*Τα δημοσιονομικά στην ατζέντα των κυλιόμενων τηλεδιασκέψεων με τους θεσμούς
Με το νέο Πτωχευτικό Κώδικα και το πρόγραμμα «γέφυρα» που θα παρατείνει ουσιαστικά την προστασία της πρώτης κατοικίας, δεδομένου ότι αυτή θα παύσει να προστατεύεται με τον νόμο 4605/2019 που εκπνέει οριστικά στις 31 Ιουλίου, θα ανοίξει η αυλαία της 7ης μεταμνημονιακής αξιολόγησης που ξεκινά σήμερα 13 Ιουλίου 2020 μέσω τηλεδιασκέψεων σε επίπεδο επικεφαλής των θεσμών.
Το οικονομικό επιτελείο έχει μόλις 48 ώρες στην διάθεση του για να κλείσει ως την Τρίτη το βράδυ τα ανοικτά κεφάλαια του νέου πτωχευτικού νόμου που θα πρέπει να ψηφίσει η ελληνική πλευρά μέσα στον Ιούλιο. Πάντως οι διαπραγματεύσεις της περασμένης εβδομάδας σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων κατέληξαν σε αδιέξοδο με αποτέλεσμα το θέμα για το νέο Πτωχευτικό Δίκαιο να είναι ακόμη στον αέρα και όλα πλέον δείχνουν ότι η πολυπόθητη συμφωνία θα έρθει μόνο με πολιτική λύση.
Εκτός από τα τραπεζικά προαπαιτούμενα που θεωρούνται κομβικά για τις σχέσεις της Αθήνας με τις Βρυξέλλες εξετάσεις θα δώσει το οικονομικό επιτελείο και σε μια σειρά από άλλες μεταρρυθμίσεις που δεν έχουν προχωρήσει και αποτελούν «ουρές» από τις προηγούμενες αξιολογήσεις.
Για παράδειγμα τα ληξιπρόθεσμα χρέη του ελληνικού κράτους τα οποία παραμένουν σταθερά στο ύψος των 2 δις. ευρώ ενώ η Αθήνα έχει δεσμευτεί πολλάκις ότι θα τα μειώσει είναι και ένα ζητήματα τα οποία θα βρεθούν ψηλά στην ατζέντα των συζητήσεων με τους τέσσερις αξιωματούχους των δανειστών.
Αλλά προαπαιτούμενα τα οποία θα εξεταστούν σχεδόν τηλεγραφικά και αποσπασματικά είναι οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί των ακινήτων, η ευθυγράμμιση των αντικειμενικών με τις αγοραίες τιμές, οι μεταρρυθμίσεις στον χώρο της Ενέργειας και φυσικά οι ιδιωτικοποιήσεις όπου οι θεσμοί δίνουν ιδιαίτερη βαρύτητα.
Παράλληλα το υπουργείο Οικονομικών αναμένεται να παρουσιάσει στους θεσμούς αναλυτικό λογαριασμό για το μέγεθος της ζημιάς του κορονοϊού στην οικονομία παραθέτοντας στοιχεία για τις επιπτώσεις στα έσοδα και τις δαπάνες του προϋπολογισμού και στους νευραλγικούς κλάδους της οικονομίας προκειμένου αφ’ ενός να δικαιολογήσει τις αποκλίσεις στο ισοζύγιο της γενικής κυβέρνησης και αφ’ ετέρου να αναδείξει την ανάγκη περαιτέρω στήριξης των επιχειρήσεων και των εργαζομένων με απελευθέρωση δημοσιονομικού χώρου.
Σύμφωνα με πληροφορίες η υστέρηση στις εισπράξεις τον Ιούνιο ήταν μεγαλύτερη συγκριτικά με τον Μάιο καθώς καταγράφεται πτώση της τάξης του 40% έναντι 33,5% τον προηγούμενο μήνα. Παράγοντας του υπουργείου Οικονομικών τονίζει ότι και τον Ιούνιο υπάρχει επίπτωση λόγω του lockdown ενώ μεγάλη ανησυχία υπάρχει και για τον Ιούλιο αν δεν ξεκινήσει εγκαίρως η εισροή των πόρων από τα κοινοτικά ταμεία.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η κυβέρνηση αναθεωρεί επί τα χείρω την εκτίμηση για το ύψος του πρωτογενούς ελλείμματος φέτος τοποθετώντας το πήχη υψηλότερο από το 3% του ΑΕΠ λόγω και της πρόσθετης απώλειας εσόδων από τη σχεδιαζόμενη μείωση της προκαταβολής φόρου.
Κρίσιμος παράγοντας για τη πορεία των φορολογικών εισπράξεων θα είναι και η ανταπόκριση των φορολογούμενων στις υποχρεώσεις τους.
Η πληρωμή του φετινού φόρου εισοδήματος θα αρχίσει να τρέχει από το τέλος Ιουλίου και κάθε μήνα έως το Φεβρουάριο του 2021 ενώ του ΕΝΦΙΑ ξεκινάει στο τέλος Σεπτεμβρίου και ολοκληρώνεται και αυτή στο τέλος Φεβρουαρίου.
Τα αρμόδια στελέχη φοβούνται το ενδεχόμενο λόγω οικονομικής στενότητας να υπάρξει νέα γενιά ληξιπρόθεσμων χρεών τη στιγμή μάλιστα που το φορτίο είναι πολύ βαρύ στο δεύτερο εξάμηνο του έτους. Επισημαίνεται ότι οι φορολογούμενοι θα πρέπει να πληρώσουν 4 δισ. ευρώ για το φόρο εισοδήματος, 2,7 δισ. ευρώ για τον ΕΝΦΙΑ και τουλάχιστον 1,5 δισ. ευρώ για τέλη κυκλοφορίας καθώς και τις δόσεις από τις ρυθμίσεις για τις οφειλές που έχουν ανασταλεί αλλά και τις τρέχουσες.
Η κυβέρνηση θα προσπαθήσει στην συγκεκριμένη αξιολόγηση που δεν συνδέεται με εκταμιεύσεις κερδών από ελληνικά ομόλογα να δώσει σαφή δείγματα προσήλωσης στις μεταρρυθμίσεις και αξιοπιστίας καθώς η 7η έκθεση ενισχυμένης εποπτείας που αναμένεται να εκδοθεί τον Σεπτέμβριο του 2020 θεωρείται το κλειδί για να μειωθούν οι στόχοι στα πρωτογενή πλεονάσματα το 2021
.Η δέσμευση για 3,5% παραμένει έστω και αν οι θεσμοί έχουν κλείσει το μάτι στην Αθήνα ότι δεν θα είναι αυστηροί με την επίτευξη του λόγω της πανδημικής κρίσης.
Όμως το τοπίο εξακολουθεί να παραμένει θολό τόσο για τους δημοσιονομικούς κανόνες του 2021 όσο και για τις δαπάνες που θα αποκλείονται από τις μετρήσεις του πρωτογενούς πλεονάσματος
Το προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2021 δεν θα συζητηθεί τώρα, αλλά τον Οκτώβριο με την 8η μεταμνημονιακή αξιολόγηση που συγκεντρώνει πολύ μεγαλύτερο ενδιαφέρον από την τρέχουσα καθώς θα επηρεάσει τον οδικό χάρτη της κυβέρνησης για την ανάταξη της οικονομίας.
Εκείνο το διάστημα θα συζητηθεί με τους θεσμούς και το τελικό σχέδιο της πρότασης από την ομάδα Πισσαρίδη στο οποίο θα περιγράφονται οι στρατηγικές επιλογές για την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της χώρας και την ιεράρχηση των τομέων και των κλάδων με υψηλή προστιθέμενη αξία όπως η ενέργεια, η πράσινη και ψηφιακή ανάπτυξη και η υγεία στους οποίους θα κατευθυνθεί ο κύριος όγκος των ευρωπαϊκών κονδυλίων (32 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και 20 δισ. ευρώ από το ΕΣΠΑ).
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Το οικονομικό επιτελείο έχει μόλις 48 ώρες στην διάθεση του για να κλείσει ως την Τρίτη το βράδυ τα ανοικτά κεφάλαια του νέου πτωχευτικού νόμου που θα πρέπει να ψηφίσει η ελληνική πλευρά μέσα στον Ιούλιο. Πάντως οι διαπραγματεύσεις της περασμένης εβδομάδας σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων κατέληξαν σε αδιέξοδο με αποτέλεσμα το θέμα για το νέο Πτωχευτικό Δίκαιο να είναι ακόμη στον αέρα και όλα πλέον δείχνουν ότι η πολυπόθητη συμφωνία θα έρθει μόνο με πολιτική λύση.
Εκτός από τα τραπεζικά προαπαιτούμενα που θεωρούνται κομβικά για τις σχέσεις της Αθήνας με τις Βρυξέλλες εξετάσεις θα δώσει το οικονομικό επιτελείο και σε μια σειρά από άλλες μεταρρυθμίσεις που δεν έχουν προχωρήσει και αποτελούν «ουρές» από τις προηγούμενες αξιολογήσεις.
Για παράδειγμα τα ληξιπρόθεσμα χρέη του ελληνικού κράτους τα οποία παραμένουν σταθερά στο ύψος των 2 δις. ευρώ ενώ η Αθήνα έχει δεσμευτεί πολλάκις ότι θα τα μειώσει είναι και ένα ζητήματα τα οποία θα βρεθούν ψηλά στην ατζέντα των συζητήσεων με τους τέσσερις αξιωματούχους των δανειστών.
Αλλά προαπαιτούμενα τα οποία θα εξεταστούν σχεδόν τηλεγραφικά και αποσπασματικά είναι οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί των ακινήτων, η ευθυγράμμιση των αντικειμενικών με τις αγοραίες τιμές, οι μεταρρυθμίσεις στον χώρο της Ενέργειας και φυσικά οι ιδιωτικοποιήσεις όπου οι θεσμοί δίνουν ιδιαίτερη βαρύτητα.
Παράλληλα το υπουργείο Οικονομικών αναμένεται να παρουσιάσει στους θεσμούς αναλυτικό λογαριασμό για το μέγεθος της ζημιάς του κορονοϊού στην οικονομία παραθέτοντας στοιχεία για τις επιπτώσεις στα έσοδα και τις δαπάνες του προϋπολογισμού και στους νευραλγικούς κλάδους της οικονομίας προκειμένου αφ’ ενός να δικαιολογήσει τις αποκλίσεις στο ισοζύγιο της γενικής κυβέρνησης και αφ’ ετέρου να αναδείξει την ανάγκη περαιτέρω στήριξης των επιχειρήσεων και των εργαζομένων με απελευθέρωση δημοσιονομικού χώρου.
Σύμφωνα με πληροφορίες η υστέρηση στις εισπράξεις τον Ιούνιο ήταν μεγαλύτερη συγκριτικά με τον Μάιο καθώς καταγράφεται πτώση της τάξης του 40% έναντι 33,5% τον προηγούμενο μήνα. Παράγοντας του υπουργείου Οικονομικών τονίζει ότι και τον Ιούνιο υπάρχει επίπτωση λόγω του lockdown ενώ μεγάλη ανησυχία υπάρχει και για τον Ιούλιο αν δεν ξεκινήσει εγκαίρως η εισροή των πόρων από τα κοινοτικά ταμεία.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η κυβέρνηση αναθεωρεί επί τα χείρω την εκτίμηση για το ύψος του πρωτογενούς ελλείμματος φέτος τοποθετώντας το πήχη υψηλότερο από το 3% του ΑΕΠ λόγω και της πρόσθετης απώλειας εσόδων από τη σχεδιαζόμενη μείωση της προκαταβολής φόρου.
Κρίσιμος παράγοντας για τη πορεία των φορολογικών εισπράξεων θα είναι και η ανταπόκριση των φορολογούμενων στις υποχρεώσεις τους.
Η πληρωμή του φετινού φόρου εισοδήματος θα αρχίσει να τρέχει από το τέλος Ιουλίου και κάθε μήνα έως το Φεβρουάριο του 2021 ενώ του ΕΝΦΙΑ ξεκινάει στο τέλος Σεπτεμβρίου και ολοκληρώνεται και αυτή στο τέλος Φεβρουαρίου.
Τα αρμόδια στελέχη φοβούνται το ενδεχόμενο λόγω οικονομικής στενότητας να υπάρξει νέα γενιά ληξιπρόθεσμων χρεών τη στιγμή μάλιστα που το φορτίο είναι πολύ βαρύ στο δεύτερο εξάμηνο του έτους. Επισημαίνεται ότι οι φορολογούμενοι θα πρέπει να πληρώσουν 4 δισ. ευρώ για το φόρο εισοδήματος, 2,7 δισ. ευρώ για τον ΕΝΦΙΑ και τουλάχιστον 1,5 δισ. ευρώ για τέλη κυκλοφορίας καθώς και τις δόσεις από τις ρυθμίσεις για τις οφειλές που έχουν ανασταλεί αλλά και τις τρέχουσες.
Η κυβέρνηση θα προσπαθήσει στην συγκεκριμένη αξιολόγηση που δεν συνδέεται με εκταμιεύσεις κερδών από ελληνικά ομόλογα να δώσει σαφή δείγματα προσήλωσης στις μεταρρυθμίσεις και αξιοπιστίας καθώς η 7η έκθεση ενισχυμένης εποπτείας που αναμένεται να εκδοθεί τον Σεπτέμβριο του 2020 θεωρείται το κλειδί για να μειωθούν οι στόχοι στα πρωτογενή πλεονάσματα το 2021
.Η δέσμευση για 3,5% παραμένει έστω και αν οι θεσμοί έχουν κλείσει το μάτι στην Αθήνα ότι δεν θα είναι αυστηροί με την επίτευξη του λόγω της πανδημικής κρίσης.
Όμως το τοπίο εξακολουθεί να παραμένει θολό τόσο για τους δημοσιονομικούς κανόνες του 2021 όσο και για τις δαπάνες που θα αποκλείονται από τις μετρήσεις του πρωτογενούς πλεονάσματος
Το προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2021 δεν θα συζητηθεί τώρα, αλλά τον Οκτώβριο με την 8η μεταμνημονιακή αξιολόγηση που συγκεντρώνει πολύ μεγαλύτερο ενδιαφέρον από την τρέχουσα καθώς θα επηρεάσει τον οδικό χάρτη της κυβέρνησης για την ανάταξη της οικονομίας.
Εκείνο το διάστημα θα συζητηθεί με τους θεσμούς και το τελικό σχέδιο της πρότασης από την ομάδα Πισσαρίδη στο οποίο θα περιγράφονται οι στρατηγικές επιλογές για την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της χώρας και την ιεράρχηση των τομέων και των κλάδων με υψηλή προστιθέμενη αξία όπως η ενέργεια, η πράσινη και ψηφιακή ανάπτυξη και η υγεία στους οποίους θα κατευθυνθεί ο κύριος όγκος των ευρωπαϊκών κονδυλίων (32 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και 20 δισ. ευρώ από το ΕΣΠΑ).
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών