Τελευταία Νέα
Οικονομία

Στον αέρα τα έργα υποδομής του Ταμείου Ανάκαμψης - Φρένο βάζουν οι θεσμοί

Στον αέρα τα έργα υποδομής του Ταμείου Ανάκαμψης - Φρένο βάζουν οι θεσμοί
Προτεραιότητα για τους ευρωπαϊκούς θεσμούς έχουν τα έργα ηλεκτροκίνησης παρά οι επενδύσεις σε δρόμους, υποδομές
Σχετικά Άρθρα

Ερωτηματικό παραμένει η υλοποίηση των έργων υποδομής που έχει προτείνει η χώρα μας για να ενταχθούν στην λίστα του Ταμείου Ανάκαμψης.
Αν και η σχετική λίστα δεν έχει ακόμη δοθεί στη δημοσιότητα από το Υπουργείο Υποδομών με τις τελευταίες πληροφορίες να θέλουν τους ευρωπαίους να ζητούν περισσότερες πληροφορίες και εξηγήσεις για τα έργα που προτείνει η ελληνική πλευρά, εντούτοις οι αντιρρήσεις που εκφράζονται για την υλοποίηση των έργων υποδομής μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης είναι πολλά.

Οι προτεραιότητες

Προτεραιότητα για τους ευρωπαϊκούς θεσμούς έχουν τα έργα ηλεκτροκίνησης παρά οι επενδύσεις σε δρόμους, υποδομές ή ακόμα και σε δίκτυα φυσικού αερίου, ενώ είναι αρνητικοί σε πρότζεκτ που θα δημιουργήσουν μόνιμες χρηματοδοτικές ανάγκες μετά τη λήξη του προγράμματος του Ταμείου.
Αυτό άλλωστε επιβεβαιώνει και με όσα ανέφερε προ ημερών του σε συνέντευξη ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης, τονίζοντας ότι «η ευρωπαϊκή πλευρά έχει επιφυλάξεις για τη συμπερίληψη στο σχέδιο πολλών παραδοσιακών έργων υποδομής (δρόμοι, ακόμα και δίκτυα φυσικού αερίου κ.λπ.).
Δίνουν μεγάλη έμφαση, επίσης, στην αρχή της μη πρόκλησης σημαντικών περιβαλλοντικών επιβαρύνσεων (do no significant harm principle), που διέπει το σύνολο του προγράμματος.
Θέλουν περισσότερο επενδύσεις στο νέο μοντέλο της ηλεκτροκίνησης, παρά επενδύσεις σε υποδομές και τεχνολογίες που δεν γίνονται πλέον στις περισσότερο αναπτυγμένες χώρες της Ευρώπης».

Η λίστα

Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με πληροφορίες στη λίστα των έργων που έχουν προταθεί να υλοποιηθούν μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, αφορούν μεταξύ άλλων την ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας Ε65, την ολοκλήρωση του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), η υποθαλάσσια ζέυξη Σαλαμίνας Περάματος ένα έργο ύψους 450 εκατ. ευρώ
Στο Ταμείο Ανάκαμψης έχουν προταθεί να ενταχθούν και οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού (προς Ραφήνα αλλά και η επέκταση της δυτικής περιφερειακής οδού Υμμητού έως και τη Βουλιαγμένη).
Τέλος ενα ακόμη μεγάλο έργο που προωθείται είναι ο αυτοκινητόδρομος Ιωάννινα – Κακκαβιά, συνολικού ύψους 350 εκατ ευρώ και μήκους περίπου 74χλμ.
Υπό το παραπάνω πρίσμα ωστόσο είναι άγνωστο αν τα έργα θα καταφέρουν τελικά να περάσουν από το σκόπελο των θεσμών ή θα αναζητηθούν άλλοι τρόποι χρηματοδότησης τους.
Για την υλοποίηση των έργων υποδομής μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης είναι πολλές οι επιφυλάξεις που έχουν εκφραστεί ακόμη και από τους ίδιους τους κατασκευαστές αν θα μπορέσουν μέσα σε ελάχιστο χρόνο να γίνουν οι προκυρήξεις, οι διαγωνισμοί και τέλος οι συμβασιοποιήσεις των μεγάλων έργων, με δεδομένο ότι μέχρι τώρα, οι διαδικασίες αυτές διαρκούν πολλά χρόνια στην χώρα μας.
Στο θέμα αυτό αναφέρθηκε πρόσφατα και ο επικεφαλής του Ομίλου Ελλάκτωρ, Σάκης Καλλιτσάντσης, επισημαίνοντας το σημείο που θα καθορίσει την επιτυχία του νέου αυτού χρηματοδοτικού εργαλείου είναι ο χρόνος, καθώς υπάρχουν πολύ αυστηρά χρονικά περιθώρια για την υλοποίηση των έργων που τελικά θα ενταχθούν σε αυτό.
Ο επικεφαλής της Ελλάκτωρ τόνισε πως "τα 32 δισ. του Ταμείου Ανάκαμψης θα πρέπει να συμβασιοποιηθούν τα επόμενα 3 χρόνια.
Δηλαδή μέσα σε 3 χρόνια θα πρέπει να έχουν γίνει προκηρύξεις, διαγωνισμοί, αξιολογήσεις και συμβάσεις. Όλο αυτό από μόνο του είναι άθλος γιατί ο χρόνος είναι ελάχιστος για επενδύσεις αυτού του συνολικού ύψους (32δισ.) με δεδομένες τις παθογένειες της ελληνικής πραγματικότητας".
Ο κ. Καλλιτσάντσης στάθηκε ιδιαίτερα και στις δομικές δυσλειτουργίες του συστήματος παραγωγής δημοσίων έργων.
"Είναι δεδομένο πως πρόθεση υπάρχει από την κυβέρνηση, αλλά παραμένει μια σειρά από παθογένειες όπως η καθυστέρηση στην απονομή της δικαιοσύνης, αλλά και στους χρόνους αδειοδότησης και ανταπόκρισης των δημόσιων υπηρεσιών γενικότερα. Χρειάζεται να συνταχθεί ένας οδικός χάρτης με συγκεκριμένα μέτρα και χρονοδιάγραμμα, ώστε και τα δικαστήρια να αποσυμφορηθούν και να μην δημιουργούνται νέες καθυστερήσεις σε καινούργιες υποθέσεις.
Το θεσμικό πλαίσιο προβλέπει συγκεκριμένους χρόνους, αλλά αυτοί οι χρόνοι δεν τηρούνται ποτέ”, τόνισε.

Ελένη Μπότα
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης