Τελευταία Νέα
Οικονομία

Ταμείο Ανάκαμψης: Χωρίς συμφωνία 19 Ιουνίου, εάν χαθεί και ο Ιούλιος… πάμε για Οκτώβριο – Προς 50%-50% δάνεια και επιδοτήσεις, η Ελλάδα με 24 δισ

Ταμείο Ανάκαμψης: Χωρίς συμφωνία 19 Ιουνίου, εάν χαθεί και ο Ιούλιος… πάμε για Οκτώβριο – Προς 50%-50% δάνεια και επιδοτήσεις, η Ελλάδα με 24 δισ
Εάν χαθεί και η ευκαιρία του Ιουλίου 2020 και δεν υπάρξει συμφωνία, καθώς στην Σύνοδο Κορυφής 18 και 19 Ιουνίου 2020 είναι αδύνατη η επίτευξη συμφωνίας… όλα θα μετατεθούν για 15 και 16 Οκτωβρίου 2020
Η αρχική ικανοποίηση έχει μετατραπεί σε προβληματισμό με επίκεντρο το Ταμείο Ανάκαμψης.
Εάν χαθεί και η ευκαιρία του Ιουλίου 2020 και δεν υπάρξει συμφωνία, καθώς στην Σύνοδο Κορυφής 18 και 19 Ιουνίου 2020 είναι αδύνατη η επίτευξη συμφωνίας… όλα θα μετατεθούν για 15 και 16 Οκτωβρίου 2020.
Στο σενάριο αυτό οι εκταμιεύσεις των κεφαλαίων θα ξεκινήσουν τον Απρίλιο ή τον Μάιο του 2021 δηλαδή 10-11 μήνες αργότερα από σήμερα που θεωρείται πολύ μεγάλο διάστημα.
Ποιες είναι οι νέες παραδοχές;
Η πρόσκληση του προέδρου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, Charles Michel, στους ηγέτες της Ε.Ε. για τη virtual Σύνοδο Κορυφής στις 19 Ιουνίου 2020 είναι ενδεικτική ότι η επίτευξη συναίνεσης δεν είναι εκ των ων ουκ άνευ, παρά τη δραματική ρητορική του Γάλλου πολιτικού.
Aξιοσημείωτη είναι και η παρέμβαση της καγκελαρίου της Γερμανίας, Angela Merkel, η οποία αν και έκανε λόγο για αμοιβαία οφέλη, εξέφρασε αμφιβολίες για το αν θα υπάρξει συμφωνία στη Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ στις 19 Ιουνίου.
«Δεν αναμένεται κάποια τελική απόφαση για το Ταμείο Ανάκαμψης που προτείνει η ΕΕ» δήλωσε σήμερα (18/6/2020) η Merkel και εξέφρασε την εκτίμηση ότι στην αυριανή Σύνοδο Κορυφής θα γίνει απλά μια ανταλλαγή απόψεων.
Σύμφωνα με τη Γερμανίδα καγκελάριο συμφωνία για το Ταμείο Ανάκαμψης μπορεί να ληφθεί μόνο με δια ζώσης συνεδρίαση.
Να σημειωθεί πως η Γερμανία παραλαμβάνει από την Κροατία τη σκυτάλη του Συμβουλίου της Ευρώπης και θα επιδιώξει να επιτευχθεί συμφωνία και υπογραφή της κατά τη διάρκεια της δικής της θητείας.
Την ίδια στιγμή, η Γαλλία κάνει λόγο για συμφωνία τον Ιούλιο 2020.

H επιστολή-πρόσκληση Μichel

Το κεντρικό θέμα της συνάντησης θα είναι το πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο και το σχέδιο ανάκαμψης.
Θα είναι η πρώτη φορά που θα συζητήσουμε το πακέτο από τη δημοσιοποίησή του στις 28 Μαΐου.
Έχει γίνει πολλή δουλειά στο Συμβούλιο για να βοηθήσει στην προετοιμασία του εδάφους και να επιτρέψει σε όλες τις αντιπροσωπείες να κατανοήσουν σαφώς τα διάφορα μέρη της πρότασης.
Είναι πλέον καιρός τα μέλη του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου να συζητήσουν σε βάθος τη δέσμη μέτρων.
Νομίζω ότι όλοι γνωρίζουμε την πολυπλοκότητα των προτάσεων και τον χρόνο που απαιτείται για την αντιμετώπισή τους.
Η συνάντησή μας την Παρασκευή θα πρέπει να είναι ένα κρίσιμο βήμα για την επίτευξη συμφωνίας σε μια επόμενη φυσική συνάντηση.
Θα ήθελα να επιβεβαιώσουμε ορισμένα σημεία όπου πιστεύω ότι προκύπτει συναίνεση:
• Η ΕΕ χρειάζεται μια εξαιρετική απάντηση σε αυτήν την άνευ προηγουμένου κρίση, ανάλογη με το μέγεθος της πρόκλησης
• Η απάντηση πρέπει να χρηματοδοτηθεί μέσω δανεισμού της Επιτροπής στις χρηματοπιστωτικές αγορές και, για να το επιτρέψουμε, πρέπει να αυξήσουμε το ανώτατο όριο των ιδίων πόρων
• Η προσπάθειά μας θα πρέπει να στοχεύει στους τομείς και τα γεωγραφικά μέρη της Ευρώπης που πλήττονται περισσότερο
• Το επόμενο ΠΔΠ θα πρέπει να προσαρμοστεί ώστε να ληφθεί υπόψη η κρίση και πρέπει να εξεταστεί μαζί με το Σχέδιο Ανάκαμψης
Το συνολικό πακέτο δεν θα πρέπει απλώς να αντιμετωπίσει την άμεση κρίση, αλλά επίσης να προσφέρει μια ευκαιρία να μετασχηματίσουμε και να μεταρρυθμίσουμε τις οικονομίες μας και να τις βοηθήσουμε να αγκαλιάσουν ένα πράσινο και ψηφιακό μέλλον.
Ταυτόχρονα, πρέπει να έχουμε μια εποικοδομητική και σε βάθος συζήτηση σχετικά με τα στοιχεία που απαιτούν περαιτέρω διευκρίνιση ή όπου πρέπει να συγκλίνουν οι απόψεις, όπως:
• Το μέγεθος και τη διάρκεια των διαφόρων στοιχείων του σχεδίου αποκατάστασης
• Τον καλύτερο τρόπο κατανομής της βοήθειας και της έκδοσης δανείων και επιχορηγήσεων
• Ερωτήματα που σχετίζονται με όρους και διακυβέρνηση
• Το μέγεθος και το περιεχόμενο του ΠΔΠ και της χρηματοδότησής του, συμπεριλαμβανομένων των ιδίων πόρων και των εκπτώσεων.
Ο απώτερος στόχος μας είναι να επιτύχουμε μια συμφωνία το συντομότερο δυνατό. Υπάρχει ακόμη τρόπος για να επιτευχθεί συμφωνία, επομένως θα πρέπει να εργαστούμε σκληρά τις επόμενες ημέρες και εβδομάδες. Θα πετύχουμε εάν αρχίσουμε συνομιλίες με αίσθημα ευθύνης και προθυμία να βγούμε από αυτήν τη μεγάλη πρόκληση ενωμένη και ισχυρή.
Σε σχέση με την πρακτική διεξαγωγή της συνάντησης, η τηλεδιάσκεψη θα ξεκινήσει στις 10.00 π.μ. με την παραδοσιακή ανταλλαγή απόψεων με τον Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, David Sassoli.
Στη συνέχεια θα ξεκινήσουμε τη συνάντησή μας με μια σύντομη παρουσίαση από τον Πρωθυπουργό Plenkovic σχετικά με τα αποτελέσματα της Κροατικής Προεδρίας του Συμβουλίου. Θα ήθελα να τον ευχαριστήσω θερμά για τη σκληρή δουλειά και την αφοσίωσή του σε μια ιδιαίτερα δύσκολη στιγμή.
Μετά από αυτό, ο Πρόεδρος της Επιτροπής Von der Leyen και εγώ θα κάνουμε αναφορά στην τηλεδιάσκεψη που έγινε με τον Πρωθυπουργό του Ηνωμένου Βασιλείου η οποία πραγματοποιήθηκε στις 15 Ιουνίου.
Στη συνέχεια, ο Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας θα μας ενημερώσει για την οικονομική κατάσταση.
Στο τέλος της συνάντησης θα μιλήσουμε εν συντομία για την πορεία της εφαρμογής των συμφωνιών του Μινσκ.
Γερμανική προεδρία
Την 1η του μήνα Ιουλίου, η Γερμανία παραλαμβάνει από την Κροατία τη σκυτάλη του Συμβουλίου της Ευρώπης και θα επιδιώξει να επιτευχθεί συμφωνία και υπογραφή της κατά τη διάρκεια της δικής της θητείας.
Μάλιστα η γερμανική πλευρά θα πιέσει για συνεδρίαση της Συνόδου με φυσική παρουσία μέσα στον Ιούλιο και θα προσπαθήσει να έχει εξασφαλίσει συμφωνία αν και είναι αρκετοί οι αξιωματούχοι οι οποίοι θεωρούν ότι κάτι τέτοιο δεν θα είναι εύκολο. Το πακέτο των 750 δισ. που έχει προτείνει η Επιτροπή (προβλέπει επιχορηγήσεις και δάνεια) έχει ήδη δυσαρεστήσει τη γερμανική πλευρά, η οποία θα επιμείνει στο δικό της σχέδιο το οποίο έχει συμφωνήσει και καταθέσει από κοινού με τη Γαλλία.
 
Τα 7 βασικά προβλήματα

1)Οι χώρες που αντιδρούσαν δηλαδή Αυστρία, Σουηδία, Ολλανδία Φινλανδία και Δανία δεν έχουν αλλάξει.
Η Ουγγαρία που είχε εκφράσει αντιρρήσεις, αναφέρει ότι στηρίζει το Ταμείο Ανάκαμψης αλλά ζητάει αλλαγή των κατανομών στα κεφάλαια.

2)Το βασικό σενάριο που ήταν 750 δισεκ. εκ των οποίων 66% επιδοτήσεις ή 500 δισεκ. και 33% δάνεια ή 250 δισεκ. θα αλλάξει με πιθανό μείγμα όχι το 55% επιδοτήσεις και 45% δάνεια αλλά 50% δάνεια και 50% επιδοτήσεις δηλαδή 375 δισεκ. ευρώ.
Στο σενάριο αυτό προφανώς αλλάζουν τα δεδομένα γιατί θα αυξηθεί η σχέση χρέους προς ΑΕΠ στα κράτη της ευρωζώνης.

3)Θα αλλάξει η κατανομή των κεφαλαίων και σε αυτή την περίπτωση υπάρχει πιθανότητα να αδικηθεί η Ελλάδα και αντί να λάβει 32 δισεκ. να πάρει 24 ή 25 δισεκ. σε βάθος 4ετίας.
Στο σενάριο αυτό η Ελλάδα θα λαμβάνει 6,25 δισεκ. ετησίως αντί 8 δισεκ. με την μορφή 3,12 δισεκ. δάνεια και 3,12 δισεκ. επιδοτήσεις.
Ως γνωστό η Commission είχε χρησιμοποιήσει ορισμένα βασικά κλειδιά κατανομής όπως ανεργία και κατά κεφαλήν ΑΕΠ κ.α. και ζητούνται αλλαγές γιατί κάποιες χώρες έχουν επηρεαστεί περισσότερο από την Πανδημία.

4)Θα συσταθεί μια επιτροπή στην οποία ρόλο θα έχει και ο ESM ο Μόνιμος Μηχανισμός Στήριξης η οποία θα παρακολουθεί τις μεταρρυθμίσεις που θα υλοποιεί κάθε χώρα.
Κάθε χώρα θα συντάξει σχέδιο Ανάκαμψης που θα περιγράφει αναλυτικά όλες τις μεταρρυθμίσεις που θα συντελεστούν από το 2020 έως το 2024.
Θα υπάρχει μηχανισμός πέναλτι κάθε φορά που υπάρχουν αποκλίσεις όπως ακύρωση της εκταμίευσης της επόμενης δόσης.
Ταυτόχρονα θα πραγματοποιείται μάλλον μια φορά τον χρόνο επιτόπια παρακολούθηση της προόδου από τον μηχανισμό ελέγχου, δηλαδή μια φορά τον χρόνο θα έρχεται η επιτροπή στην Ελλάδα για να παρακολουθεί την πρόοδο ενώ θα συντάσσονται δύο εκθέσεις προόδου κάθε χρόνο πριν από την εκταμίευση κάθε δόσεις… πλην της πρώτης δόσης.

5)Υπάρχουν σκέψεις και όχι αποφάσεις – πιθανόν να μην περάσει αυτή η πρόταση – εάν τελικώς κριθεί αναγκαίο στο α΄ τρίμηνο του 2021 να συσταθεί ευρωπαϊκή bad bank μέρος των κεφαλαίων που θα απαιτηθούν να δοθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης αλλά μόνο για τα προβληματικά δάνεια που θα δημιουργηθούν κατά την διάρκεια της ύφεσης.
Με βάση ορισμένες παραδοχές σε σύνολο 550 δισεκ. προβληματικών δανείων στην Ευρώπη τα νέα NPEs μπορεί να φθάσουν στα 80 με 100 δισεκ. το μέγιστο εκ των οποίων 30 δισεκ. στην Ιταλία και 6 με 8 δισεκ. στην Ελλάδα.

6)Το πιθανότερο σενάριο είναι να υπάρχουν δύο δόσεις ετησίως Ιανουάριο και Ιούνιο κάθε έτους με εξαίρεση το 2021 όπου θα δοθούν τον Απρίλιο ή Μάιο του 2021 και Ιούλιο ή Σεπτέμβριο του 2021.

7)Αξίζει να αναφερθεί ότι οι χώρες που αντιδρούν έχουν ζητήσει μεταξύ άλλων πέραν της αλλαγής της κατανομής μεταξύ δανείων και επιδοτήσεων να μην υπάρχει στα δάνεια κοινό επιτόκιο – τάσσονται κατά της έμμεσης αμοιβαιοποίησης χρέους – αλλά να λαμβάνεται υπόψη ένας παράγοντας όπως η απόδοση του 10ετούς ομόλογου που είναι και σημείο αναφοράς ή benchmark.
H Γερμανία θα δανείζεται στο -0,40% και η Ελλάδα στο 1,44% με βάση τις τρέχουσες αποδόσεις των 10ετών ομολόγων.
Μπορεί η Commission να δανείζεται με κοινό επιτόκιο από τις αγορές κάθε χρόνο θα δανείζεται 180 δισεκ. και θα δανίζει με αρνητικό  την Γερμανία λόγω των αρνητικών επιτοκίων αλλά θα χάνει από την Ελλάδα λόγω του θετικού επιτοκίου.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης