Το δημόσιο χρέος οδεύει ολοταχώς προς το 196,4% του ΑΕΠ συνιστώντας τη δεύτερη χαίνουσα πληγή για την ελληνική οικονομία, η οποία τον Σεπτέμβριο ετοιμάζεται για νέα έξοδο στις αγορές για να μη συνεχίσει να «τρώει» από τα έτοιμα
Άλλοθι για το βαθύ «κούρεμα» στα αναδρομικά ποσά των συντάξεων αποτελούν για την κυβέρνηση οι ζοφερές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των θεσμών για την οικονομία και τον προϋπολογισμό.
Στο κείμενο της τροπολογίας για τα αναδρομικά των συνταξιούχων που κατατέθηκε στις 29 Ιουλίου 2020 στη Βουλή το οικονομικό επιτελείο εμφανίζεται να υιοθετεί τις μαύρες εκτιμήσεις των δανειστών για να χαμηλώσει τον πήχη των αξιώσεων σε μόλις 1,4 δισ. ευρώ από 3,9 δισ. ευρώ που ήταν το αρχικό ύψος του επιστρεφόμενου ποσού για κύριες, επικουρικές συντάξεις, δώρα και μερίσματα και στο οποίο οδηγούσε η απόφαση του ΣτΕ.
Επισημαίνεται ότι έπειτα από έναν πυρετό τηλεδιασκέψεων με τους θεσμούς και λόγω της ρευστής κατάστασης στην οικονομία στο υπουργείο Οικονομικών αποφάσισαν να κινηθούν εντός του πλαισίου που επιβάλει μια πιο αυστηρή δημοσιονομική πολιτική αποφεύγοντας έτσι μια μετωπική σύγκρουση με τους εταίρους.
Οι οποίοι εταίροι παρακολουθούν το ζήτημα εδώ και αρκετό χρονικό διάστημα και σε όλες τις εκθέσεις που έχουν δημοσιοποιήσει μέχρι τώρα δεν έχουν κρύψει τις ανησυχίες τους για τις επιπτώσεις που θα έχει στον κρατικό προϋπολογισμό η συμμόρφωση στις αποφάσεις του ΣτΕ.
Μόνο τυχαίο δεν είναι το γεγονός ότι με την τροπολογία νομοθετούνται μόνο τα 900 εκατ. ευρώ που αφορούν τα αναδρομικά του ιδιωτικού τομέα (καθαρό κόστος με βάση την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του κράτους).
Μ’ αυτόν τον τρόπο η κυβέρνηση κερδίζει χρόνο για να μη δεσμεύσει τα υπόλοιπα 500 εκατ. ευρώ που αφορούν τις συντάξεις του Δημοσίου, περιμένοντας έτσι την απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου που θα εκδοθεί τον Σεπτέμβριο.
Η τροπολογία πάντως συγκεντρώνει εξαιρετικό ενδιαφέρον, καθώς με βάση τα όσα αναφέρονται στο κείμενο το οικονομικό επιτελείο έρχεται για πρώτη φορά να αναγνωρίσει ότι η ύφεση το 2020... θα είναι πολύ μεγαλύτερη από τις αρχικές της εκτιμήσεις, αφού θα φτάσει στο 9%.
Μετά τις τόσες διαδοχικά αναιρούμενες προβλέψεις στο υπουργείο Οικονομικών έφτασαν να διολισθαίνουν προς τις επίσημες παραδοχές των θεσμών.
Υπενθυμίζεται ότι αντίθετα με τις ρεαλιστικές προβλέψεις της Ευρ. Επιτροπής, η οποία προσγείωσε την Αθήνα στη σκληρή πραγματικότητα εκτιμώντας ότι η επιβράδυνση στο ΑΕΠ θα κυμανθεί κοντά στο 10% του ΑΕΠ, η επίσημη κυβερνητική ρητορική διατεινόταν ότι η κάμψη θα περιοριστεί εντός ελέγξιμων ορίων, πέριξ του 4% -5%.
Η επέλαση της πανδημίας ωστόσο ανέτρεψε άρδην αυτές τις προβλέψεις βυθίζοντας όλο τον οικονομικό σχεδιασμό στα νερά της αβεβαιότητας.
Στο Πρόγραμμα Σταθερότητας που εστάλη στις Βρυξέλλες το οικονομικό επιτελείο υποχρεώθηκε να κάνει τις αναγκαίες προσαρμογές προκειμένου να ενσωματώσει στις εγχώριες προβλέψεις τις υποδείξεις και τις παραδοχές ξένων οίκων και οργανισμών.
Πιο συγκεκριμένα, με βάση το καλό σενάριο, το ΑΕΠ θα παρουσιάσει πτώση μόλις 4,7% (!) ενώ στην περίπτωση επιβεβαίωσης του δυσμενούς σεναρίου η ελληνική οικονομία θα αντιμετωπίσει 7,9% ύφεση το 2020, ενώ δεν έχει καθίσει ακόμη η σκόνη από την πανδημική κρίση που σημαίνει ότι η έκταση της ζημιάς μπορεί να είναι πολύ μεγαλύτερη.
Στο Γενικό Λογιστήριο προσπαθούν να μείνουν ψύχραιμοι παρά την αγωνία τους ότι φέτος το πρωτογενές έλλειμμα οδηγείται σε επίπεδα άνω του 3,5% του ΑΕΠ, όπως αναφέρει η έκθεση αξιολόγησης των θεσμών που δημοσιεύτηκε τον Μάιο του 2020 και δεν διαψεύδει η ελληνική πλευρά.
Ηδη στο α΄ εξάμηνο 2020 ο προϋπολογισμός εμφανίζει έλλειμμα 6,1 δισ. ευρώ και τρύπα 4 δισ. ευρώ στα κρατικά ταμεία.
Το δε δημόσιο χρέος οδεύει ολοταχώς προς το 196,4% του ΑΕΠ συνιστώντας τη δεύτερη χαίνουσα πληγή για την οικονομία της χώρας, η οποία τον Σεπτέμβριο ετοιμάζεται για νέα έξοδο στις διεθνείς αγορές για να μη συνεχίσει να «τρώει» από τα έτοιμα.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Στο κείμενο της τροπολογίας για τα αναδρομικά των συνταξιούχων που κατατέθηκε στις 29 Ιουλίου 2020 στη Βουλή το οικονομικό επιτελείο εμφανίζεται να υιοθετεί τις μαύρες εκτιμήσεις των δανειστών για να χαμηλώσει τον πήχη των αξιώσεων σε μόλις 1,4 δισ. ευρώ από 3,9 δισ. ευρώ που ήταν το αρχικό ύψος του επιστρεφόμενου ποσού για κύριες, επικουρικές συντάξεις, δώρα και μερίσματα και στο οποίο οδηγούσε η απόφαση του ΣτΕ.
Επισημαίνεται ότι έπειτα από έναν πυρετό τηλεδιασκέψεων με τους θεσμούς και λόγω της ρευστής κατάστασης στην οικονομία στο υπουργείο Οικονομικών αποφάσισαν να κινηθούν εντός του πλαισίου που επιβάλει μια πιο αυστηρή δημοσιονομική πολιτική αποφεύγοντας έτσι μια μετωπική σύγκρουση με τους εταίρους.
Οι οποίοι εταίροι παρακολουθούν το ζήτημα εδώ και αρκετό χρονικό διάστημα και σε όλες τις εκθέσεις που έχουν δημοσιοποιήσει μέχρι τώρα δεν έχουν κρύψει τις ανησυχίες τους για τις επιπτώσεις που θα έχει στον κρατικό προϋπολογισμό η συμμόρφωση στις αποφάσεις του ΣτΕ.
Μόνο τυχαίο δεν είναι το γεγονός ότι με την τροπολογία νομοθετούνται μόνο τα 900 εκατ. ευρώ που αφορούν τα αναδρομικά του ιδιωτικού τομέα (καθαρό κόστος με βάση την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του κράτους).
Μ’ αυτόν τον τρόπο η κυβέρνηση κερδίζει χρόνο για να μη δεσμεύσει τα υπόλοιπα 500 εκατ. ευρώ που αφορούν τις συντάξεις του Δημοσίου, περιμένοντας έτσι την απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου που θα εκδοθεί τον Σεπτέμβριο.
Η τροπολογία πάντως συγκεντρώνει εξαιρετικό ενδιαφέρον, καθώς με βάση τα όσα αναφέρονται στο κείμενο το οικονομικό επιτελείο έρχεται για πρώτη φορά να αναγνωρίσει ότι η ύφεση το 2020... θα είναι πολύ μεγαλύτερη από τις αρχικές της εκτιμήσεις, αφού θα φτάσει στο 9%.
Μετά τις τόσες διαδοχικά αναιρούμενες προβλέψεις στο υπουργείο Οικονομικών έφτασαν να διολισθαίνουν προς τις επίσημες παραδοχές των θεσμών.
Υπενθυμίζεται ότι αντίθετα με τις ρεαλιστικές προβλέψεις της Ευρ. Επιτροπής, η οποία προσγείωσε την Αθήνα στη σκληρή πραγματικότητα εκτιμώντας ότι η επιβράδυνση στο ΑΕΠ θα κυμανθεί κοντά στο 10% του ΑΕΠ, η επίσημη κυβερνητική ρητορική διατεινόταν ότι η κάμψη θα περιοριστεί εντός ελέγξιμων ορίων, πέριξ του 4% -5%.
Η επέλαση της πανδημίας ωστόσο ανέτρεψε άρδην αυτές τις προβλέψεις βυθίζοντας όλο τον οικονομικό σχεδιασμό στα νερά της αβεβαιότητας.
Στο Πρόγραμμα Σταθερότητας που εστάλη στις Βρυξέλλες το οικονομικό επιτελείο υποχρεώθηκε να κάνει τις αναγκαίες προσαρμογές προκειμένου να ενσωματώσει στις εγχώριες προβλέψεις τις υποδείξεις και τις παραδοχές ξένων οίκων και οργανισμών.
Πιο συγκεκριμένα, με βάση το καλό σενάριο, το ΑΕΠ θα παρουσιάσει πτώση μόλις 4,7% (!) ενώ στην περίπτωση επιβεβαίωσης του δυσμενούς σεναρίου η ελληνική οικονομία θα αντιμετωπίσει 7,9% ύφεση το 2020, ενώ δεν έχει καθίσει ακόμη η σκόνη από την πανδημική κρίση που σημαίνει ότι η έκταση της ζημιάς μπορεί να είναι πολύ μεγαλύτερη.
Στο Γενικό Λογιστήριο προσπαθούν να μείνουν ψύχραιμοι παρά την αγωνία τους ότι φέτος το πρωτογενές έλλειμμα οδηγείται σε επίπεδα άνω του 3,5% του ΑΕΠ, όπως αναφέρει η έκθεση αξιολόγησης των θεσμών που δημοσιεύτηκε τον Μάιο του 2020 και δεν διαψεύδει η ελληνική πλευρά.
Ηδη στο α΄ εξάμηνο 2020 ο προϋπολογισμός εμφανίζει έλλειμμα 6,1 δισ. ευρώ και τρύπα 4 δισ. ευρώ στα κρατικά ταμεία.
Το δε δημόσιο χρέος οδεύει ολοταχώς προς το 196,4% του ΑΕΠ συνιστώντας τη δεύτερη χαίνουσα πληγή για την οικονομία της χώρας, η οποία τον Σεπτέμβριο ετοιμάζεται για νέα έξοδο στις διεθνείς αγορές για να μη συνεχίσει να «τρώει» από τα έτοιμα.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών