γράφει : Νίκος Θεοδωρόπουλος
Άνοδος 18% των ηλεκτρονικών πωλήσεων με τον τζίρο να διαμορφώνεται στα 464,1 εκατ. ευρώ για το 2020 – Κύκλοι της ΕΛΣΤΑΤ εκτιμούν ότι ο πραγματικός τζίρος υπερέβη τα 500 εκατ. ευρώ ή ακόμη και το 1 δισ. ευρώ
Στροφή προς το ηλεκτρονικό εμπόριο πραγματοποίησαν οι καταναλωτές την περίοδο των lockdown αλλάζοντας τις έως τώρα συνήθειές τους και την ίδια στιγμή δίνουν νέα δεδομένα στα επιτελεία των επιχειρήσεων που ενισχύουν τις πωλήσεις αγαθών μέσω του διαδικτύου.
Το 2015 έμαθαν τη χρήση των καρτών και των ATMs και πέντε χρόνια αργότερα αφομοίωσαν τη χρήση του διαδικτύου για αγορά αγαθών.
Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ αποτυπώνουν εν μέρει τη νέα τάση της αγοράς η οποία κάνει θραύση στο λιανεμπόριο.
Εντοπίστηκαν οι επιχειρήσεις που έχουν συγκεκριμένο ΚΑΔ για ηλεκτρονικές πωλήσεις καθώς και υπολογίστηκε η αξία των συναλλαγών που πραγματοποιήθηκε.
Συνολικά ανήλθε σε 464,1 εκατ. ευρώ το 2020 έναντι 393,3 εκατ. ευρώ το 2019, σημειώνοντας άνοδο κατά 18%.
Υποεκτίμηση
Στελέχη της αγοράς αλλά και πηγή της ΕΛΣΤΑΤ συγκλίνουν στην εκτίμηση ότι η αξία των ηλεκτρονικών πωλήσεων μέσω διαδικτύου είναι αρκετά υψηλότερη των 500 εκατ. ευρώ καθώς η πλειονότητα των ΚΑΔ του λιανεμπορίου κάνουν πωλήσεις μέσω διαδικτύου αλλά δεν γίνεται η ακριβής κατανομή του τζίρου με αποτέλεσμα ο ΚΑΔ 4791 της ΕΛΣΤΑΤ δεν εντοπίζει το σύνολο των ηλεκτρονικών πωλήσεων.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις ο τζίρος του διαδικτύου πρέπει να ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ με τις πιο συντηρητικές εκτιμήσεις αναφέροντας ως παράδειγμα ότι και οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν αντίστοιχες πωλήσεις αλλά εντάσσονται στο συνολικό τζίρο των επιχειρήσεων.
Τα στοιχεία
Το πιο δυνατό τρίμηνο για τις ηλεκτρονικές πωλήσεις ήταν το τελευταίο τρίμηνο της χρονιάς που πέρασε φθάνοντας τα 148,1 εκατ. ευρώ από 117,7 εκατ. ευρώ που ήταν το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.
Καταγράφηκε αύξηση κατά 25% καθώς η αγορά ήταν σε lockdown.
Στο τρίτο τρίμηνο του 2020 με την αγορά του λιανεμπορίου να λειτουργεί κανονικά οι πωλήσεις του διαδικτύου ανήλθαν σε 107, 8 εκατ ευρώ έναντι 98,4 εκατ. ευρώ το 2019.
Στο πρώτο τρίμηνο με τη λειτουργία των φυσικών καταστημάτων μέχρι τις 13 Μαρτίου ο τζίρος των ηλεκτρονικών πωλήσεων διαμορφώθηκε σε 94,6 εκατ. ευρώ από 80,2 εκατ. ευρώ.
Τα φυσικά καταστήματα είναι το αντίπαλο δέος του διαδικτύου με τους καταναλωτές να δίνουν τον τόνο οι οποίοι εξαιτίας της πανδημίας έβαλαν σε εγρήγορση τις ηλεκτρονικές πωλήσεις.
Στην επανεκκίνηση της οικονομίας τα φυσικά καταστήματα θα ανακτήσουν το χαμένο έδαφος αφήνοντας περιθώρια ανάπτυξης με την προοπτική οι τιμές να γίνουν άκρως ελκυστικές και κυρίως ανταγωνιστικές.
Ένδυση και Υπόδηση
Τα καταστήματα με κύρια δραστηριότητα σε ένδυση και υπόδηση την χρονιά που πέρασε βρέθηκαν στο χείλος του γκρεμού, καθώς οι πωλήσεις του μειώθηκαν κατά 168,9 εκατ. ευρώ το 2020 σε σχέση με το 2019.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ ο τζίρος υποχώρησε σε 314,5 εκατ. ευρώ πέρυσι έναντι 483,5 εκατ. ευρώ το 2019.
Τα στοιχεία δεν εμφανίζουν δυναμική στις ηλεκτρονικές πωλήσεις καθώς η πλειονότητα των επιχειρήσεων δεν διέθεταν αντίστοιχες υποδομές με αποτέλεσμα να αναζητούν διέξοδο από το πρόγραμμα του ΕΣΠΑ για τη δημιουργία ηλεκτρονικών καταστημάτων.
Λιανεμπόριο
Με πτώση περίπου 4,5 δισ. ευρώ στον τζίρο κινήθηκε πέρυσι, λόγω πανδημίας και lockdown, το λιανικό εμπόριο της χώρας, ενώ περίπου 1,5 δισ. ευρώ ήταν οι απώλειες μόνο το δ’ τρίμηνο .
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, στο σύνολο των επιχειρήσεων του τομέα λιανικού εμπορίου, ο κύκλος εργασιών το 2020 ανήλθε σε 47,25 δισ. ευρώ σημειώνοντας μείωση 8,6% σε σχέση με το 2019, όπου είχε διαμορφωθεί σε 51,72 δισ. ευρώ.
Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@bankingnews.gr
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών