γράφει : Ελένη Μπότα
Μεγάλο ερωτηματικό παραμένει η υλοποίηση των έργων υποδομής που έχει προτείνει η χώρα μας για να ενταχθούν στην λίστα του Ταμείου Ανάκαμψης.
Εκτός φαίνεται να μένουν σημαντικά έργα όπως ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, η ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας Ε65, καθώς και ο αυτοκινητόδρομος Ιωάννινα – Κακκαβιά, συνολικού ύψους 350 εκατ ευρώ και μήκους περίπου 74χλμ.
Όπως έχει ήδη αναφέρει το bankingnews οι αντιρρήσεις που εκφράζονται για την υλοποίηση των έργων υποδομής μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης είναι πολλά.
Οι προτεραιότητες
Προτεραιότητα για τους ευρωπαϊκούς θεσμούς έχουν τα έργα ηλεκτροκίνησης παρά οι επενδύσεις σε δρόμους, υποδομές ή ακόμα και σε δίκτυα φυσικού αερίου, ενώ είναι αρνητικοί σε πρότζεκτ που θα δημιουργήσουν μόνιμες χρηματοδοτικές ανάγκες μετά τη λήξη του προγράμματος του Ταμείου.
Αυτό άλλωστε επιβεβαιώνει και με όσα ανέφερε και ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης, τονίζοντας ότι «η ευρωπαϊκή πλευρά έχει επιφυλάξεις για τη συμπερίληψη στο σχέδιο πολλών παραδοσιακών έργων υποδομής (δρόμοι, ακόμα και δίκτυα φυσικού αερίου κ.λπ.).
Δίνουν μεγάλη έμφαση, επίσης, στην αρχή της μη πρόκλησης σημαντικών περιβαλλοντικών επιβαρύνσεων (do no significant harm principle), που διέπει το σύνολο του προγράμματος.
Θέλουν περισσότερο επενδύσεις στο νέο μοντέλο της ηλεκτροκίνησης, παρά επενδύσεις σε υποδομές και τεχνολογίες που δεν γίνονται πλέον στις περισσότερο αναπτυγμένες χώρες της Ευρώπης».
Στελέχη της κατασκευαστικής αγοράς αναφέρουν ότι ειδικά για τον αυτοκινητόδρομο Ιωάννινα Κακαβιά αν βρεθεί εκτός λίστας του Ταμείου Ανάκαμψης, τότε είναι αδύνατο να βρεθεί πηγή χρηματοδότησης για την κατασκευή του καθώς απαιτούνται όλοι οι πόροι του νέου ΕΣΠΑ που αντιστοιχούν στην Περιφέρεια Ηπείρου.
Nα σημειωθεί ότι στο πλαίσιο του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών 2007-2013 εκδόθηκαν δύο αποφάσεις χρηματοδότησης μελετών για το εν λόγω έργο.
Η πρώτη φάση, «Ιόνια Οδός (Δυτικός άξονας) από το τέλος της παραχώρησης ως Κακαβιά», προϋπολογισμού 5.750.000 ευρώ με κοινοτική συνδρομή 2.380.000 ευρώ, που ολοκληρώθηκε στο τέλος του 2010.
Ακολούθησε η δεύτερη φάση, «Ολοκλήρωση μελέτης: Ιόνια Οδός από το τέλος παραχώρησης ως Κακαβιά», με προϋπολογισμό 3.116.000 ευρώ.
Η κοινοτική συνδρομή ανήλθε σε 1.558.000 ευρώ και ολοκληρώθηκε στο τέλος του 2015.
Η τύχη του ΒΟΑΚ
Όσον αφορά τον ΒΟΑΚ τo Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κατέθεσε προς έγκριση στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το Έργο Χερσόνησος – Νεάπολη του ΒΟΑΚ, μήκους 22,5χλμ και κατασκευαστικού κόστους 205 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο θα υλοποιηθεί ως έργο ΣΔΙΤ.
Η πρώτη φάση του διαγωνισμού έχει ήδη ολοκληρωθεί και το αμέσως προσεχές διάστημα θα ξεκινήσει η επόμενη, με στόχο έως το τέλος του 2021 να υπάρχει ανάδοχος για το έργο.
Σύντομα θα ακολουθήσουν και το τμήμα Κίσσαμος – Ηράκλειο που θα υλοποιηθεί μέσω Σύμβασης Παραχώρησης και οι μελέτες για τη βελτίωση των υπαρχουσών παρακάμψεων των μεγάλων πόλεων.
Ελένη Μπότα
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών