Πως θα κάνουν αύξηση για να καλύψουν την κεφαλαιακή ενίσχυση των ΕΛΤΑ όταν είναι ακάλυπτο το αρχικό κεφάλαιο της ΕΕΣΥΠ; - Οι ποινικές και αστικές ευθύνες
Σε σοβαρή κανονιστική παράβαση έχει υποπέσει το Διοικητικό Συμβούλιο της Ελληνικής Εταιρίας Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ).
Η παράβαση πέραν του ότι με βάση τη νομοθεσία περί ανωνύμων εταιριών επισύρει χρηματικές και ποινικές κυρώσεις, αναμένεται και να δημιουργήσει προβλήματα στην κεφαλαιακή ενίσχυση των 100 εκ ευρώ για τη διάσωση των ΕΛΤΑ.
Ειδικότερα ενώ στο καταστατικό της ΕΕΣΥΠ προβλέπεται ότι το μετοχικό κεφάλαιο είναι 40 εκ ευρώ και δεν προβλέπεται πουθενά τμηματική καταβολή κεφαλαίου το Υπερταμείο λειτουργεί από την ίδρυση με κάλυψη μόνο των 10 εκατ ευρώ από τα 40 εκατ ευρώ.
Τοις μετρητοίς
Για να πραγματοποιήσει όμως μια εταιρία τμηματική καταβολή πρέπει να αναφέρεται στην απόφαση της Γενικής Συνέλευσης ή στο καταστατικό της εταιρείας.
Όμως η πρώτη καταβολή αμέσως μετά την σύσταση της εταιρίας δεν αφορά τμηματική καταβολή γιατί απλά το καταστατικό της εταιρείας μιλούσε για καταβολή μετρητοίς 40 εκατ. ευρώ.
Το ΔΣ του Υπεραμείου όμως πιστοποίησε το 2017 την καταβολή των 10 εκατ από τα 40 εκατ και εκφεύγουν της καταβολής των υπολοίπων ενώ είχαν την υποχρέωση για την αναπροσαρμογή του άρθρου του καταστατικού που αφορά στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρίας σύμφωνα με το καταβληθέν δηλαδή 10 εκατ. και όχι 40 εκατ.
Εμπλοκή με ΕΛΤΑ
Η πρακτική του ΔΣ του Υπερταμείου όμως φαίνεται ότι δημιουργεί εμπλοκή και με την αύξηση κεφαλαίου των ΕΛΤΑ.
Ειδικότερα η ΕΕΣΥΠ θα πρέπει να αυξήσει το κεφάλαιό της ώστε να μπορεί να καλύψει την αύξηση κεφαλαίου ύψους των 100 εκ ευρώ των ΕΛΤΑ. Όταν όμως υποβάλλει σχετικό αίτημα για αύξηση κεφαλαίου οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Ανάπτυξης θα πρέπει να ελέγξουν την προηγούμενη αύξηση την ιδρυτική όπου θα διαπιστωθεί ότι δεν εφαρμόστηκε ο νόμος και δεν καλύφθηκε το προβλεπόμενο από το καταστατικό ποσό αρχικού μετοχικού κεφαλαίου των 40 εκ ευρώ. Έτσι θα πρέπει πρώτα να διορθωθεί το πρόβλημα της μη κάλυψης της ιδρυτικής αύξησης που προβλέπεται στο καταστατικό της εταιρίας και εν συνεχεία να γίνει αύξηση κεφαλαίου. Αυτό πρακτικά μπορεί να σημαίνει καθυστέρηση και μάλιστα σημαντική για τα ΕΛΤΑ και μάλιστα με πιθανή ζημία του ελληνικού δημοσίου.
Δεδομένου ότι πρόκειται για μεταβολή ιδιαίτερα σημαντική αναμένεται να απαιτηθεί και η έγκριση των δανειστών γεγονός που πιθανότατα θα δημιουργήσει και άλλου είδους επιπλοκές.
Οι συνέπειες
Η τακτική αυτή του ΔΣ της ΕΕΣΥΠ μπορεί να έχει και ποινικές συνέπειες καθώς κατ ουσίαν το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρίας είναι κατ ουσίαν πλασματικό καθώς δεν έχουν τηρηθεί τα νόμιμα ενώ ταυτόχρονα η εταιρία στις οικονομικές της καταστάσεις παρέχει τουλάχιστον μην ακριβείς πληροφορίες, πράγμα που δεν επισημαίνεται ούτε από τον ορκωτό ελεγκτή της,
Οι διαφορετικές «εκδοχές»
Πιο αναλυτικά ανατρέχοντας στις οικονομικές καταστάσεις του Υπερταμείου μπορεί κάποιος να διαβάσει διάφορες «εκδοχές» όπως ότι «Το μετοχικό κεφάλαιο της Εταιρείας ανέρχεται σε σαράντα εκατομμύρια (40.000.000) ευρώ Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΕΣΥΠ, με την από 03.03.2017 απόφασή του, πιστοποίησε την μερική πληρωμή του μετοχικού κεφαλαίου, και ειδικότερα την πληρωμή του ποσού των 10.000.000 ευρώ, το οποίο αντιστοιχεί στην κάλυψη του ¼ της ονομαστικής αξίας των μετοχών της Εταιρείας, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4548/2018 περί μερικής καταβολής κεφαλαίου» ή αυτό που αναφέρεται στις οικονομικές καταστάσεις του β εξαμήνου 2020 ότι «Το Μετοχικό κεφάλαιο της Εταιρείας βάσει νόμου ανέρχεται σε 40 εκατ. ευρώ από τα οποία 10 εκατ. ευρώ έχουν ήδη καταβληθεί και το υπόλοιπο είναι οφειλόμενο, με συνέπεια ποσό ύψους 30 εκατ. ευρώ, να παρουσιάζεται ως «Μη Καταβλημένο Μετοχικό Κεφάλαιο» στο κονδύλι Ίδια Κεφάλαια στην Κατάσταση Οικονομικής Θέσης. Σύμφωνα με το αρ. 12 παρ. 2α του Ν. 2190/1920, η περίοδος μερικής καταβολής δεν μπορεί να υπερβαίνει τα πέντε (5) έτη».
Ωστόσο η ΕΕΣΥΠ φαίνεται ότι συνειδητά αποκρύπτει το γεγονός ότι στο άρθρο 12 του νόμου 2190 παράγραφος 1 αναφέρεται ότι «Μερική καταβολή του μετοχικού κεφαλαίου, κατά την έννοια αυτού του Νόμου, θεωρείται η καταβολή κατά τη σύσταση της εταιρείας, καθώς και η καταβολή σε κάθε αύξηση του κεφαλαίου της, τμήματος της ονομαστικής αξίας της μετοχής με ταυτόχρονη ανάληψη, από κάθε μέτοχο, της υποχρέωσης για καταβολή της υπόλοιπης αξίας της μετοχής, σύμφωνα με τις διατάξεις του καταστατικού».
Το κατασταστικό
Ωστόσο στις διατάξεις του καταστατικού του Υπερταμείου δεν υπάρχει καμία απολύτως αναφορά σε μερική κάλυψη του κεφαλαίου.
Αναλυτικότερα το καταστατικό αναφέρει τα εξής:
«1. Το αρχικό μετοχικό κεφάλαιο της Εταιρείας ανέρχεται σε σαράντα εκατομμύρια(40.000.000) ευρώ και κατανέμεται σε σαράντα χιλιάδες (40.000) μετοχές, ονομαστικής αξίας χιλίων (1.000) ευρώ η κάθε μία.
2. Το μετοχικό κεφάλαιο της Εταιρείας καταβάλλεται σε μετρητά από το Ελληνικό Δημόσιο.
3. Το μετοχικό κεφάλαιο δύναται να αυξάνεται με απόφαση του αρμοδίου οργάνου. Η απόφαση για αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου, πρέπει να αναφέρει τουλάχιστον το ποσό της αύξησης του κεφαλαίου, τον τρόπο κάλυψής του, τον αριθμό και το είδος των μετοχών που θα εκδοθούν, την ονομαστική αξία και την τιμή διάθεσης αυτών και την προθεσμία κάλυψης.
4. Η καταβολή των μετρητών για κάλυψη του αρχικού μετοχικού κεφαλαίου ή τυχόν αυξήσεων αυτού, καθώς και οι καταθέσεις του μοναδικού μετόχου με προορισμό τη μελλοντική αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου, πραγματοποιούνται υποχρεωτικά με κατάθεση σε ειδικό λογαριασμό της εταιρείας, που τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος».
Οι παραλείψεις
Όπως καθίσταται αντιληπτό ουδεμία πρόβλεψη υπάρχει για μερική-τμηματική αύξηση κεφαλαίου. Έτσι το ΔΣ του Υπερταμείου όφειλε εφ’ όσον δεν καταβλήθηκε το σύνολο του μετοχικού κεφαλαίου εντός τριμήνου βάση του νόμου 2190 /1920 όπως ίσχυε το 2017 να είχε δημοσιεύσει σε δύο ημερήσιες εφημερίδες πρόσκληση στο δημόσιο να αποπληρώσει τις μετοχές και εφ ΄όσον αυτό δεν το έκανε, που δεν το έκανε, να προχωρήσει στην ακύρωσή τους και ένα μήνα μετά να εκδώσει ισόποσο αριθμό μετοχών που θα τις διέθετε μέσω του ΧΑ. Με βάση το άρθρο 20 του νόμου 4548/2018 που ισχύει σήμερα και κατά τις οικονομικές καταστάσεις του Υπερταμείου άλλοτε ισχύει και άλλοτε όχι (για την ακρίβεια άλλοτε τον επικαλείται άλλοτε όχι) προβλέπεται ότι «Η προθεσμία καταβολής της αύξησης του κεφαλαίου ορίζεται από το όργανο που έλαβε τη σχετική απόφαση και δεν μπορεί να είναι μικρότερη των δεκατεσσάρων (14) ημερών ούτε μεγαλύτερη των τεσσάρων (4) μηνών από την ημέρα που καταχωρίσθηκε η απόφαση αυτή στο Γ.Ε.ΜΗ.»
Μάλιστα υποχρεώνει σε περίπτωση μη εμπρόθεσμης καταβολής οποιασδήποτε δόσης του υπολοίπου της αξίας των μετοχών, το διοικητικό συμβούλιο να θέσει στο μέτοχο που δεν έχει καταβάλει προθεσμία ενός (1) μηνός, με την προειδοποίηση, ότι σε περίπτωση παρέλευσης άπρακτης της προθεσμίας αυτής οι μη αποπληρωθείσες μετοχές θα ακυρωθούν και οι τυχόν καταβολές που έλαβαν χώρα παραμένουν στην εταιρεία ως ποινική ρήτρα. Η ως άνω προθεσμία θα πρέπει να κοινοποιηθεί με οποιοδήποτε πρόσφορο μέσο στους μη καταβάλλοντες μετόχους. Με την παρέλευση άπρακτης της ως άνω προθεσμίας η εταιρεία γνωστοποιεί στους μη καταβάλλοντες μετόχους, ότι ακυρώνει τις μετοχές τους και παρακρατεί υπέρ αυτής τυχόν καταβληθείσες προκαταβολές ή δόσεις, περιλαμβανομένης της διαφοράς υπέρ το άρτιο. Ταυτόχρονα η εταιρεία εκδίδει νέες μετοχές, ίσες σε αριθμό με τις ακυρωθείσες, και προβαίνει σε ελεύθερη διάθεση αυτών, αφού πάντως προηγουμένως τις προσφέρει στους λοιπούς μετόχους. Αν οι μετοχές είναι δεσμευμένες ή αν η διάθεση αποβεί εν όλω ή εν μέρει άκαρπη, η εταιρεία υποχρεούται να προβεί σε μείωση του κεφαλαίου κατά το ποσό της ονομαστικής αξίας των μη εκποιηθεισών μετοχών με την πρώτη γενική συνέλευση που θα συγκληθεί, ακόμη και αν το σχετικό θέμα δεν αναγράφεται στην ημερήσια διάταξη».
Η πρόκληση
Φυσικά το ΔΣ του Υπερταμείου δεν έκανε τίποτα από τα παραπάνω. Διότι αν τα είχε κάνει θα έπρεπε να τα αναφέρει στις οικονομικές του καταστάσεις πράγμα το οποίο δεν συμβαίνει. Βεβαίως οι μετοχές του Υπερταμείου είναι μη μεταβιβάσιμες και αν κινούσε τη διαδικασία σήμερα θα ήταν το μετοχικό κεφάλαιο 10 εκ ευρώ και όχι 40 εκ ευρώ όπως αναφέρει το κατασταστικό του το οποίο δεν αναφέρει όπως προαναφέρθηκε σε καμία περίπτωση μερική ή τμηματική κάλυψη κεφαλαίου.
Τα παραπάνω αν μη τι άλλο αποτελούν πρόκληση δεδομένου ότι η ΕΕΣΥΠ εποπτεύει εταιρίες του δημοσίου τομέα και οφείλει πρώτα και πάνω από όλα το ΔΣ του να εφαρμόζει το νόμο.
Η εμπλοκή όμως που υπάρχει είναι ιδιαίτερα σημαντική πλέον καθώς η παράβαση προβλέπει σύμφωνα με το νόμο 2190 ότι «Τιμωρείται δια φυλακίσεως και χρηματικής ποινής τουλάχιστον 1000 ευρώ ή διά της ετέρας των ποινών τούτων, πας ιδρυτής, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου ή Διευθυντής ανωνύμου εταιρείας, όστις εν γνώσει ποιείται ψευδείς δηλώσεις προς την αρχήν, αφορώσας την εγγραφήν και την καταβολήν του μετοχικού κεφαλαίου, την τιμήν της εκδόσεως των μετοχών και τον ισολογισμόν». Επίσης το άρθρο 176 του νόμου 4548/2018 προβλέπει ότι «Τιμωρείται με φυλάκιση και με χρηματική ποινή από 10.000 μέχρι 100.000 ευρώ ο ιδρυτής, το μέλος του διοικητικού συμβουλίου ή ο διευθυντής της εταιρείας, ο οποίος εν γνώσει του προβαίνει σε ψευδή ή παραπλανητική δήλωση προς το κοινό, που αφορά την κάλυψη ή την καταβολή του κεφαλαίου…»
Παρενέργειες και … έξοδα
Και με δεδομένο ότι η ΕΕΣΥΠ είναι εταιρία δημοσίου συμφέροντος δεν αποκλείεται κίνηση από οποιοδήποτε Έλληνα πολίτη να ενεργοποιήσει διαδικασίες, πέραν των υποχρεώσεων που έχει το αρμόδιο τμήμα Εποπτείας των Ανωνύμων Εταιριών του Υπουργείου Ανάπτυξης το οποίο θα πρέπει να επιλύσει και την εμπλοκή που φαίνεται ότι θα υπάρξει τουλάχιστον χρονικά με τη διάσωση των ΕΛΤΑ.
Και ίσως δε η κυβέρνηση κληθεί να νομοθετήσει με την άδεια όμως των δανειστών για να επιλύσει το μπάχαλο που δημιούργησε η πρακτική του ΔΣ του Υπερταμείου αλλά και η έλλειψη ουσιαστικής εποπτείας επί χρόνια στην ΕΕΣΥΠ.
Και αυτό όταν πρόκειται για μια εταιρία που έχει δαπανήσει πάνω από 14 εκ ευρώ την τελευταία τριετία σε διοικητικά έξοδα χωρίς σε αυτά να υπολογίζονται οι δαπάνες των θυγατρικών της για αμοιβές συμβούλων που επιβαρύνουν τις ίδιες τις θυγατρικές…
Νίκος Καρούτζος
nkaroutzos@gmail.com
www.bankingnews.gr
Η παράβαση πέραν του ότι με βάση τη νομοθεσία περί ανωνύμων εταιριών επισύρει χρηματικές και ποινικές κυρώσεις, αναμένεται και να δημιουργήσει προβλήματα στην κεφαλαιακή ενίσχυση των 100 εκ ευρώ για τη διάσωση των ΕΛΤΑ.
Ειδικότερα ενώ στο καταστατικό της ΕΕΣΥΠ προβλέπεται ότι το μετοχικό κεφάλαιο είναι 40 εκ ευρώ και δεν προβλέπεται πουθενά τμηματική καταβολή κεφαλαίου το Υπερταμείο λειτουργεί από την ίδρυση με κάλυψη μόνο των 10 εκατ ευρώ από τα 40 εκατ ευρώ.
Τοις μετρητοίς
Για να πραγματοποιήσει όμως μια εταιρία τμηματική καταβολή πρέπει να αναφέρεται στην απόφαση της Γενικής Συνέλευσης ή στο καταστατικό της εταιρείας.
Όμως η πρώτη καταβολή αμέσως μετά την σύσταση της εταιρίας δεν αφορά τμηματική καταβολή γιατί απλά το καταστατικό της εταιρείας μιλούσε για καταβολή μετρητοίς 40 εκατ. ευρώ.
Το ΔΣ του Υπεραμείου όμως πιστοποίησε το 2017 την καταβολή των 10 εκατ από τα 40 εκατ και εκφεύγουν της καταβολής των υπολοίπων ενώ είχαν την υποχρέωση για την αναπροσαρμογή του άρθρου του καταστατικού που αφορά στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρίας σύμφωνα με το καταβληθέν δηλαδή 10 εκατ. και όχι 40 εκατ.
Εμπλοκή με ΕΛΤΑ
Η πρακτική του ΔΣ του Υπερταμείου όμως φαίνεται ότι δημιουργεί εμπλοκή και με την αύξηση κεφαλαίου των ΕΛΤΑ.
Ειδικότερα η ΕΕΣΥΠ θα πρέπει να αυξήσει το κεφάλαιό της ώστε να μπορεί να καλύψει την αύξηση κεφαλαίου ύψους των 100 εκ ευρώ των ΕΛΤΑ. Όταν όμως υποβάλλει σχετικό αίτημα για αύξηση κεφαλαίου οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Ανάπτυξης θα πρέπει να ελέγξουν την προηγούμενη αύξηση την ιδρυτική όπου θα διαπιστωθεί ότι δεν εφαρμόστηκε ο νόμος και δεν καλύφθηκε το προβλεπόμενο από το καταστατικό ποσό αρχικού μετοχικού κεφαλαίου των 40 εκ ευρώ. Έτσι θα πρέπει πρώτα να διορθωθεί το πρόβλημα της μη κάλυψης της ιδρυτικής αύξησης που προβλέπεται στο καταστατικό της εταιρίας και εν συνεχεία να γίνει αύξηση κεφαλαίου. Αυτό πρακτικά μπορεί να σημαίνει καθυστέρηση και μάλιστα σημαντική για τα ΕΛΤΑ και μάλιστα με πιθανή ζημία του ελληνικού δημοσίου.
Δεδομένου ότι πρόκειται για μεταβολή ιδιαίτερα σημαντική αναμένεται να απαιτηθεί και η έγκριση των δανειστών γεγονός που πιθανότατα θα δημιουργήσει και άλλου είδους επιπλοκές.
Οι συνέπειες
Η τακτική αυτή του ΔΣ της ΕΕΣΥΠ μπορεί να έχει και ποινικές συνέπειες καθώς κατ ουσίαν το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρίας είναι κατ ουσίαν πλασματικό καθώς δεν έχουν τηρηθεί τα νόμιμα ενώ ταυτόχρονα η εταιρία στις οικονομικές της καταστάσεις παρέχει τουλάχιστον μην ακριβείς πληροφορίες, πράγμα που δεν επισημαίνεται ούτε από τον ορκωτό ελεγκτή της,
Οι διαφορετικές «εκδοχές»
Πιο αναλυτικά ανατρέχοντας στις οικονομικές καταστάσεις του Υπερταμείου μπορεί κάποιος να διαβάσει διάφορες «εκδοχές» όπως ότι «Το μετοχικό κεφάλαιο της Εταιρείας ανέρχεται σε σαράντα εκατομμύρια (40.000.000) ευρώ Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΕΣΥΠ, με την από 03.03.2017 απόφασή του, πιστοποίησε την μερική πληρωμή του μετοχικού κεφαλαίου, και ειδικότερα την πληρωμή του ποσού των 10.000.000 ευρώ, το οποίο αντιστοιχεί στην κάλυψη του ¼ της ονομαστικής αξίας των μετοχών της Εταιρείας, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4548/2018 περί μερικής καταβολής κεφαλαίου» ή αυτό που αναφέρεται στις οικονομικές καταστάσεις του β εξαμήνου 2020 ότι «Το Μετοχικό κεφάλαιο της Εταιρείας βάσει νόμου ανέρχεται σε 40 εκατ. ευρώ από τα οποία 10 εκατ. ευρώ έχουν ήδη καταβληθεί και το υπόλοιπο είναι οφειλόμενο, με συνέπεια ποσό ύψους 30 εκατ. ευρώ, να παρουσιάζεται ως «Μη Καταβλημένο Μετοχικό Κεφάλαιο» στο κονδύλι Ίδια Κεφάλαια στην Κατάσταση Οικονομικής Θέσης. Σύμφωνα με το αρ. 12 παρ. 2α του Ν. 2190/1920, η περίοδος μερικής καταβολής δεν μπορεί να υπερβαίνει τα πέντε (5) έτη».
Ωστόσο η ΕΕΣΥΠ φαίνεται ότι συνειδητά αποκρύπτει το γεγονός ότι στο άρθρο 12 του νόμου 2190 παράγραφος 1 αναφέρεται ότι «Μερική καταβολή του μετοχικού κεφαλαίου, κατά την έννοια αυτού του Νόμου, θεωρείται η καταβολή κατά τη σύσταση της εταιρείας, καθώς και η καταβολή σε κάθε αύξηση του κεφαλαίου της, τμήματος της ονομαστικής αξίας της μετοχής με ταυτόχρονη ανάληψη, από κάθε μέτοχο, της υποχρέωσης για καταβολή της υπόλοιπης αξίας της μετοχής, σύμφωνα με τις διατάξεις του καταστατικού».
Το κατασταστικό
Ωστόσο στις διατάξεις του καταστατικού του Υπερταμείου δεν υπάρχει καμία απολύτως αναφορά σε μερική κάλυψη του κεφαλαίου.
Αναλυτικότερα το καταστατικό αναφέρει τα εξής:
«1. Το αρχικό μετοχικό κεφάλαιο της Εταιρείας ανέρχεται σε σαράντα εκατομμύρια(40.000.000) ευρώ και κατανέμεται σε σαράντα χιλιάδες (40.000) μετοχές, ονομαστικής αξίας χιλίων (1.000) ευρώ η κάθε μία.
2. Το μετοχικό κεφάλαιο της Εταιρείας καταβάλλεται σε μετρητά από το Ελληνικό Δημόσιο.
3. Το μετοχικό κεφάλαιο δύναται να αυξάνεται με απόφαση του αρμοδίου οργάνου. Η απόφαση για αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου, πρέπει να αναφέρει τουλάχιστον το ποσό της αύξησης του κεφαλαίου, τον τρόπο κάλυψής του, τον αριθμό και το είδος των μετοχών που θα εκδοθούν, την ονομαστική αξία και την τιμή διάθεσης αυτών και την προθεσμία κάλυψης.
4. Η καταβολή των μετρητών για κάλυψη του αρχικού μετοχικού κεφαλαίου ή τυχόν αυξήσεων αυτού, καθώς και οι καταθέσεις του μοναδικού μετόχου με προορισμό τη μελλοντική αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου, πραγματοποιούνται υποχρεωτικά με κατάθεση σε ειδικό λογαριασμό της εταιρείας, που τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος».
Οι παραλείψεις
Όπως καθίσταται αντιληπτό ουδεμία πρόβλεψη υπάρχει για μερική-τμηματική αύξηση κεφαλαίου. Έτσι το ΔΣ του Υπερταμείου όφειλε εφ’ όσον δεν καταβλήθηκε το σύνολο του μετοχικού κεφαλαίου εντός τριμήνου βάση του νόμου 2190 /1920 όπως ίσχυε το 2017 να είχε δημοσιεύσει σε δύο ημερήσιες εφημερίδες πρόσκληση στο δημόσιο να αποπληρώσει τις μετοχές και εφ ΄όσον αυτό δεν το έκανε, που δεν το έκανε, να προχωρήσει στην ακύρωσή τους και ένα μήνα μετά να εκδώσει ισόποσο αριθμό μετοχών που θα τις διέθετε μέσω του ΧΑ. Με βάση το άρθρο 20 του νόμου 4548/2018 που ισχύει σήμερα και κατά τις οικονομικές καταστάσεις του Υπερταμείου άλλοτε ισχύει και άλλοτε όχι (για την ακρίβεια άλλοτε τον επικαλείται άλλοτε όχι) προβλέπεται ότι «Η προθεσμία καταβολής της αύξησης του κεφαλαίου ορίζεται από το όργανο που έλαβε τη σχετική απόφαση και δεν μπορεί να είναι μικρότερη των δεκατεσσάρων (14) ημερών ούτε μεγαλύτερη των τεσσάρων (4) μηνών από την ημέρα που καταχωρίσθηκε η απόφαση αυτή στο Γ.Ε.ΜΗ.»
Μάλιστα υποχρεώνει σε περίπτωση μη εμπρόθεσμης καταβολής οποιασδήποτε δόσης του υπολοίπου της αξίας των μετοχών, το διοικητικό συμβούλιο να θέσει στο μέτοχο που δεν έχει καταβάλει προθεσμία ενός (1) μηνός, με την προειδοποίηση, ότι σε περίπτωση παρέλευσης άπρακτης της προθεσμίας αυτής οι μη αποπληρωθείσες μετοχές θα ακυρωθούν και οι τυχόν καταβολές που έλαβαν χώρα παραμένουν στην εταιρεία ως ποινική ρήτρα. Η ως άνω προθεσμία θα πρέπει να κοινοποιηθεί με οποιοδήποτε πρόσφορο μέσο στους μη καταβάλλοντες μετόχους. Με την παρέλευση άπρακτης της ως άνω προθεσμίας η εταιρεία γνωστοποιεί στους μη καταβάλλοντες μετόχους, ότι ακυρώνει τις μετοχές τους και παρακρατεί υπέρ αυτής τυχόν καταβληθείσες προκαταβολές ή δόσεις, περιλαμβανομένης της διαφοράς υπέρ το άρτιο. Ταυτόχρονα η εταιρεία εκδίδει νέες μετοχές, ίσες σε αριθμό με τις ακυρωθείσες, και προβαίνει σε ελεύθερη διάθεση αυτών, αφού πάντως προηγουμένως τις προσφέρει στους λοιπούς μετόχους. Αν οι μετοχές είναι δεσμευμένες ή αν η διάθεση αποβεί εν όλω ή εν μέρει άκαρπη, η εταιρεία υποχρεούται να προβεί σε μείωση του κεφαλαίου κατά το ποσό της ονομαστικής αξίας των μη εκποιηθεισών μετοχών με την πρώτη γενική συνέλευση που θα συγκληθεί, ακόμη και αν το σχετικό θέμα δεν αναγράφεται στην ημερήσια διάταξη».
Η πρόκληση
Φυσικά το ΔΣ του Υπερταμείου δεν έκανε τίποτα από τα παραπάνω. Διότι αν τα είχε κάνει θα έπρεπε να τα αναφέρει στις οικονομικές του καταστάσεις πράγμα το οποίο δεν συμβαίνει. Βεβαίως οι μετοχές του Υπερταμείου είναι μη μεταβιβάσιμες και αν κινούσε τη διαδικασία σήμερα θα ήταν το μετοχικό κεφάλαιο 10 εκ ευρώ και όχι 40 εκ ευρώ όπως αναφέρει το κατασταστικό του το οποίο δεν αναφέρει όπως προαναφέρθηκε σε καμία περίπτωση μερική ή τμηματική κάλυψη κεφαλαίου.
Τα παραπάνω αν μη τι άλλο αποτελούν πρόκληση δεδομένου ότι η ΕΕΣΥΠ εποπτεύει εταιρίες του δημοσίου τομέα και οφείλει πρώτα και πάνω από όλα το ΔΣ του να εφαρμόζει το νόμο.
Η εμπλοκή όμως που υπάρχει είναι ιδιαίτερα σημαντική πλέον καθώς η παράβαση προβλέπει σύμφωνα με το νόμο 2190 ότι «Τιμωρείται δια φυλακίσεως και χρηματικής ποινής τουλάχιστον 1000 ευρώ ή διά της ετέρας των ποινών τούτων, πας ιδρυτής, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου ή Διευθυντής ανωνύμου εταιρείας, όστις εν γνώσει ποιείται ψευδείς δηλώσεις προς την αρχήν, αφορώσας την εγγραφήν και την καταβολήν του μετοχικού κεφαλαίου, την τιμήν της εκδόσεως των μετοχών και τον ισολογισμόν». Επίσης το άρθρο 176 του νόμου 4548/2018 προβλέπει ότι «Τιμωρείται με φυλάκιση και με χρηματική ποινή από 10.000 μέχρι 100.000 ευρώ ο ιδρυτής, το μέλος του διοικητικού συμβουλίου ή ο διευθυντής της εταιρείας, ο οποίος εν γνώσει του προβαίνει σε ψευδή ή παραπλανητική δήλωση προς το κοινό, που αφορά την κάλυψη ή την καταβολή του κεφαλαίου…»
Παρενέργειες και … έξοδα
Και με δεδομένο ότι η ΕΕΣΥΠ είναι εταιρία δημοσίου συμφέροντος δεν αποκλείεται κίνηση από οποιοδήποτε Έλληνα πολίτη να ενεργοποιήσει διαδικασίες, πέραν των υποχρεώσεων που έχει το αρμόδιο τμήμα Εποπτείας των Ανωνύμων Εταιριών του Υπουργείου Ανάπτυξης το οποίο θα πρέπει να επιλύσει και την εμπλοκή που φαίνεται ότι θα υπάρξει τουλάχιστον χρονικά με τη διάσωση των ΕΛΤΑ.
Και ίσως δε η κυβέρνηση κληθεί να νομοθετήσει με την άδεια όμως των δανειστών για να επιλύσει το μπάχαλο που δημιούργησε η πρακτική του ΔΣ του Υπερταμείου αλλά και η έλλειψη ουσιαστικής εποπτείας επί χρόνια στην ΕΕΣΥΠ.
Και αυτό όταν πρόκειται για μια εταιρία που έχει δαπανήσει πάνω από 14 εκ ευρώ την τελευταία τριετία σε διοικητικά έξοδα χωρίς σε αυτά να υπολογίζονται οι δαπάνες των θυγατρικών της για αμοιβές συμβούλων που επιβαρύνουν τις ίδιες τις θυγατρικές…
Νίκος Καρούτζος
nkaroutzos@gmail.com
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών