Πρόκειται για την νέα γενιά των ληξιπρόθεσμων οφειλών που εικάζεται ότι θα συσσωρευτούν φέτος συνολικά λόγω των ακραίων συνθηκών και της οικονομικής στενότητας που πλήττει νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Αν και είναι ακόμα νωρίς για ασφαλή πρόβλεψη του βαθμού συνέπειας των φορολογούμενων στην εκπλήρωση των υποχρεώσεων τους προς το Δημόσιο στο τραπέζι του οικονομικού επιτελείου βρίσκεται σενάριο για διεύρυνση της περιμέτρου της ρύθμισης ειδικού σκοπού των 24 άτοκων η 48 έντοκων δόσεων με ένταξη των οφειλών του περσινού κύματος της πανδημίας που έμειναν εκτός διακανονισμού καθώς και χρεών που τρέχουν εντός του 2021.
Ειδικότερα εξετάζεται η «ομπρέλα» να ανοίξει για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές που γεννήθηκαν μετά τον Ιούνιο του 2020 από πληττόμενα νοικοκυριά και επιχειρήσεις και αφορούν κυρίως το φόρο εισοδήματος και τον ΕΝΦΙΑ και ανήλθαν σε 5,685 δις ευρώ όπως προκύπτει από τα στοιχεία της ΑΑΔΕ.
Επιπρόσθετα το σχέδιο προβλέπει την υπαγωγή στις 24 η 48 δόσεις και των οφειλών από τα φετινά εκκαθαριστικά του φόρου εισοδήματος και του ΕΝΦΙΑ και δόσεων του ΦΠΑ με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι δεν τίθετα θέμα παγώματος τους έως το τέλος του έτους όπως ισχύει για τα χρέη που βεβαιώθηκαν από τον Μάρτιο που ξέσπασε η υγειονομική κρίση έως και τον Ιούνιο του 2020 δηλαδή στο διάστημα του πρώτου lockdown.
Επίσης απορρίπεται η πρόταση των φορέων της αγοράς για «κούρεμα» των βασικών οφειλών με την επίκληση μαζικών λουκέτων και εκτίναξκη του αριθμού των ανέργων ενώ στη παρούσα φάση το υπουργείο Οικονομικών δεν συζητά αύξηση του αριθμού των δόσεων της ρύθμισης ειδικού σκοπού η οποία ανακοινώθηκε πρόσφατα.
Σύμφωνα με κυβερνητική πηγή οι οριστικές αποφάσεις αναμένεται να ληφθούν τον Ιούνιο οπότε θα υπάρχει πλήρης εικόνα για τη κατάσταση στην οικονομία και τις ταμειακές αντοχές των φορολογούμενων σε μια χρονική περίοδο που παραδοσιακά αυξάνεται ο όγκος των χρεών.
Αγκάθι πάντως για την νέα παρέμβαση αποτελεί η μόνιμη αντίδραση των θεσμών
Αγκάθι πάντως για την νέα παρέμβαση αποτελεί η μόνιμη αντίδραση των θεσμών σε ρυθμίσεις που κατά την άποψη τους υπονομεύουν τη κουλτούρα των πληρωμών και τις εισπράξεις του δημοσίου.
Οι δεύτερες σκέψεις για επέκταση της ρύθμισης ειδικού σκοπού πηγάζουν από την ανησυχία που προκαλούν οι εκτιμήσεις για περαιτέρω διόγκωση των ληξιπρόθεσμων φορολογικών χρεών με βάση το ποσοστό εισπραξιμότητας που καταγράφηκε το 2020 και σύμφωνα με το οποίο στους πέντε βασικούς φόρους (ΦΠΑ, φόρος εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων και ΕΝΦΙΑ) κυμάνθηκε στο 82%.
Δεδομένου ότι για φέτος η πρόβλεψη του προϋπολογισμού είναι ότι οι εισπράξεις από τους συγκεκριμένους φόρους θα φθάσουν συνολικά τα 33,742 δις. ευρώ η αναγωγή της εισπραξιμότητας βγάζει «τρύπα» 6,169 δις. ευρώ στα κρατικά ταμεία. Κι αυτό υπό την προϋπόθεση ότι η συνέπεια των φορολογούμενων θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα με το 2020 και δεν θα υπάρξει επιδείνωση της οικονομικής ασφυξίας λόγω της πανδημίας.
Αναλυτικότερα οι προβολές δείχνουν ότι ανά κατηγορία φόρων η υστέρηση το 2021 αναμένεται να διαμορφωθεί ως εξής:
- 2,636 δις. ευρώ στο ΦΠΑ. Τα συνολικά έσοδα προβλέπεται να φθάσουν στα 17,466 δις. ευρώ και με βάση την εσπραξιμότητα που ήταν πέρυσι 84,91% οι εισπράξεις θα ανέλθουν στα 14,830 δις. ευρώ
- 2,73 6 δις. ευρώ στο φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων Με την εισπραξιμότητα στο 73,16% από τα προβλεπόμενα έσοδα ύψους 10,193 δις. ευρώ θα εισρεύσουν στα ταμεία 7,457 δις. ευρώ
- 440 εκα. ευρώ στο φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων καθώς από τα 3,416 δις. ευρώ που προβλέπει προϋπολογισμός με την εισπραξιμότητα στο 87,12% τα έσοδα θα ανέλθουν στα 2,976 δις. ευρώ
- 691 εκατ. ευρώ στον ΕΝΦΙΑ όπου έχουν προβλεφθεί 2,667 δις. ευρώ. Δεδομένου ότι εισπραξιμότητα είναι της τάξης του 74,11% τα έσοδα αναμένεται να ανέλθουν σε 1,976 δις. ευρώ
Σημειώνεται ότι κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους οι νέες οφειλές που βεβαιώθηκαν και έμειναν απλήρωτες υπερέβησαν τα 7,1 δις ευρώ, εκ των οποίων τα 5,68 δις ευρώ ήταν βεβαιωμένα ποσά φόρων με αποτέλεσμα το συνολικό ύψος των ληξιπρόθεσμων χρεών από φόρους να διαμορφωθεί στα 108 δις. ευρώ.
Από το ποσό της αύξησης των συνολικών χρεών κατά 7,1 δις ευρώ, τα 5,5 δις ευρώ αποτελούν χρέη της πανδημίας, καθώς συσσωρεύτηκαν στο δεκάμηνο από τον Μάρτιο έως και τον Δεκέμβριο του 2020.
Πάντως με τα σημερινά δεδομένα χρέη ύψους 1 δις. ευρώ που βεβαιώθηκαν από τον Μάρτιο που ξέσπασε η υγειονομική κρίση έως και τον Ιούνιο του 2020 έχουν παγώσει έως το τέλος του έτους και οι φορολογούμενοι έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν αυτά τα χρέη από το 2022 σε 24 άτοκες ή 48 έντοκες μηνιαίες δόσεις με επιτόκιο 2,5%.
Η πρώτη δόση θα καταβληθεί έως την 31η Ιανουαρίου 2022 και οι υπόλοιπες την τελευταία εργάσιμη ημέρα των επόμενων μηνών.
Σε περίπτωση καθυστέρησης καταβολής δόσης, οι ανωτέρω οφειλές επιβαρύνονται με μηνιαία προσαύξηση που ανέρχεται σε ποσοστό 5%.
Προβλέπεται απώλεια της ρύθμισης, με συνέπεια την υποχρεωτική άμεση καταβολή του υπολοίπου των οφειλών σύμφωνα με τα στοιχεία της βεβαίωσης, εάν ο οφειλέτης δεν καταβάλει δύο συνεχόμενες μηνιαίες δόσεις της ρύθμισης ή καθυστερήσει την καταβολή των δύο τελευταίων δόσεων της ρύθμισης για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των δύο μηνών.
Τρέχουσες τακτικές οφειλές προς την εφορία καθώς και ο φόρος εισοδήματος και ο ΕΝΦΙΑ του 2020 που δεν πληρώθηκαν μπορούν να ρυθμιστούν μόνο με την πάγια ρύθμιση που προβλέπει 2 έως 12 μηνιαίες δόσεις με επιτόκιο 5,32% ετησίως είτε 13 έως 24 μηνιαίες δόσεις με επιτόκιο 6,82% ετησίως.
Μηνιαία κατανομή των εσόδων από φόρους το 2021*
(σωρευτική ταμειακή βάση σε δις. ευρώ)
Περίοδος Ποσά
Ιανουάριος 3,968
Φεβρουάριος 7,560
Μάρτιος 10,868
Απρίλιος 14,117
Μάιος 17,052
Ιούνιος 20,185
Ιούλιος 25,019
Αύγουστος 29,067
Σεπτέμβριος 34,334
Οκτώβριος 39,089
Νοέμβριος 43,557
Δεκέμβριος 48,652
*Κρατικός Προϋπολογισμός 2021
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών