Σε δημοσιονομικό εκτροχιασμό τεραστίων διαστάσεων οδηγείται ο φετινός προϋπολογισμός με τον κορωνοιό να «ξηλώνει» και να αναθεωρεί επί τα χείρω όλες τις προηγούμενες εκτιμήσεις για την ύφεση και το έλλειμμα,
Σε δημοσιονομικό εκτροχιασμό τεραστίων διαστάσεων οδηγείται ο φετινός προϋπολογισμός με τον κορωνοιό να «ξηλώνει» και να αναθεωρεί επί τα χείρω όλες τις προηγούμενες εκτιμήσεις για την ύφεση και το έλλειμμα, υποχρεώνοντας το οικονομικό επιτελείο να ενσωματώσει τις νέες απώλειες στο ΑΕΠ που προκαλούν οι διάσπαρτες καραντίνες σε ολόκληρη την χώρα.
Η επιβολή καθολικής οικονομικής καραντίνας στη Θεσσαλονίκη, το κλείσιμο της εστίασης στην Αττική και τα διάσπαρτα τοπικά lockdown επιφέρουν νέα πλήγματα στο παραγωγικό ιστό της χώρας με αποτέλεσμα η ύφεση να βαθαίνει προς την περιοχή του 10% έναντι πρόβλεψης για 8,2% με σοβαρό το ενδεχόμενο να σπάσει και αυτό το φράγμα σε περίπτωση που η χώρα οδηγηθεί σε γενικευμένο lockdown.
Σύμφωνα με την Eurostat ο κλάδος της εστίασης στην Ελλάδα έχει από την υψηλότερη στην Ε.Ε συμβολή στην ιδιωτική κατανάλωση που αποτελεί την κινητήρια δύναμη της ανάπτυξης. Στη χώρα μας οι δαπάνες των νοικοκυριών για εστίαση ανέρχονται στα 16 δις. ευρώ το χρόνο, ποσό που αντιστοιχεί στο 9% του ΑΕΠ ενώ στο κλάδο της εστίασης δραστηριοποιούνται πάνω από 80.000 επιχειρήσεις που απασχολούν περίπου 330.000 εργαζόμενους.
Ωστόσο ο φόβος και ο τρόμος του οικονομικού επιτελείου είναι το ενδεχόμενο να επαναληφθεί στην Αττική το μοντέλο του περασμένου Μαρτίου, πράγμα που θα εκτροχίαζε την ύφεση καθώς το μερίδιο της στο συνολικό ΑΕΠ ανέρχεται στο 47%.
Με βάση τους υπολογισμούς των οικονομολόγων στοχευμένο lockdown στην Αττική «κοστίζει» 600 εκατ. ευρώ για 15 ημέρες και 1,2 δις. ευρώ για ένα μήνα ενώ αν επιβληθεί γενικευμένη καραντίνα για 15 ημέρες η ζημία διαμορφώνεται σε 1 δις. ευρώ και στα 2 δις. ευρώ για ένα μήνα.
Την ίδια στιγμή το πρωτογενές έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης καταρρίπτει την πρόβλεψη του προσχεδίου για 6,23% του ΑΕΠ το 2020 οδεύοντας ολοταχώς σε ένα νέο ρεκόρ πάνω από τα επίπεδα του 7% του ΑΕΠ εξαιτίας της ισχνής στήριξης από τα φορολογικά έσοδα και της αυξημένης πίεσης που ασκούν οι κρατικές δαπάνες.
Μετά τις αναστολές πληρωμών σε φόρους και οφειλές οι επιτελείς στο Γενικό Λογιστήριο έχουν υποβαθμίσει τις εκτιμήσεις για τις εισπράξεις το 2020 βάζοντας τον πήχη στα 42 δισ. με 43 δισ. ευρώ έναντι αρχικής εκτίμησης για 53, 7 δισ. ευρώ και 55 δισ. ευρώ που εισέρευσαν στα ταμεία το 2019.
Όσο για το δημόσιο χρέος πολύ δύσκολα θα αποφευχθεί η συγκράτηση τους σε επίπεδα κάτω από 204% του ΑΕΠ ακόμη και αν η χώρα φθάσει να μην δανειστεί ούτε ένα ευρώ από τις αγορές ως το τέλος του έτους. Πράγμα αδύνατο μετά την απότομη διόγκωση των κρατικών δαπανών από τη στιγμή όπου τα μέτρα στήριξης θα φθάσουν τουλάχιστον μέχρι τον Μάρτιο – Απρίλιο του 2021 οπότε ο λογαριασμός θα συνεχίσει να κινείται αυξητικά κάνοντας δύσκολη την διαχείριση των ταμειακών διαθεσίμων.
Το πρόβλημα είναι ότι οι πρόσθετες χρηματοδοτικές παρεμβάσεις για τη στήριξη της οικονομίας θα πρέπει να καλυφθούν σχεδόν εξ ολοκλήρου από τη δεξαμενή των ταμειακών διαθεσίμων αφού η εισροή πόρων από τα κοινοτικά ταμεία καθυστερεί.
Όμως τα περιθώρια για τη χρήση του «μαξιλαριού» είναι συγκεκριμένα και περιορισμένα με δεδομένη τη κυβερνητική γραμμή να διαφυλαχθούν «ως κόρη οφθαλμού» για έκτακτες ακραίες καταστάσεις και σε καμία περίπτωση η στάθμη της δεξαμενής να μην πέσει κάτω από ένα επίπεδο καθώς κάτι τέτοιο θα κλόνιζε την εμπιστοσύνη των ξένων επενδυτών στις προοπτικές της οικονομίας και τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους.
Στο υπουργείο Οικονομικών προσπαθούν να ισορροπήσουν την κατάσταση και να την κάνουν διαχειρίσιμη λαμβάνοντας το συντομότερο δυνατό προκαταβολές από τα ευρωπαϊκά ταμεία και συγκεκριμένα από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Το σχετικό χρονοδιάγραμμα προβλέπει κατάθεση σχεδίου με τις προτεινόμενες μεταρρυθμίσεις το αργότερο μέχρι τις 15 Νοεμβρίου.
Το κείμενο θα μπει στη συνέχεια σε δημόσια διαβούλευση ώς το τέλος του έτους, για να ακολουθήσει από την 1η Ιανουαρίου έως τις 15 Ιανουαρίου του 2021, η αξιολόγηση από την Κομισιόν που αποτελεί και τον πιο δύσκολο σταθμό αυτής της διαδρομής. Το τελικό σχέδιο θα φθάσει στις Βρυξέλλες περί τα μέσα Φεβρουαρίου του 2021.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Η επιβολή καθολικής οικονομικής καραντίνας στη Θεσσαλονίκη, το κλείσιμο της εστίασης στην Αττική και τα διάσπαρτα τοπικά lockdown επιφέρουν νέα πλήγματα στο παραγωγικό ιστό της χώρας με αποτέλεσμα η ύφεση να βαθαίνει προς την περιοχή του 10% έναντι πρόβλεψης για 8,2% με σοβαρό το ενδεχόμενο να σπάσει και αυτό το φράγμα σε περίπτωση που η χώρα οδηγηθεί σε γενικευμένο lockdown.
Σύμφωνα με την Eurostat ο κλάδος της εστίασης στην Ελλάδα έχει από την υψηλότερη στην Ε.Ε συμβολή στην ιδιωτική κατανάλωση που αποτελεί την κινητήρια δύναμη της ανάπτυξης. Στη χώρα μας οι δαπάνες των νοικοκυριών για εστίαση ανέρχονται στα 16 δις. ευρώ το χρόνο, ποσό που αντιστοιχεί στο 9% του ΑΕΠ ενώ στο κλάδο της εστίασης δραστηριοποιούνται πάνω από 80.000 επιχειρήσεις που απασχολούν περίπου 330.000 εργαζόμενους.
Ωστόσο ο φόβος και ο τρόμος του οικονομικού επιτελείου είναι το ενδεχόμενο να επαναληφθεί στην Αττική το μοντέλο του περασμένου Μαρτίου, πράγμα που θα εκτροχίαζε την ύφεση καθώς το μερίδιο της στο συνολικό ΑΕΠ ανέρχεται στο 47%.
Με βάση τους υπολογισμούς των οικονομολόγων στοχευμένο lockdown στην Αττική «κοστίζει» 600 εκατ. ευρώ για 15 ημέρες και 1,2 δις. ευρώ για ένα μήνα ενώ αν επιβληθεί γενικευμένη καραντίνα για 15 ημέρες η ζημία διαμορφώνεται σε 1 δις. ευρώ και στα 2 δις. ευρώ για ένα μήνα.
Την ίδια στιγμή το πρωτογενές έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης καταρρίπτει την πρόβλεψη του προσχεδίου για 6,23% του ΑΕΠ το 2020 οδεύοντας ολοταχώς σε ένα νέο ρεκόρ πάνω από τα επίπεδα του 7% του ΑΕΠ εξαιτίας της ισχνής στήριξης από τα φορολογικά έσοδα και της αυξημένης πίεσης που ασκούν οι κρατικές δαπάνες.
Μετά τις αναστολές πληρωμών σε φόρους και οφειλές οι επιτελείς στο Γενικό Λογιστήριο έχουν υποβαθμίσει τις εκτιμήσεις για τις εισπράξεις το 2020 βάζοντας τον πήχη στα 42 δισ. με 43 δισ. ευρώ έναντι αρχικής εκτίμησης για 53, 7 δισ. ευρώ και 55 δισ. ευρώ που εισέρευσαν στα ταμεία το 2019.
Όσο για το δημόσιο χρέος πολύ δύσκολα θα αποφευχθεί η συγκράτηση τους σε επίπεδα κάτω από 204% του ΑΕΠ ακόμη και αν η χώρα φθάσει να μην δανειστεί ούτε ένα ευρώ από τις αγορές ως το τέλος του έτους. Πράγμα αδύνατο μετά την απότομη διόγκωση των κρατικών δαπανών από τη στιγμή όπου τα μέτρα στήριξης θα φθάσουν τουλάχιστον μέχρι τον Μάρτιο – Απρίλιο του 2021 οπότε ο λογαριασμός θα συνεχίσει να κινείται αυξητικά κάνοντας δύσκολη την διαχείριση των ταμειακών διαθεσίμων.
Το πρόβλημα είναι ότι οι πρόσθετες χρηματοδοτικές παρεμβάσεις για τη στήριξη της οικονομίας θα πρέπει να καλυφθούν σχεδόν εξ ολοκλήρου από τη δεξαμενή των ταμειακών διαθεσίμων αφού η εισροή πόρων από τα κοινοτικά ταμεία καθυστερεί.
Όμως τα περιθώρια για τη χρήση του «μαξιλαριού» είναι συγκεκριμένα και περιορισμένα με δεδομένη τη κυβερνητική γραμμή να διαφυλαχθούν «ως κόρη οφθαλμού» για έκτακτες ακραίες καταστάσεις και σε καμία περίπτωση η στάθμη της δεξαμενής να μην πέσει κάτω από ένα επίπεδο καθώς κάτι τέτοιο θα κλόνιζε την εμπιστοσύνη των ξένων επενδυτών στις προοπτικές της οικονομίας και τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους.
Στο υπουργείο Οικονομικών προσπαθούν να ισορροπήσουν την κατάσταση και να την κάνουν διαχειρίσιμη λαμβάνοντας το συντομότερο δυνατό προκαταβολές από τα ευρωπαϊκά ταμεία και συγκεκριμένα από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Το σχετικό χρονοδιάγραμμα προβλέπει κατάθεση σχεδίου με τις προτεινόμενες μεταρρυθμίσεις το αργότερο μέχρι τις 15 Νοεμβρίου.
Το κείμενο θα μπει στη συνέχεια σε δημόσια διαβούλευση ώς το τέλος του έτους, για να ακολουθήσει από την 1η Ιανουαρίου έως τις 15 Ιανουαρίου του 2021, η αξιολόγηση από την Κομισιόν που αποτελεί και τον πιο δύσκολο σταθμό αυτής της διαδρομής. Το τελικό σχέδιο θα φθάσει στις Βρυξέλλες περί τα μέσα Φεβρουαρίου του 2021.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών