πολυπλοκότητα των προτάσεων και τον χρόνο που απαιτείται για την αντιμετώπισή τους» προοιωνίζεται πως ο πρόεδρος του Συμβουλίου απέκλεισε κάθε ενδεχόμενο ύπαρξης συμφωνίας από την πρώτη κιόλας συνεδρίαση.
H επιστολή-πρόσκληση Μichel
Το κεντρικό θέμα της συνάντησης θα είναι το πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο και το σχέδιο ανάκαμψης.
Θα είναι η πρώτη φορά που θα συζητήσουμε το πακέτο από τη δημοσιοποίησή του στις 28 Μαΐου.
Έχει γίνει πολλή δουλειά στο Συμβούλιο για να βοηθήσει στην προετοιμασία του εδάφους και να επιτρέψει σε όλες τις αντιπροσωπείες να κατανοήσουν σαφώς τα διάφορα μέρη της πρότασης.
Είναι πλέον καιρός τα μέλη του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου να συζητήσουν σε βάθος τη δέσμη μέτρων.
Νομίζω ότι όλοι γνωρίζουμε την πολυπλοκότητα των προτάσεων και τον χρόνο που απαιτείται για την αντιμετώπισή τους.
Η συνάντησή μας την Παρασκευή θα πρέπει να είναι ένα κρίσιμο βήμα για την επίτευξη συμφωνίας σε μια επόμενη φυσική συνάντηση.
Θα ήθελα να επιβεβαιώσουμε ορισμένα σημεία όπου πιστεύω ότι προκύπτει συναίνεση:
• Η ΕΕ χρειάζεται μια εξαιρετική απάντηση σε αυτήν την άνευ προηγουμένου κρίση, ανάλογη με το μέγεθος της πρόκλησης
• Η απάντηση πρέπει να χρηματοδοτηθεί μέσω δανεισμού της Επιτροπής στις χρηματοπιστωτικές αγορές και, για να το επιτρέψουμε, πρέπει να αυξήσουμε το ανώτατο όριο των ιδίων πόρων
• Η προσπάθειά μας θα πρέπει να στοχεύει στους τομείς και τα γεωγραφικά μέρη της Ευρώπης που πλήττονται περισσότερο
• Το επόμενο ΠΔΠ θα πρέπει να προσαρμοστεί ώστε να ληφθεί υπόψη η κρίση και πρέπει να εξεταστεί μαζί με το Σχέδιο Ανάκαμψης
Το συνολικό πακέτο δεν θα πρέπει απλώς να αντιμετωπίσει την άμεση κρίση, αλλά επίσης να προσφέρει μια ευκαιρία να μετασχηματίσουμε και να μεταρρυθμίσουμε τις οικονομίες μας και να τις βοηθήσουμε να αγκαλιάσουν ένα πράσινο και ψηφιακό μέλλον.
Ταυτόχρονα, πρέπει να έχουμε μια εποικοδομητική και σε βάθος συζήτηση σχετικά με τα στοιχεία που απαιτούν περαιτέρω διευκρίνιση ή όπου πρέπει να συγκλίνουν οι απόψεις, όπως:
• Το μέγεθος και τη διάρκεια των διαφόρων στοιχείων του σχεδίου αποκατάστασης
• Τον καλύτερο τρόπο κατανομής της βοήθειας και της έκδοσης δανείων και επιχορηγήσεων
• Ερωτήματα που σχετίζονται με όρους και διακυβέρνηση
• Το μέγεθος και το περιεχόμενο του ΠΔΠ και της χρηματοδότησής του, συμπεριλαμβανομένων των ιδίων πόρων και των εκπτώσεων.
Ο απώτερος στόχος μας είναι να επιτύχουμε μια συμφωνία το συντομότερο δυνατό. Υπάρχει ακόμη τρόπος για να επιτευχθεί συμφωνία, επομένως θα πρέπει να εργαστούμε σκληρά τις επόμενες ημέρες και εβδομάδες. Θα πετύχουμε εάν αρχίσουμε συνομιλίες με αίσθημα ευθύνης και προθυμία να βγούμε από αυτήν τη μεγάλη πρόκληση ενωμένη και ισχυρή.
Σε σχέση με την πρακτική διεξαγωγή της συνάντησης, η τηλεδιάσκεψη θα ξεκινήσει στις 10.00 π.μ. με την παραδοσιακή ανταλλαγή απόψεων με τον Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, David Sassoli.
Στη συνέχεια θα ξεκινήσουμε τη συνάντησή μας με μια σύντομη παρουσίαση από τον Πρωθυπουργό Plenkovic σχετικά με τα αποτελέσματα της Κροατικής Προεδρίας του Συμβουλίου. Θα ήθελα να τον ευχαριστήσω θερμά για τη σκληρή δουλειά και την αφοσίωσή του σε μια ιδιαίτερα δύσκολη στιγμή.
Μετά από αυτό, ο Πρόεδρος της Επιτροπής Von der Leyen και εγώ θα κάνουμε αναφορά στην τηλεδιάσκεψη που έγινε με τον Πρωθυπουργό του Ηνωμένου Βασιλείου η οποία πραγματοποιήθηκε στις 15 Ιουνίου.
Στη συνέχεια, ο Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας θα μας ενημερώσει για την οικονομική κατάσταση.
Στο τέλος της συνάντησης θα μιλήσουμε εν συντομία για την πορεία της εφαρμογής των συμφωνιών του Μινσκ.
Γερμανική προεδρία
Την 1η του μήνα Ιουλίου, η Γερμανία παραλαμβάνει από την Κροατία τη σκυτάλη του Συμβουλίου της Ευρώπης και θα επιδιώξει να επιτευχθεί συμφωνία και υπογραφή της κατά τη διάρκεια της δικής της θητείας.
Μάλιστα η γερμανική πλευρά θα πιέσει για συνεδρίαση της Συνόδου με φυσική παρουσία μέσα στον Ιούλιο και θα προσπαθήσει να έχει εξασφαλίσει συμφωνία αν και είναι αρκετοί οι αξιωματούχοι οι οποίοι θεωρούν ότι κάτι τέτοιο δεν θα είναι εύκολο. Το πακέτο των 750 δισ. που έχει προτείνει η Επιτροπή (προβλέπει επιχορηγήσεις και δάνεια) έχει ήδη δυσαρεστήσει τη γερμανική πλευρά, η οποία θα επιμείνει στο δικό της σχέδιο το οποίο έχει συμφωνήσει και καταθέσει από κοινού με τη Γαλλία.
Οι σκληροί του Βορρά
Αρνητικά είναι τα μηνύματα που εκπέμπονται από το μπλοκ του Βορρά.
Tο μπλοκ των κρατών αυτών (Ολλανδία, Φινλανδία, Αυστρία, Σουηδία και Δανία) προσελκύει ακόμα περισσότερα κράτη στο στενό του πυρήνα.
Ουσιαστικά, οι χώρες της Νότιας Ευρώπης έρχονται σε ευθεία αντιπαράθεση με τον ισχυρισμό να μη δοθούν επιχορηγήσεις για να υποστηριχθούν οι οικονομίες της Ευρώπης, μετά την κρίση που προκαλεί η πανδημία του κορωνοϊού. Την ίδια ώρα οι τέσσερις «σκληροί της λιτότητας» βάζουν επιπλέον προσκόμματα, επικαλούμενοι νομικά ζητήματα στη βάση της πρότασης και ζητούν αυστηρότερες προϋποθέσεις.
Αρνητική είναι και η Ουγγαρία.
«Η πρόταση της Κομισιόν, στην παρούσα μορφή της, είναι άδικη απέναντι στην Ουγγαρία, καθώς στην ουσία έχει σχεδιαστεί για να βοηθήσει τα νότια κράτη-μέλη» επισημαίνει ο υπουργός Οικονομικών της χώρας Mihály Varga.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η ΕΕ θα πρέπει να υιοθετήσει ένα «δίκαιο και αναλογικό» σχέδιο για την ανακούφιση από την οικονομική ζημιά που προκαλεί η πανδημία του κορωνοϊού.
Σημειώνεται ότι προκειμένου να εφαρμοστεί η πρόταση της Κομισιόν θα πρέπει να λάβει την έγκριση από όλα τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Γαλλία: Αναμένει συμφωνία τον Ιούλιο
Η Γαλλία αναμένει ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση θα πετύχει συμφωνία για το επίμαχο σχέδιο ανάκαμψης από την πανδημία τον επόμενο μήνα, σύμφωνα με αξιωματούχο που γνωρίζει τον τρόπο σκέψης της κυβέρνησης.
Το γραφείο του Προέδρου Emmanuel Macron πιστεύει επίσης ότι θα μειωθεί η συνεισφορά ορισμένων χωρών στο μπλοκ ως ένας τρόπος να δημιουργηθεί συναίνεση για το σχέδιο, δήλωσε ο ένας αξιωματούχος, σύμφωνα με το Bloomberg.
Ο Γάλλος αξιωματούχος σημείωσε ότι δεν αναμένεται συμφωνία είτε για το Ταμείο Ανάκαμψης, είτε για τον προϋπολογισμό στη Σύνοδο της Παρασκευής.
Εάν χαθεί ο Ιούλιος… συμφωνία για το Ταμείο Ανάκαμψης 15/10/2020 – Πιθανόν 50%-50% δάνεια και επιδοτήσεις, η Ελλάδα από 32 θα πάρει 24 ή 25 δισ.
Η αρχική ικανοποίηση έχει μετατραπεί σε προβληματισμό με επίκεντρο το Ταμείο Ανάκαμψης των 750 δισεκ. ευρώ.
Εάν χαθεί η ευκαιρία του Ιουλίου και δεν υπάρξει συμφωνία, καθώς στην Σύνοδο Κορυφής 19 Ιουνίου 2020 είναι αδύνατη η επίτευξη συμφωνίας… όλα θα μετατεθούν για 15 και 16 Οκτωβρίου 2020.. αν και θα επιχειρηθεί από την Γερμανική Προεδρία που ξεκινάει από 1η Ιουλίου να επιτευχθεί συμφωνία εμπροσθοαβρώς.
Στο σενάριο αυτό οι εκταμιεύσεις των κεφαλαίων θα ξεκινήσουν τον Απρίλιο ή τον Μάιο του 2021 δηλαδή 10-11 μήνες αργότερα από σήμερα που θεωρείται πολύ μεγάλο διάστημα.
Ποιες είναι οι νέες παραδοχές;
1)Οι χώρες που αντιδρούσαν δηλαδή Αυστρία, Σουηδία, Ολλανδία Φινλανδία και Δανία δεν έχουν αλλάξει.
Η Ουγγαρία που είχε εκφράσει αντιρρήσεις, αναφέρει ότι στηρίζει το Ταμείο Ανάκαμψης αλλά ζητάει αλλαγή των κατανομών στα κεφάλαια.
2)Το βασικό σενάριο που ήταν 750 δισεκ. εκ των οποίων 66% επιδοτήσεις ή 500 δισεκ. και 33% δάνεια ή 250 δισεκ. θα αλλάξει με πιθανό μείγμα όχι το 55% επιδοτήσεις και 45% δάνεια αλλά 50% δάνεια και 50% επιδοτήσεις δηλαδή 375 δισεκ. ευρώ δάνεια και 375 δισεκ. επιδοτήσεις.
Στο σενάριο αυτό προφανώς αλλάζουν τα δεδομένα γιατί θα αυξηθεί η σχέση χρέους προς ΑΕΠ στα κράτη της ευρωζώνης.
3)Θα αλλάξει η κατανομή των κεφαλαίων και σε αυτή την περίπτωση υπάρχει πιθανότητα να αδικηθεί η Ελλάδα και αντί να λάβει 32 δισεκ. να πάρει 24 ή 25 δισεκ. σε βάθος 4ετίας.
Στο σενάριο αυτό η Ελλάδα θα λαμβάνει 6,25 δισεκ. ετησίως αντί 8 δισεκ. με την μορφή 3,12 δισεκ. δάνεια και 3,12 δισεκ. επιδοτήσεις.
Ως γνωστό η Commission είχε χρησιμοποιήσει ορισμένα βασικά κλειδιά κατανομής όπως ανεργία και κατά κεφαλήν ΑΕΠ κ.α. και ζητούνται αλλαγές γιατί κάποιες χώρες έχουν επηρεαστεί περισσότερο από την Πανδημία.
4)Θα συσταθεί μια επιτροπή στην οποία ρόλο θα έχει και ο ESM ο Μόνιμος Μηχανισμός Στήριξης η οποία θα παρακολουθεί τις μεταρρυθμίσεις που θα υλοποιεί κάθε χώρα.
Κάθε χώρα θα συντάξει σχέδιο Ανάκαμψης που θα περιγράφει αναλυτικά όλες τις μεταρρυθμίσεις που θα συντελεστούν από το 2020 έως το 2024.
Θα υπάρχει μηχανισμός πέναλτι κάθε φορά που υπάρχουν αποκλίσεις όπως ακύρωση της εκταμίευσης της επόμενης δόσης.
Ταυτόχρονα θα πραγματοποιείται μάλλον μια φορά τον χρόνο επιτόπια παρακολούθηση της προόδου από τον μηχανισμό ελέγχου, δηλαδή μια φορά τον χρόνο θα έρχεται η επιτροπή στην Ελλάδα για να παρακολουθεί την πρόοδο ενώ θα συντάσσονται δύο εκθέσεις προόδου κάθε χρόνο πριν από την εκταμίευση κάθε δόσεις… πλην της πρώτης δόσης.
5)Υπάρχουν σκέψεις και όχι αποφάσεις – πιθανόν να μην περάσει αυτή η πρόταση – εάν τελικώς κριθεί αναγκαίο στο α΄ τρίμηνο του 2021 - να συσταθεί ευρωπαϊκή bad bank έως το τέλος του 2021 μέρος των κεφαλαίων που θα απαιτηθούν να δοθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης αλλά μόνο για τα προβληματικά δάνεια που θα δημιουργηθούν κατά την διάρκεια της ύφεσης έναντι μετοχών που θα αποκτήσει σε κάθε τράπεζα η ευρωπαική bad bank.
Με βάση ορισμένες παραδοχές σε σύνολο 550 δισεκ. προβληματικών δανείων στην Ευρώπη τα νέα NPEs μπορεί να φθάσουν στα 80 με 100 δισεκ. το μέγιστο εκ των οποίων 30 δισεκ. στην Ιταλία και 6 με 8 δισεκ. στην Ελλάδα.
Πάντως με 80 έως 100 δισεκ. NPEs η αναγκαιότητα για bad bank μετριάζεται αισθητά.... αλλά δεν αποκλείεται καθώς ΕΚΤ και SSM θα ήθελαν να υπάρξει κακή τράπεζα σε πανευρωπαικό επίπεδο και όχι σε εθνικό επίπεδο που να εποπτεύεται από την ΕΚΤ.
6)Το πιθανότερο σενάριο είναι να υπάρχουν δύο δόσεις ετησίως Ιανουάριο και Ιούνιο κάθε έτους με εξαίρεση το 2021 όπου θα δοθούν τον Απρίλιο ή Μάιο του 2021 και Ιούλιο ή Σεπτέμβριο του 2021.
7)Αξίζει να αναφερθεί ότι οι χώρες που αντιδρούν έχουν ζητήσει μεταξύ άλλων πέραν της αλλαγής της κατανομής μεταξύ δανείων και επιδοτήσεων να μην υπάρχει στα δάνεια κοινό επιτόκιο – τάσσονται κατά της έμμεσης αμοιβαιοποίησης χρέους – αλλά να λαμβάνεται υπόψη ένας παράγοντας όπως η απόδοση του 10ετούς ομόλογου που είναι και σημείο αναφοράς ή benchmark.
H Γερμανία θα δανείζεται στο -0,40% και η Ελλάδα στο 1,44% με βάση τις τρέχουσες αποδόσεις των 10ετών ομολόγων.
Μπορεί η Commission να δανείζεται με κοινό επιτόκιο από τις αγορές κάθε χρόνο θα δανείζεται 180 δισεκ. και θα δανίζει με αρνητικό την Γερμανία λόγω των αρνητικών επιτοκίων αλλά θα χάνει από την Ελλάδα λόγω του θετικού επιτοκίου.
www.bankingnews.gr
Η πρόσκληση του προέδρου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, Charles Michel, στους ηγέτες της Ε.Ε. για τη virtual Σύνοδο Κορυφής της Παρασκευής είναι ενδεικτική ότι η επίτευξη συναίνεσης δεν είναι εκ των ων ουκ άνευ, παρά τη δραματική ρητορική του Γάλλου πολιτικού.
Aξιοσημείωτη είναι και η παρέμβαση της καγκελαρίου της Γερμανίας, Angela Merkel, που, αν και έκανε λόγο για αμοιβαία οφέλη, εξέφρασε αμφιβολίες για το αν θα υπάρξει συμφωνία στη Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ της Παρασκευής, σύμφωνα με το Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων (dpa), με την Γερμανίδα καγκελάριο να εφιστά την προσοχή για ένα ενδεχόμενο μοιραίο μήνυμα αδυναμίας δράσης της Ευρώπης.
Να σημειωθεί πως η Γερμανία παραλαμβάνει από την Κροατία τη σκυτάλη του Συμβουλίου της Ευρώπης και θα επιδιώξει να επιτευχθεί συμφωνία και υπογραφή της κατά τη διάρκεια της δικής της θητείας.
Την ίδια στιγμή, η Γαλλία κάνει λόγο για συμφωνία τον Ιουλίο.
Ο κ. Michel υπογράμμισε ότι «υπάρχει ακόμη δρόμος μέχρι τη συμφωνία και απαιτείται σκληρή δουλειά τις επόμενες ημέρες και εβδομάδες ώστε να υπάρξει κατανόηση στα ζητήματα που επιζητείται συναίνεση», ενώ εστίασε στην ατζέντα της Συνόδου, στην οποία το βασικό θέμα θα είναι το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο και το Σχέδιο Ανάκαμψης.
«Είναι η πρώτη φορά που θα συζητήσουμε το πακέτο από την ημέρα που δημοσιοποιήθηκε στις 28 Μαΐου» σημείωσε ο Ευρωπαίος αξιωματούχος τονίζοντας ότι «στο συμβούλιο έχει γίνει αρκετή δουλειά για να προετοιμαστεί το έδαφος και τώρα είναι η ώρα για τα μέλη του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου να συζητήσουν το πακέτο σε βάθος».
Ταυτόχρονα, έκανε λόγο για πολυπλοκότητα των προτάσεων υπογραμμίζοντας ότι η Σύνοδος «θα είναι ένα σημαντικό βήμα προς μία συμφωνία σε μια επόμενη συνάντηση με φυσική παρουσία».
Πρόκειται «για κρίση χωρίς προηγούμενο για την οποία η ΕΕ χρειάζεται μια εξαιρετική απάντηση» σημείωσε ο κ. Michel, διευκρινίζοντας ότι «η προσπάθεια πρέπει να έχει στόχο τους τομείς αλλά και τις χώρες που επλήγησαν περισσότερο στην Ευρώπη».
«Το επόμενο πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο πρέπει να λαμβάνει υπόψη την κρίση, ενώ το πακέτο δεν πρέπει να αντιμετωπίζει μόνο την άμεση κρίση, αλλά να αποτελεί και μία ευκαιρία για να μεταμορφωθούν και να μεταρρυθμιστούν οι οικονομίες βοηθώντας τις να κατευθυνθούν προς ένα πράσινο και ψηφιακό μέλλον», είπε χαρακτηριστικά.
Την ίδια ώρα, ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, αναφέρθηκε στην ανάγκη για μία σε βάθος και εποικοδομητική διαπραγμάτευση σχετικά με τα σημεία που απαιτούν περισσότερες διευκρινίσεις ή σχετικά με ποιες απόψεις χρειάζεται να συγκλίνουν όπως για παράδειγμα το μέγεθος και η διάρκεια διαφόρων σημείων του Σχεδίου Ανάκαμψης και ο καλύτερος τρόπος κατανομής των δανείων και των επιχορηγήσεων.
Όπως, λοιπόν, γράφει χαρακτηριστικά στην επιστολή, το ζητούμενο είναι να επιβεβαιωθεί η «κατανόηση στα σημεία που επιζητείται συναίνεση».
Με άλλα λόγια, ακόμα οι 27 ψάχνουν τα σημεία στα οποία καλούνται να συμφωνήσουν.
Το ότι «απαιτείται πολλή δουλειά» σημαίνει, μάλλον, ότι διαπραγμάτευση έχει προχωρήσει από λίγο έως καθόλου, ενώ το «γνωρίζουμε την πολυπλοκότητα των προτάσεων και τον χρόνο που απαιτείται για την αντιμετώπισή τους» προοιωνίζεται πως ο πρόεδρος του Συμβουλίου απέκλεισε κάθε ενδεχόμενο ύπαρξης συμφωνίας από την πρώτη κιόλας συνεδρίαση.
H επιστολή-πρόσκληση Μichel
Το κεντρικό θέμα της συνάντησης θα είναι το πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο και το σχέδιο ανάκαμψης.
Θα είναι η πρώτη φορά που θα συζητήσουμε το πακέτο από τη δημοσιοποίησή του στις 28 Μαΐου.
Έχει γίνει πολλή δουλειά στο Συμβούλιο για να βοηθήσει στην προετοιμασία του εδάφους και να επιτρέψει σε όλες τις αντιπροσωπείες να κατανοήσουν σαφώς τα διάφορα μέρη της πρότασης.
Είναι πλέον καιρός τα μέλη του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου να συζητήσουν σε βάθος τη δέσμη μέτρων.
Νομίζω ότι όλοι γνωρίζουμε την πολυπλοκότητα των προτάσεων και τον χρόνο που απαιτείται για την αντιμετώπισή τους.
Η συνάντησή μας την Παρασκευή θα πρέπει να είναι ένα κρίσιμο βήμα για την επίτευξη συμφωνίας σε μια επόμενη φυσική συνάντηση.
Θα ήθελα να επιβεβαιώσουμε ορισμένα σημεία όπου πιστεύω ότι προκύπτει συναίνεση:
• Η ΕΕ χρειάζεται μια εξαιρετική απάντηση σε αυτήν την άνευ προηγουμένου κρίση, ανάλογη με το μέγεθος της πρόκλησης
• Η απάντηση πρέπει να χρηματοδοτηθεί μέσω δανεισμού της Επιτροπής στις χρηματοπιστωτικές αγορές και, για να το επιτρέψουμε, πρέπει να αυξήσουμε το ανώτατο όριο των ιδίων πόρων
• Η προσπάθειά μας θα πρέπει να στοχεύει στους τομείς και τα γεωγραφικά μέρη της Ευρώπης που πλήττονται περισσότερο
• Το επόμενο ΠΔΠ θα πρέπει να προσαρμοστεί ώστε να ληφθεί υπόψη η κρίση και πρέπει να εξεταστεί μαζί με το Σχέδιο Ανάκαμψης
Το συνολικό πακέτο δεν θα πρέπει απλώς να αντιμετωπίσει την άμεση κρίση, αλλά επίσης να προσφέρει μια ευκαιρία να μετασχηματίσουμε και να μεταρρυθμίσουμε τις οικονομίες μας και να τις βοηθήσουμε να αγκαλιάσουν ένα πράσινο και ψηφιακό μέλλον.
Ταυτόχρονα, πρέπει να έχουμε μια εποικοδομητική και σε βάθος συζήτηση σχετικά με τα στοιχεία που απαιτούν περαιτέρω διευκρίνιση ή όπου πρέπει να συγκλίνουν οι απόψεις, όπως:
• Το μέγεθος και τη διάρκεια των διαφόρων στοιχείων του σχεδίου αποκατάστασης
• Τον καλύτερο τρόπο κατανομής της βοήθειας και της έκδοσης δανείων και επιχορηγήσεων
• Ερωτήματα που σχετίζονται με όρους και διακυβέρνηση
• Το μέγεθος και το περιεχόμενο του ΠΔΠ και της χρηματοδότησής του, συμπεριλαμβανομένων των ιδίων πόρων και των εκπτώσεων.
Ο απώτερος στόχος μας είναι να επιτύχουμε μια συμφωνία το συντομότερο δυνατό. Υπάρχει ακόμη τρόπος για να επιτευχθεί συμφωνία, επομένως θα πρέπει να εργαστούμε σκληρά τις επόμενες ημέρες και εβδομάδες. Θα πετύχουμε εάν αρχίσουμε συνομιλίες με αίσθημα ευθύνης και προθυμία να βγούμε από αυτήν τη μεγάλη πρόκληση ενωμένη και ισχυρή.
Σε σχέση με την πρακτική διεξαγωγή της συνάντησης, η τηλεδιάσκεψη θα ξεκινήσει στις 10.00 π.μ. με την παραδοσιακή ανταλλαγή απόψεων με τον Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, David Sassoli.
Στη συνέχεια θα ξεκινήσουμε τη συνάντησή μας με μια σύντομη παρουσίαση από τον Πρωθυπουργό Plenkovic σχετικά με τα αποτελέσματα της Κροατικής Προεδρίας του Συμβουλίου. Θα ήθελα να τον ευχαριστήσω θερμά για τη σκληρή δουλειά και την αφοσίωσή του σε μια ιδιαίτερα δύσκολη στιγμή.
Μετά από αυτό, ο Πρόεδρος της Επιτροπής Von der Leyen και εγώ θα κάνουμε αναφορά στην τηλεδιάσκεψη που έγινε με τον Πρωθυπουργό του Ηνωμένου Βασιλείου η οποία πραγματοποιήθηκε στις 15 Ιουνίου.
Στη συνέχεια, ο Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας θα μας ενημερώσει για την οικονομική κατάσταση.
Στο τέλος της συνάντησης θα μιλήσουμε εν συντομία για την πορεία της εφαρμογής των συμφωνιών του Μινσκ.
Γερμανική προεδρία
Την 1η του μήνα Ιουλίου, η Γερμανία παραλαμβάνει από την Κροατία τη σκυτάλη του Συμβουλίου της Ευρώπης και θα επιδιώξει να επιτευχθεί συμφωνία και υπογραφή της κατά τη διάρκεια της δικής της θητείας.
Μάλιστα η γερμανική πλευρά θα πιέσει για συνεδρίαση της Συνόδου με φυσική παρουσία μέσα στον Ιούλιο και θα προσπαθήσει να έχει εξασφαλίσει συμφωνία αν και είναι αρκετοί οι αξιωματούχοι οι οποίοι θεωρούν ότι κάτι τέτοιο δεν θα είναι εύκολο. Το πακέτο των 750 δισ. που έχει προτείνει η Επιτροπή (προβλέπει επιχορηγήσεις και δάνεια) έχει ήδη δυσαρεστήσει τη γερμανική πλευρά, η οποία θα επιμείνει στο δικό της σχέδιο το οποίο έχει συμφωνήσει και καταθέσει από κοινού με τη Γαλλία.
Οι σκληροί του Βορρά
Αρνητικά είναι τα μηνύματα που εκπέμπονται από το μπλοκ του Βορρά.
Tο μπλοκ των κρατών αυτών (Ολλανδία, Φινλανδία, Αυστρία, Σουηδία και Δανία) προσελκύει ακόμα περισσότερα κράτη στο στενό του πυρήνα.
Ουσιαστικά, οι χώρες της Νότιας Ευρώπης έρχονται σε ευθεία αντιπαράθεση με τον ισχυρισμό να μη δοθούν επιχορηγήσεις για να υποστηριχθούν οι οικονομίες της Ευρώπης, μετά την κρίση που προκαλεί η πανδημία του κορωνοϊού. Την ίδια ώρα οι τέσσερις «σκληροί της λιτότητας» βάζουν επιπλέον προσκόμματα, επικαλούμενοι νομικά ζητήματα στη βάση της πρότασης και ζητούν αυστηρότερες προϋποθέσεις.
Αρνητική είναι και η Ουγγαρία.
«Η πρόταση της Κομισιόν, στην παρούσα μορφή της, είναι άδικη απέναντι στην Ουγγαρία, καθώς στην ουσία έχει σχεδιαστεί για να βοηθήσει τα νότια κράτη-μέλη» επισημαίνει ο υπουργός Οικονομικών της χώρας Mihály Varga.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η ΕΕ θα πρέπει να υιοθετήσει ένα «δίκαιο και αναλογικό» σχέδιο για την ανακούφιση από την οικονομική ζημιά που προκαλεί η πανδημία του κορωνοϊού.
Σημειώνεται ότι προκειμένου να εφαρμοστεί η πρόταση της Κομισιόν θα πρέπει να λάβει την έγκριση από όλα τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Γαλλία: Αναμένει συμφωνία τον Ιούλιο
Η Γαλλία αναμένει ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση θα πετύχει συμφωνία για το επίμαχο σχέδιο ανάκαμψης από την πανδημία τον επόμενο μήνα, σύμφωνα με αξιωματούχο που γνωρίζει τον τρόπο σκέψης της κυβέρνησης.
Το γραφείο του Προέδρου Emmanuel Macron πιστεύει επίσης ότι θα μειωθεί η συνεισφορά ορισμένων χωρών στο μπλοκ ως ένας τρόπος να δημιουργηθεί συναίνεση για το σχέδιο, δήλωσε ο ένας αξιωματούχος, σύμφωνα με το Bloomberg.
Ο Γάλλος αξιωματούχος σημείωσε ότι δεν αναμένεται συμφωνία είτε για το Ταμείο Ανάκαμψης, είτε για τον προϋπολογισμό στη Σύνοδο της Παρασκευής.
Εάν χαθεί ο Ιούλιος… συμφωνία για το Ταμείο Ανάκαμψης 15/10/2020 – Πιθανόν 50%-50% δάνεια και επιδοτήσεις, η Ελλάδα από 32 θα πάρει 24 ή 25 δισ.
Η αρχική ικανοποίηση έχει μετατραπεί σε προβληματισμό με επίκεντρο το Ταμείο Ανάκαμψης των 750 δισεκ. ευρώ.
Εάν χαθεί η ευκαιρία του Ιουλίου και δεν υπάρξει συμφωνία, καθώς στην Σύνοδο Κορυφής 19 Ιουνίου 2020 είναι αδύνατη η επίτευξη συμφωνίας… όλα θα μετατεθούν για 15 και 16 Οκτωβρίου 2020.. αν και θα επιχειρηθεί από την Γερμανική Προεδρία που ξεκινάει από 1η Ιουλίου να επιτευχθεί συμφωνία εμπροσθοαβρώς.
Στο σενάριο αυτό οι εκταμιεύσεις των κεφαλαίων θα ξεκινήσουν τον Απρίλιο ή τον Μάιο του 2021 δηλαδή 10-11 μήνες αργότερα από σήμερα που θεωρείται πολύ μεγάλο διάστημα.
Ποιες είναι οι νέες παραδοχές;
1)Οι χώρες που αντιδρούσαν δηλαδή Αυστρία, Σουηδία, Ολλανδία Φινλανδία και Δανία δεν έχουν αλλάξει.
Η Ουγγαρία που είχε εκφράσει αντιρρήσεις, αναφέρει ότι στηρίζει το Ταμείο Ανάκαμψης αλλά ζητάει αλλαγή των κατανομών στα κεφάλαια.
2)Το βασικό σενάριο που ήταν 750 δισεκ. εκ των οποίων 66% επιδοτήσεις ή 500 δισεκ. και 33% δάνεια ή 250 δισεκ. θα αλλάξει με πιθανό μείγμα όχι το 55% επιδοτήσεις και 45% δάνεια αλλά 50% δάνεια και 50% επιδοτήσεις δηλαδή 375 δισεκ. ευρώ δάνεια και 375 δισεκ. επιδοτήσεις.
Στο σενάριο αυτό προφανώς αλλάζουν τα δεδομένα γιατί θα αυξηθεί η σχέση χρέους προς ΑΕΠ στα κράτη της ευρωζώνης.
3)Θα αλλάξει η κατανομή των κεφαλαίων και σε αυτή την περίπτωση υπάρχει πιθανότητα να αδικηθεί η Ελλάδα και αντί να λάβει 32 δισεκ. να πάρει 24 ή 25 δισεκ. σε βάθος 4ετίας.
Στο σενάριο αυτό η Ελλάδα θα λαμβάνει 6,25 δισεκ. ετησίως αντί 8 δισεκ. με την μορφή 3,12 δισεκ. δάνεια και 3,12 δισεκ. επιδοτήσεις.
Ως γνωστό η Commission είχε χρησιμοποιήσει ορισμένα βασικά κλειδιά κατανομής όπως ανεργία και κατά κεφαλήν ΑΕΠ κ.α. και ζητούνται αλλαγές γιατί κάποιες χώρες έχουν επηρεαστεί περισσότερο από την Πανδημία.
4)Θα συσταθεί μια επιτροπή στην οποία ρόλο θα έχει και ο ESM ο Μόνιμος Μηχανισμός Στήριξης η οποία θα παρακολουθεί τις μεταρρυθμίσεις που θα υλοποιεί κάθε χώρα.
Κάθε χώρα θα συντάξει σχέδιο Ανάκαμψης που θα περιγράφει αναλυτικά όλες τις μεταρρυθμίσεις που θα συντελεστούν από το 2020 έως το 2024.
Θα υπάρχει μηχανισμός πέναλτι κάθε φορά που υπάρχουν αποκλίσεις όπως ακύρωση της εκταμίευσης της επόμενης δόσης.
Ταυτόχρονα θα πραγματοποιείται μάλλον μια φορά τον χρόνο επιτόπια παρακολούθηση της προόδου από τον μηχανισμό ελέγχου, δηλαδή μια φορά τον χρόνο θα έρχεται η επιτροπή στην Ελλάδα για να παρακολουθεί την πρόοδο ενώ θα συντάσσονται δύο εκθέσεις προόδου κάθε χρόνο πριν από την εκταμίευση κάθε δόσεις… πλην της πρώτης δόσης.
5)Υπάρχουν σκέψεις και όχι αποφάσεις – πιθανόν να μην περάσει αυτή η πρόταση – εάν τελικώς κριθεί αναγκαίο στο α΄ τρίμηνο του 2021 - να συσταθεί ευρωπαϊκή bad bank έως το τέλος του 2021 μέρος των κεφαλαίων που θα απαιτηθούν να δοθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης αλλά μόνο για τα προβληματικά δάνεια που θα δημιουργηθούν κατά την διάρκεια της ύφεσης έναντι μετοχών που θα αποκτήσει σε κάθε τράπεζα η ευρωπαική bad bank.
Με βάση ορισμένες παραδοχές σε σύνολο 550 δισεκ. προβληματικών δανείων στην Ευρώπη τα νέα NPEs μπορεί να φθάσουν στα 80 με 100 δισεκ. το μέγιστο εκ των οποίων 30 δισεκ. στην Ιταλία και 6 με 8 δισεκ. στην Ελλάδα.
Πάντως με 80 έως 100 δισεκ. NPEs η αναγκαιότητα για bad bank μετριάζεται αισθητά.... αλλά δεν αποκλείεται καθώς ΕΚΤ και SSM θα ήθελαν να υπάρξει κακή τράπεζα σε πανευρωπαικό επίπεδο και όχι σε εθνικό επίπεδο που να εποπτεύεται από την ΕΚΤ.
6)Το πιθανότερο σενάριο είναι να υπάρχουν δύο δόσεις ετησίως Ιανουάριο και Ιούνιο κάθε έτους με εξαίρεση το 2021 όπου θα δοθούν τον Απρίλιο ή Μάιο του 2021 και Ιούλιο ή Σεπτέμβριο του 2021.
7)Αξίζει να αναφερθεί ότι οι χώρες που αντιδρούν έχουν ζητήσει μεταξύ άλλων πέραν της αλλαγής της κατανομής μεταξύ δανείων και επιδοτήσεων να μην υπάρχει στα δάνεια κοινό επιτόκιο – τάσσονται κατά της έμμεσης αμοιβαιοποίησης χρέους – αλλά να λαμβάνεται υπόψη ένας παράγοντας όπως η απόδοση του 10ετούς ομόλογου που είναι και σημείο αναφοράς ή benchmark.
H Γερμανία θα δανείζεται στο -0,40% και η Ελλάδα στο 1,44% με βάση τις τρέχουσες αποδόσεις των 10ετών ομολόγων.
Μπορεί η Commission να δανείζεται με κοινό επιτόκιο από τις αγορές κάθε χρόνο θα δανείζεται 180 δισεκ. και θα δανίζει με αρνητικό την Γερμανία λόγω των αρνητικών επιτοκίων αλλά θα χάνει από την Ελλάδα λόγω του θετικού επιτοκίου.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών