Ο ισολογισμός του κράτους θα έπρεπε να είναι το κύριο δημοσιονομικό εργαλείο, γι' αυτό χρειάζεται μια μεγάλη μεταρρύθμιση, τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κ. Σκυλακάκης στη Βουλή
«Ο ισολογισμός του κράτους, δηλαδή, η καταγραφή που περιλαμβάνει υποχρεώσεις, απαιτήσεις και καθαρή θέση, θα έπρεπε να είναι το κύριο εργαλείο, με το οποίο παρακολουθούμε τα δημόσια οικονομικά και όχι μέσω του προϋπολογισμού, ο οποίος είναι σε τροποποιημένη ταμειακή βάση», ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης στην κοινοβουλευτική επιτροπή Απολογισμού και Ισολογισμού του Κράτους και ελέγχου εκτέλεσης του Προϋπολογισμού του Κράτους κατά την παρουσίαση της έκθεσης του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης, σημείωσε, ότι «ο προϋπολογισμός, παρακολουθεί τις καθαρές πληρωμές και όχι τις υποχρεώσεις και τις απαιτήσεις, αλλά δυστυχώς και ο ισολογισμός που καταρτίζεται δεν είναι ακριβής σε σχέση με τις υποχρεώσεις και τις απαιτήσεις».
Ειδικότερα, εξήγησε ότι δεν έχουμε μητρώο παγίων.
Δεν έχουμε «αποθήκη» στα δημόσια οικονομικά, όπως παραδείγματος χάρη για την ακίνητη περιουσία του δημοσίου.
Επίσης δεν έχουμε σοβαρή διαδικασία καταγραφής του δημοσιονομικού κινδύνου από διαιτησίες, κοινοτικά πρόστιμα ή αβεβαιότητες σε σχέση με την Ευρωπαϊκή Ένωση, μισθολογικές και συνταξιοδοτικές διεκδικήσεις κ.λ.π.
Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών ανέφερε πως θα πρέπει να ξανασκεφτούμε πως καταγράφεται ο βραχυπρόθεσμος δανεισμός.
Τόνισε ότι προβλήματα θα λυθούν μέσω της λογιστικής μεταρρύθμισης που είναι σε εξέλιξη.
Μάλιστα, ο κ. Σκυλακάκης είπε πως «η σχετική προκήρυξη και του έργου είναι έτοιμη και θα ανατεθεί μέσα στο επόμενο εξάμηνο ή οκτάμηνο ώστε μέχρι το 2023 να έχουμε πραγματικά λογιστικά στοιχεία, ενσωματώνοντας τα διεθνή λογιστικά πρότυπα, κανονικά στα χαρτιά του κράτους».
Υπογράμμισε, μεταξύ άλλων, ότι «χρειαζόμαστε να μεταβούμε από τον ισολογισμό του Κεντρικού Κράτους σε έναν ισολογισμό Γενικής Κυβέρνησης.
Αυτό για μένα, - είπε- είναι μέσα στα πλαίσια των μεταρρυθμίσεων που πρέπει να γίνουν. Δηλαδή, είναι κεντρικό θέμα».
Ο πρόεδρος του Ελεγκτικού Συνεδρίου Ιωάννης Σαρμάς αφού ανέφερε ότι «σε ένα χρόνο θα έχει ολοκληρώσει την υπόσχεσή του η χώρα να έχει ένα σύγχρονο και αποτελεσματικό ελεγκτικό συνέδριο στην Ευρώπη».
Επί της εκθέσεως του οικονομικού έτους 2018 σημείωσε ότι «τα προϋπολογισθέντα έσοδα για το οικονομικό έτος 2018 ανήρχοντο σε 56.626.000.000 ευρώ αλλά τα τελικά έσοδα τα οποία καταγράφονται στον απολογισμό ανέρχονται σε 53. 387.000.000, που σημαίνει ότι υπάρχει μια υστέρηση αρκετά σημαντική.
Σχετικά με τα έξοδα του προϋπολογισμού. Τα έξοδα είχαν προϋπολογιστεί σε 57.499.000.000 ευρώ και τελικώς, ανήλθαν σε 57. 306.000.000 ευρώ, χωρίς ουσιαστική απόκλιση.
Για την εξυπηρέτηση της δημόσιας πίστης είχε προϋπολογιστεί συνολική δαπάνη 48. 553.000.000 ευρώ, έγινε δαπάνη 50. 161.000.000 ευρώ».
Σχετικά με την με την καταγραφή της μεγάλης απόκλισης στα έσοδα, άνω του 3%, ο πρόεδρος του Ελεγκτικού Συνεδρίου εξήγησε και ότι «αν προσέξει κανείς πιο συγκεκριμένα τα φορολογικά έσοδα παραδείγματος χάριν, θα δει ότι η απόκλιση δεν είναι ιδιαίτερα σημαντική.
Δηλαδή, έσοδα από φόρους 45.082.000.000 ευρώ , τελικά εισήλθαν 44.544.000.000 ευρώ.
Οι υστερήσεις εσόδων που κατεγράφησαν ήταν σε μεταβιβάσεις από την Ε.Ε. καθώς είχε προβλεφθεί ότι θα εισέλθουν έσοδα 3.555.000.000 ευρώ και εισήλθαν 2.097.000.000 ευρώ.
Σχετικά τώρα με τα έξοδα, ο πρόεδρος του Ελεγκτικού Συνεδρίου ανέφερε πως η μεγάλη διαφορά είναι στις πληρωμές για υπηρεσίες, όπου είχαν προβλεφθεί για αμοιβές προσωπικού και συντάξεις 13.392.000.000 ευρώ και τελικά ξοδεύτηκαν 14.136.000.000 ευρώ καθώς και στην εξόφληση των λεγόμενων ληξιπρόθεσμων, όπου από 151 εκατομμύρια ευρώ ξοδεύτηκαν τελικά 1. 460.000.000 ευρώ κάτι το οποίο μπορεί κανείς να πει ότι είναι θετικό.
Στις βασικές παρατηρήσεις της εκθέσεως, ο κ. Ιωάννης Σαρμάς είπε ότι αυτό που παρατηρούμε διαχρονικά είναι παραβιάσεις ή αποκλίσεις από το σεβασμό της αρχής της ειδικότητας των πιστώσεων, ότι δεν τηρείται το αποθεματικό του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ, ο κανόνας του απρόβλεπτου και σχετικά με τις πιστώσεις υπό κατανομή.
www.bankingnews.gr
Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης, σημείωσε, ότι «ο προϋπολογισμός, παρακολουθεί τις καθαρές πληρωμές και όχι τις υποχρεώσεις και τις απαιτήσεις, αλλά δυστυχώς και ο ισολογισμός που καταρτίζεται δεν είναι ακριβής σε σχέση με τις υποχρεώσεις και τις απαιτήσεις».
Ειδικότερα, εξήγησε ότι δεν έχουμε μητρώο παγίων.
Δεν έχουμε «αποθήκη» στα δημόσια οικονομικά, όπως παραδείγματος χάρη για την ακίνητη περιουσία του δημοσίου.
Επίσης δεν έχουμε σοβαρή διαδικασία καταγραφής του δημοσιονομικού κινδύνου από διαιτησίες, κοινοτικά πρόστιμα ή αβεβαιότητες σε σχέση με την Ευρωπαϊκή Ένωση, μισθολογικές και συνταξιοδοτικές διεκδικήσεις κ.λ.π.
Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών ανέφερε πως θα πρέπει να ξανασκεφτούμε πως καταγράφεται ο βραχυπρόθεσμος δανεισμός.
Τόνισε ότι προβλήματα θα λυθούν μέσω της λογιστικής μεταρρύθμισης που είναι σε εξέλιξη.
Μάλιστα, ο κ. Σκυλακάκης είπε πως «η σχετική προκήρυξη και του έργου είναι έτοιμη και θα ανατεθεί μέσα στο επόμενο εξάμηνο ή οκτάμηνο ώστε μέχρι το 2023 να έχουμε πραγματικά λογιστικά στοιχεία, ενσωματώνοντας τα διεθνή λογιστικά πρότυπα, κανονικά στα χαρτιά του κράτους».
Υπογράμμισε, μεταξύ άλλων, ότι «χρειαζόμαστε να μεταβούμε από τον ισολογισμό του Κεντρικού Κράτους σε έναν ισολογισμό Γενικής Κυβέρνησης.
Αυτό για μένα, - είπε- είναι μέσα στα πλαίσια των μεταρρυθμίσεων που πρέπει να γίνουν. Δηλαδή, είναι κεντρικό θέμα».
Ο πρόεδρος του Ελεγκτικού Συνεδρίου Ιωάννης Σαρμάς αφού ανέφερε ότι «σε ένα χρόνο θα έχει ολοκληρώσει την υπόσχεσή του η χώρα να έχει ένα σύγχρονο και αποτελεσματικό ελεγκτικό συνέδριο στην Ευρώπη».
Επί της εκθέσεως του οικονομικού έτους 2018 σημείωσε ότι «τα προϋπολογισθέντα έσοδα για το οικονομικό έτος 2018 ανήρχοντο σε 56.626.000.000 ευρώ αλλά τα τελικά έσοδα τα οποία καταγράφονται στον απολογισμό ανέρχονται σε 53. 387.000.000, που σημαίνει ότι υπάρχει μια υστέρηση αρκετά σημαντική.
Σχετικά με τα έξοδα του προϋπολογισμού. Τα έξοδα είχαν προϋπολογιστεί σε 57.499.000.000 ευρώ και τελικώς, ανήλθαν σε 57. 306.000.000 ευρώ, χωρίς ουσιαστική απόκλιση.
Για την εξυπηρέτηση της δημόσιας πίστης είχε προϋπολογιστεί συνολική δαπάνη 48. 553.000.000 ευρώ, έγινε δαπάνη 50. 161.000.000 ευρώ».
Σχετικά με την με την καταγραφή της μεγάλης απόκλισης στα έσοδα, άνω του 3%, ο πρόεδρος του Ελεγκτικού Συνεδρίου εξήγησε και ότι «αν προσέξει κανείς πιο συγκεκριμένα τα φορολογικά έσοδα παραδείγματος χάριν, θα δει ότι η απόκλιση δεν είναι ιδιαίτερα σημαντική.
Δηλαδή, έσοδα από φόρους 45.082.000.000 ευρώ , τελικά εισήλθαν 44.544.000.000 ευρώ.
Οι υστερήσεις εσόδων που κατεγράφησαν ήταν σε μεταβιβάσεις από την Ε.Ε. καθώς είχε προβλεφθεί ότι θα εισέλθουν έσοδα 3.555.000.000 ευρώ και εισήλθαν 2.097.000.000 ευρώ.
Σχετικά τώρα με τα έξοδα, ο πρόεδρος του Ελεγκτικού Συνεδρίου ανέφερε πως η μεγάλη διαφορά είναι στις πληρωμές για υπηρεσίες, όπου είχαν προβλεφθεί για αμοιβές προσωπικού και συντάξεις 13.392.000.000 ευρώ και τελικά ξοδεύτηκαν 14.136.000.000 ευρώ καθώς και στην εξόφληση των λεγόμενων ληξιπρόθεσμων, όπου από 151 εκατομμύρια ευρώ ξοδεύτηκαν τελικά 1. 460.000.000 ευρώ κάτι το οποίο μπορεί κανείς να πει ότι είναι θετικό.
Στις βασικές παρατηρήσεις της εκθέσεως, ο κ. Ιωάννης Σαρμάς είπε ότι αυτό που παρατηρούμε διαχρονικά είναι παραβιάσεις ή αποκλίσεις από το σεβασμό της αρχής της ειδικότητας των πιστώσεων, ότι δεν τηρείται το αποθεματικό του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ, ο κανόνας του απρόβλεπτου και σχετικά με τις πιστώσεις υπό κατανομή.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών